www.autosport.cz - Vše o rally sportu

Dnes je 24. dubna 2024, Svátek má Jiří, zítra Marek

Mistrovství světa

ME

MČR a RSS

Ostatní soutěže

Autosport.cz

Tomaštík zvítězil ve Vyškově stylem start - cíl

10. září 2014 • 09:00

Rally Vyškov v kalendáři MČR ve Sprintrally pro rok 2014 původně být ani neměla, ale dobře, že se tak nakonec stalo. JT Rally Team si totiž z této rally odvezl spoustu pohárů, včetně toho nejcennějšího.

Jaromír Tomaštík - Róbert Baran (Subaru Impreza WRC) - Rally Vyškov 2014

Do Vyškova, který se jel o uplynulém víkendu, nasadil vsetínský JT Rocksteel Rally Team hned čtyři posádky. O titul mistra rallysprintů se letos ve své poslední kompletní sezóně uchází i Jaromír Tomaštík, a tak jeho ambice nemohly být jiné, než se vejít minimálně do TOP 3. Naproti tomu zpěvačka Olga Lounová sice stále sbírá v rally zkušenosti, ale na prozatímní nejrychlejší českou dámu už také v předchozích závodech mnoho nechybělo. V podobném duchu seznamování se s automobilovými soutěžemi kráčí letos sezónou další známá tvář JTRT herec David Suchařípa a naopak protřelý rally Jura Daněk si po dlouhé době měl vyzkoušet, jaké že to je řídit opět čtyřkolku.

Jednoznačným hrdinou čtvrtého sprintu sezóny se stal po zásluze Jaromír Tomaštík. Už úvodní trojice testů naznačila, že tamní tratě budou jak Jaromírovi, tak jeho krásce Subaru Impreza S12 WRC, sedět, a tak do prvního servisu přijela posádka Tomaštík – Baran jako vůbec nejrychlejší s náskokem necelých 16 vteřin. Česko-slovenská dvojice pak dokázala vyhrát i čtvrtý test v řadě a po malém klopýtnutí na následující rychlostní zkoušce vyhrála i RZ6. V tu chvíli se náskok zvýšil už na jedenadvacet a půl vteřiny a bylo takřka povinností dovézt ex-tovární speciál na první pozici. Po servisu čekaly na všechny zúčastněné ještě dva úseky, ale nikdo neměl samozřejmě nic jisté.

V sázce bylo mnoho – nejen body do tabulky, ale také vůbec první absolutní vítězství Jaromíra Tomaštíka v rally. Hodnocení tříd vyhrál tento vsetínský matador už několikrát, ale absolutně se to ještě tomuto jezdci nepodařilo. Malé drama nakonec přeci jen nastalo: „Ve Vyškově jsme začali pro jistotu opatrněji a o to víc jsme byli v cíli úvodních rychlostních zkoušek překvapeni, že jsme nejrychlejší posádkou už od začátku. Trošku jsme čekali, že piloti, kteří absolvovali Barum Rally a ujeli na ni více kilometrů než my sprinteři od začátku sezóny, budou rychlejší a že jim nebudeme stačit. Opak byl ale pravdou a my vcelku jednoznačně vedli. Moc nás mrzelo odstoupení Honzy Sýkory, protože jsme se opět těšili na trojboj Sýkora – Trněný – Tomaštík, ale co se dá dělat. Po sportovní stránce byla Sykyho velká škoda, nicméně jsme si mohli dovolit trochu zvolnit. Prioritou bylo dojet do cíle, protože náskok byl slušný. Na předposlední rychlostní zkoušce jsem si ale, bohužel, klasicky neodpustil malý taneček a o jeho půlku jsme rázem přišli. Poslední erzetu jsme přesto chtěli odjet úplně v klidu a bez chyb a to se podařilo.“

Jaromír Tomaštík tak konečně získal své vysněné vítězství v absolutní klasifikaci závodu a v cíli tento sympatický Valach přímo zářil štěstím. „Jsem nesmírně rád, že to ve Vyškově vyšlo a je to pro mě taková malá satisfakce za smolné odstoupení z vedoucí příčky na Valašce. Ve Vyškově jsem v roce 1997 absolvoval svůj vůbec první start v rally, v roce 2000 jsem zde jel svůj první rallysprint, 2006 jsem tu vyrobil svou největší ránu, ročník 2010 pro mě znamenal první start s vozem WRC a teď v roce 2014 jsem zde vyhrál první závod v absolutním pořadí – tak si říkám, že těch NEJ bylo už dost, ale přes to, nebo obzvlášť proto, je po minulém víkendu pro mě Vyškov ještě oblíbenější soutěží než kdy jindy,“ bilancuje své starty v moravském Versailles šťastný Jaromír Tomaštík.

V podstatě stejně šťastná v cíli byla i Olga Lounová. Po lehkých trablech na Barum Rally, kterou však první dáma JTRT zdárně dokončila, ji čekal téměř bez oddychu další závod. Odjeté kilometry náročné zlínské soutěže se však v tomto případě značně projevily a Olga navigovaná Richardem Nesvadbou vedla své Mitsubishi Lancer EVO IX už mnohem jistěji. Odměnou pak byl pohár za nerychlejší pilotku celé soutěže, když porazila svou největší konkurentku Martinu Daňhelovou o 6 vteřin. „Rally Vyškov pro nás byla zkouškou nervů. Po Barum rally, kde jsem nezvládla známý horizont na Semetíně, byl Vyškov plný horizontů výbornou zkouškou rozpisu. Po první zastavené erzetě jsme se museli rozjet na nejtěžší vložce soutěže, což také bylo znát na výsledném času. Postupně se nám ale jelo líp a líp. Nakonec jsme si Rally Vyškov fakt užili. Moc děkuju milým divákům a pořadatelům za krásnou rally. Také bych chtěla poděkovat za školení první pomoci, které pro nás Autoklub připravil. Opravdu není špatné znát základní pravidla co dělat a co nedělat, když se někomu něco, nedej Bože, stane. V tom stresu musí mít člověk ty všelijaké postupy alespoň trochu zažité,“ pochvaluje si praktické školení Olga Lounová, která v absolutním pořadí MČR ve Sprintrally vystoupala až na čtyřiatřicáté místo.

Smolařem závodu se tentokrát stal herec David Suchařípa. Ten se na vyškovskou rally velmi těšil, protože charakter tamních tratí tomuto závodníkovi velmi svědčil. Jenže hlavu si, bohužel, postavila technika a David se se svým spolujezdcem Ludvíkem Karlíkem nepodíval ani na první erzetu. „Asi jsme auto na Barumce pořádně potrápili, když nám nedovolilo se svézt ani kilometr. Nevíme přesně, co se stalo. Snad nějaká elektronika či co. Náš Renault fungoval před závodem normálně, jenže na přejezdu na úvodní test najednou motor spadl do nouzového režimu. Ale to se prostě stát může. Barumku jsme dojeli kompletně jako jediní, teď jsme zas jako jediní odstoupili a ostatní auta našeho týmu fungovala bezvadně. Hlavně, že se Jardovi podařilo vyhrát, Olinka má také pohár, Jura také pěkně dojel a to je důležitější. Moc jim to přejme a doufáme, že v Jeseníkách už budeme zase bodovat,“ vzhlíží optimisticky dopředu David Suchařípa.

Dvoukolkami odkojený Jura Daněk měl před sebou nelehký úkol dovézt do cíle týmové Subaru Impreza WRX STi N12 bez škrábance a na pomoc si k tomu přizval zkušenou spolujezdkyni Pavlu Fričovou. Hravě si však s vozem s pohonem všech čtyř kol poradil a jízdu si šestý muž barumácké STAR Rally, kde vodil svého ex-továrního favorita po Vladimíru Bergerovi, dle svých slov náramně užíval. „Musel jsem se rychle opět adaptovat na čyřkolku, ale naštěstí mi to nedělalo až takové problémy a po seznamovačce se subaru v úvodních testech jsem začal v závěru soutěže i zrychlovat. Samozřejmě jsem měl velké jezdecké rezervy, ale nemůžu si dovolit cokoli s autem udělat. Jel jsem také poprvé s Pavlou Fričovou a musím jí pochválit, fungovala fakt stoprocentně. Doufám, že se s tímto pěkným vozem postavíme na start i v Jeseníkách,“ přeje si skromný vsetínský pilot Jura Daněk, který dokončil vyškovskou soutěž jako pětadvacátý nejrychlejší.

Poslední týdny jsou, co se rally týče, opravdu hodně nabité, a už ob víkend startuje rally v Jeseníkách, která hodně může hodně napovědět, kdo že se stane letošním mistrem ve sprintrally. Jaromír Tomaštík k tomu má po vyškovském výkonu slušně nakročeno.

Adam Blahouš
Sdílet

Příspěvky / komentáře

info

Abyste mohli psát komentáře ke článkům, musíte se přihlásit
toplist