www.autosport.cz - Vše o rally sportu

Dnes je 8. května 2025, Svátek má Den vítězství, zítra Ctibor

Mistrovství světa

ME

MČR a RSS

Ostatní soutěže

Autosport.cz

Nejrychlejší Jazz bude jezdit v Austrálii

18. listopadu 2011 • 18:30

Australské mistrovství v rally je od okolního světa odtržené stejně jako kontinent sám. V minulých letech zde vznikly unikátní speciály jako Ford Focus s pohonem zadních kol, několik verzí Toyoty Corolla ve specifikaci S2000, do stejné kategorie spadající Ford Fiesta a podobně. Nyní přichází další exot – Honda Jazz. Ačkoliv má na prvním zveřejněném snímku na dveřích nápis ‚S2000‘, ve skutečnosti půjde o předokolku určenou pro tamější kategorii G2.

Honda Jazz G2

Přečíst technické předpisy pro tuto třídu není příliš těžké – moc jich totiž není a jejich stručný souhrn obsahuje zhruba toto:

- vůz s pohonem předních kol

- vůz běžně prodávaný v Austrálii

- motor nahraditelný jakoukoliv pohonnou jednotkou z koncernu

- maximální otáčky na hodnotě 8500 za minutu

- téměř libovolné úpravy motoru (písty, vačka, svody…)

- sekvenční převodovka s maximálně šesti stupni

- možnost rozšíření karoserie a rozchodu až o 70 mm na každou stranu

Poměrně liberální předpisy tedy umožňují takřka každé automobilce postavit solidní závodní stroj. Honda, která je se sportem úzce spjata, v australském šampionátu v posledních dvou letech využívala i Evropě známý Civic Type-R R3. Jenže tato generace už je pomalu vytlačována novým modelem a ‚hondaři od klokanů‘ začali vymýšlet, jak dál. Rozhodli se pro mini-MPV Jazz, o jehož závodní úpravu se nakonec postaraly osvědčené firmy Mugen a JAS Motorsport.

Jazz by měl být oproti doposud používanému závodnímu civilu lehčí o cca 150 kilogramů. V kombinaci s motorem, jehož základ už vrčel v ‚er trojce‘, by tedy mělo jít o nadprůměrně živý minivan. S hodnotami 183 kW a 193 Nm točivého momentu se není co divit. Podle Lindsay Smalley, tiskové mluvčí Hondy Australia, se nový závodní Jazz může postarat o přerod Hondy z vyzyvatele na šampiona: „Z příštího roku jsme už teď všichni nadšení. Závodění je DNA Hondy. Nové závodní vozy jsou upraveny nejlepšími odborníky z Austrálie a Evropy, s motorem od Mugenu zřejmě půjde o nejrychlejší Jazz na světě! Honda je pyšná na to, že je v australském sportu aktivní, a doufáme, že další rok bude ještě vydařenější, než ten uplynulý. Jak řekl zakladatel celé firmy – pokud Honda nezávodí, Honda neexistuje.“

Debut závodní Hondy je naplánován na začátek března 2012, do té doby ale stále zbývá spousta práce. Motor se teprve kompletuje v italských dílnách JAS Motosportu, do Austrálie by měl dorazit těsně po novém roce. Mimo australský kontinent na toto auto ale můžete zapomenout. Svými úpravami se totiž nejvíce blíží vozům někdejší Formule 2, které jsou již řadu let zakázané, a současným technickým předpisům pro mezinárodně homologované vozy tak Jazz může jen zamávat přes Tichý oceán.

-hof- ; AutoSport.CZ
Sdílet

Příspěvky / komentáře

info

Abyste mohli psát komentáře ke článkům, musíte se přihlásit
18.11.2011 22:38
willy
Kamarád má na K20A2-Civicu Type-R 7g -260ps:-) a krouták je myslím někde okolo 245-240nm...Těch 190nm to má sériový motor... Jinak motory K20A2 a pokračovatel K20Z4 ... To jentak nikdo nepřekoná. Tento motor bych narval do každýho sport.auta kde je zapotřebí tenhle objem, je to atmosféra, která jde ladit klidně i na 250-300ps bez toho, že bys musel něco dělat s pístama, klikovkou apod. Fantazie jak se to nechá snadno ladit a kolik z toho klidně a i v domácích podmínkách dostaneš...Clio R3 má cca.250ps a stojí to ranec... Na tomhle motoru u tajpára" uděláš 240-260ps a nestojí tě to ani 100tis. Nehledě na to, že si ten výkon to auto-motor drží mnohem! déle (to potvrdil i Brynda) jak třeba ten u Clia kde se musí repasovat poměrně brzo (ono si stačí zjistit jaký jsou rozdíly-tolerance v házení na klice) je to prostě neuvěřitelně povedenej motor. Tahle motorizace se Hondě setsakra povedla a je to rozhodně nejlepší dvoulitr jakej kdy byl a bude !!! A strašně mě štve a mrzí, že dál neplní ty zpropadený emisní limity, že skončila výroba:-( Je to strašná škoda a čípovina!...Směrovat to do budoucna jen na downsizing je hloupost...A at mi někdo vykládá, že když proženeš turbo a atmosféru naplno, že má snad ten motor s turbem lepší emise i při plným zatížení...Dokud nefouká, tak možná ano a o kolik?! Svět se zbláznil.
18.11.2011 19:50
Karbonyl - moderátor
Mirek: Při dalším nakouknutí do tiskové zprávy se píše hodnota krouťáku při 9000 otáček. Hodnota 8500 je následné omezení dané předpisem.
18.11.2011 19:40
Pluto - moderátor
No, podle mých informací na tomto autě do kategorie S2000 JAS pracoval (on pracoval už původně na Civicu S2000 a pak na tomhle), ale nakonec to odpískali...
18.11.2011 19:36
Mirekfric
Tak do třetice ještě jinak :-) Není možné dosáhnout 183 kW se 191 Nm a maximem otáček 8500. I kdybys měl otáčky maxima krouťáku shodné s maximem výkonu (což je nereálné), tak bys těch 183 kW udělal při 9050 otáčkách, s reálným motorem s maximem krouťáku 193 Nm by to bylo spíš tak v 11000.
18.11.2011 19:27
Karbonyl - moderátor
Vzhledem k těm předpisům bych se nedivil, kdyby to bylo celé nějak zbastlené :-)
18.11.2011 19:21
Mirekfric
K20A a K20Z4 se moc neliší, základ je stejný. Rozdíl je v tom, že K20A s jiným sáním, výfukem, vačkami atd. z japonské verze Type-R (sedan FD2) je ještě podstatně silnější než K20Z4 a už v sérii má 176kW a 216 Nm při 7000.
18.11.2011 19:09
Karbonyl - moderátor
BTW furt mi neleze do hlavy ten nápis Super 2000 Rally. Po netu kolují dvě verze snímku - s nápisem a bez. Ta s nápisem se objevila na webu JAS Motorsportu. Znamená to něco do budoucna? Nebo ne? A co na to Jan Tleskač? :-)
18.11.2011 19:01
Karbonyl - moderátor
V tiskovce se píše o motoru K20A.
18.11.2011 18:44
Mirekfric
Ten udávaný kroutící moment odpovídá sériovému K20Z4 z Type-R FN2. U R3 R3 JAS uváděl, myslím, kolem 240 Nm při 6000 otáčkách.
toplist