www.autosport.cz - Vše o rally sportu

Dnes je 25. dubna 2024, Svátek má Marek, zítra Oto

Mistrovství světa

ME

MČR a RSS

Ostatní soutěže

Autosport.cz

ME+IRC 07 - Rajd Polski (ME)

Polsko do MS? Ano, ale ...

17. října 2007 • 22:00

K napsání následujících řádků mě přiměla diskuse, která se rozpoutala pod jiným článkem, týkajícím se víceméně jistého vstupu Rajdu Polského do prestižního seriálu mistrovství světa FIA. Vzhledem k tomu, že jsem letos tuto soutěž osobně pracovně navštívil, dovolil bych si přidat několik postřehů k danému tématu.

Už prvotním a to logicky dost podstatným problémem, se kterým se setkají všichni soutěžící, ale také diváci, je možnost ubytování. Teď nemám na mysli velké týmy, které disponují bohatým rozpočtem a pro které není problém zaplatit dvojlůžkový pokoj na gigantickém hotelu Golebiewski, který disponuje vlastním vodním parkem či kluzištěm. Ovšem v ‘lidové’ ceně 120,- Euro za standardní dvoujlůžkový pokoj.

Sehnat ubytování za normální cenu do 40,- Euro je v okolí Mazurských jezer docela problém. Většina ubytovacích kapacit je totiž nabízena na privátech, navíc celá oblast má svou stálou klientelu. V sezóně, která je zde od jara do podzimu, je tak dost velký problém najít ubytování i pro domácí Poláky.

Pokud jde o otázku tratí, Rajd Polski není šotolinovou soutěží. Respektive jí je pouze podle názvu, protože povrchem rychlostních zkoušek je písek. Po průjezdu prvních čtyřkolek byly v písku místy vyryty takové koleje, že se další vozy doslova plazily po břiše, nebo chcete-li, tak se klouzaly po ochranných lyžinách pod motorem.

Kapitolou sama pro sebe byla centrální servisní zóna. Totální chaos, všudypřítomný prach a opět problémy s pískem, když některá auta měla vůbec problém projet do časové kontroly. Některé týmy, které měly prostě smůlu, musely mít svá místa na sypkém písčitém podkladu, což znamenalo další potíže.

V letošním roce teoreticky nebyly problémy s diváky. Říkám teoreticky, protože vedení rally zcela záměrně po celou dobu konání podniku mlčelo o smrtelném zranění jednoho z diváků při havárii jedné z posádek na oficiálním shakedownu před soutěží. Ředitel soutěže se navíc po celou rally vyhýbal dodání přesných podkladů ohledně této mimořádné události pro delegované činovníky FIA. Další problémy s diváky naštěstí nebyly, protože prostě nebyli samotní diváci. Těch bylo na polské poměry na Mazurských jezerech opravdu nezvykle málo, ovšem s ohledem na problémy s ubytováním je to logické.

Nedokáži si představit, že by se do Mikolajek, které jsou z pohledu Polska z ekologického pohledu téměř neposkvrněnou částí, kde ovšem lišky dávají dobrou noc, sjela několikasettisícová návštěva diváků z celé Evropy. Jednak by to znamenalo kolaps z hlediska ubytování a poté i z pohledu přesunů k RZ. Přejezdy po úzkých silničkách za plného provozu, navíc pod dohledem policejních radarů na každých pár kilometrech, byly v letošním roce problémem pro samotné soutěžící i s přihlédnutím k tomu, že diváků bylo opravdu minimum.

Oproti výše uvedeným faktům je skutečnost, že do Mikolajek je to z České republiky zhruba 800 kilometrů, relativně zanedbatelnou skutečností. Vzhledem k tragické dopravní infrastruktuře v Polsku, při absenci dálnic a naprosté přehuštěnosti dopravního provozu, se však tato cesta dokáže mnohdy proměnit v noční můru nejednoho řidiče a rozhodně nepočítejte s tím, že byste například z Brna dokázali tuto vzdálenost urazit dříve než za 12 hodin. Koneckonců, ti z vás, kdo mají zkušenosti s cestami do Varšavy, určitě ví své.

Ve světle výše uvedených vlastních zkušeností by se mohlo zdát, že jsem proti tomu, aby mělo Polsko svou soutěž v mistrovství světa FIA rally. Tak tomu rozhodně není a sám bych rád viděl světovou rally v zemi bývalého východního bloku, navíc v zemi, kde je rallysport dlouhodobě na výsluní zájmu diváků i medií. Tuto soutěž si však dokáži velmi dobře představit v řadě jiných lokalit, nikoliv však v okolí Mikolajek, a zároveň také pod jiným organizačním vedením. To byla ostatně také jedna z podmínek FIA, která už údajně, i když neoficiálně, Polsku konání soutěže MS FIA rally přiřkla.

Jan Vaškovič - AutoSport.CZ
Sdílet

Příspěvky / komentáře

info

Abyste mohli psát komentáře ke článkům, musíte se přihlásit
21.10.2007 09:34
stoupa
to ajaj: Poslední měkké 32jky, ale jen 3... aby to bylo extra... :-)))
18.10.2007 18:01
ajaj
Ahoj Stoupo, ty ještě žiješ? Fakt máš ještě pod ponkem nějaké obruče zn: Nebojsa? Nebylo by něco? Vyměním za bochte :-))
18.10.2007 17:51
stoupa
No, a na SS bychom možná dodali nějaké extra uleželé "nesmeky", aby byly dlouhé šoury jaksepatří. :-))))
18.10.2007 16:10
rallyvoe
Ach jo, alespoň je zase sranda :-)
18.10.2007 14:55
Runy
Možná by v rámci 2 etapy mohli zajed do Klatov tam už mají s posypem bohaté zkušenosti:-))
18.10.2007 14:40
Acom
to ajaj - lepe jsi to vystihnoout nemohl:-)
Rozvinul bych jeste takto:
Centrum souteze by bylo v Okriskach to je tak nekde uprosrted republiky (+-):
1. Etapa by byla v okoli Mlade Boleslavi
2. Etapa v okoli Ceskeho Krumlova
3. Etapa ve Zline

Mohlo by se jet zime. V Boleslavi by se solilo a fenovalo aby to byl suchy/mokry asfalt. V Krumlove by trate RZ zavezli sotolinou a ve Zline by se jelo na snehu.

Pro ceske posadky by se kazdy den hodnotil samostatne, tim by se polovina MMCR odjela za vikend. Tim by setrilci tyvpu Votavy atd nemohli brecet, ze je to drahe. Na startu by se seslo 285 posadek ze 145ti zemi.

Reditelem by se stal velky Pluto, styk s jezdci by zajistoval Rico a nastenku by delal John
18.10.2007 05:50
ajaj
No tak ať to udělají na půl cesty (skoro) mezi Polskem a Kyprem a pojede se ve Zlíně, ne? Pořádat to můžou Poláci, platit Kypřani (nejlépe z obou částí) a dívat se budeme my. Aby nechyběla ta šotolina, tak navrhuju jet na šotolinových gumách z nedalekého Púchova. Tratě můžou být asfaltové a bude mazec :-)) To by teprve byla Mezinárodní Rallye Výzva (IRC). Johne díky za pěkné zamyšlení, není nad vlastní zkušenost. Když nad tím tak přemýšlím, asi má pravdu Pluto a lepší by byla varianta C, tedy nejet ani tam, ani tam.
18.10.2007 00:34
Pluto - moderátor
Ještě je jedna varianta - že by v MS nebyla ani jedna z těch soutěží a jelo se jen 15 podniků...
18.10.2007 00:27
Karbonyl - moderátor
No, holt ve FIA se teď musija rozhodnout mezi prachem v Polsku a prachem na Kypru. A mají to těžké - v Polsku není ubytko, na Kypru jsou zase přes erzety čerstvě pokácené stromy... :-p
17.10.2007 23:58
Pluto - moderátor
Jinak zprávy ohledně zařazení Polska do MS se hodně často mění. Na jaře to vypadalo velice nadějně, po samotné soutěži zavládlo mezi lidmi z FIA i týmy velké zklamání a téměř jistá neúčast, poté zapracovala diplomacie a naděje se vrátila, poslední zprávy zase říkají, že tam Polsko nebude.
toplist