www.autosport.cz - Vše o rally sportu

Dnes je 26. dubna 2024, Svátek má Oto, zítra Jaroslav

Mistrovství světa

ME

MČR a RSS

Ostatní soutěže

Autosport.cz

Michal Hrabánek: Je na nás, abychom se s R5 prosadili (+FOTO)

5. prosince 2013 • 13:25

Na dnešní tiskové konferenci v Praze poprvé oficiálně oznámil zahájení projektu Škoda Fabia R5. Dlouho očekávaný následník Fabie S2000 by se měl na světové rally scéně poprvé objevit v průběhu roku 2015.

Dnešní tiskové konference se kromě vedení týmu představili také zástupci posádek, které oficiálně hájily barvy českého týmu a podílely se na zisku tří kontinentálních mistrovských titulů.

foto: Pavel Dresler

„Rok 2013 byl pátým rokem projektu Fabia S2000 a byl to jeden z nejlepších roků pro tým Škoda Motorsport,“ konstatoval šéf týmu Škoda Motorsport, Michal Hrabánek. „Naší prioritou v této sezóně bylo mistrovství Evropy a Asijsko-Pacifické mistrovství, neboť v Asii má Škoda velké marketingové ambice, především tedy v Číně. Také jsme měli zastoupení v mistrovství světa v kategorii WRC 2.“

„V současné době je na celém světě aktivně zapojeno do jednotlivých šampionátů 56 soukromých vozů Škoda Fabia S2000, i v Jižní Americe, kde Gustavo Saba získal třetí kontinentální titul. Kromě toho získali soukromí jezdci šest národních titulů,“ dodal Hrabánek.

Týmoví jezdci následně zhodnotili průběh letošní sezóny z jejich pohledu. „Jsem rád, že se nám jako první české posádce podařilo získat evropský titul. Osobně jsem k tomu potřeboval skvělý tým, výborné auto a navigátora a to vše jsem letos měl,“ prohlásil Jan Kopecký.

„Byl to těžký rok, ale pro nás hodně dobrý. Navázali jsme skvělou spolupráci se Škodou Motorsport a týmem MRF, atmosféra byla výborná. Pro zisk titulu jsme udělali hodně a celou sezónu jsme si užívali,“ hodnotil rok 2013 Gaurav Gill.

Spokojen byl i Esapekka Lappi, který se zúčastnil celkem tří šampionátů. „Jedním z nejlepších momentů sezóny bylo vítězství ve WRC2 v Portugalsku. Kromě toho jsme třikrát startovali v mistrovství Evropy a skvěle zajeli ve Švýcarsku. Asijsko-Pacifické mistrovství bylo pro nás velkou výzvou, všechno bylo nové a každá rally byla jiná. Hodně jsme se toho v tomto šampionátu naučili,“ řekl talentovaný finský mladík.

„Letošní WRC2 bylo dobře obsazené a obsahovalo náročné soutěže. Jsme moc rádi, že se nám podařilo zvítězit na Monte Carlu. Momentálně se těšíme na pokračování spolupráce s týmem Škoda Motorsport v příští sezóně,“ konstatoval Sepp Wiegand.

Esapekka Lappi, Gaurav Gill, Michal Hrabánek, Aleš Rada, Jan Kopecký, Sepp Wiegand

Projekt Fabia S2000 bude pokračovat ale i v roce 2014. „Fabia S2000 pojede v příštím roce bez zásadních změn na voze, už jsme prakticky na hranici kategorie a nemáme co zlepšovat. Jiný tak bude pouze design vozu,“ řekl Michal Hrabánek. „Prioritou pro nás bude účast v APRC, kde nás budou reprezentovat úřadující kontinentální šampioni Gaurav Gill a Jan Kopecký. V ME pojedou šest až osm soutěží Esapekka Lappi a Sepp Wiegand, který pojede s podporou Škoda Deutschland, ale jeho vůz bude mít kompletně na starosti Škoda Motorsport. V České republice se představíme ve Zlíně a v Mladé Boleslavi. V týmu nebudeme rozlišovat post jedničky a dvojky, vše se uvidí až během sezóny,“ řekl Michal Hrabánek k roku 2014.

„Účast v APRC bude přípravou pro Jana Kopeckého a Pavla Dreslera, u kterých podle nás přišel dobrý okamžik na změnu. Starty na nových šotolinových rally jim podle nás určitě pomohou k dalšímu jezdeckému rozvoji a navíc jejich účast v tomto šampionátu pomůže značce Škoda z marketingového hlediska. Kromě toho tato posádka pojede obě zmiňované české rally,“ doplnil Hrabánek.

„V roce 2014 se interně plně soustředíme na vývoj nového vozu kategorie R5. Z pohledu továrního týmu tak šestý rok projektu Super 2000 bude zároveň rokem posledním. Každopádně ale zůstáváme u rally, protože projekt S2000 měl opravdový úspěch. Nový vůz bude postaven na bázi nové Fabie. Bude to pro nás výzva nejen po stránce technické, ale i ekonomické, protože jsme i v této oblasti omezeni pravidly FIA. Při vývoji budeme vycházet nejen z našich poznatků, ale i zkušeností a spolupráce s týmem Volkswagen. Na voze budeme pracovat od ledna 2014 a homologovat bychom jej měli v polovině roku 2015,“ řekl šéf týmu Škoda Motorsport.

Sériový vůz pro novou Fabii R5 ještě není plně dokončen, což je rozdíl mezi Fabií S2000. „Karoserie bude vycházet z nového modelu a bude rozšířena na 1820 mm. Výzvou po nás bude zbrusu nový motor, vycházející z modelu 1.6 TSi s restriktorem 32 mm a maximálním plnícím tlakem turba 2.5 baru. Převodovka bude mechanická, sekvenční a pětirychlostní, stejně tak přední a zadní diferenciál budou mechanické,“ nastínil technické parametry vozu technický šéf týmu Aleš Rada. „Doufáme, že se nám podaří připravit stejně dobrý podvozek typu McPherson, jako tomu bylo u Fabie S2000. Novým a náročným úkolem pro nás bude finanční limit. Každopádně chceme vyvinout konkurenceschopné a spolehlivé auto za dvě třetiny ceny vozu S2000,“ dodal Rada.

Časový odstup mezi představením sériové verze nové Fabie a vozu pro kategorii R5 by měl být menší než při představení Fabie S2000. „Chceme nový vůz co nejdříve homologovat a ihned jej začít prodávat soukromým klientům. Jako tovární tým opět počítáme s účastí v kontinentálních šampionátech a v národních mistrovstvích přes jednotlivé importéry,“ nastínil program pro rok 2015 Michal Hrabánek.

„Zatím jsme jenom testovali existující verzi motoru 1.6 turbo v šasi Fabie S2000, ale čeká nás vývoj motoru nového. Vývoj všech komponent vozu bude zcela v naší režii, ale využívat budeme logicky i zkušeností z Volkswagenu. Pokud ale půjde o privátní zákazníky, je možné, že opět budeme spolupracovat s externím partnerem. Při vývoji R5 budeme využívat stávajících přátelských a efektivních vztahů s týmem VW Motorsport. Naši inženýři navzejem konzultují všechny technické oblasti,“ doplnil Hrabánek.

Škoda nastoupí na trh kategorie R5 s delším ostupem za značkami Ford a Peugeot. „Máme dobré jméno, takže se tohoto odstupu nebojíme. Naši klienti se už teď ve velké míře dotazují na náš vůz kategorie R5. Je to jen na nás, abychom se v této kategorii prosadili,“ nebojí se Michal Hrabánek.

Škoda Fabia S2000Škoda Fabia S2000
Gaurav Gill, Michal Hrabánek, Aleš RadaMichal Hrabánek, Pavel Hortek, Pavel Dresler, Jan Kopecký, Sepp Wiegand, Frank Christian, Janne Ferm, Esapekka Lappi, Gaurav Gill
Jan Kopecký, Gaurav Gill, Sepp Wiegand, Esapekka Lappizleva: Pavel Hortek, Frank Christian, Pavel Dresler, Jan Kopecký, Janne Ferm, Esapekka Lappi, Gaurav Gill, Sepp Wiegand, Michal Hrabánek
zleva: Jan Kopecký, Esapekka Lappi, Michal Hrabánek, Sepp Wiegand, Gaurav GillEsapekka Lappi, Gaurav Gill
Jan Vaškovič; AutoSport.CZ
Sdílet

Příspěvky / komentáře

info

Abyste mohli psát komentáře ke článkům, musíte se přihlásit
05.12.2013 22:35
Karbonyl - moderátor
Doufám, že to takhle nezůstane...
05.12.2013 20:38
Plhus
Tak ten design má něco do sebe, něčím je to pěkné. Ale na focení na sluníčku to bude peklo :-D
05.12.2013 19:45
Markfox
Jak říká Pluto, bílé je moc. Mně se osobně nejvíce líbil uplně první design fabie, což byla zelená s červenou a na autě bylo minimum bílé.
05.12.2013 18:35
Mirekfric
Ty barvy, pokud takto zůstanou, jsou sice praktické, ale hodně pod obvyklý škodovácký standard...
05.12.2013 18:30
Pluto - moderátor
Té bílé mi tam přijde nějak moc.
05.12.2013 17:41
Markfox
Na barvy to sice nejezdí, ale moc si s tím designem práce nedali.
toplist