www.autosport.cz - Vše o rally sportu

Dnes je 24. dubna 2024, Svátek má Jiří, zítra Marek

Mistrovství světa

ME

MČR a RSS

Ostatní soutěže

Autosport.cz

Štajf byl na Kypru třetí, vedení v ERC2 udržel

30. září 2015 • 12:40

Velmi dobrým rozhodnutím se nakonec ukázala být účast Subaru Duck Czech National Teamu na Kyperské rally. Vojtěch Štajf s Františkem Rajnohou velmi těžkou soutěž nejenže dokončili, ale dovezli si ze Středomoří i poháry za třetí příčku v hodnocení ERC2, dále také drží své průběžné vedení v tomto evropském seriálu.

Vojtěch Štajf - František Rajnoha (Subaru Impreza WRX STi) - Cyprus Rally 2015

Tradice Kyperské rally sahají až do začátku sedmdesátých let, dlouhá léta byla též součástí světového šampionátu, kde platila za jednu z nejtěžších zkoušek odolnosti soutěžních vozů. V posledních letech se na středomořském ostrově odehrává vždy jedna z posledních bitev Mistrovství Evropy a nejinak tomu bylo i letos. Tak trochu nad plán se na jih vydal také Subaru Duck Czech National Team, jehož závodníci Vojtěch Štajf – František Rajnoha letos urputně bojují o post šampiónů v prestižní kategorii ERC2. S ohledem na průběžný stav šampionátu tři podniky před koncem seriálu bylo nakonec po dohodě s týmovými partnery rozhodnuto, že se v mírně úsporném režimu tým na ostrov závodit vydá. S ohledem na skutečnost, že účast na následujícím podniku v Řecku byla pro českou ekipu předem vyloučena, hrozilo totiž reálné nebezpečí, že při kyperské absenci by mohla posádka modrobílého Subaru Impreza WRX STI přijít o naději na titul mistrů Evropy.

„Měli jsme před odjezdem na ostrov trochu obavy o naši techniku, protože kyperskou soutěž provázela pověst hodně rozbitých tratí, s jakými jsme dosud neměli zkušenosti,“ popisuje předstartovní úvahy pražský pilot a pokračuje: „To se také na místě potvrdilo, i když na některých rychlostních zkouškách rozbíjecího charakteru se už v současnosti nezávodí. Hodně nám s nastavením pomohl oficiální předstartovní test, a i díky tomu jsme zejména v první etapě měli kvalitně nastavené auto, které se na tratích cítilo dobře. Dbali jsme slov jednoho z komisařů, který nám po informaci o premiérové účasti na zdejší soutěži poradil, ať se soustředíme zejména na vlastní výkon a na dojetí do cíle. Přihlášeno nás bylo v rámci ERC2 celkem osm, nicméně hned první den tři naši soupeři po chybách skončili mimo trať, jedním z nich byl náš velký soupeř Butvilas z týmu Subaru Poland. Nebylo divu, tratě byly těžké a technické, v rámci každé rychlostní zkoušky se střídala šotolina s asfaltem, nám se ale dařilo jet bez chyb a bez poškození vozu. To bylo důležité i s ohledem na to, že jsme měli s sebou pouze tři mechaniky a při větších problémech by nebylo snadné případné opravy stihnout v limitu. Zajímavou zkušeností byl i fakt, že jsme v sobotu jeli z účastníků ME jako první a tím pádem většinou de facto čistili trať. Sice před námi jeli účastníci mistrovství Středního východu v čele se známým Nasserem Al-Attyiahem, ale ti mají volnější předpisy ohledně zkracování zatáček. Mnohde díky tomu jeli zcela mimo cestu, zatímco nám hlídala onboardová kamera, zdali projíždíme zatáčky správně. Měli jsme i štěstí, když jsme jednou trefili v plné rychlosti velký kámen, naštěstí následkem nebyl defekt, ale pouze menší poškození pneumatiky.“

Štajf s Rajnohou postupně zrychlovali a po dosažení druhého a třetího času v rámci ERC2 v odpolední sekci nakonec dokončili první etapu na čtvrté příčce tohoto hodnocení. Původně připsaná penalizace za předčasný start do jedné z erzet se ukázala být mylnou, a tak se mohla dvojice dál soustředit pouze na svůj výkon. Před druhou etapou pak provedl tým změny na nastavení a na podvozku tak, aby lépe vyhovovaly rychlejší a rozbitější nedělní trati. Do závodu se vrátili Butvilas i domácí Polikarpou, aby se pokusili posbírat alespoň body za etapu, na startu tak bylo sedm jezdců. Bohužel se v týmu na ranních zkouškách projevil nedostatek zkušeností s daným typem trati a vyladění podvozku se ukázalo být příliš měkké, což se projevilo i na dosažených časech. Posádka Subaru Duck Czech National Teamu nicméně udržela čtvrtou příčku v ERC2 před dotírajícím domácím Antoniem a po úpravě nastavení opět zrychlila a začala porážet i Maďara Rangu. Ten posléze vylomil kolo, čímž se Štajf s Rajnohou posunuli už na bronzový stupínek za dalšího Maďara Botku a domácího Demosthena, třetí pozici pak už v dobrém tempu udrželi až do cíle.

„Z nějakých důvodů ale náš čas z předposlední rychlostní zkoušky ve výsledcích dlouho chyběl a my tak ani nefigurovali ve výsledcích, podle kterých byly předávány poháry úspěšným posádkám,“ popisuje Štajf a vysvětluje i následky, které tato skutečnost měla: „Na vyhlašování nás tím pádem ani nechtěli pustit a když konečně místní zjistili, jak to s pořadím doopravdy je, připadali jsme si jako závodník Volejník v podání Petra Nárožného, který se dožadoval ve známé české komedii opakování ceremoniálu. I nám byly předávány poháry až dlouho poté, co naši soupeři už byli dávno pryč… Další zajímavou informací v cíli bylo připsání dvouminutové penalizace našemu znovu velmi rychlému soupeři Botkovi za použití většího množství pneumatik, než je povoleno. Ona penalizace mu byla zpětně připsána překvapivě k výsledkům první etapy, což ve výsledku znamenalo, že můj náskok právě před Botkou v seriálu ERC2 má teď po Kyperské rally hodnotu pěti bodů. Vedeme nadále i pořadí týmů ERC2 a můj spolujezdec František Rajnoha má evropský titul mezi spolujezdci produkčních vozů doslova na dosah. Znovu jsme teď na Kypru prodloužili naši skvělou společnou sérii spolehlivých výkonů, vždyť za tři roky jsme nedojeli pouze jedinkrát, a to když jsme nechtěli dál trápit nemocné diferenciály na předloňské Barumce. Navíc si vezeme domů třetí příčku, a s tím jsem opravdu spokojeni.

Průběh nadcházejícího podniku seriálu mistrovství Evropy na řecké Rally Acropolis budeme sledovat s velkým napětím, přestože jen na dálku. Mne totiž momentálně čeká mexický závod La Carrera Panamericana a věřím, že se mi i za oceánem budou hodit najeté kyperské kilometry. Mechanici mezitím jistě dobře zrepasují naše auto, které dostalo na Kypru pořádně zabrat. Budeme ho totiž potřebovat pro závěrečnou soutěž ME, která nás čeká v závěru října ve Švýcarsku,“ dokončuje rozprávění Vojtěch Štajf.

Karel Špaček
Sdílet

Příspěvky / komentáře

info

Abyste mohli psát komentáře ke článkům, musíte se přihlásit
toplist