www.autosport.cz - Vše o rally sportu

Dnes je 30. listopadu 2021, Svátek má Ondřej, zítra Iva

Mistrovství světa

ME

MČR a RSS

Ostatní soutěže

Autosport.cz

Mistrovský titul v nejkratším možném čase

14. srpna 2013 • 18:10

Na šestý podnik sprintového mistrovství do Pačejova odjížděla posádka Jakeš – Novák s vědomím, že při dobré konstelaci se může domů vracet s mistrovským titulem ve třídě 3. Protože se do tabulky šampionátu započítává šest nejlepších výsledků z osmi, již v západočeském Pačejově si mohl tým odškrtnout splněný úkol pro tuto sezonu. Vzhledem k ambicím v absolutním pořadí ale dosavadní lídry produkčních vozů zajímalo i celkové umístění, kde kromě posádek z Kostelce startovali také průběžně třetí Sýkora a cizinci Lappi s Kahlem.

Miroslav Jakeš - Jaroslav Novák, Mitsubishi Lancer Evo IX - Rally Pačejov 2013

Po nočním dešti začaly cesty v teplém dopoledni rychle usychat a zdálo se, že nejlepší volbou bude na první sekci suché obutí. „K našemu překvapení jsme před startem první erzety zjistili, že tzv. dvacítky jede ze špičky kromě nás už jenom Odložilík, všichni ostatní volili měkkou směs. Navíc když jsme viděli hned zkraje dvojky mimo trať Odložilíkovu xsaru, raději jsme lehce zvolnili,“ popsal Mirek úvod soutěže. I tak stačil výkon Mirka s Jardou po dvou erzetách na výborné třetí místo absolutně, druhé v rámci české klasifikace a vedení ve třídě.

Do druhé sekce nastoupila posádka týmu Gemini s taktikou, že nejlepší obranou je útok a dvěma pátými, jedním třetím a jedním druhým místem z jednotlivých RZ si stále držela třetí příčku absolutně. „Musel jsem jet opravdu velmi rychle a na hranici svých možností, protože obě Fabie WRC Kahleho i domácího Karla Trněného na nás hodně tlačily. A taky musím říct, že jsme měli dvakrát docela štěstí,“ přiznal Mirek. Pátou a šestou RZ totiž dojížděli s prasklými ráfky, naštěstí v obou případech to vydržela samotná pneumatika. „Obě místa si vybavuji dost přesně. Na pětce to bylo asi kilometr po startu v nájezdu na most, na další jsme si pak v rychlé zatáčce na pátý rychlostní stupeň lehce škrtli o skálu. Jet půlku dlouhé šesté erzety s defektem, určitě by nás to stálo hodně času.“

Do posledních dvou zkoušek vyráželi Mirek s Jardou s vědomím, že ztráta na Sýkoru je již veliká, naopak náskok cca 20 sekund oproti Trněnému by při nastoleném tempu měl postačovat. Nepříjemně však dotíral Němec Kahle, a byť se jeho výsledek nezapočítával do českého mistrovství, Mirkovi bylo líto přenechat bronzové věnce v absolutním pořadí jen tak bez boje. „Před poslední zkouškou jsme měli na Kahleho už jen tři sekundy, přesto jsme zkusili jet pořád naplno. V jednom místě se nám ale lancer „zpakoval“ a jen jsem zahlédnul, jak si to míříme na zídku. V tu chvíli mi problesklo, že vše je ztraceno,“ líčil v cíli Mirek jediný krizový moment. Nakonec to skončilo pouze několika sekundami ztráty a propadem na čtvrtou příčku za Kahleho. To ale nic nezměnilo na faktu, že body za druhé místo v absolutním pořadí české klasifikace a vítězství ve třídě 3 stačily k návratu do čela tabulky sprintového šampionátu a především k zisku ceněného titulu mezi produkčními vozy. Pro tým Gemini se jedná historicky o druhý titul, když první získala dvojice Pantálek – Novák ve třídě S v roce 2010 taktéž ve sprintovém mistrovství.

Miroslav Jakeš - Jaroslav Novák, Mitsubishi Lancer Evo IX - Rally Pačejov 2013

Konečný výsledek z Pačejova nakonec potvrdili i techničtí komisaři, kteří po cílové rampě podrobili lancer týmu AP Motorsport důkladné kontrole. Protože se Mirek s Jardou pohybují na špici absolutního pořadí celou sezonu, jejich lancer se rozebírá prakticky po každém závodě. Tentokrát se však kromě obvyklého měření restriktoru z vozu vytahovalo i celé turbo, kontrolovalo se, zda velikost restriktoru není obejita tzv. „by-passem“, zjišťovala se shodnost dílů s homologačním listem (ostatně znalci rallysportu si jistě vzpomenou na několik výborných posádek i v rámci mistrovství světa, u jejichž produkčních vozů vedl i drobný nesoulad s homologačním listem k přísným trestům). Dlouhá technická kontrola vozu sice znamenala zdržení pro mechaniky, tým je na druhou stranu rád za tuto důkladnou prověrku. Jen se tak potvrdilo, že za výbornými výsledky jsou jen a pouze vynikající výkony posádky a špičkově připravený lancer litvínovského týmu.

Závěrečné hodnocení pak patří týmovému šéfovi Milanu Pantálkovi: „V prvé řadě musím za celý tým Gemini poděkovat oběma členům posádky, Mirkovi i Jardovi, k zisku mistrovského titulu. Ve všech šesti závodech předvedli perfektní výkony na hranici možnosti vozu. Nejen jejich výsledky v rámci třídy, ale i v absolutním pořadí zaslouží obdiv. Podstatný podíl na tomto úspěchu mají ale samozřejmě i všichni členové týmu – Karel Jakeš, Pavel Bartík, Tomáš Klička a mechanici týmu AP Motorsport Venca Arazim, Zdeněk Pipota a Michal Fialka,“ vysekl Milan poklonu všem zmíněným. Současně pak naznačil plány do zbytku sezony. „V rámci sprintů jsou dalším podnikem Jeseníky a za současné situace by tam bylo nesmyslem startovat s vozem třídy 3. Je mi jasné, že vzhledem k bodovacímu systému jsou naše šance na titul i v absolutním pořadí šampionátu poměrně malé. Ale dokud žije šance, budeme o něj bojovat. A k tomu by nám snad mohl dopomoci vůz silnější kategorie.“

Ještě předtím, než tým oznámí konkrétní podrobnosti ke startu na Rally Jeseníky, se fanoušci rallysportu mohou těšit na souboj mistrů České republiky ve sprintrally pro rok 2013 ve třídě 3 s elitními posádkami produkčních vozů při Barum rally, která se koná již za necelé tři týdny.

GEMINI Rally Team
Sdílet

Příspěvky / komentáře

info

Abyste mohli psát komentáře ke článkům, musíte se přihlásit
toplist