www.autosport.cz - Vše o rally sportu

Dnes je 29. března 2024, Svátek má Taťána, zítra Arnošt

Mistrovství světa

ME

MČR a RSS

Ostatní soutěže

Autosport.cz

"Jsme rádi, že jsme se vrátili k rally," říká Jörg Schrott

29. dubna 2015 • 08:00

Německá automobilka Opel se v posledních dvou letech dostává znovu úspěšně i do povědomí fanoušků automobilových rally, a to především díky modelu Adam R2 a poháru Adam Cup, který se letos na jaře poprvé představil premiérově také v České republice. Při této příležitosti jsme pro vás připravili exkluzivní rozhovor s šéfem divize Opel motorsport, Jörgem Schrottem.

Pane Schrotte, Opel se vrátil do rally po velmi dlouhé přestávce. Co vás k tomuto rozhodnutí přimělo?

Jörg Schrott

Naše aktivity v této oblasti motorsportu jsme zastavili na konci roku 2005. V roce 2013 jsme zahájili nový program, totálně od začátku a s novou strategií. Dali jsme si nějaké zásadní body a prvky, kterých se budeme držet. Prioritou samozřejmě bylo, aby tento program odpovídal strategii naší společnosti a aktuální situaci. Rozhodně to nebylo snadné, vstoupit zpět do motorsportu jako tovární tým, protože spousta odvětví je jednoduše obsazená. Zaměřili jsme se nejdříve na domácí německou půdu a došli jsme k rozhodnutí, že ačkoliv Německo je zemí, kde je populární okruhové závodění - jsou tu jména jako Schumacher, Vettel a další, rally je pořád pojmem nejen pro lidi, ale i pro společnosti. No a pokud se podíváte do okolních zemí na západ, jako je Francie - rally je tam číslo jedna, na jihu je rally číslo jedna a pro celý východ Evropy je rallysport jedničkou. Takže z tohoto pohledu to bylo jednoznačné.

Tím pádem jsme naše snažení soustředili směrem k rally a logicky tak, aby zde bylo jasné spojení mezi našimi produkty. To jsme našli v novém modelu Adam. Kromě toho byl Adam velmi vhodným kandidátem jako základ pro novou rodinu nižších objemových kategorií rallyových speciálů. A pro nás bylo cílem nabídnout vůz dostupný nejen po cenové stránce, ale zároveň dostatečně technicky vyspělý. Prostě s dobrým poměrem výkon/cena.

Opel Adam Cup ČR 2015

Společně s vývojem vozu jsme využili i faktu, že máme silné partnerství s německým ADACem. ADAC podporuje mladé talenty v nejrůznějších oblastech motoristického sportu, v motokárách, cestovních vozech, ale v této podpoře scházelo rally. Takže jsme spojili své síly a přišli s myšlenkou Opel Rally Cupu, jehož cílem je právě rozvoj mladých německých talentů. Současně s tím jsme spustili Opel Rally Cup ve Francii, což pro nás byla jedna z priorit, protože Francie má spoustu výrobců a pro nás tedy bylo důležité předvést se v této konkurenci a být hned od počátku úspěšní. Musím říci, že prozatím jsme velmi spokojení s dosaženými výsledky a také s Adamem R2. Nejen z tohoto pohledu jsme tedy opravdu rádi, že jsme se vrátili k rally.

Nezasvěceným by se mohlo možná zdát poněkud nepochopitelné, že Opel takto uspěl zrovna ve Francii. I z toho důvodu, že v porovnání např. s Peugeotem je vaše R2 je dražší ...

Víte, na to je těžké dát jednoduchou odpověď. Možná je to i v tom, že zastáváme jinou filozofii. Když se vracíte zpět k závodění, nemůžete si myslet, že zákazníci budou čekat zrovna na vás, tedy až se vrátí Opel. Museli jsme je přesvědčit kvalitou, výkonem a výsledky a samozřejmě také zákaznickou podporou a logistikou. Kromě toho jsme se rozhodli stavět naše vozy kompletně přímo v rámci továrny, abychom si byli naprosto jistí, že jsou všechny na stejné úrovni kvality. A mimo to pak nenabízíme nejrůznější doplňkové sady, takže pokud si koupíte naše auto, máte vůz plné specifikace, stejný jako ostatní klienti, stejně výkonný. A v tom je ten rozdíl. No a nakonec vlastně zjistíte, že naše auta vlastně nejsou dražší, než od konkurence. Protože prostě nepotřebujete kit číslo jedna, dva, tři ... Rovnou kupujete 'full-spec' auto.

Dostali jsme se k vozu kategorie R2. Jak jste prozatím spokojeni s tímto autem a jeho dalším vývojem?

Marijan Griebel - Alexander Rath, Opel Adam R2  - Barum Czech Rally Zlín 2014

Musím říci, že z 'er-dvojky' mám velmi dobrý pocit. Postupujeme sice krok za krokem, ale pořád správným směrem. Když se vrátíme k roku 2013, tak jsme od té doby postavili tři auta, pro Adam Cup, Adam R2 a Astru OPC pro okruhové závody. Na to všechno jsme měli docela málo času, když si vezmu, že Adam R2 jsme homologovali, tuším, v lednu 2014. Rozhodli jsme se rozdělit program s tímto vozem na polovinu mezi Německo a mezinárodní starty, kde jsme se s naším juniorským týmem představili například na Barum Rally a dalších soutěžích mistrovství Evropy. To byl vlastně úplný začátek našeho programu. Kromě toho máme svoje auta v Německu, Rakousku a Španělsku a všude jsme na čele své kategorie. Takže auto bylo úspěšné hned od začátku a to je samozřejmě důvod k radosti.

Zároveň ale musím dodat, že letošní rok pro nás bude ještě důležitější, protože jedeme juniorské mistrovství Evropy, a mezi námi, podle mě je to šampionát s největší konkurencí v kategorii R2. Jsme tedy moc rádi, že jsme vyhráli první dvě soutěže. Kromě toho jsme letos nedali šanci pouze německým jezdcům, ale i Emilu Bergkvistovi, který momentálně je asi jedním z největších talentů.

Právě s ohledem na aktuální situaci v JERC, nepřemýšlíte o tom, že byste rozšířili své aktivity v mistrovství světa?

Emil Bergkvist - Joakim Sjöberg, Opel Adam R2 - Rally Liepaja 2015; foto: fiaerc.com

Zatím určitě ne. Jak už jsem říkal, soustředíme se na mistrovství Evropy. V mistrovství světa se ukážeme na některých soutěžích, hlavně s důrazem na další vývoj auta a také kvůli novým zkušenostem našich jezdců, například v Portugalsku a samozřejmě také v Německu. Ale naším letošním cílem je jednoznačně evropský šampionát.

Pokud jde o příští rok, na rozhodnutí je stále ještě brzy. Uvidíme, jak se vše vyvine na konci této sezóny. Ano, její začátek byl hodně zajímavý, hlavně díky Emilovi, který navzdory nedostatku zkušeností s asfaltovými tratěmi předvedl skvělý výkon v Irsku. Možná to bude právě on, kdo si pro příští rok zaslouží nějaký rozsáhlejší program. Ale to se ještě vše uvidí.

Pokud se vrátíme k Adam Cupu, auta v těchto pohárech jedou na základě národních homologací. Neuvažujete o možnosti získání mezinárodní homologace FIA?

Mohli bychom to udělat, ale pak by tato homologace byla v rámci kategorie R2. Pokud jedeme s pohárovými auty v České republice, ve Francii, v Německu a celý model funguje, nevidíme momentální potřebu sahat k tomuto kroku. Kdybychom šli do mezinárodní homologace, potřebovali bychom například jinou nádrž a další věci, což by v první řadě znamenalo zvýšené náklady. Takže z tohoto důvodu chceme zatím u pohárových aut setrvat u národních homologací.

Takže u vozů Adam Cup je primárním cílem udržet náklady na přijatelné úrovni?

Josef Peták - Alena Benešová, Opel Adam Cup - Valašská Rally 2015

Jednoznačně ano. Máte pravdu, že při dodržení této podmínky samozřejmě musíte sáhnout ke kompromisům. Když jsme stavěli pohárové auto, chtěli jsme, aby mělo nízké provozní náklady, abyste, když to přeženu, měnili během sezóny prostě jen motorový olej. To byl náš hlavní cíl. A pokud jde o pohár jako takový, v České republice je situace trochu jiná, ale například v Německu je určen jen pro mladé jezdce. Velmi důležitým momentem je pak to, že všechna auta si jsou rovnocenná a v tomto ohledu jsme velice nekompromisní.

Jakou máte odezvu od vašich stávajících klientů, pokud jde nejen o samotné vozy, ale i o přístup?

V zásadě zatím máme velmi pozitivní odezvu. Možná bychom ale společně s nimi rádi viděli delší průběhy u sekvenčního řazení, kde je třeba sahat k častějším repasím, ale to je bohužel standardní záležitost a je to jakási daň za technologický pokrok. Celkově jsou ale naši klienti spokojení s tím co děláme.

S ohledem na aktivity Opelu by bylo asi chybou nezeptat se Vás na projekt vozu kategorie R5. Ten zahájen, zastaven, poté obnoven a zase zastaven. V jaké fázi je vlastně nyní?

Celý projekt jsme podrobili analýze a přezkoumávali ho, ale tento program zatím nedostal zelenou. Určitě bychom ho rádi uvedli do života, ale zatím jsme k tomu neobdrželi souhlas. Otázka vozu Opel kategorie R5 tak zůstává stále otevřená.

Rally má tedy akutálně u Opelu dlouhodobější prioritu?

Samozřejmě. Máme smlouvu s ADACem na pokračování programu R2 až do konce roku 2018 a výhled na další roky vypadá velmi dobře. Řekněme, že střednědobý výhled je velmi stabilní a jistý a i nadále půjde vše tím správným směrem.

Z pohledu značky Opel jako takové, vnímáte nějak pozitivní dopad vašich aktivit v oblasti rallysportu?

Určitě ano. Koneckonců, toto je předpokládaný efekt motoristického sportu pro výrobce. Je to o soutěžení s ostatními značkami, o nových technologiích a jistém pocitu sounáležitosti pro zákazníky. Takže dopad našich aktivit je velmi pozitivní a také pomáhá zvyšovat image značky. Adam je auto, které se velmi dobře prodává. Kromě toho jsme provedli také průzkum, jehož závěry nám potvrdily, že náš návrat do motorsportu je vnímán velmi pozitivně. To pro nás bylo samozřejmě zajímavé a příjemné zjištění. Tuto odezvu vnímáme také u našich dealerů, zejména v Německu a Francii, takže věci do sebe opravdu zapadají. Je vidět, že rally má stále blízko k lidem.

P.S.: Touto cestou děkuji Vítu Bukačovi za poskytnuté doprovodné fotografie k článku, s přáním co nejrychlejšího plného uzdravení po víkendové havárii na Rally Šumava.

Jan Vaškovič; AutoSport.CZ
Sdílet

Příspěvky / komentáře

info

Abyste mohli psát komentáře ke článkům, musíte se přihlásit
29.04.2015 09:48
Mirekfric
Díky Honzo za rozhovor.
toplist