www.autosport.cz - Vše o rally sportu

Dnes je 29. března 2024, Svátek má Taťána, zítra Arnošt

Mistrovství světa

ME

MČR a RSS

Ostatní soutěže

Autosport.cz

Dominik Brož: první boudu jsem udělal s traktorem

30. září 2014 • 14:30

Známé pořekadlo, že jablko nepadá daleko od stromu, se přesně trefuje do talentovaného jezdce Dominika Brože. Starší příznivci české rally si jistě ihned vybaví Jirku Brože startujícího s Felicií kit carem. Nyní proudí u Brožů mladá horká rally krev a na Dominika je radost se dívat. Stejně, jako tomu bylo ve své době na jeho tátu.

Dominiku, měl jsi k rally blízko, přesto bylo tvé rozhodnutí jasné? A jak vzpomínáš na své začátky?

Dominik Brož - Tomáš Prokorát (Ford Fiesta R2) - Rally Vyškov 2014

„K rychlým kolům jsem se dostal ve svých třech letech, kdy jsme slavili máminy narozeniny. Za podpory zkušených jezdců a spolujezdců, mezi kterými byli například Karel Trněný, Karel Trojan, Robert Balcar a můj táta, jsem se pustil z kopce na plastovém šlapacím traktoru, a abych traktor pod kopcem zastavil, prudce jsem zatočil a dal jsem ho přes kulicha. Rok nato koupili rodiče pro mě a sestru motokáru, originál MScart, a tak jsme následující víkendy trávili na dráze. Když mi bylo asi osm let, táta koupil otřískanou feldu na kšeft, ale bohužel už ji nedokázal prodat. Jednoho dne povídá táta “Chceš ji prubnout?“, poprosil jsem mamku, jestli by jela se mnou, ta si vzala Kinedryl a šli jsme na to. Vyrazili jsme do blízké Albanky, což je polní cesta ideální pro testy odvážných jezdců. Ve 13 letech jsem od táty dostal příležitost svézt se s kitem na amatérských závodech u Milana Blahouta. A tím to všechno začalo.“

Pomáhal ti táta v počátcích tvého závodění?

„Jasně, bez něj bych si soutěže nedokázal představit, natož přímo závodit. Odmalička mě to táhlo k závodním autům a rodiče mě vždy podporovali. Stejně tomu je i v současné době. Naučil jsem se od táty spoustu věcí od servisování, až po ježdění. A jelikož je táta dlouholetý kamarád s Karlem Trněným, měl jsem také možnost servisovat i vozy WRC.“

Tvá jízda je oku lahodící, agresivní a rychlá. Už jste se porovnávali s tátou na stejném úseku?

Dominik Brož a Jiří Brož

„Bohužel k přímé konfrontaci ještě nedošlo. Asi to bude i tím, že táta nechce vyvolávat zbytečné rozbroje u nás v rodině, protože se bojí, abych ho nespráskal :-). Doufám a pevně věřím, že se poměříme na pražském sprintu nebo na Silvestr rally v Maďarsku.“

Kde všude jsi sbíral první ostruhy v rally a s jakými výsledky?

„Začínal jsem na zmíněných amatérských závodech u Milana Blahouta. Tady jsem byl zařazen do kategorie juniorů, kde jsem většinou vyhrával, a ve třídě 5 do 1600 ccm, kde jsem se umisťoval na bedně.V absolutním pořadí těchto mini závodů jsem se pohyboval v první pětce. Závody u Milana Blahouta mi hodně daly. Měl jsem příležitost vyzkoušet spoustu povrchů tratí, jízdu za každého počasí, a byla zde zároveň příležitost porovnat se se zkušenými jezdci i silnějšími vozy. Velkým zážitkem pro mě byla i jízda se závodní tisícovkou na sněhu, kterou mi zapůjčil Milan. Do dneška mu dlužím pravý přední blinkr :-). Myslím si, že tyto závody jsou vhodné a bezpečné pro každého, kdo chce začít koketovat s rally. Párkrát jsem zkusil i kopec a okruhy, ale tento druh jízdy u mne nevyvolával ten správný adrenalin, ale za zkušenosti nic nedáš.“

Začínal jsi s Felicii Kit Carem a následně přešel do Fordu Fiesta. Proč volba fordu a jak ti šel přechod z kitového krasavce?

foto: Jan Vodháněl

„Když jsme se s tátou rozhlíželi po konkurenceschopném voze, tak původní záměr směřoval k Opelu Adam. Přes velkou snahu pana Hájka a Honzy Možného prosadit tyto vozy do rally, tento záměr bohužel nevyšel. Proto jsme zvažovali, kudy dál. Citroënů je u nás celá řada, peugeoty také začínají přibývat, a tak padla volba na fiestu. Přiznám se, že opustit kita mi rvalo doslova srdce, neboť to byla má srdeční záležitost. Věnoval jsem mu spoustu času a znal jsem ho od přípravy, až po řízení. Průpravu, kterou jsem s ním dostal, mi posléze hodně pomohla při přestupu do fiesty. Za kitem jsem zamáčkl slzu v oku, ale pokud se týká přechodu z vozu do vozu, tak ten složitý pro mne nebyl.“

Za sebou máš i dva starty v rallysprintovém šampionátu. Jak hodnotíš starty ve Vyškově a v Jeseníkách?

„Start ve Vyškově otevřel novou kapitolu v mé soutěžácké kariéře. I přes naštvanost přítelkyně jsem dva týdny před sprintem na Hané trávil čas s budoucím tchánem a svým spolujezdcem Tomášem Prokorátem v treninkáči a učili se rozpis. Nikdo z nás nečekal, že první závod dopadne zrovna takhle dobře. Táta si sice v servisu kousal nehty až po loket, jak byl nervózní, ale určitě mi věřil. Za cíl jsme si dali stále zdokonalovat rozpis a neublížit autu a to se povedlo. Tratě ve Vyškově byly rychlé, široké, ale také úzké, rozbité a těžké. Pořadatelsky byl podle mne závod dobře zvládnutý. V Jeseníkách jsme se stále učili, ale zároveň se snažili pomalu zrychlovat. Tentokráte jsme ovšem fiestu lehce ducli, což odnesl nárazník. Zpočátku jsem měl strach, co mi na to táta řekne, ale Tomáš mě cestou do servisu uklidňoval tím, že táta dal sám spoustu větších ran. A první, co jsem v servisu od táty slyšel, nebylo láteření nad nárazníkem, nýbrž „Ty seš ale pepík, kolik jsi tam nechal vteřin?“. Nemyslel jsem na to a jeli jsme dál. Jinak beru druhý sprint jako další cennou zkušenost a vydařenou soutěž.“

Tvá premiéra ve Vyškově byla málem ohrožena. Přibliž nám prosím incident, který se odehrál před startem?

Dominik Brož

„Před startem Vyškova jsem musel spolu s tátou na kobereček před sportovní komisaře. Táta jako velký vtipálek si z nás totiž vystřelil a do kolonek v karnetu u oblečení jezdce a spolujezdce udělal menší korekce. Například u spolujezdce v kolonce rukavice vyplnil "v zimě palčáky, aby spolujezdci nebyla zima“. To se pochopitelně komisařům nelíbilo a hrozilo, že místo startu budeme klečet v koutě na hrachu. Museli jsme tedy podat rozumné vysvětlení. Táta na naši omluvu uvedl, že „došlo k chybě z vlastní hlouposti a mladické nerozvážnosti“. Celou událost ukončily úsměvy všech zúčastněných a my mohli vyrazit do prvního našeho sprintu.“

Kde tě můžeme vidět ještě v letošní sezoně a co plánuješ na příští rok?

„Díky podpoře pana Václava Donáta, majitele společnosti Autorent, bychom měli startovat ještě ve Vsetíně a pokud vše vyjde, tak i na pražském sprintu. Určitě bychom chtěli vyrazit i do zahraničí, konkrétně na Silvestr rally v Maďarsku. Pokud bychom pro příští sezonu získali mezinárodní licenci, plánujeme starty jak v českém mistrovství, tak i v několika evropských soutěžích. Rozhodně tedy nebudeme sedět doma… :-).“

Miroslav Vebr ; AutoSport.CZ
Sdílet

Příspěvky / komentáře

info

Abyste mohli psát komentáře ke článkům, musíte se přihlásit
toplist