www.autosport.cz - Vše o rally sportu

Dnes je 12. prosince 2017, Svátek má Simona, zítra Lucie

Mistrovství světa

ME a

MČR a RSS

Ostatní soutěže

Autosport.cz

Egon Smékal: Z vítězství v rallysprintu mám velkou radost.

6. prosince 2017 • 17:00

Zlínský Egon Smékal patří v kolotoči českých automobilových soutěží k těm nejzkušenějším. Po dva roky mu vítězství v rallysprint sérii uteklo doslova mezi prsty, až letos dosáhl na vrchol sprintů. Nejenom o ohlédnutí za sezonou je následující rozhovor.

Hodně tvých soupeřů startovalo v letošní sezoně s vozy specifikace R2, ale ty jsi zůstal u R3. Proč jsi zůstal u loňského vozu a co se u tvého Citroënu změnilo?

Egon Smékal - Petra Němcová (Citroën DS3 R3T) - Barum Czech Rally Zlín 2017

„Citroën DS3 R3T jsem zakoupil v roce 2011 a přece jen koupit modifikaci vozu je jednodušší, jak pořídit zcela nový vůz. Je tudíž jednodušší pokračovat ve vývoji vozu, jak auto prodat a pořídit si nové. Podvozkově i motoricky jsou vozy podobné, proto jsem ani otázku přestupu do jiného vozu neřešil. MAXe jsem potřeboval, abych alespoň srovnal výkon s R2.“

Pokud by nebyly k dispozici další modifikace vozu, zůstal bys u současného vozu, nebo by ses poohlížel po jiné technice?

„Francouzský Citroën bude vydávat začátkem příštího roku novou specifikaci modelu R3 C3. Já však v tuto chvíli nedokážu posoudit, zda tato varianta bude výkonnější vůči er dvojkám. Podle mne už není na DS3 co vylepšovat. Jediným krokem vpřed by bylo zřejmě povolení od FIA rozšíření restriktoru, neboť právě ten ovlivňuje výkon vozu.“

Jak se ti závodí proti soupeřům v již zmiňované třídě 6, kde jsou kluci, kterým bys mohl klidně dělat tátu?

„Tak to nijak neřeším. Pro mne je důležité soustředit se při závodech na sebe, na svůj tým a na náš celkový výkon a vše kolem jde v tu chvíli mimo mne. Pro mne je v první řadě největším soupeřem trať, na které závodíme a výkon jaký podáváme. Ohlížet se při závodech okolo sebe je také jistě potřeba, ale svůj věk a soupeřů si nepřipouštím. Ono to vždy nějak dopadne. Na mé straně jsou zkušenosti a na jejich straně dravost a mládí.“

Nějak to dopadne… Tvá letošní sezona ovšem dopadla nadmíru dobře…

„Určitě. Taky to dokazuje, že si umíme poradit s jakoukoliv tratí a i s rozmary počasí. Alfou a omegou úspěchů je zajíždět vyrovnané výsledky za sucha i za deště, na čistých i rozbitých tratích. A to se nám dlouhodobě daří.“

Z letošních sedmi startů jsi neměl jediný technický výpadek, což svědčí o výborné přípravě…

„Technika je z části nová. Hodně o výsledku rozhoduje, jak si kdo auto dokáže připravit. Výsledek tudíž není jen o závodění, ale i o přípravě vozu před závody. Do toho všeho mluví i správná volba setupu. A pokud auto správně pracuje, tak jezdec může podat maximální výkon. Ale to není nic nového. Naše technika je na toto obzvláště choulostivá. To vychází už z filozofie R3T."

S jakými cíly jsi vstupoval do letošní sezony?

„Před sezonou jsme měli jediný a to naprosto jasný cíl a to zvítězit v absolutní klasifikaci rallysprint série. To se podařilo, i když to nebylo zase až tak jednoduché. Po třech odjetých soutěžích jsem měl na svém kontě dvě vítězství z Kopné a Vyškova, v Mostě jsme byli druzí ve 2WD. Já chtěl o celkovém prvenství v RSS rozhodnout v Pačejově, protože naše DS3 některým R2 přestávala stíhat. Profil pačejovské soutěže je takový, že se zde jezdí převážně po vrstevnici a to nám v tomto případě více vyhovovalo, jak tratě z kopce do kopce. Proto jsem chtěl o titulu rozhodnout právě zde. V průběhu roku jsme nevyhrávali rozdílem parníku. Na kopné to bylo necelých dvacet vteřin, stejně jako ve Vyškově a v Pačejově se k nám druhý v pořadí Matěj Kamenec přiblížil na necelých šest vteřin. To všechno jsou rozdíly, které se mohou na trati rychle rozplynout. Pouze ve Vsetíně byl odstup od soupeřů větší. Na letošní Pačejov jsme ale byli perfektně připraveni. Trošku paradox je, že vloni jsme právě v Pačejově ztratili šanci získat titul, neboť nám zde praskla hadice od turba. Letos jsme to ale dokázali a já jsem velice šťastný.“

Vítěz rallysprint série na třetí pokus…

Egon Smékal - Petra Němcová (Citroën DS3 R3T) - Rallysprint Kopná 2017

„Ano, na třetí pokus, ale dá se říct, že i na první. V roce 2015 a 2016 jsme byli vicemistři a to jsme jeli ještě s původní verzí DS3, tedy bez Maxe. Právě v těchto letech nás porazili jezdci, kteří již využívali Maxe, jednou to byl Citroën v naší současné verzi a jednou Renault. Takže laicky řečeno, závodili jsme s o něco pomalejší technikou. I když jsme si čelo v jednotlivých letech RSS drželi, rozhodovaly důležité maličkosti. V roce 2015 to bylo před závěrečným podnikem 2:2 na vítězství a titul určil sprint na Valašsku, kde je v kopcích cítit každý kůň pod kapotou. O rok později jsme měli s pozdějším vítězem na konci sezony stejný počet bodů, ale rozhodl výsledek, který se do bodů ani nepočítal. Nám právě z Pačejova chyběl.“

Jakou váhu má pro tebe vítězství v RSS?

„Pro mne má každé vítězství velkou váhu a nerozhoduje o tom, zda je to celkové umístění, nebo jednotlivý závod. Mám tady pohár z Rally Pacov 2003 z ČMPR a ten byl úplně první a ke všemu ještě na prvních závodech. Proto má každé vítězství pro mne velký význam. A i když jsem už starší závodník, tak se stále snažím jít vpřed. Pořád je se kde zdokonalovat. Proto i já si cením každého úspěchu. V průběhu let, co závodím, jsem si již vyjel několik mezinárodních titulů ve třídách i v dvoukolkách, ale spritový titul mi doposud unikal. Takže jsem rád, že jsem dosáhl i na tento pomyslný vrchol.“

Máš tedy zkompletovanou sérii titulů, nebo ti ještě něco chybí?

„Ve své sbírce mám mezinárodní titul ve dvoukolkách a z třídy 5 z velkého mistráku i právě získaný z rallysprint série. Tím ale, že z velkého mistráku vypadlo slůvko „mezinárodní“, tak tento titul nemám. Pokud to bude možné, tak na něj snad ještě zaútočíme. Pochopitelně rozdíl mezi mezinárodním mistrovstvím ČR a mistrovstvím ČR není až takový. Soutěže se jedou stejné, rychlostní zkoušky jsou takřka identické. Jediný rozdíl je v kilometráži. Do současné podoby velkého mistráku přibyly retardéry a nyní to připomíná mistrovství světa ve zbrojení, protože od retardéru k retardéru umí jet skoro každý. Nyní tedy víc než dříve rozhoduje technika, kdo jaký má motor, kdo má na nové pneu a podobně. Po sportovní stránce už to není zrovna ideální, peníze rozhodují víc, než kdy před tím. V letošním roce jsem se závodů ve velké mistráku zúčastňoval jako špion a mohu říct, že se tyto soutěže obrací tím správným směrem. Jediná, která trošku vybočovala, byla Valašská rally, kde byl extrém retardérů a protikatovacích zábran. Já však věřím, že i tady se to v budoucnu zlepší.“

Role špiona je poněkud zvláštní, neboť jsi i nejsi jezdec. Jak ti tato nová úloha vyhovovala?

„Samozřejmě je to poněkud jiná a odpovědná práce, ale přiznám se, že mne bavila. Špion by měl mít spoustu zkušeností se závody a být dobře sehraný s posádkou, pro kterou zkoumá trať. Posádce, pro kterou jsem letos špionoval, se ale moc nedařilo a smůla se jim vyloženě lepila na paty.“

Kromě závodů v rallysprint sérii jsi v letošním roce jel i domácí Barumku…

Egon Smékal - Petra Němcová (Citroën DS3 R3T) - Rally Vyškov 2017

„Tento závod tak trošku vyplynul z několika momentů. Po Pačejovu jsme byli již jistí mistři RSS a o start ve Zlíně jsem moc velký zájem neměl. Ale v autě jsme dva a Petra doposud Barumku nejela. Zná fantastickou atmosféru domácí soutěže z venku a jejím přáním bylo absolvovat tuto soutěž. Já jsem nakonec svolil, a i když to od začátku nevypadalo moc dobře, tak jsme získali nakonec parádní výsledek. Do závodu jsme nevstoupili zrovna dvakrát dobře, neboť jsme takřka celou městskou zkoušku jeli na oleji, který tam vytekl z jednoho vozu startujícím před námi. Na okruhu jsme ztratili cca dvacet vteřin. Na náladě nám nepřidala ani první sobotní zkouška, kde jsme přijeli o minutu později. Přejezd na zkoušku byl náročný díky hustému provozu a my měli problém dostat se na start erzety. V Biskupicích byla navíc divácká zóna a v době, kdy jsme přijížděli k rychlostce, to vypadalo jako na jarmarku a my nejeli na start rychleji než třicítkou. Díky tomu jsme chytli penalizaci, a i když jsme tuto zkoušku vyhráli, naše manko na lídra dvoukolek byla půl minuta. V následujícím Semetíně jsme zajeli dobrý čas a já se těšil na Troják, což je velmi důležitá rychlostní zkouška. Těsně před startem nám ji ale zrušili a my dostali prapodivně přidělený čas. Ten se sice posléze změnil, ale po první sekci jsem byl hodně rozladěný a ani se mi nechtělo pokračovat dál. Petra mě ale dokázala zklidnit, což se hned tak někomu nepodaří a my jsme pokračovali dál. Na konci etapy jsme byli již druzí ve dvoukolkách. V neděli jsem ještě zkusil zaútočit na Poláka Zawadu a něco se mi podařilo z náskoku smazat. O výsledku nakonec rozhodla RZ Košíky, kterou jsem prodal, neboť tato zkouška byla tak rozbitá, že nám na ní svévolně upadávaly různé komponenty z auta. Musel jsem zvolit takovou taktiku, aby se nám auto cestou nerozpadlo a my dojeli do cíle. Závod jsme dokončili ve stavu, kdy jsme se již jen houpali na pružinách :-). Nakonec jsme byli maximálně spokojeni.“

Ty startuješ se svým vozem ve třídě 5, která je ovšem účastí jezdců slabší. Není to škoda?

„Samozřejmě, že je to škoda. Uvidíme, co přijde s novou generací er trojek. Špičkové auta specifikace R2 jezdící u nás jsou na velmi vysoké úrovni a jsou nám rovnocennými soupeři. Kdyby bylo na mě, tak bych už třídy asi moc nerozděloval. Je to spíš jen na papíře.“

Už plánuješ příští sezonu? Kde tě uvidíme?

„Pro rok 2018 chystám tři varianty a jedna z nich se pojede. Jak už jsem předeslal, tak velice rád bych jel v příštím roce Mistrovství České republiky. Pokud toto nevyjde, tak se nic neděje. Další variantou jsou starty na Slovensku. Beru v potaz, že je tam slabší jezdecké obsazení, než je tomu u nás. Ale co mě láká, jsou nové rychlostní zkoušky. Letos jsem měl příležitost podívat se na Rally Košice a byl jsem velice mile překvapený, jaké zkoušky tady pro posádky pořadatel připravil. To je i jeden z důvodů, proč nechci jet další rok v rallysprint sérii, neboť pojedeme prakticky tytéž zkoušky, co jsme jeli letos, vloni, předloni. Slovensko by pro mne znamenalo velkou výzvu v podobě spoustu nových kilometrů na nových tratích. Novou rally jsem měl možnost zažít například i letos v Mostě, kterou jsem si fantasticky užil. Pokud bychom startovali na Slovensku, ukázali bychom se i v Česku, neboť Hustopeče budou opět součástí obou mistrovství. A na konci sezony si jistě nenecháme ujít Rally Vsetín, protože to je jednoduše řečeno Valašská bomba a ta se musí jezdit. Je to nádherná soutěž, která je navíc u baráku a kterou jsme ve 2WD už popáté vyhráli. A nejlevnější variantou by zůstala znovu rallysprint série. Vše záleží na tom, jaký se mi podaří sehnat rozpočet pro příští sezonu.“

Automobilové soutěže a tvé výsledky, to nejsi jenom ty…

„V letošní sezoně jsme představili hodně omlazený tým. Petra na místě spolujezdce jela už vloni, ale na posty mechaniků přišli dva noví kluci. Pokud se vrátím k Petře, tak ji musím poděkovat, protože jde stále kupředu a je to i její zásluha, že jsme jeli konstantně tak rychle. Společně si velice rozumíme a závody s ní mě velice baví. Celkově máme skvělou partu a já si letošní sezónu skvěle užil. Proto bych chtěl celému teamu velmi poděkovat. Velké díky patří i všem našim obchodním partnerům a fanouškům, kteří nás po celý rok podporovali.“

Miroslav Vebr ; AutoSport.CZ
Sdílet

Příspěvky / komentáře

info

Abyste mohli psát komentáře ke článkům, musíte se přihlásit
toplist