www.autosport.cz - Vše o rally sportu

Dnes je 19. března 2024, Svátek má Josef, zítra Světlana

Mistrovství světa

ME

MČR a RSS

Ostatní soutěže

Autosport.cz

Martina Daňhelová nastupuje do R3 a v něm za rok i do Evropy

21. prosince 2013 • 14:15

Vítězka Dámského poháru našeho národního šampionátu Martina Daňhelová změní v nadcházející sezóně své sportovní náčiní. Půvabná Jihočeška bude opět v obou šampionátech v roce 2014 používat dva odlišné vozy, jeden z nich ale bude silnější než letos.

Martino, tvou letošní sezónu ozdobily kromě prvenství v Dámském poháru i dva tituly vicemistryně republiky ve třídě 8. Kromě obhajoby této pozice ve sprintrally přibylo i stejné ocenění z dvoudenních soutěží. Jsi tedy se sezónou spokojena?

Martina Daňhelová - Vlastimil Daňhel (Renault Clio Sport) - Rallye Šumava Klatovy 2013

Dá se říct, že ano. Titul z toho sice není, ale i obhajoba stříbra ze sprintů je velmi cenná, protože se v naší třídě výrazně rozšířila špička a o poháry na některých soutěžích bojovalo o vteřinky mezi sebou třeba i osm nebo devět rychlých a vyrovnaných posádek. Pačejov jsme dokonce s Karolínou vyhrály, naopak Kopná a Jeseníky se z různých důvodů moc nepovedly – a možná právě tyhle body nám pak v konečném součtu chyběly.

Jaké máš dojmy z poslední soutěže sezóny, ze slušovického Mikuláše?

Inu, byla to volná soutěž a navíc poslední v sezóně. Táta to pojednal spíš jako vánoční výlet než jako zodpovědnou spolujezdeckou práci a před soutěží nás díky tomu stále něco překvapovalo. S ohledem na stav tratě jsme navíc sestavovali naše noty ze zadních sedaček auta Honzy Lungy při paralelním psaní rozpisu posádky na sedačkách předních, a to byla pro mne taky premiéra. Volba pneumatik nám pak taky nevycházela… no byla to zkrátka poslední soutěž sezóny. Ale do cíle jsme dojeli.

Apropó, spolujezdci. Letos se vedle tebe střídali Karolína Jugasová a táta Vlastimil, můžeš nějak charakterizovat, v čem je každý z nich specifickým přínosem pro dobré dosažené časy vaší posádky a pro tvůj jezdecký růst? No a když vidím u vedlejšího stolu tvou první spolujezdkyni Martinu Zikmundovou (která je na mateřské pauze a právě si hraje se synem Antonínem), tak jaká byla souhra i s ní?

Kouzlo dámské posádky je jedinečné. Možná že nás spojuje i ten blonďatý vlas. S Kájou jsme rychle našly společnou řeč a závodění je tak radost. Máme cíle jít stále dopředu a učit se novým věcem, ale ještě nám chybí trochu disciplíny. S tátou je to už o disciplíně a hojném předávání zkušeností. Působí na mě určitě jako zkušený dravý jezdec, který mi pořád předává svá moudra a vychovává za volantem. S Marťou to byl křest ohněm. Obě jsme byly rally nepolíbené a tak začátky nebyly pro nás procházkou růžovým sadem. Přesto jsme odvážně se pouštěly do každé soutěže a neustále se učily. Teď už vychovává nového závodníka.

Ještě nedávno jsme tě znali ze závodění s VW Polo, letos už jsi střídala dva různé vozy třídy 8. Vzpomínáš ještě na období s volkswagenem?

Martina Daňhelová - Karolína Jugasová (Alfa Romeo 147) - EPLcond Agropa Rally Pačejov 2013

Polo bylo pro mne první závodní auto, v něm jsem se naučila závodit. Konkurenceschopné ale moc nebylo a poslední rok, který jsem v něm strávila, pokládám už spíš za promarněný. Měli jsme sice pak doma tahle auta dokonce dvě, ale když nebylo ani jedno pojízdné a půjčili jsme si Renault Clio, ocitla jsem se náhle v jiném světě. Z dvoulitru už se mi pak nechtělo vystoupit a musím přiznat, že když jsem před pár týdny krátce usedla zpět do pola, neuměla jsem pochopit, jak jsem s ním vůbec kdy mohla závodit.

Přestup do dvoulitrové třídy se tedy vydařil, letos jsi navíc střídala dvě odlišná auta. Můžeš je porovnat?

Díky přestupu k renaultu jsme navázali spolupráci s týmem Luboše Brtníčka, která trvá dodnes. Jím připravovaná auta jsou i velmi spolehlivá, takže jsme u něj docela spokojeni. Luboš navíc postupně pořídil i další dva stejné vozy, takže se můžeme na trati přímo porovnávat i s tátou Vlastimilem, který též pilotuje závodní clio a stále častěji se i jemu daří dojíždět až do cíle. V letošním roce jsme měli možnost ve sprintech jet i s Alfou Romeo 147, což byla další zajímavá zkušenost. Navíc rady jejího majitele Martina Rady byly hodně cenné, hodně mi pomohl i ukázal, co všechno s tím autem jde a nejde a co si všechno můžu dovolit. Tohle mi u clia trochu chybí a možná tak ani doteď neznám přesné hranice jeho možností. Co se týče porovnání obou aut, tak mé pocity bych shrnula takto – Alfa má lépe vyladěn podvozek, naopak Renault má zase lepší zrychlení, takže každé z nich má něco do sebe.

Doteď jsme mluvili o minulosti, máme ale už na krku Silvestr, takže se sluší promluvit i o plánech pro budoucí sezónu nebo sezóny. Šušká se, že ony plány máš poměrně ambiciózní?

Martina Daňhelová - Karolína Jugasová (Renault Clio Sport) - Barum Czech Rally Zlín 2013

Pravdou je, že už nějakou dobu vlastníme Renault Clio R3, se kterým závodili Jiří a Eva Trojanovi. A tak nějak uzrála doba, abych se za jeho volant posadila já a pokusila se tak udělat další krok v mém postupném zrychlování. Hlavním mým plánem nejbližších dvou let je tedy závodění právě s Renaultem Clio R3. V Rakousku na lednovém Jänneru sice ještě pojedeme s enkem, ale už bychom se s ním rádi přihlásili do třídy 5, protože zbytek českého šampionátu dvoudenních soutěží budu absolvovat s R-trojkou. Před prvním závodem s tímhle autem nás ale pochopitelně čeká ještě ohromné množství práce. Musíme sestavit správně tým a dát dohromady i spoustu dalších věcí okolo, všechno bude zkrátka trochu jinak než dosud. Musíme i auto správně naladit pro mé potřeby, já ho zatím ještě vůbec nemám v ruce a ještě s ním vůbec nemám ten správný pocit souznění. Je ale prosinec a při pohledu na kalendář mne trochu uklidňuje, že do začátku české části mistráku ještě pár měsíců zbývá.

Trochu mne však mrzí, že kalendář je seřazen tak, že první start s tímto autem mne čeká právě na domácí Rallye Český Krumlov. Je mi totiž jasné, že tam se budu s autem teprve sžívat a tuhle krásnou soutěž si díky tomu ještě úplně neužiji. Postupně ale samozřejmě chci zrychlovat. Po mém boku bude ve dvoudenních soutěžích opět sedět táta, jen pro Barum Rally jsem opět dohodnutá s Karolínou Jugasovou. S ní po boku opět pojedu i sprintový šampionát, není ale ještě úplně rozhodnuto, s jakou technikou to bude. Ve hře jsou zejména enkové dvoulitry, ale zaujala mne i sekvenční převodovka, kterou bude disponovat pohárový Opel Adam…

Říkala jsi, že program startů s Renaultem Clio R3 je v tuto chvíli nalinkován jako dvouletý?

Martina Daňhelová - Vlastimil Daňhel (Renault Clio Sport) - Jänner Rallye 2013

Ano a doufám, že tomu tak opravdu bude. Pokud vše klapne a zvládneme vše financovat tak, jak máme v plánu, měly bychom se v sezóně 2015 vydat s Karolínou Jugasovou na tratě soutěží mistrovství Evropy. Sice samozřejmě netušíme, jaká se sejde konkurence a s jakou technikou, ale rády bychom bojovaly o přední příčky v ERC Ladies‘ Trophy, tedy v boji o Dámský pohár evropského mistrovství. Nejraději bychom samozřejmě tuto prestižní trofej získaly pro sebe…

Usmíváš se u toho, ale tahle meta nemusí být nereálná. Pro plnění tak vysokých cílů bývá zapotřebí ale i kombinace mnoha důležitých předpokladů, jako jsou finanční i rodinné zázemí, ale i třeba fyzička...

Samozřejmě vím, že fyzickou kondici budu potřebovat dobrou, nicméně pořád je ještě znát, že jsem dvanáct let závodila v rychlostní kanoistice, tehdy jsem byla i v juniorské reprezentaci. Ale cítím, že rezervy mám a musím přes zimu na sobě trochu zapracovat, abych R-trojku dobře zvládala. S financemi samozřejmě bojujeme stejně jako všichni, ale naštěstí mám velkou oporu v rodině. Tedy zejména ve „skupině A“, kam patřím já a táta. Naopak „skupině B“, tedy mámu a bráchu, musíme dost často pracně vysvětlovat, že naše závody jsou neuvěřitelně důležité a přínosné. Brácha se dokonce ani ode mne nechce nechat svézt v autě – což nechápu, vždyť já samozřejmě jezdím zcela bezpečně!

V roce 2015 vyrazíš do Evropy, no a kam se chystáš potom dál?

Už i mistrovství Evropy bude hodně drahé a určitě je nepojedeme úplně kompletní, takže ani žádné další plány zatím nejsou. No ale vlastně, kdo ví? Třeba se vydáme na Mexickou rally, kde už jsem se byla dvakrát podívat a kde jsou blondýnky vždy středem zájmu. Tak jsem si říkala, že kdybychom vybírali deset korun za každou fotku, kterou si tam s námi chtěli udělat místní, tak by nám to možná vydělalo aspoň na startovné…

Díky za rozhovor i jeho vtipné završení, přeji ať ti dobrá nálada a optimismus dále vydrží! Příjemný zbytek roku a ať se ti též do sezóny 2014 podaří vstoupit tou správnou nohou!

Děkuji a i já přeji za náš tým všem čtenářům hezké Vánoce a úspěšný příští rok!

Karel Špaček ; AutoSport.CZ
Sdílet

Příspěvky / komentáře

info

Abyste mohli psát komentáře ke článkům, musíte se přihlásit
24.12.2013 11:02
-xp-
Ono když je o čem psát, to se to píše dobře ;-)
23.12.2013 20:00
ajaj
příjemné, nenucené a zajímavé čtení
toplist