www.autosport.cz - Vše o rally sportu

Dnes je 18. dubna 2014, Svátek má Valérie, zítra Rostislav

Mistrovství světa

ME a ET

MMČR a MČR-S

Ostatní soutěže

Autoklub
České republiky
Autosport.cz

Michal Ernst: Těším se zpět do rally

20. června 2012 • 08:10

V dosti nezávidění hodné situaci se ocitl po Valašské rally Michal Ernst. 'Myšák' si z ošklivé havárie odnesl otřes mozku a otevřenou zlomeninu pravé ruky. Tři měsíce léčení, tři měsíce jen s levou rukou. Michal si přesto našel chvilku na rozhovor pro náš server.

Michale letošní sezonu jsi nezačal dobře. Po havárii na Dakaru s Alešem Lopraisem přišla další rána při Valašské rally, kde jsi jel vedle Petra Kačírka. Jak jsi na tom v této chvíli se zdravotním stavem?

Michal Ernst , foto: loprais.cz

Je pravda, že letošní sezonu jsem si představoval trošku jinak. Po kotrmelcích, které jsem zažil na Dakaru, přišla další rána velice brzy. Jak jistě víte, tak na 6.RZ Valašské rally jsme měli s Petrem Kačírkem nepříjemnou havárii. Díky ní jsem se proletěl vrtulníkem do ostravské fakultní nemocnice. Základní diagnóza zněla: otřes mozku a otevřená zlomenina pravé ruky. V současné době se rozhoduje o druhé operaci zraněné ruky. Takže stále nejsem fit. Pravá ruka je stále plná železa a pomalu srůstá. Ale jinak se snažím usmívat na svět kolem sebe.

S tebou už praštilo docela dost jezdců. Nemáš někdy obavy usednout do závodního vozu?

Doposud jsem obavy nemíval žádné. Dříve, když jsem se nachomýtl k ráně, tak jsem byl brzy zpátky v rally. Nyní mám ovšem větší pauzu a také zranění je komplikovanější, takže v této chvíli nedokážu popsat pocity, které budu zažívat až opět usednu do sedačky. Je ale jisté, že budu více přemýšlet, s kým pojedu. Sám nechápu proč všechny ty havárie jakoby přitahuji. Nevím, zda je to smůla, nebo někde dělám chybu.

Stíháš ještě počítat, co vše jsi měl zlomené? :-)

Zlomenin jsem měl hodně, ale do desíti počítat umím. Takže mám přehled. Vedle rally provozuji totiž i řadu dalších sportů. Je trošku paradoxem, že z těchto sportů jsem už měl taky několik zranění. Ale co se týká přímo rally, tak tady mám naprosto jasno. Jednou to odskákal obratel a nyní pravá ruka. Jen pro zajímavost, obě tyto zlomeniny se mi přihodily na Moravě. Tím samozřejmě nechci nikoho ani nic zatracovat, ale sestřičky byly na mne vždy milé :-)

Bereš si z havárií nějaká ponaučení?

Ano. Pokaždé se snažím maximálně eliminovat úraz a to i při minimální rychlosti. Proto si důkladněji kontroluji správné nastavení bezpečnostních pásů, používám správnou sedačku a pokud možno podepisuji dobrou pojistku :-) Moc ponaučení z havárií se vzít ovšem nedá. Spíše mohu doufat, že příště mne dovezou v pořádku až do cíle.

Kterou z tvých havárií považuješ za nejhorší a proč?

Rozhodně si nevedu stupnici příjemných a nepříjemných havárií. Věř, že žádná havárie není příjemná. Ale pokud už bych měl hledat tu nejnepříjemnější, tak asi zatím vede ta poslední z Valašské rally. Chvíli jsem byl v bezvědomí a následné léčení mne vyřadilo z mnoha běžných činností. Rozhodně ale nejsem ten, kdo havárie vyhledává.

Nenudíš se v této chvíli, když nemůžeš vykonávat svou práci?

Tady jsi trefil hřebík na hlavičku. Jsem totiž hodně aktivní člověk, který rád sportuje. Nyní mám spousty železa v pravé ruce. Tím pádem nemohu dělat skoro nic. I třeba obyčejné řízení auta mi dělá veliký problém, neboť jedna ruka je pro normální činnost prostě málo. Takže ano, dost se nudím.

Možná se mi to zdá, ale v poslední době nějak rychleji přibývá křížků okolo rally. Čím to podle tebe je a je nějaké východisko, aby byla rally ještě bezpečnější?

Bohužel je toho opravdu hodně. Čím to je, to nevím. Auta jsou sice rychlejší, ale také mnohem bezpečnější. Tohle ale bohužel k motorsportu patří. Myslím si, že se pro bezpečnost dělá hodně. Zamezit těmto událostem asi není možné. Je to vždy prostě smůla.

Jak ty osobně se stavíš třeba k používání HANSu?

HANS je věčné téma. Sám teď nevím. Jednou si myslím, že mi uškodil a teď mi asi pro změnu pomohl. Každopádně si myslím, že v rally by se měl používat v kombinaci s dvojitými pásy. Nevím jaký je přesný název, kdysi se jim říkalo Coulthard systém. Na klasických pásech jsou ještě jedny, pod které se strká Hans. Tělo je utažené stejně, jako kdysi a Hans není skoro znát. Pro správnou funkčnost HANSu to ovšem chce mít i odpovídající sedačku a správné nastavení. To je celá alfa a omega bezpečnostního prvku.. Pokud toto není, pak je zranění velmi blízko.

Michal Ernst a Štěpán Vojtěch, foto: tsvteam.cz - M.Straka

Pojďme od smutných věcí k příjemnějším. Jak hodnotíš současnou českou rally?

Na současné poměry je česká rally podle mne na velmi dobré úrovni. Co se týká techniky, tak v málokteré zemi jede tolik kvalitních vozů. Výborné je i jezdecké obsazení soutěží. A dobré světlo do rally přinášejí i různé značkové cupy. Myslím si, že můžeme být s českou rally velmi spokojeni.

Stále je velká propast mezi velkým a malým mistrákem, co se týká počtu startujících. Viděl by jsi ty nějaké konkrétní řešení, jak oba seriály redukovat?

To nevím. Asi to moc dobře nepůjde. Sprinty jsou krátké, tudíž podstatně levnější. Navíc zde můžou startovat vozy, s kterými se nemůže na velký mistrák. Velké mistrovství je po všech stránkách náročnější, což si myslím, že tak má být.

Kdy tě uvidíme opět v závodní kombinéze?

To zatím opravdu nevím. V této chvíli mám před sebou ještě dlouhé léčení. Tady mohu prozradit, že v nejbližší době jdu na další operaci ruky. Sám jsem si původně plánoval, že při Rally Bohemia bych se mohl vrátit na české tratě. Nyní ovšem vím, že to nestihnu. Proto už dál nechci plánovat a uvidím, jak se celá věc vyvine. Do konce letošní sezony bych se ale určitě rád alespoň jednou svezl. S kým? Rozhodně by to mělo být s tím, s kým jsem zažil spoustu krásných závodů. Tento jezdec mne dostal hodně nahoru a mohu říci, že jsme hodně velcí přátelé. Asi už tušíte, že se jedná o Brouka, tedy Štěpána Vojtěcha. Už ho delší dobu otravuji, abychom se spolu svezli. Ale ne tak, že musíme někoho předstihnout. Chceme jet pro radost a závod si užít. Není ani nikde napsané, že to musí být závod v Čechách. Já osobně bych se raději přikláněl k zahraniční soutěži. To vše ale závisí na několika faktorech. Jednak na mém zdraví a pak také na volném času Brouka. Věřím ale, že to spolu dáme.

Díky za rozhovor.

Přejeme ti hodně zdraví a brzké uzdravení.

Miroslav Vebr; AutoSport.CZ
Sdílet

Příspěvky / komentáře

info

Abyste mohli psát komentáře ke článkům, musíte se přihlásit
21.06.2012 17:47
ajaj
Mišáku, moc netrp a hlavně rychle srůstej. Dobrejch mitfárů máme pomálu, takže chybíš. Do budoucna přeju hodně štěstí a žádnou sádru, ani železo!
toplist