www.autosport.cz - Vše o rally sportu

Dnes je 26. dubna 2024, Svátek má Oto, zítra Jaroslav

Mistrovství světa

ME

MČR a RSS

Ostatní soutěže

Autosport.cz

Jan Kopecký letošním králem Šumavy

25. dubna 2015 • 16:35

RZ 12 - Lipová Lhota - Čejkovy 2 (6.59 km)

Jan Kopecký - Pavel Dresler, Škoda Fabia R5 - Rally Šumava 2015 ; foto: R.Balcar

Závěrečný rychlostní test letošní jubilejní 50. Rally Šumava již jen jako třešničkou na dortu ozdobila dalším nejrychlejším časem posádka tovární Škody Fabie R5, Jan Kopecký - Pavel Dresler. Vybojovala tak nejen první vítěznou rally pro nový vůz, ale zároveň 20. vítězství pro mladoboleslavskou značku na naší nejstarší soutěži.

Druhé místo vybojoval Francouz Bryan Bouffier s odstupem 1:34.6 minuty, třetí příčka je pak velmi dobrou vizitkou pro navrátilce na české tratě, Pavla Valouška, který za Kopeckým zaostal o 2:48.9 minuty.

O další příčky se s minimálními odstupy podělili Roman Odložilík a Jan Sýkora, šestá příčka je určitě dobrým základem pro Jana Černého. Sedmé místo s klidem uhájil Martin Vlček před Věroslavem Cvrčkem. Desítku nejlepších v absolutním pořadí uzavřely produkční vozy Jaroslawa Szeji a Karla Trojana, s jedenáctým místem absolutně a třetím v kategorii je po loňské havárii určitě spokojen i Jan Votava.

V kategorii vozů s jednou poháněnou nápravou na poslední vložce pojistil své prvenství Egon Smékal před Václavem Dunovským, bronz mezi dvoukolkami si z Šumavy odváží Jan Lunga.

Pravděpodobně posledním odstoupivším pilotem 50. Rally Šumava se stal Daniel Landa, který na RZ 12 havaroval.

RZ 11 - Hoslovice - Mačice 2 (10.18 km)

Ani na předposlední zkoušce soutěže se nepovedlo Bryanu Bouffierovi pokořit Jana Kopeckého, i když tentokráte za ním zaostal o pouhých pět desetin vteřiny. Třetí dílčí čas opět zopakoval Jan Sýkora a notně se tak dotáhnul na čtvrtého Romana Odložilíka, jenž naopak lehce snížil odstup na třetího Pavla Valouška.

V první desítce se však nicméně přesto nic podstatného neudálo, stejně tak jako v klasifikaci produkčních vozů, nebo chcete-li, třídy 3.

Ke změně nicméně došlo na pódiových umístěních ve dvoukolkách, kde sice na čele zůstal Smékal před Dunovským, přestože Dunovský byl tentokrát rychlejší prvního jmenovaného. Nepříjemně však havaroval do té doby třetí Martin Lichovník a jeho spolujezdce Radka Juřicu z místa havárie se zlomenýma nohama transportoval vrtulník. Pro zbytek startovního pole byla zkouška logicky zrušena.

RZ 10 - Žichovice - Dobrš 2 (25.59 km)

Také druhý průjezd nejdelší zkouškou šumavské rally s naprostým přehledem ovládnul Jan Kopecký. Bryan Bouffier, přes svou veškerou snahu, zaostal na druhých Žichovicích o 17.7 sekundy. Třetí čas s odstupem 24.6 na Kopeckého zajel Jan Sýkora.

O jediné vzrušení se na čele celkové absolutní klasifikace nepřímo postaral Václav Kopáček, dosavadní lídr produkčních vozů, který byl vyloučen kvůli nesprávnému projetí časové kontroly, což samozřejmě řády nedovolují. Do čela kategorie se tak posunul Polák Szeja před Karlem Trojanem a Janem Votavou.

Ve dvoukolkách se vrátil na první místo Egon Smékal před Václava Dunovského, třetí příčku si nadále udržel Martin Lichovník. Po havárii odstoupil Tomáš Pospíšilík.

Ohlasy po RZ 9

Po devátém rychlostním testu jsme v servisní zóně v Janovicích vyzpovídali většinu posádek z čela výsledkové listiny všech hlavních kategorií. Mimo jiné jsme se dozvěděli také o důvodu potíží Egona Smékala na RZ 8.

Jan Kopecký: „Ráno jsme na autě nakonec nic nezměnili, rozhodli se tak naši inženýři. Uvidíme co teď, já bych samozřejmě rád něco vyzkoušel, ale musíme počkat, jak se domluvíme s týmem. Pokud budeme mít souhlas, budu jedině pro. Včera jsem si změnil nastavení diferenciálu, abychom to vyzkoušeli, tím směrem bych se chtěl nějak vydat. První dnešní test se mi líbil, je hodně rychlý. Je tam sice hodně retardérů, ale auto fungovalo opravdu skvěle a měl jsem dobrý pocit hned od startu. Snažili jsme se ji tedy jet docela rychle, ale bez riskování. Nevím, jestli to Bryanovi nesedlo, ale ten náskok jsme tam měli docela velký.“

Bryan Bouffier: „Nebylo to podle mě nejhorší a cítím, že na druhý průjezd budu moci přidat. Není to sice stoprocentní, ale pořád provádíme nějaké menší změny. Dali jsme jinou převodovku, ale to nám nepomohlo odstup snížit, budeme pokračovat. Bohužel nebojujeme o první místo a tím pádem nejedu úplně na sto procent. Beru to tak, že je to sice moje chyba, že bych mohl víc zatlačit, ale chybí mi ten tlak a nechtěl bych zároveň přijít o druhé místo.“

Pavel Valoušek: „Jsem spokojený, je super, že se nám podařilo dostat na třetí místo. Uvidíme, co bude dál, protože stále ještě dělám takové drobné chyby. Na poslední zkoušce jsem teď přebrzdili jeden vracák a docela zbytečně jsme tím ztratili. Ale nebyl moc dobře vidět, tak jsem to neodhadl. Budeme se snažit neztrácet koncentraci a nedělat chyby. Stále se snažíme poznávat hranici pneumatik Pirelli, na některých místech jedeme docela opatrně, jinde zase dost rychle. Uvidíme.“

Roman Odložilík: „Máme hrozně špatné nastavení, něco jsme s tím dělali. Navíc ta dlouhá erzeta je nesmyslná tím, že je na ní asi dvanáct retardérů, nedá se tam s tímhle autem projet a takhle na úzko jsem retardéry nikdy ještě neviděl. Navíc je to v křižovatkách a nedá se tam jet na ručku, musel jsem couvat. Nechápu to, tohle jsem ještě nezažil.“

Jan Sýkora: „Dnes je to pěkné, každý kilometr je znát. Užíváme si souboje s klukama, i když Valda nám teď trochu odskočil, protože jsme museli v jedné odbočce couvat. Přetočili jsme se tam a spadli předkem do strouhy, ale nic vážného. Ale i pět vteřin ztráty je znát, trošku nás tím dotáhnul Honza Černý. Uvidíme, jak se nám povede ta druhá runda.“

Jan Černý: „Už jsem několikrát řekl, že když člověk po něčem dlouho touží, tak má hroznou chuť a radost za tím jít a to je to, co já teď prožívám. Časy teď byly dobré a pořád to určitě není to maximum, co umím předvést. Ale to chce čas, jsem teď nadšený. Pracovat se dá ještě na všem, je to globální.“

Martin Vlček: „Zatím je to v pohodě. Pořád si na sebe s Jindřiškou nějak zvykáme a pochopili jsme, že soupeři před námi jsou fakt dobří, tak si hlídáme ty za námi. Hlavně neudělat chybu, dopředu se prakticky posunout nemůžeme a důležité je pohlídat si záda bez rizika.“

Václav Kopáček: „Moc se nám to líbí a užíváme si to. Jenom jedeme od startu pořád na jedněch gumách, tak už to není ono, ale snad to nějak doklouzáme. Je to dobré.“

Věroslav Cvrček: „Snažili jsme se udržet nějaký rytmus a zrychlovat, vše bylo bez problémů. Auto funguje, potřebujeme jenom jet a zrychlovat se. Nějaké změny na autě uděláme, ale spíš jenom z testovacích důvodů, abysme viděli rozdíl. Potřebujem hlavně najet kilometry.“

Jaroslaw Szeja: „Pro mě je celá tahle soutěž nová, všechny rychlostní zkoušky. Musím se všechno učit, ale jsem rád, že jsem tu a jedu tímhle autem. Tým Roto udělal vše, aby se to zvládlo, super.“

Karel Trojan: „Moc se mi to líbí, jedeme a vezeme se. Jsem strašně rád, že tu můžeme být. Jenom to ode mně není úplně stoprocentní, je to kam posouvat a není tam ta jistota. Trochu mi vadí ty strašně zavřené retardéry. Mají nás sice zpomalit nebo zastavit, ale ne abysme si o ně ničili auta. Nejde to projet a to mě vadí.“

Egon Smékal: „Na druhé zkoušce nám praskla v páté zatáčce svíčka a celou zkoušku jsme jeli na tři válce. Máme s tím ale problémy už delší dobu a nevíme proč, takže vozíme náhradní svíčku a po tankovačce jsme to vyměnili. Auto zase šlape jako hodinky, takže se teď budeme snažit tu ztrátu dohnat. Zkusím o tomhle problému napsat do Citroenu, uvidíme, co mi na to řeknou.“

Václav Dunovský: „Jedeme si dál svoje, jak jsem včera doufal. Přestože mi ta rána moc nejdou, mrzí mě, že jsme na první zkoušce měli žluté vlajky. Jeli jsme slušné tempo a mělo to spád, bohužel, dostali jsme přidělený čas. Druhý test se mi povedl a třetí je známý těmi nálety a lesklými asfalty. Byla tam taková kolej, jako od oleje, tak jsem si říkal, jestli třeba něco neteče Danu Landovi z diferáku, byl jsem z toho trochu připos... Dával jsem si pozor, ale přilnavost byla docela úměrná tomu asfaltu. Ješte náš čeká jedna sekce, musíme se snažit to dovézt nějak do cíle.“

Martin Lichovník: „Zatím jsem spokojený, jsou to první závody a zatím nám to celkem vychází. Auto je perfektní, po dvou erzetách už jsem do něho usedal jako by bylo moje.“

Kajetan Kajetanowicz: „Jako divákovi se mi tu líbí. Je to dobrá soutěž, rychlá, s rychlými jezdci i auty. Máme tady spoustu kamarádů, jsou tu hezké holky a rychlá auta, tak je to fajn. Prostě si to tu chceme pořádně prohlédnout, navíc chceme na vlastní oči sledovat premiérový start Fabie R5.“

RZ 9 - Lipová Lhota - Čejkovy 1 (6.59 km)

Ani nejkratší zkouška první sobotní sekce nenašla jiného přemožitele, než Jana Kopeckého. Druhý Bryan Bouffier zaostal sice jen o 1.9 sekundy, ale celkově po devíti odjetých testech ztrácí již 1.13.1 minuty na vedoucího Kopeckého.

Třetí dílčí čas zajel na RZ 9 Jan Sýkora před Romanem Odložilíkem, který měl shodný čas jako Jan Černý, za šestým Pavlem Valouškem byl opět Václav Kopáček. Valoušek tak nadále drží třetí pozici, o rovných devět vteřin před Odložilíkem.

Nic se nezměnilo v klasifikaci produkčních aut, kde nadále dominuje Kopáček před Szejou a Trojanem. Ve dvoukolkách se vedoucího Václava Dunovského dotáhnul rozdílem sedmi desetin vteřiny podle očekávání Egon Smékal, kterého na předchozím testu potrápila technika. Třetí příčku mezi vozy s jednou poháněnou nápravou stále drží Martin Lichovník.

RZ 8 - Hoslovice - Mačice 1 (10.18 km)

Také druhý rychlostní test druhé etapy ovládnul Jan Kopecký na Fabii R5, ale o velké překvapení se na RZ 8 postaral druhým časem Jan Černý s Fabií S2000, který za sebou o tři vteřiny nechal Bryana Bouffiera.

Pvel Valoušek si čtvrtým časem upevnil své třetí místo v průběžné absolutní klasifikace, protože až za pátým Janem Sýkorou dojel na prvních Hoslovicích zlínský Roman Odložilík.

Pozici nejlepšího produkčního vozu nadále drží, i díky dalším časům v Top Ten, Václav Kopáček před Jaroslawem Szejou, třetí je Karel Trojan. Ve dvoukolkách přišel o svůj náskok Egon Smékal (defekt?), když ho po osmém testu o 8.9 sekundy přeskočil Václav Dunovský. Na třetí příčce v hodnocení kategorie 2WD se lehce osamostatnil Martin Lichovník.

RZ 7 - Žichovice - Dobrš 1 (25.59 km)

Sedmá rychlostní zkouška se opět stala kořistí Kopeckého, který zde druhému Bouffierovi nadělil 17.6 sekundy. První průjezd nejdelším testem rally se povedl Pavlu Valouškovi, který se třetím nejlepším časem posunul na průběžně třetí příčku před Romana Odložilíka.

Za čtvrtým Janem Sýkorou byl na RZ 7 pátý Jan Černý, ve stejném pořadí tito jezdci figurují v celkových výsledcích za Odložilíkem. V produkčních autech se stále na čele drží Kopáček, stejně tak jako Smékal ve dvoukolkách.

Průběh prvního sobotního testu ovlivnila havárie posádky Barčák - Bukač, zkouška byla následně pro zbytek startovního pole zrušena. Ještě před RZ 7 pak odstoupil Jan Jelínek, pravděpodobně následkem pátečních dvou defektů.

- - - - - - - - - - 1. etapa - - - - - - - - - -

První etapa letošní Rally Šumava se stala jednoznačnou záležitostí v podání posádky tovární Fabie R5, Jan Kopecký - Pavel Dresler. Těm nicméně situaci poněkud usnadnilo odstoupení loňského vítěze Václava Pecha na třetí rychlostní zkoušce.

Jan Kopecký - Pavel Dresler, Škoda Fabia R5 - Rally Šumava 2015

Kopecký si na své konto připsal pět z šesti nejrychlejších časů, když byl poražen pouze na RZ 2 a to právě zmiňovaným Pechem. Toho ovšem na další zkoušce zradil kardan jeho Mini John Cooper Works a plzeňský pilot nakonec se nakonec ani nenahlásil ke startu do druhé etapy.

Druhou příčku za Kopeckým drží s odstupem 47.1 sekundy po šesti odjetých testech francouzský jezdec Bryan Bouffier, pilotující Citroen DS3 R5 zlínského týmu Gemini, o další půlminuty zpět je pak Roman Odložilík se Subaru Impreza WRC ze stáje Jaroslava Tomaštíka.

Příjemným překvapením je určitě čtvrté místo Pavla Valouška, který je ve velmi těšném odstupu za Odložilíkem (+ 1.7 s) i pátá pozice Jana Sýkory. Za šestým Janem Černým a sedmým Martinem Vlčkem figuroval po RZ 6 nejrychlejší produkční vůz pilotovaný mladým Václavem Kopáčkem, elitní desítku doplnili Věroslav Cvrček a Polák Jaroslaw Szeja, který se evidentně rychle zbavil nepříjemných vzpomínek na nedávnou havárii ve Valašském Meziříčí.

Dvoukolky v první etapě jasně ovládli Egon Smékal s Monikou Hýbnerovou na Citroenu DS3 R3T, na druhou příčku poskočil v závěru dne Václav Dunovský s Peugeotem 208 R2, ale zklamaný rozhodně nemusel být ze svého výkonu ani třetí Jan Lunga na Renaultu Clio R3, který se o tuto pozici v závěru dne dělil ve shodném čase s Martinem Lichovníkem.

První etapa se obešla bez zbytečných problémů či nepříjemných havárií, startovní pole přesto dosti prořídlo. Kromě Václava Pecha odstoupili např. Jan Dohnal (Ford Focus WRC), Martin Březík, Lumír Firla a obě Fabie WRC z dílen Karla Trněného.

Ohlasy po 1. etapě

Jan Kopecký: „Auto disponuje velkým kroutícím momentem, er-pětky ho mají rozhodně větší, než stávající dvoulitry a je to znát na výjezdu ze zatáček. Auto zatím funguje dobře, bez technických problémů, což je důležité. Ale pořád je ještě čerstvé a nové, takže ho dál zkoušíme a poznáváme. Na testech samozřejmě vyladíte základ a my na to máme kupu dobrých inženýrů, ale ten testovací úsek jedeš dvacetkrát třicetkrát, takže tam znáš každý hrb a zatáčku, přesně víš, kdy máš zatočit. Je to podobné jako jízda na okruhu, ale rally se prostě jede na čas a hned v prvním průjezdu musíte jet tak rychle, jak to jen jde a teprve teď se uvidí, kde má auto třeba slabiny a kde má pozitiva. Ale musím říci, že základ je velice dobrý. Pokud jde o případné změny na autě na sobotu, uvidíme, jak se domluvíme s inženýry, ale já bych byl všemi deseti pro, abychom něco zkusili. Rally je nejlepší test a pokud to vyzkoušíme tady, tak si můžeme být skoro na sto procent jistí, jestli to funguje nebo ne. Je škoda, že dnes pro technickou závadu odstoupil Vašek Pech, souboj s ním by byl perfektní, ale bohužel, je to prostě technika. Kdyby jel dál, udělal by radost nejen mě, ale hlavně svým fanouškům, kterých to má spoustu.“

Bryan Bouffier: „Jsme po dnešku druzí a to je opravdu dobré. Jan samozřejmě letí, takže si na nás vybudoval nějaký náskok, ale my se pořád snažíme pracovat na autě a budeme se snažit ten odstup zmenšit, protože to byl i náš cíl před samotnou soutěží. Uvidíme tedy, jak to zítra půjde a jestli se budeme schopní zlepšit. Už jsme něco změnili v nastavení auta a na zítřek chystáme další změny. OK, možná, že i když něco vylepšíme, nemusíme ten odstup snížit, ale stačí, abychom se i my zlepšili, třeba jen o pár desetin. Pocitově je to dobré. Teď v noci to bylo náročné a snažil jsem se neudělat chybu, nejel jsem perfektně, ale zítra to bude lepší. Na čtyřce jsem chyboval, byl jsem trochu zmatený a dvakrát jsem poněkud brzy zatočil, musel jsem couvat, takže jsem něco ztratil. Spolupráce s Gabinem funguje dobře, i když pro něj je to tu hodně náročné, je to hodně rychlé a technické, ale odvádí dobrou práci. Nemohu si na nic stěžovat a spíš mu mohu jen pogratulovat, protože si vede velmi dobře.“

Roman Odložilík: „S výsledkem jsme určitě spokojení, za dnešek máme hodně bodů. Ty časy ale samozřejmě nejsou tak dobré, jak jsem čekal. Na okruhu jsme sice předjeli dvě auta, ale ty klasické erzety bych asi s Fiestou R5 zajel úplně stejně, možná i líp. Ale je to zábava a auto je určitě o hodně lepší než na Valašce. Teď v noci jsem trošku ubral, ráno zkusíme zatlačit. Pokud jde o brzdy, hodně se to spravilo, udělali jsme v tomto směru velký pokrok. Ale prostě jak jsem starší, tak jsem teď potmě opravdu musel ubrat, to jsou ty brejličky, známe to.“

Pavel Valoušek: „Já jsem spokojený, až na pár drobných chyb, které jsem udělal a stály nás nějaký čas. Dnešek byl ale náročný, tak jsem rád, že ho máme za sebou. Zase jsme o kousíček dál co se týká sžití s autem. Zítra to bude těžké a pro nás je výzvou třetí místo. Pojede se těžká pětadvacetikilometrová erzeta, tak to určitě zkusíme. Spolupráce s Veronikou je perfektní, dost jsem tápal při hledání spolujezdce, dlouho jsem hledal, protože je dnes složité najít dobrého parťáka, ale já ho našel a jsem za to rád.“

Jan Černý: „Neměl jsem nějaká očekávání, pokud jde o výsledek. Na některé erzetě jsem byl spokojený, na některé ne. Hodnotím to tak, že se učím, sžívám se stím a to chce prostě čas. Step by step a určitě se to ve mně zlomí a bude to lepší. Zatím je to takové nejisté, nepřesné, ale cítím, že to bude dobré.“

Jan Sýkora: „Je to na pohodu, po dlouhé době zase v závodě. Trošku jsme se po té dlouhé pauza a zimě rozjížděli, ale jsem spokojený s výsledkem. Je to bez nějakých excesů a za to jsem rád. Uvidíme co zítřek, je na Šumavě skoro nový. Těším se na tu dlouho zkoušku, i když je rychlá, tak je hezká a kdo na ní zabojuje, tak hodně odskočí.“

Martin Vlček: „Zatím dobré. Jede se od samotného začátku rychle a je to vidět. Chyby by se neměly dělat, škoda. Rozhodující bude i vytrvalost a už teď je vidět, že se to některým úplně nevyplatilo. spolupráce s Jindřiškou funguje naprosto skvěle, už to snad ani nechci opakovat, ale je neuvěřitelné, jak se ta holka chytla a jak je přesná. Napovídá a diktuje naprosto vyrovnaným hlasem, to je neuvěřitelné.“

Václav Kopáček: „Baví nás to a užíváme si to. Jedem tak, jak to cítíme a asi i tím, že nás to baví, tak jedeme i dobře.“

Jan Votava: „Bylo to dnes tragické jako loni. Nám tady asi ty první etapy vůbec nejdou. Na okruhu jsme měli defekt pravé přední pneumatiky, ale pak se ukázalo, že jedeme stejně 'rychle' i bez defektu, takže furt pomalu. Loni jsme se z toho ale vyspali, i když jsme nakonce skončili v domě, tak doufám, že to bude zítra lepší.“

Egon Smékal: „Snažíme se jet rychle, ale nechci zbytečně jít do materiálu. Auto funguje perfektně, my myslím taky, takže jsem zatím spokojený. Zítra to bude ráno asi hodně podobné dnešku, i počasí má být dobré, takže asi měnit nic nebudeme a uvidíme, co se z toho vyvine.“

Václav Dunovský: „Jsem v Peugeotu po půl roce, takže to bylo takové rozjíždění. Okruh v protisměru se mi líbil víc, klasické vložky jsme pojali víc s rozumem, hlavně na brzdy, protože ještě nemám ten správný odhad. Klouzalo to víc než jsem čekal, i když byly relativně optimální podmínky, ale ty časy tam padaly. Bohužel, ve druhé sekci jsem uděla chybu hned na tom buzeráku a couvali jsme tam. Tenhle typ vložek nemám rád, není to moc o rally, ale asi to tak musí být i z hlediska nějakého marketinku. Na poslední dnešní vložce jsem byl moc optimistický v nájezdu do jedné koleje, honili jsme to tam po poli, dělali polohodiny, málem skočili na druhou stranu, jak jsem měl zamotaný volant. Nechali jsme tam ale do deseti vteřin, nic dramatického. Jsme tady, doufejme, že zítra budeme mít úspěšný den, protože ten dnešek byl, troufám si říci, úspěšný.“

Jan Lunga: „První etapa pro nás byla určitě úspěšná. Sžíváme se s novým autem a máme se co učit. Dá se říci, že není na co si stěžovat a vše funguje bezvadne, jen jsme teď na druhou sekci blbě zvolili gumy. Trošku jsme ztratili, ale vůbec nám to nevadí. Jedeme dopředu a potřebujeme nasbírat zkušenosti, proto jsme tady.“

Patrik Rujbr: „Musím na tom hodně zapracovat. Učím se s novým autem, chce to úplně odlišný styl jízdy, funguje jinak pérování a musíme zlepšit brzdy. Podvozek je dobrý, jen doladit ty brzdy a celkově se s tím víc sžít.“

-jav- ; AutoSport.CZ
Sdílet

Příspěvky / komentáře

info

Abyste mohli psát komentáře ke článkům, musíte se přihlásit
toplist