www.autosport.cz - Vše o rally sportu

Dnes je 24. dubna 2024, Svátek má Jiří, zítra Marek

Mistrovství světa

ME

MČR a RSS

Ostatní soutěže

Autosport.cz

Ogier vítězem letošní Rallye Monte Carlo

22. ledna 2017 • 14:10

Je to konečně tady, nová sezóna mistrovství světa v automobilových soutěžích začíná. A nejen sezóna, ale také nová éra. Na startu se totiž objeví nejnovější specifikace vozů WRC. Jak bude vypadat jejich premiéra na legendární Rallye Monte Carlo můžete sledovat ŽIVĚ společně se serverem AutoSport.CZ.

Rallye Monte Carlo 2017

Online výsledky - Rally Radio

Diskuse k soutěži - Další informace k Rallye Monte Carlo

- - - - - - - - - - - - - - - 4. etapa - - - - - - - - - - - - - - -

RZ 17 - La Bolléne-Vésubie-Peira Cava 2 (21.36 km)

Závěrečná PowerStage rozhodovala už pouze o zisku bonusových bodů a nikoliv o celkových stupních vítězů letošního ročníku Rallye Monte Carlo. Pro pomyslnou cenu útěchy v podobě pěti bonusových bodů si zde dojel Thierry Neuville, celkovým vítězem rally se nicméně stal Sebastien Ogier na Fordu Fiesta WRC. Na tomto místě by se tak s ohledem na konec loňské sezóny možná dalo zvolat: Král je mrtev, ať žije král!

Za Neuvillem si pro další bonusové body s obrovským odstupem dojeli Lefebvre (+30.1 s) a Hänninen (+55.0), čtvrtý Evans už na neskutečně uklouzaném testu ztrácel 1:13.7 minuty a poslední bod získal Sordo s odstupem další půlminuty. Sebastien Ogier s vědomím velké časové rezervy tento test doslova 'prodal' a zajel až jedenáctý čas, o 1:56.2 minuty za nejrychlejším Belgičanem.

Sebastien Ogier - Julien Ingrassia, Ford Fiesta WRC - RMC 2017 ; foto: Red Bull CP

Pro Ogiera a tým M-Sport tak vstup do nové sezóny a také éry WRC vyšel na výbornou. Spokojena bude z monackého knížectví odjíždět také Toyota, která při svém comebacku do kolotoče světových rally získala druhou příčku díky Latvalovi. Po celou rally skvěle jedoucí Ott Tänak si dnes vybral svou porci smůly v podobě problémů s motorem, přesto dokázal udržet stupně vítězů. Nejlepší Hyundai i20 WRC přivedl do cíle Dani Sordo na čtvrtém místě, s korejskými vozy bude nutné ale letos opět vážně počítat jako s aspiranty na nejvyšší příčky.

Nejvýše postaveným jezdcem za volantem Citroenu DS3 WRC je nakonec Craig Breen, paradoxně s loňskou verzí vozu, šestým místem (a zejména třemi vyhranými erzetami) pak podtrhnul výborný výsledek Fordu Elfyn Evans. Sedmá příčka absolutně a vítězství v kategorii R5 s obrovským náskokem před Janem Kopeckým náleží zcela poprávu Andreasi Mikkelsenovi. Do elitní desítky se na poslední zkoušce vrátil Stéphane Lefébvre, který tak na desáté místo odsunul Bryana Bouffiera.

Smutný hrdina letošního Monte Carla, Thierry Neuville, nakonec skončil klasifikován na 15. příčce, na další pozici pak soutěž dokončil Juho Hänninen. Česká dvojice Ondřej Bisaha-Jiří Hovorka dojela při své světové premiéře na solidním 20. místě.

RZ 16 - Lucéram-Col St Roch 2 (5.50 km)

Druhý průjezd nejkratšího testu byl zrušen kvůli problémům s diváky kolem trati. Asi nic neočekávaného vzhledem k tomu, že na neděli připadly pouhé dva úseky a z toho jeden o délce pouhých 5.5 km ...

RZ 15 - La Bolléne-Vésubie-Peira Cava 1 (21.36 km)

Stéphane Lefebvre-Gabin Moreau, Citroen DS3 WRC - RMC 2017; foto: Red Bull CP

Při prvním průjezdu zkoušky přes legendární Col de Turini se dočkal premiérového vítězství na rychlostní zkoušce Stéphane Lefebvre za volantem Citroenu DS3 WRC, když byl o 1.5 sekundy rychlejší než druhý Dani Sordo. Třetí čas si na své konto připsal Elfyn Evans, který sice ztratil 13.5 vteřiny na Lefebvra, ale zároveň potvrdil své včerejší kvalitní výkony.

Sebastien Ogier si pohlídal své vedení čtvrtým časem před Craigem Breenem, který byl v souboji o čtvrtou příčku opět předstižen Sordem. Pokračující problémy Otta Tänaka (motor fungující jen na dva válce) resultovaly v pozdní příjezd do časové kontroly a také velkou ztrátu na trati zkoušky. Estonec zajel až osmnáctý čas a zaostal o 1:28.2 minuty, takže se na druhé místo průběžné absolutní klasifikace posunul Latvala s novým Yarisem WRC.

RZ 14 - Lucéram-Col St Roch 1 (5.50 km)

Vůbec nejkratší test rally v horských průsmycích nad monackým knížectvím vyhrál Dani Sordo před Jari-Matti Latvalou a Sebastienem Ogierem. Na necelých šesti kilometrech bylo podstatné především nevyrobit zbytečnou chybu a to se posádkám na čele průběžné absolutní klasifikace dařilo.Smůlu měl pouze druhý Ott Tänak, kterého začal trápit motor jeho Fordu Fiesta WRC a enstonský pilot tak byl na prvním nedělním testu klasifikován až na dvanácté příčce se ztrátou 12.8 vteřiny. Do závěrečné etapy nenastoupi Kris Meeke, který odstoupil kvůli nehodě na přejezdu po včerejším posledním testu.

- - - - - - - - - - - - - - - 3. etapa - - - - - - - - - - - - - - -

RZ 13 - Bayons-Breziers 2 (25.49 km)

Závěrečná zkouška sobotní etapy rozhodla o tom, že vítězem letošní Rallye Monte Carlo nebude Belgičan. Třináctka se tentokráte totiž opravdu stala smolným číslem pro Thierryho Neuvilla, který byl široký ve výjezdu z jedné ze zatáček zničil zavešení pravého zadního kola. Pilot továrního Hyundaie i20 WRC zkoušku dokončil s obrovskou časovou ztrátou a propadnul se až na patnáctou příčku.

Sebastien Ogier - Julien Ingrassia, Ford Fiesta WRC - RMC 2017 ; foto: Red Bull CP

Do třetice všeho dobrého byl naopak nejrychlejší Elfyn Evans, za jehož zády do cíle RZ 13 dorazil s odstupem 1.7 sekundy Sebastien Ogier, který po Neuvillově patáliích samozřejmě šel do čela průběžné absolutní klasifikace rally. Třetí čas zajel Kris Meeke před Latvalou a Tänakem, který ztratil na Evanse rovných deset vteřin.

Nejrychlejším jezdcem na voze Hyundai pak nebyl Sordo, ale Kevin Abbring na er-pětkové verzi i20, který na poslední sobotní erzetě zajel devátý čas. Sordo totiž ztratil více než minutu kvůli potížím s posilovačem řízení.

Do nedělní etapy tak nastoupí z prvních dvou pozic jezdci na továrních Fiestách WRC. Ogier má na Tänaka po dnešku k dobru 47.1 vteřiny, třetí je při premiéře Toyoty Yaris WRC zkušený Jari-Matti Latvala, který na mladého Estonce ztrácí 1:33.5 minuty. Před pátého Sorda se díky jeho zmiňovaným potížím opět posunul Craig Breen s loňskou verzí Citroenu DS3 WRC.

Za sedmým Evansem doplňují po dnešku první desítku jezdci na vozech kategorie R5. Andreas Mikkelsen má stále velký náskok před Kopeckým, na devátého Bouffiera bude zítra ještě určitě chtít zaútočit Pontus Tidemand. Jediný zástupce českých soukromníků, Ondřej Bisaha, je po dnešku dvacátý.

RZ 12 - La Batie Monsaleon-Faye 2 (16.78 km)

Na osychající trati dokázal opět maximálně využít svou startovní pozici na trati Elfyn Evans a připsal si druhé dnešní dílčí vítězství. Druhý čas zajel Sebastien Ogier, který absolvoval krátce po startu zkoušky v rychlé sekci drobný výlet do pole. Ten ale znamenal jen minimální ztrátu a Francouz vše v cíli testu komentoval s úsměvem na tváři. Převažující oschlý asfalt se zbytky zmrazků evidentně vyhovoval Sordovi, španělský jezdec si totiž připsal na své konto dnešní druhý třetí čas.

Estonci Tänakovi se podařilo vyřešit předcházející problémy a na RZ 12 dosáhnul na čtvrtý nejlepší čas před Neuvillem, který jel na jistotu a obul na sníh, s minimální odstupem byl na tomto testu šestý Latvala. Neuville má tak před posledním dnešním testem stále více než dostatečný náskok před druhým Ogierem i třetím Tänakem, čtvrtý Latvala ztrácí tři minuty.

Z jezdců na Fabiích R5 byl tentokrát nejrychlejší Tidemand, který se tak vrátil zpět do první desítky před Bouffiera. Vedoucí Mikkelsen má komfortní tříminutový náskok před Kopeckým a tak si může svou jízdu náležitě užívat.

RZ 11 - Lardier-et-Valenca - Oze 2 (31.17 km)

Opakovaný průjezd nejdelším sobotním testem ovládnul Sebastien Ogier, ale v jeho cíli byl jen o 2.1 sekundy rychlejší než Thiery Neuville, čímž Belgičanův komfortní minutový náskok snížil pouze kosmeticky. S dosaženým třetím časem byl konečně spokojen Jari-Matti Latvala, o čtvrtou a pátou příčku se pak podělily nové Fiesty WRC Elfyna Evanse a Otta Tänaka.

Evans se tak konečně dostal na sedmou příčku před nejlepší vůz kategorie R5, který pilotuje Andreas Mikkelsen. Do první desítky se vrátila Fiesta R5 řízená Bouffierem, francouzskému jezdci ale k postupu pomohl další defekt Pontuse Tidemanda.

RZ 10 - La Batie Monsaleon-Faye 1 (16.78 km)

Překvapivým vítězem desáté zkoušky se stal Elfyn Evans na Fordu Fiesta WRC. Brit byl o rovnou vteřinu rychlejší než Thierry Neuville, třetí čas zajel Dani Sordo s odstupen 4.4 sekundy na svého týmového kolegu. Čtvrtý byl Jari-Matti Latvala o tři desetiny sekundy před Ottem Tänakem. Oba posledně jmenovaní se však na RZ ponekud trápili - Fin nebyl spokojen se svým časem, i když si nedokázal vysvětlit proč, zatímco Estonce pronásledovaly problémy s řazením.

Sebastien Ogier ztratil rovných čtrnáct vteřin na Evanse, jeho odstup na vedoucího Neuvilla tak narostl na minutu. Třetí příčku dál drží Tänak před Latvalou, na páté místo se znovu vrátil Sordo. Na trati RZ 10 musel zastavit kvůli elektrickým problémům Kris Meeke, ztratil 25 minut.

RZ 9 - Lardier-et-Valenca - Oze 1 (31.17 km)

Do sobotního rána nastoupil možná nejlépe odpočinutý Thierry Neuville. Vedoucí muž průběžné celkové klasifikace letošní Rallye Monte Carlo zajel už pátý nejrychlejší čas a lehce si opět polepšil před svým nejbližším pronásledovatelem, Sebastienem Ogierem, který byl na RZ 9 druhý s odstupem 2.6 sekundy. Největší zlepšení však zaznamenal na úvdo dne Elfyn Evans, když zajel třetí čas za Ogierem a na Neuvilla ztratil pouhých 5.8 vteřiny.

Až za čtvrtým Craigem Breenem byl tentokrát Ott Tänak, kterého potrápily zrádné ledové plotny, šestý čas zajel Dani Sordo před dvojicí Toyot pilotovaných Hänninenem a Latvalou. Na prvních čtyřech příčkách průběžného hodnocení se tak nic neměnilo, v přetahované o páté místo si opět polepšil Breen na úkor Sorda. Na deváté místo asbsolutně si polepšil Jan Kopecký, když Pontuse Tidemand dokončil posledních deset kilomterů testu na defektu.

- - - - - - - - - - - - - - - 2. etapa - - - - - - - - - - - - - - -

RZ 8 - Aspres-les-Corps - Chaillol 1 (38.94 km)

V závěru druhé etapy potvrdil dalším nejlepším časem své zlepšení Sebastien Ogier. Francouz byl o 7.6 sekundy rychlejší než Thierry Neuville a posunul se na druhou příčku průběžné absolutní klasifikace před Tänaka rozdílem tří desetin vteřiny. Čtvrtý čas si na své konto připsal na RZ 8 Španěl Sordo a vrátil se na pátou příčku před Breena. Další zlepšení zaznamenal Evans, pátý čas na testu mu pomohl k posunu na celkovou osmou příčku. Smůlu měl opět Latvala, kterému musel v jedné vracečce dokonce couvat, ale po pátku mu nadále patřila čtvrtá pozice.

V souboji škodováckých er-pětek na čele kategorie měl po pátku vedoucí Andreas Mikkelsen náskok dvě a půl minuty na Pontuse Tidemanda, téměř tři minuty ztrácel Jan Kopecký. Do první dvacítky absolutní klasifikace se dostal na konci dne Ondřej Bisaha s Fiestou R5 s odstupem 4.6 sekundy na nový Fiat 124 Abarth RGT pilotovaný nestárnoucím Francoisem Delecourem.

RZ 7 - Aspres-les-Corps - Chaillol 1 (38.94 km)

První vyhranou rychlostní zkoušku za volantem nového Fordu Fiesta WRC si na své konto konečně připsal na RZ 7 Sebastien Ogier, když byl o 14.9 sekundy rychlejší než jeho týmový kolega Ott Tänak. Třetí čas zajel Latvala před lídrem Neuvillem, když oba jmenovaní ztratili cenné vteřiny v zrádné 'Hanninenově' vracečce. Na průběžnou pátou příčku za Latvalu se dostal Breen, který přeskočil druhý týmový Hundai i20 WRC pilotovaný Sordem, do první desítky absolutního pořadí se vrátil Elfyn Evans.

RZ 6 - Agnieres en Dévoluy-Le Motty 2 (24.63 km)

Thierry Neuville - Nicolas Gilsoul, Hyundai i20 Coupe WRC - RMC 2017 ; foto: Red Bull CP

Začátek druhé páteční sekce pokračoval v duchu té úvodní, tedy v podobě hry na kočku a myš, kdy myš v podobě Neuvillova Hyundaie WRC stále unikala dvojici 'kočičích' Fordů WRC. Thierry Neuville navíc byl opět nejrychlejší, o 6.5 vteřiny před Tänakem a 13.2 vteřiny před Ogierem, takže jeho náskok opět narostl.

Na čtvrté příčce absolutně se dál držel Latvala, kterého dál stresovaly potíže s novým Yarisem WRC (palivový systém) a navíc mu auto zhaslo v jedné z vraceček. Čtvrtý dílčí čas zajel Craig Breen a přinesl tak opět trochu naděje pro tým Citroen, když snížil svůj odstup na celkově pátého Daniho Sorda na 3.9 sekundy. Na devátou příčku před Bouffiera si polepšil Kopecký, rozdíl mezi starými známými však činil zanedbatelných šest desetin vteřiny.

RZ 5 - Saint-Léger-les-Melezes - La Batie-Neuve 1 (16.83 km)

Přestože pátá rychlostní zkouška byla nejkratším měřeným testem dne, ani na ní nebylo o dramatické momenty nouze, jak je ostatně pro Monte Carlo zyvkem.Už třetí nejrychlejší čas zaznamenal Neuville a náskok jeho Hyundaie i20 WRC na dvojici Fordů Fiesta WRC na druhém a třetím místě vzrostl na 31.7 a 59.1 sekundy. Právě Fordy Ogiera a Tänaka byly opět jeho nejbližšími pronásledovateli i na tomto testu, když jejich vzájemný odstup na RZ 5 byl pouhou 1.1 vteřiny.

Dobře rozjetou soutěž Juhy Hänninena zastavil strom, a to doslova. Fin neukočíroval svůj Yaris WRC do levotočivé vracečky a skončil až v jehličnanu na její vnitřní straně, což znamenalo poškození levého předního zavěšení a konec. Čtvrtý čas zajel na páté zkoušce navrátivší se Lefébvre, pátý Latvala se dál potýkal s dětskými nemocemi svého vozu, ale po výpadku svého týmového kolegy se posunul na průběžné čtvrté místo s náskokem necelých dvaceti vteřin na pátého Daniho Sorda.

V samostaném souboji vozů kategorie R5 nadále dominoval absolutně sedmý Andreas Mikkelsen, který už měl náskok 1:22.7 minuty na druhého Pontuse Tidemanda, virtuální stupně vítězů musel po RZ 5 přepustit kvůli defektu Jan Kopecký na další Fabii R5 francouzskému jezdci Bryanu Bouffierovi na zlínské Fiestě R5.

RZ 4 - Aspres-les-Corps - Chaillol 1 (38.94 km)

Při prvním průjezdu nejdelší zkouškou celé rally opět prokázal svou formu Thierry Neuville, ale druhý Sebastien Ogier byl zpět jen o 4.9 sekundy a dobrou připravenost továrních Fordů potvrdil třetím časem Ott Tänak, který za svým zkušenějším týmovým kolegou zaostal o další 3.1 vteřiny. Překvapivě dobře si dál vedly obě nové Toyoty WRC, především ta v rukou Juho Hänninena, který se čtvrtým nejrychlejším časem posunul na průběžbou třetí příčku za Neuvilla a Tänaka. Na čtvrté místo poskočil Ogier před Latvalu, který byl na tomto testu pátý, ale ztratil rovnou půlminutu.

Naděje na dobrý výsledek vzaly za své pro Krise Meeka, který v přechodové pasáži na asfaltu a sněhu neudržel svůj vůz na trati a v rychlé levé zatáčce poškodil zavěšení svého Citroenu DS3 WRC, což pro Brita znamenalo konec v páteční etapě.

RZ 3 - Agnieres en Dévoluy-Le Motty 1 (24.63 km)

Po nepříliš radostné čtvrteční noci začalo na Rallye Monte Carlo 2017 v pátek ráno skutečné závodění. Hned na rozjezd prověřil jezdecké umění posádek téměř pětadvacetikilometrový test na nevyzpytatelném povrchu, s jehož nástrahami se nejlépe vyrovnal mladý Estonec Ott Tänak na tovární Fiestě WRC. Druhý čas se ztrátou 1.6 vteřin v pohodně stačil na udržení první příčky Neuvillovi. Díky třetímu dílčímu času se posunul na průběžnou druhou pozici Kris Meeke následovaný Tänakem, na čtvrté místo si pohoršil Hänninen, jenž byl na RZ 3 pátý za svým týmovým koegou Jari-Mattim Latvalou. Latvalovi přitom ještě jeho Yaris WRC připravil před startem zkoušky několik horkých chvilek, Finovi se jej však nakonec podařilo přimět k poslušnosti.

Velkou časovou ztrátu, respektive 43.2 sekundy, nabral Sebastien Ogier, který v pravotočivém odbočení uklouznul v minimální rychlosti za vnější hranu vozovky a nakonec jej museli vysvobodit diváci. Ve stejném místě měl potíže také Elfyn Evans, jeho Fiesta WRC však dokázala zrádné místo opustit během několika vteřin bez cizí pomoci.

- - - - - - - - - - - - - 1. etapa - - - - - - - - - - - - -

RZ 2 - EBayons-Breziers 1 (25.49 km)

De facto první rychlostní zkoušku rally, jejíž start byl opožděn kvůli něhodě z RZ 1, ovládnul Thierry Neuville na Hyundai i20 WRC. Přestože Belgičan nebyl zcela úplně spokojen s nastavením vozu, byl zde o 7.8 sekundy rychlejší úřadujícího mistra světa Sebastiena Ogiera. Ogier však tímto časem přesto naznačil, že bude schopný sžít se s Fiestou WRC určitě velmi rychle.

Překvapivý třetí nejlepší čas zajel se zbrusu novou Toyotou Yaris WRC Juho Hänninen, který zaostal za nejrychlejším Neuvillem o rovných 15 vteřin. O pouhých osm desetin vteřiny za Finem pak skončil na RZ 2 Kris Meeke na Citroenu C3 WRC, zatímco jeho týmový kolega Stéphane Lefebvre po havárii cíl testu nespatřil.

RZ 1 - Entrevaux-Val de Chalvagne-Ubraye (21.25 km)

Úvodní test rally byl zrušen po havárii Haydena Paddona s fatálními následky pro jednoho z diváků. Kompletní informaci najdete v samostatném článku.

-jav- , -plu- ; AutoSport.CZ
Sdílet

Příspěvky / komentáře

info

Abyste mohli psát komentáře ke článkům, musíte se přihlásit
22.01.2017 15:30
lubos
PS se od letošního roku hodnotí 5-4-3-2-1; tedy prvních pět si "vyjelo" bonusové body. To jen pro korekci v textu v úvodu.
22.01.2017 18:48
John - moderátor
Díky za upozornění, hlava si ještě nezvykla :-) Opravil jsem.
toplist