www.autosport.cz - Vše o rally sportu

Dnes je 20. května 2024, Svátek má Zbyšek, zítra Monika

Mistrovství světa

ME

MČR a RSS

Ostatní soutěže

Autosport.cz

ME 06 - Rallye Mille Miglia

Češi se v Itálii neztratili

24. dubna 2006 • 13:15

Na první soutěž letošního devítidílného seriálu mistrovství Evropy v automobilových soutěžích se vydaly hned tři české posádky. Nejvíce šancí na klikatých a úzkých italských asfaltech na nejlepší umístění měl před startem soutěže z trojlístku Chvojka, Tlusťák a Odložilík pravděpodobně poslední jmenovaný.

Po úterních a středečních seznamovacích jízdách na horských cestičkách mezi malebnými jezery Garda a Iseo měly všechny posádky reprezentující Českou republiku smíšené pocity. Jednak byly nadšeny tím, že takové tratě bychom u nás nikde nenašli, ovšem na druhou stranu právě z nich panoval obrovský respekt, poněvadž jedna jediná větší chyba by znamenala definitivní konec šancím na slušný výsledek.

Před úvodní čtvrteční superspeciálkou nedaleko Brescie zažil lehký šok Antonín Tlusťák, kterého přes startovní číslo 36 zařadili pořadatelé na konec startovní listiny. Přes odvolání týmu proti tomuto rozhodnutí neprojevili organizátoři sebemenší zájem o nápravu, a tak zádveřický pilot musel startovat v pátek ráno mezi posledními posádkami, díky čemuž následně prodělal na zrušených zkouškách, kde mu byly přiděleny náhradní časy.

Z pohledu českých barev vyšel úvod soutěže překvapivě nejlépe právě benjamínkovi na zahraničních tratích Tlusťákovi. Po RZ 4 mu patřilo 25. místo v absolutní klasifikaci se ztrátou 2:44.3 min na vedoucího Andreucciho s Fiatem Grande Punto S2000. Na 33. pozici byl Roman Odložilík (+3:19.5) a Milanu Chvojkovi po prvním kole náleželo 46. místo absolutně (+3:56.7).

Šestá rychlostní zkouška se změnila v naprostou frašku, když Italové na špici startovního pole odmítli na slikách v silném dešti odstartovat do RZ. Po půlhodinovém handrkování s ředitelstvím byl test definitivně zrušen, stejně tak jako v nastalém chaosu přidělené penalizace. Horkou chvilku si v této sekci zažil Milan Chvojka, který se svým Lancerem Evo 8 škrtl o skálu a poškodil zavěšení pravého zadního kola, ale také kolo samotné. Výměna poničené pneumatiky v dešti nebyla pro něj a jeho dceru Zuzanu ničím jednoduchým, protože ostrá hrana kamene roztrhla také ukotvení zvedáku v karoserii. Kompletní oprava zavěšení pak proběhla až v závěrečném večerním servisu první etapy, když potřebné díly poskytl i tým Poláka Michala Solowowa (ten však v Itálii startoval s Cliem S1600).

V pátek odpoledne se po řadě diskusí s hlavním technickým delegátem Markulou z Finska a následně italskými sportovními techniky podařilo zařadit Tlusťákovo Saxo Kit Car do správné kategorie. Příčinou všech potíží, včetně posunu ve startovním pořadí, byla neznalost sportovních řádů pro ME FIA a Zvláštních ustanovení soutěže ze strany italských techniků. Ti nakonec uznali svou chybu a po RZ 7 ještě dodatečně zaplombovali závaží (shodný váhový limit s vozy kategorie S1600) v Tlusťákově voze.

Na devátém testu, který měřil 25 kilometrů, složil pomyslného bobříka odvahy nejmladší z českých účastníků. Zatímco posádky na čele startovního pole absolvovaly trať na suchu a za světla, Tlusťákovi s Dědicem, kteří jeli na světla, začalo silně pršet zhruba na třetím kilometru. Své si užili také Milan a Zuzana Chvojkovi, které se startovním číslem 51 sice velká voda dostihla až ve druhé polovině testu, ale vzhledem k poškozenému podvozku z předchozího kola to i pro ně bylo hodně náročné.

Před posledním pátečním měřeným testem odstoupil Roman Odložilík, kterému na jeho Renaultu Clio S1600 vyvřela kapalina ze zadního brzdového okruhu. Kroměřížský pilot se nakonec rozhodl nevyužít možností systému SupeRally a do druhé etapy soutěže nenastoupil. Po deseti odjetých zkouškách tak bylo pořadí českých jezdců následující: 25. Chvojka (+12:05.0), 27. Tlusťák (+13:03.7) a 33. Odložilík (+13:39.0).

Do druhé a zároveň závěrečné etapy tak z původního trojlístku nastupovala pouze dvojice českých reprezentantů. Ještě před startem prvního sobotního testu prasklo na Tlusťákovu Saxu spojkové lanko, ale ani to nezabránilo 24tiletému mladíkovi zajet na RZ 11, která měřila 32.5 km, 22. nejrychlejší čas. To byla ovšem definitivní tečka za jeho italským vystoupením, neboť kvůli nefunkční spojce se již na následujícím testu, jehož start byl do strmého kopce, posádce nepodařilo s neposlušným vozem ve stanoveném čase opustit startovní prostor.

Do cíle jubilejního 30. ročníku Rally 1000 Miglia se tak zdárně dostala jako jediná česká posádka rodinná dvojice otce a dcery Chvojkových. Těm nakonec patřila 23. příčka v absolutní klasifikaci a 18. místo v hodnocení klasifikace skupiny N. Antonín Tlusťák s Vlastimilem Dědicem figurovali před svým odstoupením na průběžném 22. místě absolutně a 8. ve skupině A. Vzhledem k „precizní“ organizaci italské soutěže pak už nikoho z Tlusťákova týmu nepřekvapil ani fakt, že přes odevzdaný oficiální formulář o odstoupení ze soutěže, telefonát na ředitelství rally a nepřistavení vozu do závěrečného UP posádka podle pořadatelů soutěž dokončila na 59. místě.

Pomineme-li organizační zmatky, které jsou bohužel na italských soutěžích naprosto běžné, z pohledu sportovních výkonů byla pro české barvy rally letošní Mille Miglia příznivou konfrontací. Češi se ve více než stočlenném startovním poli určitě neztratili. Příjemným a popravdě řečeno nečekaným překvapením pak byly časy Antonína Tlusťáka, který dokázal držet krok např. s mnohem zkušenějším De Winkelem.

Pokud jde o další starty českých posádek v letošním seriálu soutěží Mistrovství Evropy FIA jezdců, o startu na následující šotolinové Fiat Rally v Turecku uvažuje pouze Roman Odložilík, který navíc hodlá v průběhu sezóny přesedlat na vůz kategorie Super 2000. Milan Chvojka a Antonín Tlusťák znovu změří síly s evropskou konkurencí na konci června při belgické Ypres Westhoek Rally.

Jan Vaškovič; AutoSport.CZ - Brescia
Sdílet

Příspěvky / komentáře

info

Abyste mohli psát komentáře ke článkům, musíte se přihlásit
toplist