www.autosport.cz - Vše o rally sportu

Dnes je 27. dubna 2024, Svátek má Jaroslav, zítra Vlastislav

Mistrovství světa

ME

MČR a RSS

Ostatní soutěže

Autosport.cz

MS 08 - Rally Argentina (PCWRC)

Ford je i po Argentinské rally v čele hodnocení značek

31. března 2008 • 06:00

I přes nesmírnou náročnost víkendové Argentinské rally si tým BP Ford Abu Dhabi udržel vedoucí pozici v šampionátu značek FIA MS v rally 2008. Houževnatý výkon obou posádek s Focusy RS WRC vynesly týmu na jihoamerické soutěži, jejíž průběh značně ovlivnil déšť, solidní bodový zisk. Ford vede průběžnou tabulku hodnocení značek o tři body.

Mikko Hirvonen a Jarmo Lehtinen odstartovali po pátečních problémech s ulomeným zavěšením kola neuvěřitelnou stíhací jízdu a do cíle dojeli jako pátí. Ani jejich krajané Jari-Matti Latvala a Miikka Anttila neprojeli trať Argentinské rally bez problémů. Hned v pátek otočili svůj vůz přes střechu a v sobotu po jednom ze skoků zničili startér motoru. Body za jejich patnácté místo byly příjemným překvapením, protože v sobotu by si jen málokdo z týmu na dvojnásobný bodový zisk v cíli soutěže vsadil.

Silný liják před čtvrtým podnikem šampionátu WRC 2008 a doznívající srážky během páteční etapy proměnily písčité tratě v okolí Carlos Paz v blátivé cesty s vyjetými kolejemi. Uvolňováním podkladu se navíc dostávaly na povrch kameny, které nebyly během seznamovacích jízd vidět a mnohým předním jezdcům připravily nemalé problémy. I přes nepříznivé počasí lemovalo rychlostní zkoušky v pampách provincie Cordoba na 1,5 milionu diváků. Posádky absolvovaly celkem 347,91 ostrých kilometrů, rozdělených do 21 měřených úseků.

Mikko Hirvonen se po páteční dopolední sérii rychlostních zkoušek usadil s téměř minutovým náskokem na prvním místě průběžného pořadí. Odpoledne však najel na kámen a poškodil zavěšení předního kola. Nehoda ho vyřadila z dalších bojů prvního dne. Do sobotní etapy odstartoval z 25. pozice, vyhýbal se problémům, do kterých se dostávali jeho soupeři a poskočil až na šesté místo. Během závěrečné etapy v měsíční krajině pohoří Traslasierra již na kamenitých tratích příliš neriskoval. Přesto se mu podařilo získat ještě jednu pozici a jeden bod navíc. Z Argentiny odjíždí na druhém místě tabulky šampionátu jezdců, se ztrátou pěti bodů na nově vedoucího Loeba.

„Po pátečních problémech jsem si vůbec nepomyslel, že bych mohl dojet tak vysoko,“ říká Hirvonen. „Získanými body jsem sám překvapen a mám radost, že za Loebem nejsem tak daleko. Je to pouze o pět bodů a mohlo to být klidně o devět. Přesto jsem zklamaný, protože jsem soutěž rozjel hodně dobře a měl jsem na vítězství. Takový je ale život. Byl jsem tady rychlejší, než na poslední soutěži v Mexiku, ale dnes už jsem jel opatrně a bez riskování. Hodně to klouzalo a byla mlha.“

Jari-Matti Latvala ztratil hned během prvního dne devět minut poté, co opustil trať v kotrmelcích. Postupně svou ztrátu snižoval a propracoval se až na osmou příčku. V sobotu dopoledne ale přišla další komplikace, když se po nárazu na kámen poškodil startéru motoru jeho Focusu RS. Při pokusu o provizorní opravu překročila posádka stanovený časový limit a musela odstoupit. Během poslední etapy se Latvala posunul z 21. na 15. pozici a získal pro tým dva body do hodnocení značek. Dvaadvacetiletému Finovi patří v tabulce šampionátu jezdců čtvrté místo.

„Jsem svým výkonem zklamaný, ale na druhou stranu jsem v horších podmínkách snad ještě nikdy nejel,“ říká. „Musel jsem zkoušet různé způsoby jízdy, abych se jim přizpůsobil. Získané body pro tým jsou pro mě překvapením, protože včera jsem si myslel, že jsme ztratili všechno. Úplně jsem ztratil motivaci, ale ráno jsem ji zase našel. Jednomu jsem se po včerejšku naučil: po každém nárazu na spodek auta musím pořádně zkontrolovat motor, i kdyby se na první pohled zdálo být všechno v pořádku. Poznal jsem také lépe chování pneumatik Pirelli na mokru a na blátě, což se mi bude v budoucnu hodit.“

Ředitel týmu BP Ford Abu Dhabi Malcolm Wilson považuje celý víkend za nejhorší pro tým od Čínské rally v roce 1999. „Týmový duch ale opět zafungoval a po prvním zdrcujícím dni jsme se rychle vzpamatovali. Pořád jsme ve vedení šampionátu a z nepříznivé situace jsme vyšli se slušným bodovým ziskem. Dopadlo to lépe, než jsem si v průběhu soutěže myslel,“ říká.

Ředitel motorsportu evropského Fordu Mark Deans dodává: „Byla to jedna z nejtěžších rally za posledních několik let. Měli jsme sice několik problémů, ale Fosus RS znovu prokázal svou odolnost. Díky ní jsme se vrátili do hry a získali body, které nás udržely na čele průběžné tabulky šampionátu.“

Třetím podnikem v řadě mimo evropský kontinent bude ve dnech 24. – 27. dubna šotolinová Jordánská rally.

Martin Linhart
Sdílet

Příspěvky / komentáře

info

Abyste mohli psát komentáře ke článkům, musíte se přihlásit
toplist