www.autosport.cz - Vše o rally sportu

Dnes je 26. dubna 2024, Svátek má Oto, zítra Jaroslav

Mistrovství světa

ME

MČR a RSS

Ostatní soutěže

Autosport.cz

DUEL: Leo Pavlík vs. Karel Jirátko

22. srpna 2012 • 13:40

Tentokrát se v duelu podíváme trošku do historie. Leo Pavlík a Karel Jirátko patřili mezi velké ikony české rally. Trošku nečekaně se oba spojili a připomenou si slavné období osobně příští týden ve Zlíně na Barum rally. Vzpomínky Leo Pavlíka si pak můžete přečíst i v nové knize 'Od Škodovky po Quattro'.

Leo Pavlík

Leo Pavlík

S Karlem jste strávil krásné roky v ještě krásnějším Audi Coupe Quattro. Jak na toto období vzpomínáte?

„Závodění s Quattrem a hlavně testování pro Audi Sport byl fantastický vrchol mé jezdecké kariéry.“

Jaký byl Karel v autě? Byl tvrdohlavý nebo si dal někdy i poradit?

„Byl nejlepší profík jako spolujezdec.“

Nemáte někdy chuť vrátit se za volant na rally ve stejném složení?

„Nemám.“

Na který společný závod nejraději vzpomínáte a který by jste naopak vymazal z paměti a proč?

„Všechny soutěže na kterých jsem startoval měly své plus a mínus, ale v principu bych to neměnil. Dnes bych se na vyhrávání uměl ještě lépe připravit.“

Karel Jirátko si vyzkoušel také několik závodů přímo za volantem. Usednul by jste vedle něj při rally? Kdo by se víc bál: Karel, vy nebo Audi Coupe Quattro?

„Nejsem spolujezdec a na nic podobného jsem nikdy nepomyslel a ne jenom ve vztahu ke Karlovi.“

Společně jste zažili spoustu úsměvných příběhů, povězte nám jeden...

„Proč myslíte, že spoustu? To spíš naše okolí nás asi někdy tak hodnotilo - úsměvně.“ :-)

Co byste vzkázal Karlovi?

„Máme spolu celou dobu velice dobrý vztah, jsme v kontaktu. Nepotřebuji mu nic vzkazovat.“ :-)

- - - - - - - D U E L - - - - - -

Karel Jirátko

Karel Jirátko

S Leem jste strávil krásné roky v ještě krásnějším Audi Coupe Quattro. Jak na toto období vzpomínáte?

„Na období s Leo Pavlíkem a vozem audi nelze vzpomínat jinak, než jako na moc krásné období. Audi Coupe Quattro bylo mimořádně dobré auto ve špičkovém týmu a technicky perfektně vybaveným zázemím, včetně zkušených továrních mechaniků. Nic lepšího v tu dobu člověka nemohlo potkat a já jsem vděčný, že jsem měl tu možnost být u toho. Vzpomínám na toto období rád a s vděčností.“

Jaký byl Leo v autě? Byl tvrdohlavý nebo si dal někdy i poradit?

(smích) „Leo byl svůj, to znamená, že on si poradit dal, ale hned přijatou radu nepřiznal. Pokud nastala situace a já měl na danou věc jiný názor, tak jsem si v rozpise udělal u onoho místa tečku a pak jsme se chvíli dohadovali. Já mu vždy říkal: na sporné místo mám jiný názor, ale pokud dojde k havárii, tak budeš bourat jen ty sám. Leo se vždy při závodě zachoval racionálně a mé poznámky bral v potaz. Zkrátka pochopil, že rada byla míněná dobře a jízdu potom přizpůsobil mé poznámce.“

Nemáte někdy chuť vrátit se za volant na rally ve stejném složení?

„Nyní se chystá vzpomínkový návrat při Barum rally. Pokud bych neměl zájem, tak bych určitě do audiny nesedl. Společně jsme na tuto možnost přistoupili a já věřím, že si letošní Barumku užijeme. S ohledem na ekonomickou situaci, jenž by se vztahovala k provozu auta, tak další starty, byť třeba na soutěžích mezi historiky nejsou plánované.“

Na který společný závod nejraději vzpomínáte a který by jste naopak vymazal z paměti a proč?

„Je těžké určit na který závod vzpomínám nejraději. Může to být třeba náš první společný start, kdy ještě s renaultem jsme vyhráli Rally Tatry. Tehdy jsem se poprvé s Pavlíkem svezl. Pokud se nemýlím, tak se jednalo o první vítězství renaultu v Československu. Ale závod, na který nejraději vzpomínám, tak je domácí Barum rally, kde jsme zvítězili. Přitom naše vítězství bylo dost ohroženo. Před soupeři jsme měli docela velký náskok, ale na jedné z erzet jsme ztratili kolo. Auto bylo dosti dotlučené a v jednu chvíli to vypadalo, že cíl nespatříme. Továrním mechanikům se ale podařilo audi opravit a my Barumku vyhráli. Myslím si, že každý zlíňák touží vyhrát domácí soutěž a nám se to podařilo v roce 1986. Naopak se nám nepodařila Bohemia rally 1986, kde jsme havarovali hned v první zatáčce úvodní zkoušky závodu. Tehdy se sjelo do Mladé Boleslavi velmi silné jezdecké pole. Startovali zde například Snijers, Pregliasco s Lanciemi 037 a Munster s Ferjanc na vozech Audi a mnoho dalších kvalitních posádek. Na Řepově, což je část Mladé Boleslavi jsme zbourali autobusovou zastávku a přelomili jabloň. Než jsme se stačili nadechnout, tak bylo po závodě.“

Vy sám osobně jste odjel několik závodů za volantem. Dovedete si představit posádku ve složení Jirátko za volantem, Pavlík na místě spolujezdce a to vše v Audi Coupe Quattro? Kdo by se víc bál?

„Já jsem za volantem strávil několik let a mám mimo jiné i 2. místo v mistrovství Evropy a 2. místo v mistrovství Československa. Závodů sem odjel tedy hodně. Nedovedu si ale představit, že by Leo byl ochotný sednout si ke komukoli. Nejenom ke mně, ale ani k daleko lepším jezdcům by Pavlík podle mne nikdy nesedl.“

Společně jste zažili spoustu úsměvných příběhů, povězte nám jeden...

„Spousta příběhů nejde reprodukovat. Ale třeba ten, jak jsme jeli do Rumunska parníkem po Dunaji. Tehdy jsme se tak dlouho sázeli na které straně je Rumunsko až vznikla velká sázka. Já dříve hodně studoval zeměpis, bylo mi to jasné a sázku jsem pochopitelně vyhrál. Výhru jsme okamžitě vypili. Ve finále jsem měl pocit, že jsem zaspal v servise. Vyskočil jsem a o barový pultík jsem si málem rozbil hlavu. Mí kamarádi se totiž na mne vykašlali, nechali mne v baru spát a zvuk motoru přicházel z vysavače, se kterým jezdila uklízečka okolo mne. Další trest na mne čekal při cestě domů, kdy jsem přes celé Rumunsko jel bez peněz. Za trička a za čepice jsem od kombajnérů vyptával naftu abych vůbec dojel domů. Výprava mi totiž ujela a mne tam zanechala.“

Co byste vzkázal Leovi?

„Chtěl bych mu vzkázat, aby se mu záměr prezentace jeho knihy na Barum rally vydařil dle jeho představ.“

Z krátkého rozhovoru jste jistě poznali, že Karel Jirátko je doslova studnice na příběhy. Tady můžeme potěšit milovníky perliček a prozradit, že v brzké době odstartujeme příběhy, které potkaly Karla Jirátka.

Okno do historie - přehled

Miroslav Vebr; AutoSport.CZ
Sdílet

Příspěvky / komentáře

info

Abyste mohli psát komentáře ke článkům, musíte se přihlásit
24.08.2012 10:56
John - moderátor
mrkněte na www.odskodovkypoquattro.net
24.08.2012 08:34
x86vk2c
kde bude mžné knihu os Skodovky po Quattro objednať Ďakujem Milan Uhrin Slovensko
toplist