www.autosport.cz - Vše o rally sportu

Dnes je 21. července 2018, Svátek má Vítězslav, zítra Magdaléna

Mistrovství světa

ME

MČR a RSS

Ostatní soutěže

Autosport.cz

Josef Minařík: Mrzí mě neprofesionální přístup posádek

30. prosince 2017 • 23:45

Když se řekne Rallysprint Kopná nebo Mikuláš Rally Slušovice, vždy za organizací těchto automobilových podniků stojí rodina Minaříků z Podkopné Lhoty. Nejpopulárnější český rallysprint na Kopné je spojen od prvního ročníku právě s rodinou Minaříků. Kopná se vrátila v letošním roce po dvouleté odmlce do republikového šampionátu a začátkem dubna úspěšně proběhl již třiadvacátý ročník. Před osmi lety se narodila Mikuláš Rally Slušovice jako volný exhibiční podnik, který každoročně uzavírá domácí motoristickou sezonu. Letošní ročník proběhl opět v zimních podmínkách a vzbudil emoce především ze strany některých jezdců. S odstupem necelého měsíce se vracíme k mikulášské rally rozhovorem s Josefem Minaříkem, šéfem organizačního výboru CBS Carbosped Mikuláš Rally forever.

Pane Minaříku, v letošním roce jste pořádali opět dvě soutěže. Po dvouleté pauze jste se vrátili do rallysprintového šampionátu. Začněme hodnocení letošní sezony právě u Kopné.

Martin Vlček - Jindřiška Žáková (Ford Fiesta R5) - Mikuláš Rally forever 2017

“Zůstala tady skupina zapálených pořadatelů a podařilo se nám sehnat i finanční prostředky. Právě jistota generálního partnera převážila naše rozhodnutí do toho jít. Bohužel se potvrdily naše obavy, že nenaplníme startovní listinu. Těžko říci, zda to bylo časným dubnovým termínem nebo Kopná už netáhne, tak jako dříve nebo těch posádek už tolik není. I ve Vyškově a v Mostě bylo na startu málo posádek a startovní listiny byly naplněny jen v Pačejově a ve Vsetíně zásluhou šampionátu historických vozidel. Letošní Kopná skončila po finanční stránce lehce v mínusu, což nás vůbec netěšilo. Udělali jsme ale opět kvalitní rally, která se jela na čtyřech úsecích plus shakedown.”

Pojede se populární Kopná i v roce 2018?

“Dali jsme si několik podmínek, z nichž ta základní nám byla ze strany Autoklubu České republiky splněna přidělením Mistrovství České republiky historických vozidel. Podali jsme přihlášku a v předběžném kalendáři jsme dostali termín 6. – 7. dubna 2018. Máme už připravenou trať, ale zatím hledáme generálního partnera. Snad se nám podaří do jara zajistit potřebné finanční prostředky.”

Mikulášská rally se jela po letech opět v zimních podmínkách. Dva dny před startem napadl sníh. Jak bylo obtížné bylo připravit trať a vypořádat se s rozmary počasí?

“Ve čtvrtek jsme úsek na Rakové dvakrát projeli traktorem s pluhem, to stejné jsme provedli i v pátek. Odpoledne přišla obleva a celý úsek byl sjízdný na mokrou gumu. V sobotu byly jiné podmínky, přes noc přišel mráz, nicméně obec Zádveřice nám vyšla vstříc a použili jsme traktor s posypem. Kvůli nesjízdosti závěrečného části od lesíka k benzinové pumpě jsme přistoupili k ručnímu posypu, což nás stálo hodně úsilí. Okruh kolem dostihové dráhy byl ošetřen, opět jsme situaci řešili s městem Slušovice. Jsou tady přísné normy a musíte mít povolení k chemickému posypu. Máte silnice druhé třídy, které nelze rozsolit. Nemůžete jít proti platným předpisům a zákonům.”

Jezdci si stěžovali, že pořadatel nepovolil použití pneumatik s hroty. Co říkáte na jejich vyjádření?

“Pokud někdo neumí číst a nedbá na to, že každá rally se jede podle zvláštních ustanoveních, které podléhají schválení z Autoklubu České republiky a my nemůžeme sami nic měnit, tak by neměl závodit. My, jak se dozvídáme z různých médií, jsme nikomu použití pneu s hroty neslíbili! Ve zvláštních ustanoveních bylo jasně napsáno, že na úseku Fagus Lípa nebudou pneu s hroty v žádném případě povoleny a na okruhu pouze v případě souvislé sněhové pokrývky. Před sedmi lety jsme kola s hroty při extrémní sněhové nadílce na okruhu povolili i za velkého přispění tehdejšího šéfa svazu rally pana Františka Rosického. Souvislá sněhová vrstva letos nebyla a platné zákony v České republice nedovolují používat na komunikacích pneumatiky s hroty. Bohužel někteří jezdci z čela startovní listiny nás neustále bombardovali svými dotazy, proč nejedeme hroty. Bratr Luboš v roli ředitele si vyslechl řadu vulgárních nadávek na svou osobu. Během hodiny se nám odhlásilo kvůli sněhu osm posádek, které se divily, že v zimě může napadnout sníh. I přesto jsme nakonec měli posádek dost.”

Mikulášská rally je prakticky jedinou rally v České republice, kde probíhají seznamovací jízdy bezprostředně před startem. Jezdci měli aktuální informace o stavu tratě.

“Přesně tak, kdyby seznamovací jízdy byly den před soutěží, bylo by to pro posádky mnohem složitější vyhodnotit, co obout a jak si nastavit soutěžní vozidla. Hodnotím to jako neprofesionální přístup posádek, které se neumí připravit na zimní rally. Vítěz Martin Vlček nám ani jednou nevolal, správně si připravil auto na momentální podmínky na trati a zaslouženě vyhrál. Jiní jezdci si nakoupili za desetisíce korun pneu s hroty a argumentovali tím, že se jede volný exhibiční podnik a zřejmě se nemusí dodržovat řády a zákony! Před startem projel celou trať delegovaný hlavní sportovní komisař a bezpečnostní delegát ASN a rozhodně se ztotožnili s námi, že použití pneu s hroty by zde neschválili. Většina startovního pole si vůbec nestěžovala na sjízdnost tratě a soutěž si užívala.”

Zlínský kraj je mekkou rallysportu. Mikulášskou rally sledovaly opět zástupy motoristických fanoušků. Byl jste spokojen s jejich chováním?

“Bohužel se chovali velmi neukázněně. Takové problémy s diváky jsme dlouho neměli. Zřejmě si neuvědomují, že motoristický sport je nebezpečný a přináší i tragické okamžiky. Dvakrát jsme chtěli soutěž zastavit kvůli neukázněnosti diváků. Musím opět apelovat na fanoušky, aby si uvědomili všechna rizika a dbali bezpečnosti při sledování rychlostních zkoušek.

Dovolím si ještě poznámku k médiím. Na jednu stranu jsem rád, že do Slušovic jezdí a propagují náš podnik, nicméně mě mrzí nevyváženost reportáží v televizi a na webových serverech. Reportéry zajímají pouze názory jezdců a druhou stranu vzhledem k objektivitě a vyváženosti reportáže, nás pořadatele vůbec neosloví. Pak se dozvím, že ředitel rally zakázal hroty, což je absolutní nesmysl. Proč se reportéři nezeptají na názory a neudělají rozhovory i s jezdci z opačného konce startovního pole a zajímá je stále jen pár jezdců?!”

Co říci závěrem?

“Vzhledem k tomu, že brzy přivítáme nový rok 2018, přeji všem klidné a radostné prožití svátečních dnů, hodně zdraví, štěstí a spokojenosti. Věřím, že se budeme nadále setkávat v hojném počtu kolem tratí rychlostních zkoušek nebo v servisních zónách.”

Roman Ordelt
Sdílet

Příspěvky / komentáře

info

Abyste mohli psát komentáře ke článkům, musíte se přihlásit
05.01.2018 07:54
ajaj
pardon, pánové, že se vám do toho míchám, ale proč by neměl forum vzpomínat ZU, když je to základní dokument každý soutěže?
04.01.2018 20:13
ocel
Velmi bych doporučoval lidem,jako je forum, aby nepsal nesmysly o něčem o čem nic neví. Zejména pokud píše nějaké závěry a na soutěži vůbec nebyl....vůbec tu nevzpomínej ZU....o už vůbec soutěže před 30 a 4o lety, nebo si budu myslet, že jsi ztratil rozum úplně. To byla jiná doba. Pokud vzpomínáš soutěže MS pak ano, stane se, že se jede npř.šotolina na sněhu, ale je to výjimka....a rozhodně si nemysli, že pokud tato situace nastane, tak to posádky neřeší a jen kývnou a jedou....takže laskavě tady přestaň psat hovadiny a to platí i pro ostatní jakože fanoušky!....o diskuzi na ewrc raději nemluvím....ta odpovídá inteligenci tohoto národa...
04.01.2018 15:49
forum
1.Nevím k čemu by ti to byl kdo je forum a o slovi se můžem bavit kdo je doopravdy .
2.Máš pravdu , že jsem tam nebyl co jste se tam dohadovali a přemlouvali pořadatele O NIČEM , ale v článku to je jasně napsaný o co jste se dohadovali / Jezdci si stěžovali, že pořadatel nepovolil použití pneumatik s hroty. Co říkáte na jejich vyjádření / bud to napsal blbě redaktor nebo jste si doopravdy stěžovali
3 PODROBNOST ohledně gum se řešit vůbec nemuseli máš jasně vše napsáno ve ZU .
4.koukni jak mistři v MS jezdí na sněhu bez hrotů když jim to taky nepovolí odkaz na www.youtube.com A TAKY V ROCE 2008 odkaz na www.ewrc.cz
5 JE VIDĚT ŽE JSI PŘED 30 -40 lety asi tu atmosferu nezažil jak jsem psal o Pačejově ,Kamenici atd. já ano .
Přečti si diskuzi i na ewrc o tom taky
5.víc se k tomu nebudu vyjadřovat
03.01.2018 13:02
ocel
:::nevim kdo je forum, ale tohle může napsat jen osel!.....zřejmě vůbec neví podrobnosti toho co se na Kopné řešilo. Mně naopak mrzí naprosto neprofesionální přístup pořadatele....zejména jednoho....nemůžeme házet vinu na ty, co za to nemůžou.
02.01.2018 21:25
forum
v Anglii na MS , ještě na ARC napadl sníh a jezdci chtěli povolit hroty. Pořadatel řekl, že na hroty má výjimku Monte Carlo a Švédsko jako zimní soutěže a Anglie není zimní soutěž a taky je nejely !! Ani na MS jim to nepovolili a nikdo nejel domů ,zkrátka se nesmí tak se nesmí , když lehce prší a nejsou povoleny v prováděčkách nebo dodatečně prořezat kola na mokro , tak jet prořezaná kola jet nesmíš a můžeš se stekat jak chceš .
02.01.2018 16:02
forum
super napsáno je to všechno pravda .Smutný je že se na poutáku domahají hřebíků kde o nic nejde jen o srandu pro diváky . ZU málo kdo čte a pak se diví . TENTO SPORT SE TOČÍ JAK V TELEVIZI TAK I NA ZÁVODECH KOLEM 10 předních POSÁDEK A OSTANÍ JSOU KŘOVÍ a to posádky ze zadu mrzí , někdy jedou zadní posádky jen půlku celkových km v RZ kvůli zrušení RZ . Hlavně aby se zaplatilo a nikoho to víc nezajímá , ani prvního z nejnižší tříd nedají do televize to je ostuda jako kdyby tam nebyl a přitom vyhraje třídu . Co se týče gum je to rally a to se přece jezdí na všech povrchách . U nás se nesmí jezdit podle vyhlášky na hřebíkách to napadne i malého kluka , když na to nemá jezdec tak at je doma . Posádky by nejraději jezdili jen ve dne ne v noci a na vyčištěný - zametený silnici atd. .To kouzlo RALLYE se vytrácí a takoví jezdci at jdou jezdit okruhy . I v dřívějších letech co pamatuji se jezdilo na sněhu bez hřebíků , ( ŠOTOLINA PO LESE MEZI STROMY - PAČEJOV na OR6 gumách , nebo jen noční soutěž - Kamenice nad Lipou. krásný soutěže a nikdo si nestěžoval ) a kolik bylo na Valašsce sněhu a ty auta vepředu měli taky velkou cenu PODLE PLATU co se bral v té době . V cizině se taky jezdí na šotolině , sněhu bez hrotů a taky si neztěžují , někde jsem viděl i MS na sněhu bez hrotů a nikdo nejel domů kvůli sněhu .
toplist