www.autosport.cz - Vše o rally sportu

Dnes je 28. března 2024, Svátek má Soňa, zítra Taťána

Mistrovství světa

ME

MČR a RSS

Ostatní soutěže

Autosport.cz

MS 08 - Rally Argentina (PCWRC)

BP Ford Abu Dhabi WRT před Rally Argentina

25. března 2008 • 15:00

Dalším kolem letošního seriálu MS v automobilových soutěžích bude ve dnech 27. – 30. března Argentinská rally. Již podruhé v tomto měsíci zavede jezdce týmu BP Ford Abu Dhabi za Atlantický oceán. Po poslední Mexické rally si Ford upevnil vedení v šampionátu značek a v argentinských pampách na něj čeká dobrodružství, jaké nenabízí žádný jiný podnik v kalendáři FIA WRC.

Úřadující mistr světa má se svými Focusy RS WRC před čtvrtým podnikem sezony náskok 12 bodů. Mikko Hirvonen a Jarmo Lehtinen jsou v průběžné tabulce šampionátu jezdců o jeden bod na prvním místě, jejich týmoví kolegové Jari-Matti Latvala a Miikka Anttila figurují zatím na třetí pozici.

Argentinská rally nikdy nezklame atmosférou, jakou připraví statisíce diváků kolem tratí. Celé rodiny se vydávají do rozlehlých pamp provincie Cordoba, aby tu strávily víkendovou fiestu ve společnosti soutěžních vozů. Rej barev a vášně pro sport jakoby symbolizoval vše, co je možné vysledovat v jejich národním tanci - tangu. Atmosféru umocňuje nádherná scenérie tratí, vedoucích na sever od hostitelského města Carlos Paz, přes rozlehlé pláně až do hor dále na západ, kde kamenité cesty připomínají pustou měsíční krajinu.

Argentinské tratě zároveň nabízejí rozmanité povrchy a charakteristiky, neboť se rozkládají ve třech rozdílných údolích provincie. Převážně mají písčitý podklad a protínají je četné brody. Při druhých průjezdech bývají již značně rozbité. V kontrastu s nimi jsou nedělní dopolední měřené úseky El Condor a Giulio Césare, které jsou naopak kamenité a velmi úzké, netolerující jezdcům sebemenší chybu.

Mikko Hivonen bude startovat v Argentině popáté. Jeho nejlepším dosavadním výsledkem je loňské třetí místo. Jako vedoucí jezdec šampionátu bude v pátek opět startovat jako první. Pokud se pojede na suchu, bude znovu čistit trať pro jezdce, startující až za ním.

„Nemohu to změnit, takže nemá smysl si na cokoli stěžovat,“ říká sedmadvacetiletý Fin. „Jaké to je, startovat jako první, jsem si vyzkoušel v Mexiku a doufám, že mi tahle zkušenost v Argentině pomůže. Nemyslím si ale, že to bude tentokrát tak zlé. Argentina je tou nejskvělejší zemí pro pořádání MS v rally. Fanoušci jsou plní entusiasmu a některé erzety lemují prakticky od startu až do cíle. Je to nádherná atmosféra, kterou opravdu vnímám i z kokpitu auta.“

„Rally samotná je velmi různorodá. Je zajímavé jezdit po tak rozdílných typech tratí. Jsou celkem plynulé, ale zase ne natolik, aby se po nich dalo jet stále na plný plyn. Místy jsou docela drsné. Důležitá je opatrnost při přejezdu řek. Během seznamovacích jízd se díváme, jak jsou brody hluboké. Za normálních okolností není problém je s Focusem projet naplno. Když ale mezi seznamovacími jízdami a samotnou soutěží zaprší, musíme být opatrnější, protože nevíme, co to s hladinou řeky mohlo udělat,“ dodává Hirvonen.

Čtvrté místo z roku 2007 je zatím nejlepším umístěním Jari-Mattiho Latvaly při jeho teprve druhém startu v Argentině. Od loňska ale prodělala jeho forma raketový vzestup. Teprve dvaadvacetiletý Fin si od Japonské rally připsal alespoň jedno vítězství v rychlostní zkoušce každé šotolinové soutěže. Neustálé zlepšování ho vyneslo až na první místo v cíli únorové Švédské rally.

„Věřím, že se v Argentině dostanu do stejného tempa jako v Mexiku a že budu schopen bojovat s Mikkou, Sebastienem Loebem a dalšími jezdci o přední místa,“ říká Latvala. „Je to jedna z mých oblíbených soutěží. Místní lidé jsou velmi otevření a přátelští a tento sport milují. Jenom ve Finsku cítím ještě větší nadšení než v Argentině a to je nádherný pocit.“

„Nejvíce se mi líbí rychlostní zkoušky druhého dne. Jsou rychlejší, ale na této soutěži člověk najde od každého trochu. Tratě vyžadují od jezdce přesnost a jízdu v čisté stopě. Na písčitém povrchu se v zatáčkách rychle vyjíždějí koleje. Když jedete příliš zeširoka, trvá autu hodně dlouho, než na výjezdu dostane potřebnou trakci,“ dodává Latvala.

Martin Linhart
Sdílet

Příspěvky / komentáře

info

Abyste mohli psát komentáře ke článkům, musíte se přihlásit
25.03.2008 20:39
Ramon
vím že zbytečně rejpu, ale ve druhém odstavci bych uvedl, zmíněné šampionáty a ve třetím vysvětlil fiestu ;-) myslím, že ne každý, kdo to bude číst je úplně zasvěcen (můj příspěvek prosím smazat)
toplist