www.autosport.cz - Vše o rally sportu

Dnes je 19. dubna 2024, Svátek má Rostislav, zítra Marcela

Mistrovství světa

ME

MČR a RSS

Ostatní soutěže

Autosport.cz

Bratři jak se patří: Michal a Marcel Kramlovi

27. března 2014 • 15:00

V představování sourozeneckých dvojic v českých automobilových soutěžích tentokráte zavítáme k bratrům Kramlovým. V posledních letech se Michal s Marcelem objevovali na soutěžích sporadicky. Pro letošní sezonu však mají plán zcela jiný a s pro ně novým vozem by měli patřit k stálicím startovních listin MMČR.

Kluci také vás poprosím na úvod povídání o vaší představenku…

Michal a Marcel Kramlovi

Michal: „Ahoj jmenuji se Michal Kraml a je mi 32 let. Živím se podnikáním, konkrétně v oboru fitness a zdraví, kde vlastním velkoobchod a maloobchod se sportovní výživou a doplňky pro fitness. Má firma rovněž poskytuje odborné poradenství ve zdravém stravování a k tomu věci spjatých. Já i brácha jsme svobodní, zatím… :-). Každopádně oba dva na změně stavu na 'ženatý' pracujeme :-). Marcel drobet intenzivněji, jelikož nedávno oslavil 5-ti leté výročí se svojí báječnou přítelkyní a tudíž to je u něj jistě na spadnutí, viď brácha :-). Já na tom samozřejmě usilovně taktéž pracuji a uvidíme, jak to se mnou dopadne :-). Jinak koníčků mám mnoho, především jsem se celý život motal okolo motorek, jezdil jsem motocross asi 15 let. Mne i bratra ovšem vše dříve brzdil problém financí a tak nic nemohlo být na 100%, ale i tak máme oba spoustu báječných zážitků.“

Marcel: „Také já zdravím čtenáře AutoSportu.cz, jmenuji se Marcel Kraml, jsem o pět let mladší od bráchy a to znamená, že mi je 27 let. I já podnikám, vlastním autoservis a tudíž jsem od rána do večera v dílně a pracuji na autech. Ve chvilkách volna pak věnuji čas i přípravě našeho závodního vozu. V koníčcích jsem šel ve stopách bratra a i jí koketoval s motorkami, ale pak jsem přesedlal na pohodlí čtyř kol do motokár, kde jsem jezdil třídu hobby. Jinak ještě musím přiznat, že jsme od loňska s bráchou začali jezdit na koních, na těch živých a celkem nás to pohltilo. Bereme to nyní jako skvělé odreagování od každodenní práce, navíc jsme v kolektivu skvělých lidí, takže ve volných chvílích rajtujeme a hrajeme si na cowboye :-).“

Co bylo ve vašem případě prvotním impulsem jezdit rally?

Michal: „Oba jsme z Vimperka, Rally Šumava nám jezdila doslova za barákem a byla to právě tato soutěž, která nás výrazně ovlivnila. Nicméně rally je o penězích a proto jsme dříve vůbec nepřemýšleli a ani nás v koutku duše nenapadlo, že do tohoto světa někdy zabrousíme a tak jsme se snažili být aspoň aktivními fanoušky. Pak ale brácha začal dělat mitfáru a mě do aktivní činnosti zatáhl taky. A jelikož jsem milovníkem volantu a chtěl jsem závodit taky, na nemoc jménem rallymanie bylo zaděláno.“

Marcel: „Já jsem se do světa rally dostal mnohem dříve než brácha. Hodně mne uchvátilo místo spolujezdce a mé první starty jsou spojené s volným pohárem a Alešem Moravcem v Klematek Rally Teamu.“

Jak se tvářili doma rodiče, když jste jim oznámili, že budou mít dva šílence, co jezdí soutěže?

Michal a Marcel Kramlovi

Michal: „Táta nám fandí, ale mamka se již bohužel tohoto našeho šílenství nedožila. Přesto věřím, že by rally akceptovala a nevynechala by žádný náš závod, tak jako byla na každém závodě v motocrossu :-). Ona prostě musela být v centru dění, neboť sedět doma a čekat, by jistě nevydržela.“

Michale ty jsi první dva starty v rally absolvoval v Škodě Felicia ale na další čtyři soutěže jsi si zapůjčil Mitsubishi Lancer Evo VII. Proč ten přechod a následně zase skok do dvoukolek?

Michal: „Škoda Felicia byla pro mne takovým prvotním impulsem. Přesto jsem se chtěl svézt v opravdovém áčku a to jsem ani pořádně nevěděl, co vše rally obnáší. V té době jsem již vodil silné civilní vozy jako Evo IX nebo STi po místních okreskách, neboť jsem už byl nakažený rally sportem. Obecně mám ke čtyřkolkám blíže a tyto auta jsem prostě musel mít doma, ať se děje cokoliv. Baví mě řídit a tak jsme se s bráchou rozhodli pro změnu. Pan Václav Arazim nám nabídl odprodej jeho mistrovské Evo VII, na což jsme přistoupili a rychle se dohodli.“

„Musím podotknout, že celý team AP Motorsport je obklopen fajn lidmi a byl jsem pyšný, že mám auto právě od nich. Navíc Marcel velice uvítal ochotu, s jakou nám litvínovský tým vždy pomáhal po té technické stránce, především pak pan Pipota. A jelikož jsme si auto servisovali sami, z větší části to byl právě pan Pipota, kdo učil bráchu připravovat mitsubishi. Nicméně finanční situace nebyla příznivá, my museli zvolnit a vrátit se k dvoukolkám a jelikož jsme měli omezený rozpočet, startoval jsem sporadicky. Zatím co já stagnoval, brácha navigoval Libora Votavu v Mitsubishi Lancer Evo VIII. Zbyla na mne role z počátků kariéry a tak jsem aspoň slintal v servisu a hrál si na fanouška :-).“

Marceli než jsi usedl s bratrem do jednoho vozu, tak jsi pochytal zkušenosti ve volném poháru. Jak se ti jevil brácha za volantem?

Marcel: „Od prvního okamžiku, co jsme spolu usedli do auta jako posádka, jsem začal bráchovi maximálně důvěřovat a to přetrvává do dnes.“

Michal a Marcel Kramlovi

Jak by vypadala soutěž, kdyby Michal četl noty a Marcel držel volant?

Michal: „Za sebe musím říci, že jsme se loni na Šumavě při trénincích vyměnili v autě a já mu četl noty. Byl jsem z toho vyřízený, protože jsem udělal pár chyb a asi bych se při závodě i bál. Proto má nejenom můj brácha, ale i všichni spolujezdci, můj jeden velký obdiv.“

Marcel: „Tak to je přece jasné, že bych všechno vyhrál. Akorát nevím, zda by Michal stíhal číst noty a obracet stránky :-).“

Marcel nejčastěji navigoval bratra a Libora Votavu. Nedělá ti problém přeskakovat z čtyřkolky do dvoukolky a který z těchto jezdců je lepší, respektive k tobě hodnější?

Marcel: „Přeskakování z auta do auta mi nedělá žádné problémy. A Libor je člověk, se kterým se cítím stejně bezpečně, jako s bráchou.“

Michale v posledních letech se tvé starty jaksi redukují a stav snižuje. Co vězí za tvými občasnými starty?

Michal: „Za malým počtem mých startů jsou jednoduše a prostě finance. Navíc jsem v posledních letech dal přednost své firmě, kde jsem chtěl vše dostat na jinou úroveň. To proto, abych mohl jezdit rally častěji, což se mi snad nyní nějak daří a letos konečně plánujeme start v kompletním seriálu MMČR.“

Michal a Marcel Kramlovi

Kterého úspěchu si nejvíce ceníte?

Michal: „Pro mě je úspěch dojet do cíle. Já tenhle sport beru jako odreagování, samozřejmě rád závodím a porovnávám si časy s ostatními soupeři. Nikdy ale nejdu za hranu rizika, neboť si chci závod užít a tím udělat hezký víkend. Zkrátka cílová rampa je pro mě úspěch a především další přičtená zkušenost.“

Marcel: „Já doufám, že výsledek, na který jsem opravdu hrdý teprve přijde ... Třeba právě letos :-).“

Michal krom do rally dělá i do kulturistiky. Co všechno v tomto sportovním odvětví děláš a zúčastňuješ se i soutěží, popřípadě jakými výsledky se můžeš pochlubit?

Michal: „Tak jak jsme uvedl výše, vlastním firmu, kde prodáváme doplňky sportovní výživy, fitness spotřeby, zařízení do posiloven atd. Obecně kulturistika mě baví spíše jen pasivně. Sám cvičím jen pro sebe a proto abych se cítil dobře, ale nemám ambice se někde vystavovat. Ono v tomhle sportu je to hodně o pevné vůli vůči stravě a to je u mě drobet problém. Jím rád a spíše tíhnu ke sportu, kde smrdí benzín a spálená guma. Jinak ve firmě mám na starosti veškerou agendu co se týče papírovaní, takže špinavé ruce nemám, ale někdy mám hlavu jak pátrací balón.“

Když se podíváme na Marcela, tak postavu kulturisty nemá, nechtěl jsi tady následovat bratra?

Marcel: „Ne nikdy, já jsem se svou postavou modelu spokojen :-).“

Michal: „Brácha si drží linii a váhu do závoďáku. Já bych chtěl mít někdy informace a především zkušenosti o autě, co má on - 'modýlek' jeden :-).“

Jaký máte program pro letošní sezonu automobilových soutěží?

Michal a Marcel Kramlovi

Michal: „Tak na letošek jsme zakoupili vůz Subaru Impreza WRX STi od pana Mulače (ex Štajf) a auto kompletně naladili a připravili. Nicméně vzhledem k nízkému počtu soutěží co mám odjetých, nám komplikuje start s tímto vozem na letošním MMČR autoklub ČR Proto jsme si museli pronajmout na pár závodů MMČR vůz Fabia R2 od Montrago Racing bratrů Mičánků, což jsou skvělí kluci a moji výborní kamarádi. Ostatně naše závodění je od začátku s nimi propojeno a v téhle věci nám vyšli vstříc. Se Subaru bychom se měli, pokud vše půjde dobře ukázat až na Barumce a na Příbrami. Letošní sezóna je tedy první, co se pokusíme absolvovat celý šampionát a tímto se nám s bráchou splní jeden velký sen.“

Vzkaz čtenářům Autosportu…

Michal a Marcel: „Chceme především říci, aby diváci na tento krásný sport nezanevřeli, ale aby si dávali zároveň pozor, kam si stoupají, když se na rally vydají. Každý jedinec musí vyhodnotit situaci tak, aby stál bezpečně, protože žádný exklusivní, leč nebezpečný pohled na závodní vůz za to nestojí. Buďte prosím všichni opatrní a tolerantní. Budeme rádi, když nás podél trati povzbudíte. Je to totiž krásný pocit, když vidíte, že vám 'cizí' člověk fandí a to ve vás budí pocit závodníka my se snažíme svou jízdou pro fanoušky udělat maximum. Bez Vás by rally nebylo rally!“

Miroslav Vebr; AutoSport.CZ
Sdílet

Příspěvky / komentáře

info

Abyste mohli psát komentáře ke článkům, musíte se přihlásit
toplist