www.autosport.cz - Vše o rally sportu

Dnes je 24. října 2017, Svátek má Nina, zítra Beáta

Mistrovství světa

ME a

MČR a RSS

Ostatní soutěže

Autosport.cz

Nová generace WRC - výhra nebo prohra?

24. prosince 2016 • 13:00

V osmdesátých letech minulého století vznikla monstra skupiny B s obrovským výkonem, ale špatnými jízdními vlastnostmi. Po sérii tragických nehod přišlo okamžité zrušení skupiny B i ještě větších monster v podobě plánované skupiny S. Po třiceti letech se vrací podobná kategorie prostřednictvím vozů WRC 2017. Bude to výhra nebo prohra?

Volkswagen Polo WRC 2017

Na začátku je potřeba si říct, proč vůbec nastupují nové vozy WRC. V poslední době se totiž mezinárodní automobilový federace FIA snažila o maximální prioritu bezpečí, omezování výkonu, omezování aktivních prvků. A najednou přichází radikální krok, který obrací celou strategii vzhůru nohama.

Ač tato informace není příliš veřejná, celou mašinerii odstartovali výrobci a promotér. Největší slovo v tom všem měl německý Volkswagen Motorsport, který potřeboval obhájit v představenstvu pokračování projektu WRC a dalších velkých finančních investic. A to by bylo jediné prostřednictvím úplně nového vozu. K nim se přidal jejich hlavní partner a zároveň zástupce promotéra Red Bull, který se v posledních letech snažil předkládat jeden absurdnější návrh na 'zlepšení' MS za druhým. Za jejich snahou stálo hlavně zatraktivnění vzhledu prostřednictvím přídavných aerodynamických prvků, vytvoření na první pohled futuristických speciálů. Je to ale to, co chceme? Rally bývalo vždy hlavně prezentací automobilek současných modelů potenciálním zákazníkům. Ve vozech WRC 2017 se původní model rozpoznává hodně těžko... Buď jak buď, nakonec se tedy oběma subjektům, společně s dalšími automobilkami a mezinárodní automobilovou federací FIA, podařilo návrh prosadit.

Co nám tedy nové soutěžní vozy nabídnou? Mnohem větší výkon, menší hmotnost, propracovanější aerodynamické prvky, kvalitnější podvozky... Vznikly nám tak soutěžní monstra, která by se hodila spíše na uzavřené tratě rallycrossu. Místo toho ale nové speciály WRC uvidíme lítat na tratích rychlostních zkoušek mezi stromy, baráky či propastmi.

Jedna z věcí, která bude určitě zajímavá k porovnání, je atraktivnost. Na okruhu je zrychlení či absolutní rychlost důležitá pro navození správného adrenalinu, rally je tak trochu jiná disciplína. Diváci chodí k rychlostním zkouškám, aby sledovali, jak se jezdci a vozy perou s nástrahami tratě. Skoky, smyky či krizovky jsou kořením rallysportu. Současné překoňované speciály však nebude tak jednoduché uřídit, kvůli spoustě aktivních prvků však mnohdy budou jezdit jako po kolejích, na některých záběrech z testů bylo vidět, že se auto ani pořádně neodlepí při skocích. Spousta aerodynamických přítlačných prvků bude fungovat nejlépe, když auto pojede co nejčistší stopu. Jasně, na čas to může být rychlejší, ale bude to i dostatečně atraktivní pro diváky?

Další, možná ještě důležitější otázkou je bezpečnost. Testy ukázaly, že s vozy WRC 2017 bude možné projíždět některé zatáčky až o 30 km/h rychleji. Jenže to také znamená, že v případě, že jezdec svou úlohu nezvládne a poletí mimo trať, bude to v mnohem větší rychlosti. Otázkou také je, jak se v těchto situacích budou nové vozy přeplněné elektronikou a moderními prvky chovat. Jak se budou chovat na nových pneumatikách, se kterými toho zatím ani na testech příliš neodjezdili (většina testů dosud probíhala na 'starém typu' pneumatik. Jak dlouho tyto pneumatiky vydrží náročnější zátěž rychlejších vozů. A jak se budou tyto speciály chovat v případě, že v průběhu zkoušky ztratí (ať už nehodou či prostou jízdou) část svých aerodynamických prvků...

Osobně nejsem z této změny nadšený. Abych přiznal pravdu, z nových aut mám strach. Bojím se, že můžou zahubit tento krásný sport. Podobná monstra patří spíš na okruhy než na závodní tratě. Rally si svou jednu slepou uličku se skupinou B užila. Doufejme, že se podobný scénář nebude opakovat i s vozy WRC 2017.

Co řekli o nových speciálech WRC:

Jari-Matti Latvala: „Nové auto bude mít mnohem větší výkon. Auto akceleruje mnohem rychleji, takže bude potřeba také myslet na nové brzdné body. V novém autě se všechno děje rychleji. Aktivní centrální diferenciál umožňuje rychlejší nájezd do zatáček v techničtějších sekcích, na druhou stranu je auto zase širší. Je širší než to současné, takže v užších pasážích bude náročnější na řízení. Také v dalších aspektech bude potřeba přizpůsobit se jiným rychlostem - zatáčky i jejich úhly budou pořád stejné, ale budou jiné brzdné body a chování auta. Jezdcům, kteří zažili staré dvoulitrové WRC, by zkušenosti z těchto speciálů mohly přijít vhod. Pokud ale přecházíte 'jen' z posledních 1,6 WRC, tak to bude obtížnější.“

Michel Nandan: „Do vozů se vrátil aktivní centrální diferenciál. S ním bude kladen menší tlak na poloosy, což hodně pomůže jejich výdrži. Auta budou širší, takže budou mít větší stabilitu v zatáčkách. Rozšíření bylo uděláno primárně pro lepší vzhled auta, lepší stabilita v zatáčkách je jen důsledek. Navíc se otevřela volnost úprav kinematických bodů v přední části vozu, což bude mít vliv na délku tlumičů, což pomůže hlavně při optimalizaci nastavení šotolinového podvozku. Z pohledu diváků věřím, že se jim nové auta budou líbit, dostali jsme větší svobodu ohledně karoserie a aerodynamických prvků, takže auta vypadají mnohem agresivněji.“

Yves Matton: „Na první pohled by člověk řekl, že jde o výrazně zmodernizované staré předpisy. Ale jde o něco víc, mezi hlavní změny patří zvýšení výkonnosti motoru, větší dopad na aerodynamiku a návrat řízeného centrálního diferenciálu. Vůz C3 WRC skutečně evokuje auta skupiny B, o kterých snila generace, k níž patřím. Za posledních 30 let se všechno naštěstí vyvinulo, zejména z hlediska bezpečnosti. Pro nadcházející sezónu je charakteristický dojem prudkosti a agresivity, který budou muset piloti zkrotit. Tato nová generace vozů WRC má v sobě něco fascinujícího. Předchozím WRC se často vytýkala absence agresivity, dramatičnosti… Krása rallye byla v krajině, kudy vedly tratě, ale chybělo tomu rozhodně určité vzrušení, které by se mělo teď objevit. Doufám, že se tak podaří přitáhnout mladé publikum a dopad pro mistrovství bude pozitivní.“

-plu- ; AutoSport.CZ
Sdílet

Příspěvky / komentáře

info

Abyste mohli psát komentáře ke článkům, musíte se přihlásit
24.12.2016 22:47
ajaj
Pluto, tohle věru není pěkný vánoční proroctví, ale bojím se, že bude pravdivý, příští sezóny MS se fakt bojím...
toplist