www.autosport.cz - Vše o rally sportu

Dnes je 14. května 2024, Svátek má Bonifác, zítra Žofie

Mistrovství světa

ME

MČR a RSS

Ostatní soutěže

Autosport.cz

Priority FIA rostou jako houby po dešti

17. června 2011 • 08:00

Soutěžní priority FIA oproti dřívějším letům pozbyly své váhy. A jak se zdá, mezinárodní automobilové federaci FIA se úspěšně daří degradovat jejich úroveň ještě více...

Nejdříve si popišme, jak hovoří řády o tom, komu mají být priority FIA přiřknuty:

JEZDCI S PRIORITOU A

Jezdci, kteří vyhráli Světové rally mistrovství FIA v jednom z předcházejících roků.

Jezdci, kteří byli klasifikováni mezi nejlepšími třemi v nějaké rally počítané do Světového mistrovství v minulém nebo stávajícím roce.

Jezdci, kteří vyhráli Juniorské světové mistrovství nebo Světové mistrovství produkčních vozů nebo Světové mistrovství vozů Super 2000 v minulém roce.

Jezdci, kteří vyhráli Regionální rally mistrovství FIA (nikoliv Cup) v minulém roce.

-

JEZDCI S PRIORITOU B

Jezdci, kteří patřili na seznam jezdců s prioritou A v jednom z minulých dvou let a toto právo ztratili (platí 2 roky)

Jezdci, kteří se umístili na 2. nebo 3. místě v mistrovstvích Evropy, Afriky, Středního východu nebo Tichomořské Asie v minulém roce.

Jezdci, kteří se klasifikovali na 4., 5., nebo 6. místě v rally počítané do Světového rally mistrovství FIA pro jezdce v minulém roce.

Jezdci, kteří vyhráli FIA Regional Rally Cup (Central Europe, East Europe, South-West Europe, Asia or Pacific) v minulém roce

Jezdci, kteří vyhráli nějakou skupinu, ale kteří nebyli první ve všeobecné klasifikaci rally počítané do Světového rally mistrovství FIA pro jezdce v minulém roce.

-

Nad udělováním priority FIA A asi nemá smysl polemizovat, tam je to víceméně správně. U priorit FIA B už je to lehce pofiderní. Držiteli FIA B jsou tak například jezdci, kteří v poslední době vůbec nezávodí (Duval, Galli), mnohem větší degradací je pak vítězství v Evropských pohárech. Jediným, kdo je pravidelně jezdí, jsou české posádky, takže priorita FIA B vždy připadne jednomu českému jezdci (Pech). Ten se o ni snaží alespoň cíleně, ale někteří 'držitelé' k prioritě přišli zcela náhodou, aniž by věděli, že vůbec něco vyhráli (Tempestini či v loňském roce Meeke). Naopak, za v současnosti jeden z nejhodnotnějších šampionátů po sportovní stránce, IRC, se neuděluje nic...

Navzdory těmto pravidlům se mezinárodní automobilová federace FIA rozhodla vznést mezi priority další zmatek. Takto vypadaly priority na začátku letošního roku, konkrétně na konci ledna. Během následujícího měsíce, z ničeho nic, přibyla pro Bryana Bouffiera priorita FIA A. Proč? Že by za loňský titul mistra Francie? Nebo předloňský mistra Polska? Nebo proto, že se stal továrním jezdcem Peugeotu? Nebo proto, že vyhrál Rallye Monte Carlo? Kdo ví, ani jeden z těchto důvodů však nemá oporu v řádech.

Člověk by čekal, že stačí jedna takováhle eskapáda, ale ne, to by nebyla FIA. Chudáci pořadatelé z Ypres musí v posledních dnech několikrát předělávat startovní listinu na další díl IRC a ME. Proč? Pár dní nazpět dostal prioritu FIA B Thierry Neuville. Ten na to má právo, v loňském roce vyhrál v Bulharsku svou skupinu v rámci JWRC. Proč ale prioritu FIA B nedostal na začátku roku, jak by správně měl? Asi se vloudila chybička. Netrvalo dlouho a priority FIA B začaly růst jako houby po dešti. Předevčírem tak k těmto držitelům slavnostně přibyl Freddy Loix. A aby toho nebylo málo, včera přibyli i Hans Weijs (opět vítězství v rámci JWRC na Deutschlandu, takže oprávněně), Jan Kopecký a Guy Wilks. Za co? To nikdo neví. Ale takový Kevin Abbring, který má na prioritu FIA B také nárok, ji zatím nemá...

Viktor Hausknotz se před pár lety zaobíral stejnou problematikou i u nás. Zatímco FASu se podařilo z celé situace elegantně vybruslit a priority ASN celkem fungují, zdá se, že na mezinárodní scéně se tento nakažlivý virus vyléčit nepodařilo...

-plu- ; AutoSport.CZ
Sdílet

Příspěvky / komentáře

info

Abyste mohli psát komentáře ke článkům, musíte se přihlásit
toplist