www.autosport.cz - Vše o rally sportu

Dnes je 27. dubna 2024, Svátek má Jaroslav, zítra Vlastislav

Mistrovství světa

ME

MČR a RSS

Ostatní soutěže

Autosport.cz

M-Sport představuje zásadní vylepšení Fiesty R5

19. listopadu 2015 • 21:30

Fiesta R5 vstoupila do soutěžáckého světa v lednu 2013 jako první vůz nové kategorie R5. Zprvu panovaly obavy, že vývoj vozu byl příliš uspěchaný s cílem rychlého ovládnutí trhu než dorazí konkurence. Nicméně v průběhu let si Fiesta vydobyla respektovanou pozici kvalitního a rychlého vozu.

Ford Fiesta R5

Vždyť se za necelé tři roky prodalo zhruba sto třicet kusů! Je pravdou, že se jí nevyhnula řada dětských nemocí a ani dnes není nijak extrémně spolehlivým soutěžním nářadím, ale jak ukazály problémy konkurence vůbec dotáhnout er pětky k homologaci, tak s odstupem času musíme konstatovat, že M-Sport, i bez zaneprázdněného Christiana Loriauxe, v krátkém čase věnovaném vývoji odvedl velmi kvalitní práci. Poprat se s předpisy skupiny R5 není nic jednoduchého, o tom by ostatně mohli vyprávět všechni, kteří do vývoje vozů této třídy byly nějakým způsobem zapojeni.

Fiesta R5, tak jak před třemi lety spatřila světlo světa, nebyla do dnešních dnů příliš vylepšována. Tento fakt byl dán především dlouhým homologačním cyklem a omezeným počtem žolíků, které FIA každému výrobci přidělila. I přesto je ale dodnes konkurenceschopným vozem, což nejlépe dokládá letošní titul mistra Evropy v rukou Kajetana Kajetanowicze.

K prvnímu lednu 2016 nabídne M-Sport první balíček výrazných vylepšení. V této fázi se jedná o pět žolíků, které jsou všechny určeny pro motor. Ve fázi druhé, která přijde k zákazníkům pravděpodobně v březnu, dojde na další vylepšení využitím zbylých tří žolíků. Tyto úpravy dosud nebyly přesně specifikovány. Aktuálně M-Sport vyhodnocuje, která vylepšení stojí za využití žolíku a která ne. V hledáčku jsou tlumiče Reiger, ramena náprav, zadní křídlo, přední nárazník či světelná rampa.

motor Fordu Fiesta R5

Nyní se ale pojďme věnovat vylepšenému motoru. Jak ukazuje přiložený graf, jehož autorem je přímo M-Sport, dokázal tým Malcolma Wilsona pohonnou jednotku Fiesty opravdu výrazně posílit zejména masivním nárůstem kroutícího momentu v oblasti kolem čtyř tisíc otáček. Maximální výkon motoru se pak navýšil o sedm koňských sil. Lze tak přibližně odhadnout, že kroutící moment nového motoru se pohybuje kolem 430-440 Nm při 4500 otáčkách a maximální výkon zřejmě někde okolo 305-310 koní při 6000 otáčkách (pozn. uvedené hodnoty jsou hrubým odhadem autora). To jsou velmi kvalitní hodnoty a Fiesta se s nimi rozhodně na tratích neztratí. Otázkou zůstává, jak se změny projeví na spolehlivosti vozu, která je největší bolestí aut postavených na bázi regulí R5.

Jak M-Sport dokázal tak výrazně posílit motor? Propagační materiály M-Sportu nám sdělují, že jednotka má novou hlavu válců, nový tvar sacích i výfukových vaček a nové písty. Nové jsou také výfukové svody. Posledním vylepšením je nový setrvačník a spojka. I přes celou řadu změn si asi stejně kladete otázku, jak to, že je především nárůst kroutícího momentu tak obrovský. Odpověď zřejmě vězí v určité obavě ze spolehlivosti motoru v první homologaci vozu, který, pokud má redakce správné informace, ani naplno nevyužíval povolený maximální plnící tlak turbodmychadla. Ostatně v zákulisí se mluvilo o tom, že vylepšená Fiesta dostane i nové turbodmychadlo, ale o něm se M-Sport ve svých materiálech nezmiňuje.

Na závěr nechme promluvit šéfa M-Sportu Malcolma Wilsona: „Jsem extrémně hrdý na všechno to úsilí, které jsme vložili do tohoto projektu. Původní Fiesta R5 zůstává spolehlivým a konkurenceschopným náčiním, ale tato vylepšení ukáží, že jsme její schopnosti přenesli na jinou úroveň. Stále zlepšujeme naše produkty, ale musím říct, že toto je největším jednotlivým vylepšením, jakého jsme kdy dosádli; a když vezmete v úvahu, jak konkurenceschopná Fiesta R5 v současné době je, tak to je opravdu nějaký úspěch!“

„Nárůst výkonu musíte opravdu zažít, abyste uvěřili. Původní Fiesta R5 se skvěle řídila, ale tato vylepšení cítíte hned, jak se posadíte za volant a já musím říct, že tohle je největší krok kupředu se soutěžním autem, který jsem kdy viděl. Výkon navíc je obrovský, což dramaticky zlepšuje odezvu auta a umožňuje ještě snadnější dosažení maxima z toho, co už předtím bylo fantastickým produktem.“

-fri- ; AutoSport.CZ
Sdílet

Příspěvky / komentáře

info

Abyste mohli psát komentáře ke článkům, musíte se přihlásit
toplist