www.autosport.cz - Vše o rally sportu

Dnes je 12. prosince 2017, Svátek má Simona, zítra Lucie

Mistrovství světa

ME a

MČR a RSS

Ostatní soutěže

Autosport.cz

Kit R4 budoucností rallysportu?

1. února 2017 • 13:00

Mezinárodní automobilová federace FIA konečně odhalila detaily ohledně vozů kategorie R4, které by měly nahradit současná produkční auta a být na pomezí vozů R3 a R5. Jak se zdá, prvních speciálů bychom se mohli dočkat již brzy.

Systém homologací přetrvávající již dlouhá desetiletí přestal v poslední době fungovat. Byl totiž závislý na zájmu samotných automobilek o homologaci vozů na soutěže, který však vinou různých okolností a sdružování automobilek do jednotlivých skupin začal upadat. Na trhu se tak začala objevovat obrovská díra, kdy prakticky nepřibývaly nové vozy. Obzvláště ty s pohonem všech čtyř kol. Zatímco dvoukolky jsou kategoriemi R1, R2 a R3 celkem slušně pokryté, ve čtyřkolkách existuje jen drahé WRC a také poměrně nákladná R5.

Proto se technická komise při FIA začala již v roce 2015 zabývat otázkou, jak tento nedostatek napravit. A hlavně umožnit levnější soutěžení se čtyřkolkami, kde je potřeba nahradit produkční vozy, kterým postupně končí jak homologace, tak i zájem samotných automobilek. Od letošního roku jsou navíc u všech vozů povinné bezpečnostní nádrže, což je třeba u Mitsubishi Lancer Evo IX náklad v hodnotě čtvrtiny celého vozu.

Již v červenci 2015 se objevily první informace ohledně plánovaného Kitu R4, kterým by mělo být možné osadit různé civilní automobily, FIA tuto informaci oficiálně potvrdila v září téhož roku. Jako vzor si od začátku vzali jihoamerickou kategorii Maxi Rally, kde byly poprvé unifikované mechanické díly osazeny do různých karosérií.

V těchto dnech bylo oficiálně oznámeno, že oficiálním dodavatelem R4 dílů pro národní a regionální šampionáty pod patronací FIA bude francouzská společnost Oreca. Tyto vozy budou mít motor Peugeot o objemu 1.6 litru s turbodmychadlem a výkonem cca 265 koní. Kromě motoru budou unifikované i některé další části jako převodovka, transmise, nápravy, brzdový či palivový systém. Všechny tyto díly budou unifikované a budou použity ve všech vozech.

„Naším cílem bylo vytvořit další levnější variantu na pyramidě závodění - nabídnout relativně levné vozidlo s pohonem čtyř kol a vysokým stupněm bezpečnosti. Důležitou věcí jsou nízké provozní náklady a také odpadnou náklady na dodatečný vývoj. Ve stejnou dobu navíc budou soutěžící vědět, že všechny vozy kategorie R4 jsou identické, což umožní vyrovnané startovní pole v této kategorii,“ řekl technický šéf FIA Bernard Niclot.

Tento krok je jistě chválihodným, FIA si konečně uvědomila, že je potřeba zasáhnout do současného systému homologací. Podobně kromě Jižní Ameriky obdobná kategorie funguje i na Novém Zélandu, ve Španělsku, Polsku či Lotyšsku. V řadě těchto zemí pak podobné projekty podporují i importéři a samotné automobilky. Je však otázkou transparentnosti, zda bylo moudré dát tento projekt již od samotného začátku přímo francouzské společnosti Oreca. Nejde až tak o kvalitu odvedené práce, Oreca má bohaté zkušenosti s řadou sportovních odvětví. Spíše je otázkou, zda bude výsledná cena za zmíněný R4 kit adekvátní. Podle aktuálních informací by tato cena měla být 108 000 euro bez DPH za samotný kit (tedy bez originálního vozu).

-plu- ; AutoSport.CZ
Sdílet

Příspěvky / komentáře

info

Abyste mohli psát komentáře ke článkům, musíte se přihlásit
toplist