www.autosport.cz - Vše o rally sportu Dnes je 30. dubna 2025, Svátek má Blahoslav, zítra Svátek práce |
||||||
|
||||||
![]() |
||||||
Anketa Kdo byl největším překvapením letošní Šumavy? Reklama Nejčtenější články |
Kauza: Šéfem nového týmu Toyoty v MS bude Mäkinen. Co bude s TMG?V uplynulých hodinách bylo prostřednictvím oficiální tiskové zprávy prozrazeno, že tovární tým Toyota vstoupí do mistrovství světa v roce 2017 pod hlavičkou Toyota Gazoo Racing. Hlavním šéfem týmu bude Akio Toyoda, team managerem několikanásobný mistr světa Tommi Mäkinen. Jako vůz bude použit speciál Toyota Yaris WRC. Tak hovoří suchá fakta obsažená v tiskové zprávě doplněná tradiční omáčkou o tom, jak jsou obě strany ze spolupráce nadšeny a jak se na celý projekt těší. Tím by bylo možné vzít tuhle zprávu za vyřízenou a dále se jí nevěnovat. Zrovna v tomto případě je ale jistě zajímavé pohlédnout krapet do zákulisí a pokusit se seskládat puzzle celého případu. A že to je puzzle, ze kterým by měl problémy i slavný detektiv Colombo... Tovární tým Toyota s centrem v Kolíně nad Rýnem se účastnil mistrovství světa v automobilových soutěžích až do roku 1999. Tehdy se japonská automobilka začala soustředit na okruhy - nejprve naskočila do formule 1, aby se posléze začala věnovat vytrvalostním závodům prototypů. O návratu zpět do automobilových soutěží se ale šuškalo již delší dobu, oficiálně byl návrat oznámen samotným Akiem Toyodou na konci ledna letošního roku. Podle této informace měla Toyota do mistrovství světa vstoupit v roce 2017 s vozem Toyota Yaris WRC, který již nějaký čas vyvíjí právě německý tým Toyota Motorsport GmBH. Ten již dříve začal nabírat všemožné inženýry, týmové manažery a dokonce podepisovat nové jezdce. Jenže na loňské Neste Oil Rally Finland se na rychlostních zkouškách vcelku nečekaně objevil speciál Toyota GT86 4x4, speciální prototyp postavený týmem Tommiho Mäkinena pro svezení Akia Toyody po finských tratích. V tu chvíli začalo být jasné, že situace není vůbec jednoznačná a že vedle sebe paralelně běží dva různé vývoje soutěžní Toyoty s pohonem 4x4. Jak tato situace vznikla? Řekl bych, že je potřeba podívat se ještě hlouběji do historie. O návratu Toyoty na tratě mistrovství světa v rally se totiž začalo hovořit již v polovině minulého desetiletí, zhruba v době, kdy MS oficiálně opustila značka Subaru. Veškeré informace z této doby jsou zahaleny hodně nepropustnou rouškou tajemství, nicméně z kusých informací víme, že se začal vyvíjet prototyp nového soutěžního vozu a stopy k němu vedly právě do Finska. V té době Tommi Mäkinen pokračoval ve spolupráci se Subaru, když se staral o dovoz a stavbu soutěžních Imprez skupiny N. Záhy však padlo v Japonsku rozhodnutí investovat veškerou sílu (a prostředky) výhradně do formule 1 a rally zůstaly stát na kusé koleji. Po konci Toyoty ve formuli 1 se však začalo o návratu do rally mluvit čím dál hlasitěji, a to opět pod křídly německé společnosti Toyota Motorsport GmBH. Ta se vedle okruhových prototypů pro seriál WEC po více než deseti letech opět pustila do soutěžních aut a postupně začala vyvíjet např. motor o objemu 1,6 turbo či soutěžní verze Yaris R1A a GT-86 R3. Jenže co naplat, týmové výsledky na okruzích i přes obrovské finanční injekce nedopadly úplně nejzářivěji a soutěžácké pokusy dopadly totálním fiaskem. Značkový pohár Yarisů R1A zcela propadl pro nezájem jezdců, obdobný zamýšlený projekt s modelem GT86-R3 se ani nepodařilo rozjet, protože tým nedokázal dotáhnout do konce homologaci vozu. I proto bylo trochu překvapením, že japonské vedení automobilky i nadále důvěřovalo německému týmu a svěřilo mu vývoj WRC, obzvláště poté, když Kolínští doplnili své řady často o pochybné lidi, kteří neuspěli u jiných týmů. Jak se ovšem zdá, Tommi Mäkinen byl neustále v povzdálí a čekal na správný čas. Podařilo se mu prohloubit úzké vztahy s Toyodou, navíc má z dřívějška velmi dobré vztahy se Subaru, které společně s Toyotou pracovalo v rámci utajeného projektu na prototypu Yarisu WRC. Aktuálně německá odnož Toyota Motorsport GmBH neustále vyvíjí svůj speciál Yaris WRC (dle zákulisních zpráv se zatím nepříliš zářnými výsledky), Toyoda však potvrdil, že týmu v MS bude šéfovat Tommi Mäkinen. O německé stáji TMG nikde ani písmeno... Půjde tedy německý Yaris WRC k ledu? Nebo využije Mäkkinenův tým poznatky od TMG? Využije poznatků z prototypu vyvíjeného před lety v Japonsku? Nebo použije znalosti z vývoje své GT-86 4x4? A nebo už měl rozjetý vlastní projekt v době, kdy intenzivně jednal s Hyundaiem o provozování jejich továrního týmu v MS? Těch střípků, ze kterých je možné puzzle poskládat, je nepřeberné množství a nikde není psáno, že některé dílky opravdu do tohoto puzzle patří. Každopádně se podařilo vytvořit pěknou mediální bublinu, o návratu Toyoty do MS se hodně hovoří a značce se tak dostává velké reklamy, aniž by kdekoliv musela startovat. A odborná i laická veřejnost jistě bude tuto kontroverzi a dva souběžné vývoje vozu Yaris WRC sledovat i nadále. -plu- ; AutoSport.CZ
Sdílet
Příspěvky / komentářeinfoAbyste mohli psát komentáře ke článkům, musíte se přihlásit |
přihlášení Aktuální výsledky Nemělo by vám ujít
Archiv
|