www.autosport.cz - Vše o rally sportu Dnes je 5. května 2025, Svátek má Klaudie, zítra Radoslav |
||||||
|
||||||
![]() |
||||||
Anketa Kolikátý dojede na Rally Hungary Dominik Stříteský? Reklama Nejčtenější články |
Michal Hrabánek: Je na nás, abychom se s R5 prosadili (+FOTO)Na dnešní tiskové konferenci v Praze poprvé oficiálně oznámil zahájení projektu Škoda Fabia R5. Dlouho očekávaný následník Fabie S2000 by se měl na světové rally scéně poprvé objevit v průběhu roku 2015. Dnešní tiskové konference se kromě vedení týmu představili také zástupci posádek, které oficiálně hájily barvy českého týmu a podílely se na zisku tří kontinentálních mistrovských titulů. „Rok 2013 byl pátým rokem projektu Fabia S2000 a byl to jeden z nejlepších roků pro tým Škoda Motorsport,“ konstatoval šéf týmu Škoda Motorsport, Michal Hrabánek. „Naší prioritou v této sezóně bylo mistrovství Evropy a Asijsko-Pacifické mistrovství, neboť v Asii má Škoda velké marketingové ambice, především tedy v Číně. Také jsme měli zastoupení v mistrovství světa v kategorii WRC 2.“ „V současné době je na celém světě aktivně zapojeno do jednotlivých šampionátů 56 soukromých vozů Škoda Fabia S2000, i v Jižní Americe, kde Gustavo Saba získal třetí kontinentální titul. Kromě toho získali soukromí jezdci šest národních titulů,“ dodal Hrabánek. Týmoví jezdci následně zhodnotili průběh letošní sezóny z jejich pohledu. „Jsem rád, že se nám jako první české posádce podařilo získat evropský titul. Osobně jsem k tomu potřeboval skvělý tým, výborné auto a navigátora a to vše jsem letos měl,“ prohlásil Jan Kopecký. „Byl to těžký rok, ale pro nás hodně dobrý. Navázali jsme skvělou spolupráci se Škodou Motorsport a týmem MRF, atmosféra byla výborná. Pro zisk titulu jsme udělali hodně a celou sezónu jsme si užívali,“ hodnotil rok 2013 Gaurav Gill. Spokojen byl i Esapekka Lappi, který se zúčastnil celkem tří šampionátů. „Jedním z nejlepších momentů sezóny bylo vítězství ve WRC2 v Portugalsku. Kromě toho jsme třikrát startovali v mistrovství Evropy a skvěle zajeli ve Švýcarsku. Asijsko-Pacifické mistrovství bylo pro nás velkou výzvou, všechno bylo nové a každá rally byla jiná. Hodně jsme se toho v tomto šampionátu naučili,“ řekl talentovaný finský mladík. „Letošní WRC2 bylo dobře obsazené a obsahovalo náročné soutěže. Jsme moc rádi, že se nám podařilo zvítězit na Monte Carlu. Momentálně se těšíme na pokračování spolupráce s týmem Škoda Motorsport v příští sezóně,“ konstatoval Sepp Wiegand. Projekt Fabia S2000 bude pokračovat ale i v roce 2014. „Fabia S2000 pojede v příštím roce bez zásadních změn na voze, už jsme prakticky na hranici kategorie a nemáme co zlepšovat. Jiný tak bude pouze design vozu,“ řekl Michal Hrabánek. „Prioritou pro nás bude účast v APRC, kde nás budou reprezentovat úřadující kontinentální šampioni Gaurav Gill a Jan Kopecký. V ME pojedou šest až osm soutěží Esapekka Lappi a Sepp Wiegand, který pojede s podporou Škoda Deutschland, ale jeho vůz bude mít kompletně na starosti Škoda Motorsport. V České republice se představíme ve Zlíně a v Mladé Boleslavi. V týmu nebudeme rozlišovat post jedničky a dvojky, vše se uvidí až během sezóny,“ řekl Michal Hrabánek k roku 2014. „Účast v APRC bude přípravou pro Jana Kopeckého a Pavla Dreslera, u kterých podle nás přišel dobrý okamžik na změnu. Starty na nových šotolinových rally jim podle nás určitě pomohou k dalšímu jezdeckému rozvoji a navíc jejich účast v tomto šampionátu pomůže značce Škoda z marketingového hlediska. Kromě toho tato posádka pojede obě zmiňované české rally,“ doplnil Hrabánek. „V roce 2014 se interně plně soustředíme na vývoj nového vozu kategorie R5. Z pohledu továrního týmu tak šestý rok projektu Super 2000 bude zároveň rokem posledním. Každopádně ale zůstáváme u rally, protože projekt S2000 měl opravdový úspěch. Nový vůz bude postaven na bázi nové Fabie. Bude to pro nás výzva nejen po stránce technické, ale i ekonomické, protože jsme i v této oblasti omezeni pravidly FIA. Při vývoji budeme vycházet nejen z našich poznatků, ale i zkušeností a spolupráce s týmem Volkswagen. Na voze budeme pracovat od ledna 2014 a homologovat bychom jej měli v polovině roku 2015,“ řekl šéf týmu Škoda Motorsport. Sériový vůz pro novou Fabii R5 ještě není plně dokončen, což je rozdíl mezi Fabií S2000. „Karoserie bude vycházet z nového modelu a bude rozšířena na 1820 mm. Výzvou po nás bude zbrusu nový motor, vycházející z modelu 1.6 TSi s restriktorem 32 mm a maximálním plnícím tlakem turba 2.5 baru. Převodovka bude mechanická, sekvenční a pětirychlostní, stejně tak přední a zadní diferenciál budou mechanické,“ nastínil technické parametry vozu technický šéf týmu Aleš Rada. „Doufáme, že se nám podaří připravit stejně dobrý podvozek typu McPherson, jako tomu bylo u Fabie S2000. Novým a náročným úkolem pro nás bude finanční limit. Každopádně chceme vyvinout konkurenceschopné a spolehlivé auto za dvě třetiny ceny vozu S2000,“ dodal Rada. Časový odstup mezi představením sériové verze nové Fabie a vozu pro kategorii R5 by měl být menší než při představení Fabie S2000. „Chceme nový vůz co nejdříve homologovat a ihned jej začít prodávat soukromým klientům. Jako tovární tým opět počítáme s účastí v kontinentálních šampionátech a v národních mistrovstvích přes jednotlivé importéry,“ nastínil program pro rok 2015 Michal Hrabánek. „Zatím jsme jenom testovali existující verzi motoru 1.6 turbo v šasi Fabie S2000, ale čeká nás vývoj motoru nového. Vývoj všech komponent vozu bude zcela v naší režii, ale využívat budeme logicky i zkušeností z Volkswagenu. Pokud ale půjde o privátní zákazníky, je možné, že opět budeme spolupracovat s externím partnerem. Při vývoji R5 budeme využívat stávajících přátelských a efektivních vztahů s týmem VW Motorsport. Naši inženýři navzejem konzultují všechny technické oblasti,“ doplnil Hrabánek. Škoda nastoupí na trh kategorie R5 s delším ostupem za značkami Ford a Peugeot. „Máme dobré jméno, takže se tohoto odstupu nebojíme. Naši klienti se už teď ve velké míře dotazují na náš vůz kategorie R5. Je to jen na nás, abychom se v této kategorii prosadili,“ nebojí se Michal Hrabánek. Jan Vaškovič; AutoSport.CZ
Sdílet
Příspěvky / komentářeinfoAbyste mohli psát komentáře ke článkům, musíte se přihlásit |
přihlášení Aktuální výsledky Nemělo by vám ujít
Archiv
|