www.autosport.cz - Vše o rally sportu

Dnes je 25. dubna 2024, Svátek má Marek, zítra Oto

Mistrovství světa

ME

MČR a RSS

Ostatní soutěže

Autosport.cz

Bořivoj Minář: Můj život s žigulíkem a Toyotou

23. listopadu 2015 • 08:00

Spolumajitel autobazaru v Pihelu u Nového Boru začal dobývat motoristické úspěchy od roku 1985. V oblastním přeboru skupiny A vyhrál hned v první sezóně třídu A 1600 v Rallye Smědá, Litvínov, druhý byl v Hrádku nad Nisou a třetí v Kamenici nad Lipou. V součtu to znamenalo zisk titulu přeborníka třídy a postup do přeboru České republiky.

Na Rallye Lužické hory 85 nedaleko hradu Grabštejn

Také zde se moc dlouho neohřál, když s žigulíkem ve třídě vyhrál Rallye Sigma 1986, navíc zde dojel na skvělém třetím místě absolutně, byl třetí v Pačejově a čtvrtý v Rallye Haná. Stal se vícemistrem Přeboru České republiky třídy A 1600 a poskočil do federálního mistrovství. Tady v sezóně 1987 dokončil Rallye Sklounion Teplice na jedenadvacátém místě ve velice početné třídě třináctistovek, v Košicích si polepšil o čtyři příčky. Sezónu ale zahájil velkou ránou na Šumavě. Vedle zmiňovaných soutěží zajel čtvrté místo při závodech do vrchu na domácí trati v České Kamenici.

„Měli jsme na tehdejší dobu v AMK Lustry Kamenický Šenov neskutečné podmínky. Špičkové ostré auto, tréninkáče, potřebné pneumatiky, řadu náhradních dílů. I díky tomu jsme nejeli nijak pomalu a občas to „zadunělo“.“

Na domácím vršku jel i o rok později, kdy byl také v Přeboru ČSR třináctý ve Vsetíně na Valašské rallye, šestnáctý v Českém Krumlově a třetí absolutně při Rallye Vamberk. „Nedokončili jsme pouze Agro Rallye Pačejov a výsledky nám stačily opět na postup mezi elitu. Dařilo se nám obzvlášť ve Vamberku, kde parta okolo Josefa Vodehnala stavěla nesmírně těžké erzety.“

Třetí absolutně na Rallye Vamberk 1988

V roce 1989 dokončil Minář federální soutěže v Košicích, Krumlově, Klatovech a Příbrami. Ještě více se mu však dařilo na mezinárodní Rallye Valašská zima 1990. Zde obsadil čtvrté místo ve třídě a ještě lépe dopadl na Bohemce, kde vybojoval stříbrnou příčku ve třídě a sedmnácté místo celkově. Druhý byl i při rakouské Rally Niederosterreich, kde porazil i Milana Doláka.

V poslední sezóně, v roce 1991, si přivezl i třetí místo z Rallye Šumava. Při jeho startech ho nejčastěji navigovali Ivan Plachý a manželka Jana, zaskakovali také Jiří Pražák a Věra Feslová.

Při Novoborské rally v letech 1992 – 1995, organizované týmem Běla Motorsport, pomáhal Bořivoj Minář v roli zkušeného předjezdce s krásnou Toyotou Celica a také jako vedoucí trati. Řadu let pošilhával po návratu mezi rychlá kola a ten se konal v sezóně 2013.

Na startu Niederöstereich 1990

„Postavil jsem historickou Toyotu Celica, která se mi vždycky líbila. Původní záměr byl jet jen legendy, abych tomu krásnýmu autu neublížil. Ale občas mi to nedá a se spolujezdcem Michalem Nemelkou startujeme mezi „ostrými auty“ v rally Volného poháru, ČMPR a občas v revivalech. A ze soutěží máme především radost. Navíc v těchto seriálech je i výborná parta.“

To, že Bořek Minář ze svého jezdeckého umění mnoho nezapomněl, dokazují i výsledky. Při Rallye České Středohoří 2013 byl ve třídě třetí (s bývalým autokrosařem Lumírem Vaszily), o rok později pátý při Rally Orlické hory (s Vladimírem Lukešem) a v poslední sezóně vybojovali s Michalem Nemelkou druhá místa v Rally Sudety, Železné hory a třetí při Rally Orlické hory. A na závěr vzpomínky na tři odjeté Šumavy: „Rok 1987 poprvé ve 'Federálu'. Postoupili jsme do Mistrovství ČSSR během dvou let přes SKP a MČSR. Byli jsme vyjukaní a měli velký respekt z mnoha jezdců, ke kterým jsme vzhlíželi s velkou úctou a obdivem, a stále jsme nechápali, že s nimi budeme závodit. To by nás opravdu nenapadlo, když jsme v roce 1985 poprvé stáli na startu první 'oblastky' Rally Lužické Hory.

Žigulík po havárii na Rallye Šumava 1987

Tenkrát nebylo omezeno najíždéní, a tak jsme trénovali ve dne i v noci. Tréningáč byla Lada z 90% VFTS. Závoďák pak Lada 2105 MTX 1300. Asi čtvrtý den najíždění jsme dali v jedné obci ránu do zdi domu. Přijela VB, odvezli nás na stanici do Klatov a sebrali mi řidičák. Žadonil jsem o vrácení, ale jistý npor. byl neoblomný. Když už jsem rezignoval, že je konec a soutěž nepojedeme, vstoupila do kanceláře vojenská policie a začali ve vedlejší kanceláři náčelníka dopravky řešit nehodu vojenské sanitky, která se stala v noci v lesích, kde jsme zrovna trénovali. Jak jsem na odchodu zaslechl tuto událost, řekl jsem jim, že jsme u té nehody byli a poskytovali jsme jim pomoc. Chtěli sepsat o té nehodě svědectví. Já se chytl poslední šance a říkám: mám problém, byl mi odebrán řidičák. Ten náčelník na mě: podepište a vrátíme Vám ho. Podepsali jsme svědectví a neoblomný npor. mi vrátil řidičský průkaz s poznámkou, že je na nás zvědavej v soutěži, a že bude sloužit v cíli RZ 2 (Kdyně). Na úvodní erzetě jsme byli nervózní a rozklepaní, ale do cíle jsme dojeli. Druhá RZ s cílem ve Kdyni!! Jelo se převážně v lese, byla hustá mlha a my dojeli auto startující před námi, a to bylo osudové. Předjeli jsme ho, mysleli jsme si najednou, že jsme mistři světa. Zařval jsem na mitfáru v té mlze, co je dál? A on L1 full 100 - tak jsem to sešlápl k podlaze. Malér, najednou před námi stromy. Zařval jsem, je to v prdeli, zavřel oči a šli jsme ven a skončili na střeše. Problém byl v tom, že se mitfára po předjetí soupeře spletl o řádek - měl správně hlásit: bacha, odboč L6 atd. Byl to výjezd z lesa na Koráb, do cíle RZ 2 opravdu kousek. Když jsem se dostal do cíle, ten nadporučík tam opravdu byl a uviděl mě a prohlásil: ten řidičák jsem Vám neměl vracet. Tak skončila naše první Šumava. Odjeli jsme jednu RZ a výsledek dvě zbořené Lady.

Úspěšná Šumava 1990

Rok 1989 - podruhé na startu Šumavy, opět s Ladou 2105 MTX. Odjeli jsme ji s respektem a hlavně s cílem dojet. To se podařilo a skončili jsme třiatřicátí v A 1300. Následující rok, potřetí na startu s novým vozem Lada 21074 třídy A 2000. Špičkové auto, motor od motoráře Lustiga, převodovka Hewland a špéra Kreibich. Výsledek pro nás šokující: třetí místo! v A 2000 hned za Václavem Blahnou a Ivanem Ciprou. Takže na Šumavu vzpomínáme nakonec rádi.“

Ani Bořivoj Minář by svého celoživotního koníčka nemohl provozovat bez pomoci přátel, členů týmu a sponzorů: „Závěrem bychom chtěli moc poděkovat lidem a firmám, bez jejichž podpory by nešlo tento krásný sport provozovat, a to zejména šéfmechnikovi Vladimíru Placatovi z Doks, který to s námi táhne již od roku 1984, fimám A.D.E.X. - autodíly Pánek - Mimoň, BATEX Česká Lípa, jmenovité Liborovi Vítkovi, Brzdy CZ-Česká Lípa p. Jirsa, TOP STAR dance club a bar Liberec, PRAGUEAPARTMENT, ALIMAXGROUP a teď se k nám přidala i firma DINO Servis Česká Lípa pana Jaroslava Kulhánka. Ještě jednou velké díky za podporu.“

Předjezdecká Toyota Celica
V současnosti startuje Bořek Minář s touto historickou Toyotou

Největší úspěchy Bořivoje Mináře:

2. ve třídě Rallye Lužické hory 1985

3. ve třídě Rallye Vysočina 1985

1. ve třídě a 3. absolutně Rallye Chemopetrol 1985

1. ve třídě a 3. absolutně Rallye Sigma 1986

3. ve třídě a 7. absolutně Rallye pačejov 1986

3. ve třídě i absolutně Rallye Vamberk 1988

4. ve třídě Rallye Valašská zima 1990

3. ve třídě Rallye Šumava 1990

2. ve třídě Rallye Bohemia 1990

2. v Rally Niederösterreich 1990

2. ve třídě Rallye Sudety 2015

Pavel Vydra
Sdílet

Příspěvky / komentáře

info

Abyste mohli psát komentáře ke článkům, musíte se přihlásit
toplist