www.autosport.cz - Vše o rally sportu

Dnes je 19. března 2024, Svátek má Josef, zítra Světlana

Mistrovství světa

ME

MČR a RSS

Ostatní soutěže

Autosport.cz

Revoluce v rallysportu - žlutá vlajka je zrušena

16. ledna 2017 • 12:00

Dlouhá léta v rallysportu platilo, že v případě, že je rychlostní zkouška zastavena nebo zrušena, na radiobodech jsou vyvěšeny žluté prapory, které posádkám značí, že musí zpomalit. FIA se však rozhodla učinit v této zažité tradici změnu.

Barum Czech Rally Zlín 2016

Naprosto neočekávaně a bez jakékoliv předešlé debaty se mezinárodní automobilová federace rozhodla vyměnit žlutou vlajku a místo ní použít vlajku červenou. Původní funkce žluté vlajky zůstává zachována, její použití znamená, že zkouška je zrušena, posádka musí zvolnit tempo a pokračovat do cíle pomalu a bezpečně, přičemž musí brát v potaz pokyny pořadatelů. Samozřejmě je jim v takovém případě přidělen náhradní čas.

Proč se FIA rozhodla pro takto nestandardní krok je většině zainteresovaných záhadou. S největší pravděpodobností jde o prapodivné a pofiderní sjednocování předpisů s jinými disciplínami, hlavně okruhy, kde měla červená i žlutá vlajka jiné vlastnosti, než v rally.

Co tato změna přinese? Vesměs všem zúčastněným stranám akorát problémy. Pořadatelé nyní mohou zahodit veškeré vlastněné žluté vlajky (a nebo si je nechat pro případ, že FIA opět udělá změnu) a musí si pořídit nové, červené. I jezdci jsou již zvyklí na používání žlutých vlajek a v případě, že je vidí v radiobodě, tak okamžitě ví, jak jednat. Totéž při použití elektronických žlutých vlajek - červených kontrolek je v závodním autě dost, žlutá byla jasně svítivá. Stejně tak byla žlutá barva vlajky jasně identifikovatelná na trati rychlostních zkoušek i v tmavších lesních pasážích. Červená vlajka se může výrazněji plést s jinými vlajkami, obzvláště v České republice, kde je červená barva součástí národní vlajky.

-plu- ; AutoSport.CZ
Sdílet

Příspěvky / komentáře

info

Abyste mohli psát komentáře ke článkům, musíte se přihlásit
06.02.2017 22:43
Pluto - moderátor
Jasně, že je to narovnání poměrů. Ale podle mě to není správný krok. Rally nejsou okruhy. Rally se jezdí v přírode, v lese, za tmy, za různých podmínek. Žlutá vlajka tam byla z nějakého důvodu, je to jasná barva, která jde vidět i za tmy.
18.01.2017 18:01
lubos
2 JanO: jen bych si Tě dovolil opravit/doplnit: "narovnání poměrů" je diskutováno v UVOZOVKÁCH, tj. ironicky. Z diskuse je jasně patrno, že byl, je a bude rozdíl mezi rally a okruhy. Byť se VELKÁ autorita chová tak, jak se chová. Ale to už tak asi musí být; pokud v nějakém spolku sedí zatrpklí "vyznavači" historie (nebo jiné "discipliny") tak obtížně chápou vývoj daného sportu a jeho odchylky.
17.01.2017 17:22
JanO
A co povinná zastávka v depu? Bude? Když už se nám ty poměry tak krásně narovnávají...
17.01.2017 14:59
-xp-
Mně to taky připadá jako "narovnání poměrů". Žlutá vlajka v rally jakožto de facto zastavení erzety byla podivná anomálie, které spousta lidí nerozuměla, zejména ti starší pořád považovali žlutou za barvu výstrahy. I proto se stávalo tolik chyb, kdy aktivní traťáci s ní samovolně mávali, protože si neuvědomovali, že tím v podstatě ukončují pro onu posádku závodění. Možná se to opatření dalo třeba udělat s jednoročním předhlášením, aby se omezily potíže a ušetřilo se, za sebe jsem rád, že se to konečně udělalo. Co se týče záměn barev, naštěstí dneska už ta země, která měla vlajku "krásnou jako trenýrky" už je po smrti (a ani tehdy její vlajkou moc lidí nemávalo), jiné vlajky rozlišit půjdou bez potíží (viz Sheldon Cooper - Fun With Flags) ;-)
16.01.2017 17:20
lubos
Okruhy: žlutá vlajka znamená nepředjíždět, zelenou se předjíždění povoluje; červená je zastavení závodu.
Rally: žlutá vlajka znamená zpomalit (koho chceme nepředjíždět??) a možná nárok na náhradní čas (a to bude "nekompetentní a distancující se" jury dloooouho zasedat, aby rozhodla [že pane Fagasso]); červená znamená stop RZtě (a "snadnější" nárok na náhradní čas). Povídání o záměně barev vlajek na trati, kde jsou radiobody zřetelně označené či o jisté "neviditelnosti" červené "LEDky" "ONI" systému je zástupnou kvaziargumentací. Vždyť tento prvek je díky umístění snadno odlišitelný od všech varovných systémů vozidla.
Nadnárodní autorita se zcela jistě občas dopouští zvláštních rozhodování. Ale v tomto případě bych společně s ajaj zatleskal a "vyjímečně" dal palec nahoru.
16.01.2017 14:46
ajaj
přijde mi logický, aby na sportovních podnicích jedný federace (FIA) byly významy vlajek shodné, nebo aspoň přibližné, takže za mě OK, budu i rád, pokud bude skutěčně platit i tato věta z článku: "Samozřejmě je jim v takovém případě přidělen náhradní čas.", to totiž rozhodně samozřejmostí nebývalo a dalo by se o tom popsat moc a moc řádků
toplist