www.autosport.cz - Vše o rally sportu

Dnes je 26. dubna 2024, Svátek má Oto, zítra Jaroslav

Mistrovství světa

ME

MČR a RSS

Ostatní soutěže

Autosport.cz

MS 08 - Rally of Turkey (PCWRC)

Ford ovládl první etapu a pak úspěšně taktizoval

13. června 2008 • 22:00

Tým BP Ford Abu Dhabi předvedl v první etapě Turecké rally skvělou kombinaci rychlosti a taktiky. Mikko Hirvonen a Jarmo Lehtinen a jejich týmoví kolegové Jari-Matti Latvala a Miikka Anttila figurovali v závěru dne na prvním a druhém místě. Před cílem poslední rychlostní zkoušky však záměrně zpomalili, aby ztratili několik pozic a zajistili si lepší startovní pozici do druhého dne.

Hirvonen téměř po celou první etapu vedl, ale v jejím cíli je až pátý. Latvala je s druhým Focusem RS WRC továrního týmu po taktickém kousku třetí. Každému z nich bude tato pozice patřit při startu do měřených úseků druhé etapy. Zabránili tomu, aby museli jako první a druhý startující čistit zaprášené a kameny poseté tratě jezdcům za sebou. Oba doufají, že jim tato výhoda přinese kýžený užitek v podobě lepších časů.

Osmý podnik FIA MS v rally odstartoval včera večer diváckou rychlostní zkouškou na půdě univerzitního areálu ve městě Antalya. Ta pravá soutěž však začala až dnes, kdy na posádky čekalo osm rychlostních zkoušek v Anatolském pohoří nad letoviskem Kemer. Připraveno bylo 154,90 měřených kilometrů v poměrně chladnějším horském prostředí. V servisní zóně v Kemeru však teplota vystoupala až na 32°C ve stínu.

Hirvonen dnes startoval jako druhý v pořadí a již během první sekce si vybudoval náskok 6,9 sekundy před svým týmovým kolegou. Latvala se v druhé sekci dostal před svého krajana, ale ten se dokázal znovu vrátit do vedení. Před závěrečnou, 22,40 kilometrů dlouhou rychlostní zkouškou, měl opět k dobru dvě sekundy. Jejich největší soupeř Sebastien Loeb startoval před nimi a jakmile dorazil do cíle, dostal Hirvonen hlášení od týmu, jaký čas musí zajet, aby etapu dokončil v průběžném pořadí až za Francouzem.

Fin zpomalil těsně před cílem a čekal celých dvacet sekund, než mohl protnout paprsek cílové fotobuňky. Dostali se před něj hned čtyři jezdci a Hirvonen má výbornou pozici pro zítřejší útok. „Trochu riskujeme, protože jsme ještě nic nevyhráli a Loeb bude zítra čistit trať pouze na dvou rychlostních zkouškách. Je to ale lepší, než jet jako první,“ říká. „Kdybych před zítřkem vedl, vůbec bych si nebyl jistý, že udržím Loeba za svými zády, protože mých 14 sekund náskoku by k tomu asi nestačilo. Další plán je jet co nejrychleji a vybudovat si dostatečný náskok pro poslední etapu. Jsem si jistý, že Loeb pojede tvrdě, ale já si věřím.“

„Na to, jakou měl dnes startovní pozici, jel hodně dobře. Mám se od něj ještě co učit. I když jezdím více zeširoka než on, měl jsem i tak vyčištěnou dostatečně širokou stopu. Byl jsem schopen jet rychle a zároveň kontrolovat situaci, když to bylo večer potřeba. Jediným problémem byl prach ve voze. Asi sedm kilometrů před cílem třetí erzety jsme chytili velkou ránu na spodek auta a za Jarmovým sedadlem se udělala díra. Právě tou se prach dovnitř dostával. Museli jsme ji ucpat, protože jsme se cítili jak uprostřed písečné bouře!“

Latvalovi patřilo po včerejším úvodu čtvrté místo. Hned na první dnešní rychlostní zkoušce však dostal defekt a propadl se až na čtrnácté místo. Neuvěřitelným nejlepším časem na následujícím úseku Myra, kdy na druhého nejrychlejšího najel více než 15 sekund, se rychle vrátil na třetí příčku a po další rychlostní zkoušce už byl druhý. „Asi dvanáct kilometrů po startu jsem najel na ostrý kámen a pneumatiky byla hned pryč,“ říká Latvala. „Takových kamenů je tu spousta a člověk musí být opatrný a držet si od nich odstup. V jedné zatáčce za horizontem jsem ale byl trochu široký a už to bylo.“

Latvala se blýskl na úseku Myra nejlepším časem i odpoledne a dostal se do vedení. Další defekt ho ale stál 15 sekund a Hirvonen se posunul opět před něj. Třiadvacetiletý Fin zvolil stejnou taktiku jako jeho krajan a obětoval lepšímu startu do zítřejšího dne jedno místo. Na vedoucího Loeba však ztrácí pouze 1,1 sekundy. „Tým zvolil strategii, že nebudeme před zítřkem první ani druzí. Nebylo by to jednoduché a jsem rád, že v té úloze nebudu. Abyste v této roli uspěli, musíte být hodně zkušení a to zatím nejsem. Chtěl jsem být před Mikkou a dneska večer jsem velmi spokojený,“ dodává.

Ředitel týmu BP Ford Abu Dhabi Malcolm Wilson hodnotí úspěšný první den slovy: „Byl to skvělý týmový výkon. Oba jezdci nám svou brilantní jízdou umožnili taktizovat a svou úlohu dovedli k dokonalosti. Oba je máme ve výborné startovní pozici,“ říká.

Druhá etapa Turecké rally se pojede ve stejné oblasti jako první. Sedm rychlostních zkoušek bude měřit 137,66 kilometrů. Poslední z nich je opakovaný průjezd diváckou superspeciálkou v areálu univerzity Akdeniz v Antalyi.

Martin Linhart
Sdílet

Příspěvky / komentáře

info

Abyste mohli psát komentáře ke článkům, musíte se přihlásit
toplist