www.autosport.cz - Vše o rally sportu

Dnes je 19. dubna 2024, Svátek má Rostislav, zítra Marcela

Mistrovství světa

ME

MČR a RSS

Ostatní soutěže

Autosport.cz

WRC vstupuje do druhé poloviny sezony

29. července 2014 • 08:00

Citroën Total Abu Dhabi World Rally Team vstupuje do druhé poloviny sezony 2014 na Rally Finsko. Skandinávce Madse Ostberga a Jonase Anderssona a Brity Krise Meekeho a Paula Nagleho na Citroënech DS3 WRC čeká nejrychlejší soutěž celého šampionátu WRC.

Kris Meeke - Chris Patterson (Citroën DS3 WRC) - Neste Oil Rally Finland 2013

Dlouhá léta to byli pouze Švédové, kteří dokázali porážet finské piloty na jejich domácí rally. V roce 1962 se na Rally 1000 jezer ale dočkal Citroën prvního vítězství, když místní posádka Pauli Toivonen a Jaakko Kallio vyhrála na DS 19. O šestadvacet let později oživili vítěznou náladu mistři světa Sébastien Loeb a Daniel Elena, kteří dojeli vítězně do Jyväskylä. Stalo se tak v roce 2008 na C4 WRC, aby tento triumf zopakovali ještě v letech 2011 a 2012 na DS3 WRC.

Finská Grand Prix je nejrychlejším podnikem kalendáře mistrovství světa v rally. Když ve Finsku Sébastien Loeb a Daniel Elena vyhráli v roce 2012, zaznamenali rekordní průměrnou rychlost 122,89 km za hodinu. „K dosažení takových rychlostí ale potřebujete zkušenosti, které provázejí jen ty nejlepší,“ říká Marek Nawarecki, zástupce šéfa týmu.

„Mads Ostberg startoval na své oblíbené rally už osmkrát. Také Kris zná zdejší rally velmi dobře, vždyť ji absolvoval už šestkrát, naposledy loni na jednom z DS3 WRC. Tyto zkušenosti by našim pilotům měly umožnit, aby jeli velmi rychle už od startu. Díky tvrdé práci od začátku sezony se Mads i Kris cítí v DS3 WRC velmi dobře. Druhá polovina sezony by měla přinést zužitkování jejich dobré formy v dobré výsledky.“

„Technicky vzato vyžaduje finská rally precizní nastavení vozů. Je to velice složitý podnik na to, aby ho člověk vyhrál,“ přidává Didier Clément, vedoucí inženýr DS3 WRC. „Před několika lety se nám podařilo tady vyhrát. K tomu ale potřebujete velmi dobře znát trať a vyhýbat se chybám. Je to sprint od startu do cíle s tím, že není prostor pro nápravu chyb.“

Pro přípravu na rally bylo naplánováno krátké testování před seznamovacími jízdami. „Nic nesmíme ponechat náhodě. Ještě víc než kdekoli jinde musí naši piloti mít důvěru v auta. Ta musí velice citlivě reagovat. Obvykle hledáme kompromisní vyvážení set-upu. Ve Finsku ale potřebujete čistou rychlost víc než cokoli jiného.“

Během testování se Citroën Total Abu Dhabi World Rally Team připravuje i na další období. Michelin totiž poskytne nové pneumatiky, které by měly být konkurenceschopné právě ve Finsku. DS3 WRC také budou vybaveny několika aktualizacemi, které jsou součástí vývojového programu pro rok 2015.

Od svého debutu v roce 2006, kdy jel jako osmnáctiletý, se Mads Ostberg ve Finsku zlepšuje rok od roku. Sedmý skončil v roce 2010, šestý o rok později, pátý v roce 2012 a loni třetí!

„Zkušenosti jsou klíčové pro rychlé projetí rychlostních zkoušek. Osm předchozích startů mi pomohlo k určité jistotě, bez které se ve Finsku neobejdete. Je to jedna z mých oblíbených rally. Také ale potřebujete perfektně nastavené auto a pak se můžete pustit na trať bez zábran. Velmi důležité budou rovněž poznámky, aby byl člověk schopný jistě absolvovat skoky. Očekávám, že to bude tvrdý boj. Budeme potřebovat co nejvyšší rychlost od začátku až do konce a zkusím se udržet mezi nejlepšími, a třeba i zlepšit, jak se mi to tady každým rokem daří!“

Kris Meeke startoval poprvé na DS3 WRC vloni právě ve Finsku. Brit figuroval na pátém místě ještě dvě rychlostní zkoušky před cílem a dokazoval, jak se umí přizpůsobit extrémně rychlým tratím.

„Měl jsem druhé třetí časy během prvních dvou dní rally,“ vzpomíná Kris. „Ale chyběla mi vyrovnanost k tomu, abych se dokázal udržet mezi nejlepšími.“

Tentokrát se Kris cítí mnohem vyrovnaněji: „Druhá půlka sezony bude opravdu různorodá. Jdu do rally, kterou už znám a doufám, že moje zkušenosti se budou počítat. To platí zvláště o Finsku. Při takových rychlostech potřebujete ideální stopu. Volant vám nebude k ničemu, když máte kola ve vzduchu,“ říká Kris.

„Budeme ještě hodně pracovat před seznamovacími jízdami. Chceme se na tuto rally co nejlépe připravit. Pokud by šlo všechno dobře, mohli bychom bojovat o umístění mezi nejlepší trojicí. Ale jak to tady znám, na stupně vítězů se bude tlačit hodně závodníků.“

Mads Ostberg přijel do finského hlavního města už 26. července na Rally Helsinki Battle. Tato přátelská rally zahájila nabitý týden. Na rally, která se jela ve čtvrti Hietalahti, se potkal s bývalými mistry světa a legendami rally sportu jako byli Markku Alen, Marcus Grönholm, Juha Kankkunen a Tommi Mäkinen. Obrovské davy diváků se přišly podívat na své hrdiny v akci. A aplaudovaly i Ostbergovi, který tuto soutěž vyhrál!

O dva dny později už posádky absolvovaly první seznamovací jízdy, které vyvrcholí ve středu odpoledne. Ve čtvrtek ráno od 8 do 11.30 čeká posádky shakedown na čtyřkilometrovém asfaltovém okruhu v Laajavuori. Rally se ve stejný den v 15 hodin rozeběhne naplno na třech šotolinových rychlostních zkouškách východně od Jyväskylä. Dva průjezdy na Lankamää (23,44 km - 16.08 a 19.07 hod.) budou rozděleny Jouhtikylä testem (10,36 km – 17.21 hod.). Den ukončí rychlostní zkouška Harju (2,27 km – 20.30 hod.) a speciální test na asfaltu v Jyväskylä, který nebyl v programu šestnáct let.

Páteční program odstartuje v 7.30 na čtyřech rychlostních zkouškách jižně od centra rally. Pihlajakoski (14,51 km – 9.18 hod.) se do itinerářů vrací po dlouhé, sedmadvacetileté absenci. Paijala (23,38 km – 10.26 hod.) je zase absolutní novinkou na trati mistrovství světa. Posádky pak pojedou na Kakaristo (20,51 km - 11.24 hod.), což je kratší verze známé Ouninpohja, která zavede startující do servisního parku přes Painaa (7,7 km - 12.42 hod.) Po servisní periodě čeká posádky stejný program i odpoledne v 15.56, 17.04, 18.02 a 19.20 před sprintem v Harju (20.30 hod.).

V sobotu ráno v 7 hodin jsou na programu velice dobře známé rychlostní testy. Mökkiperä (13,84km – 8.08 a 15.20 hod.) se pojede obráceně než obvykle, nicméně podobně jako loni se pojedou testy Jukojärvi (21,93 km – 9.06 a 16.18 hod.), Surkee (14,95 km – 10.43 a 17.55 hod.), Himos (4,45 km – 12.11 a 19.23 hod.) a Leustu (10,01 km – 12.44 a 19.56 hod.). Etapu zakončí v 21.06 servisní perioda.

Krátká nedělní etapa zahrnuje 36 měřených kilometrů a zavede piloty na Ruuhimäki (6,79 km – 9.25 hod.), proslavenou pro skoky, a pak na úzké cesty Myhinpää (23,02 km – 10.43 hod.) před Power Stage, Ruuhimäki 2, jež vysílá živě televize od 13.08 hod. Závěr je naplánován do Jyväskylä na15.00 hod.

Citroën Racing
Sdílet

Příspěvky / komentáře

info

Abyste mohli psát komentáře ke článkům, musíte se přihlásit
toplist