www.autosport.cz - Vše o rally sportu

Dnes je 27. května 2018, Svátek má Valdemar, zítra Vilém

Mistrovství světa

ME

MČR a RSS

Ostatní soutěže

Autosport.cz

Kdo je Laurent Pellier, nový tovární jezdec Peugeotu v ERC?

2. února 2018 • 16:15

Novým továrním jezdcem Peugeotu pro letošní sezónu bude francouzský mladík Laurent Pellier, který se zúčastní kompletního seriálu ERC Junior U28 za volantem Peugeotu 208 T16. Pojďme si jej trochu představit.

Laurent Pellier

Pellier po úspěšných začátcích na motokárách přestoupil do automobilových soutěží. Při účasti ve značkových pohárech Renaultu a Citroënu zvítězil ve francouzském juniorském šampionátu 2015 určeném vozům kategorie R1, což jej pro následující rok katapultovalo do Citroën Racing Trophy s vozem R3T. Po napínavém souboji nakonec skončil druhý za Yohanem Rosselem, dokázal však zvítězit v hodnocení WRC3 při prvním startu na soutěži mistrovství světa na Korsice. Pak však Citroën Trophy neočekávaně skončila a tak musel Pellier zvolit jinou cestu. Nakonec zamířil do francouzského Peugeot Cupu, který v loňské sezóně vyhrál a tím si vysloužil angažmá u Peugeotu v ME 2018.

Kde se vzal tvůj vztah k automobilovým soutěžím?

Bylo to už od dětství! Chodíval jsem se dívat na domácí Rallye Mont Blanc, v roce 2004 navíc začal závodit můj bratr. V současnosti je můj otec organizátorem lokální národní rally, bratr jezdí 'jen' jednu nebo dvě soutěže pro zábavu.

Co tě přimělo pustit se do automobilových soutěží?

Hned v roce 2011 jsem vyhrál 'Défi Kart Jeunes FFSA'. Je to něco podobného jako 'Rallye Jeunes FFSA', ale s elektrickými motokárami. Chtěl jsem vědět, jak na tom jsem. Soutěž jsem vyhrál, v následujícím roce jsem tak odjel jednu sezónu v F4 v rámci Auto Sport Academy. V roce 2013, patnáct dní po mých osmnáctých narozeninách, jsem odjel první malou soutěž s Renaultem Twingo R1. A hned jsem vyhrál třídu.

Začínal jsi s Renaultem Twingo R1, poté ses přesunul do Citroënu DS3 R1. Proč jsi začínal zrovna s těmito auty?

Ano, začal jsem s Renaultem Twingo R1, protože to bylo jediné auto, se kterým se dalo získat body ve francouzském juniorském šampionátu. Před koncem sezóny 2013 jsme se dozvěděli, že Citroën převezme otěže na další rok, tak jsme už na Rallye du Var jeli s Citroënem DS3 R1. Byla to nejlevnější cesta, jak jet francouzský šampionát.

V roce 2015 jsi dokázal vyhrát jak Citroën Junior Trophy, tak i celý juniorský šampionát. Jak důležité pro tvou kariéru bylo toto vítězství?

Bylo to pro mě velice důležité, protože jsem díky tomu dokázal získat první kontrakt s Citroënem. Stal jsem se oficiálním jezdcem ve Francii s vozem R3 pro sezónu 2016. Navíc jsem měl možnost účastnit se testů a začlenit se do francouzského národního týmu.

V následující sezóně jsi svedl dechberoucí souboj o prvenství v Citroën Racing

Laurent Pellier

Trophy, nakonec jsi těsně prohrál. Co chybělo k vítězství?

Byl to velice dobrý souboj. Pro nás to bylo těžší, protože Yohan Rossel měl za sebou už jednoroční zkušenost s vozem R3T. V půlce sezóny jsem měl na jednom závodě problémy s elektrikou a navíc se poškodil tlumič, skončili jsme až pátí. To byl asi rozhodující moment sezóny. Ale nestěžuju si, Rossel je velice dobrý jezdec a nám chyběly ještě zkušenosti.

Ve stejném roce jsi absolvoval i svou první soutěž mistrovství světa - Tour de Corse. Po pěkném souboji s Rosselem jsi vyhrál kategorii WRC3, když jsi porazil všechny pravidelné účastníky WRC3 i JWRC. Jaké máš na tento úspěch vzpomínky?

Zvítězit při mém prvním startu v mistrovství světa, to bylo něco magického! Ale před soutěží jsem byl trochu nervózní. Chtěl jsem předvést ze sebe to nejlepší a Tour de Corse je legendární soutěž, speciálně pro francouzské jezdce.

V roce 2016 jsi byl součástí i oficiální francouzského národního týmu. Jaký to mělo pro tebe přínos?

Když jsem absolvoval první fyzické testy, výsledek nebyl dobrý. Posléze jsem během dvou měsíců shodil osm kilo. Tvrdě jsem pracoval na své fyzičce, byl jsem na speciální výživě. Nedokážu popsat, co všechno jsme tam dělali, ale bylo to hodně komplexní a myslím si, že kdybych nebyl součástí národního týmu, nedokázal bych vyhrát Tour de Corse ve WRC3.

Po úspěchu v roce 2016 najednou Citroën Racing Trophy skončila. Jak jsi s tou situací naložil?

Konec Citroënu byl překvapením. Jako náhradní varianta byly starty ve WRC2 nebo JWRC, ale nedokázal jsem pro to najít dostatečný rozpočet. Pak mě oslovil francouzský tým Easy Rally, jestli bych nechtěl odjet dva závody WRC2 s Citroënem DS3 R5 a francouzský Peugeot 208 Cup. Pro mě to bylo perfektní. Kdybych vyhrál 208 Cup, stal bych se členem Peugeot Rally Academy a mohl bych se naučit s R5.

Můžeš ve stručnosti popsat, jak se rodilo tvé vítězství v Peugeot 208 Cupu ve Francii?

Pro nás to byla dobrá sezóna. Jakmile jsem poznal auto, hned od začátku jsem dokázal vyhrávat. Peugeot 208 R2 je perfektní auto, je velká zábava ho řídit a hodně jsem si to užíval. Společně s týmem jsme hodně tvrdě pracovali na nastavení. Vyhráli jsme tři závody, jen jednou jsme byli mimo stupně vítězů. Myslím, že klíčovým faktorem byla moje spolehlivost.

Francouzským Peugeot 208 Cup prošla v minulosti řada špičkových pilotů. Kdo byli tvými největšími soupeři v letošní sezóně?

Benoît Neyret-Gigot a Laurent Pellier

Je to taková malá Evropská trofej se spoustou cizinců, ale jede se jen ve Francii. Podle mě byla i letos úroveň hodně vysoká. De Mevius, Llarena, Ribaud, to byli všechno dobří soupeři. Kromě toho s námi občas bojovali i další. Když jsme porovnávali časy, co jezdili předchozí vítězové Suarez a Lopez, byli jsme na stejné úrovni.

Během Rallye du Var jsi měl možnost bojovat i s Filipem Marešem, vítězem MČR ve dvoukolkách a třetím mužem v ERC Junior U27. Jak bys hodnotil jeho výkon na této soutěži?

Je těžké to hodnotit, neznám přesně, jaké má zkušenosti. Ale myslím, že odjel velice dobrou soutěž s řadou dobrých časů. Jasně, měl defekt a nakonec ztratil nějaký čas, ale když jsem se díval na jeho časy na rychlostních zkouškách, byly velice dobré, obzvláště na náročných nedělních zkouškách nebo v noci.

Dostal jsi příležitost svézt se s Citroënem DS3 R5 na Tour de Corse. Časy nebyly špatné, ale nedojel jsi. Co se stalo?

Během prvního dne jsem udělal v úzkém místě hodiny a výfukem jsme trefili mostek. Ten se bohužel ucpal a auto nemělo výkon a museli jsme skončit. Chybělo 10 cm a mohli jsme normálně pokračovat. Bez šance. Druhý den jsem udělal jezdeckou chybu, auto mi uklouzlo na blátě a spadli jsme mimo trať. Co se týče celkového výkonu, nevím. Časy nebyly špatné, od začátku jsme bojovali s Rosselem o post nejrychlejšího jezdce PSA a měli jsme i celkem velký náskok na Tempestiniho, který na konci sezóny vyhrál Ultimate Challenge. Ale soutěž jsme nedokončili. Jednoznačně mi chyběly zkušenosti s autem. Teď zpětně uznávám, že to byla hodně těžká výzva startovat poprvé s R5 na Tour de Corse.

Původně jsi měl s R5 startovat i na Deutschlandu, nakonec z toho ale sešlo. Proč?

Naše havárie na Tour de Corse mi dala lekci. Nechtěl jsem jet na Rallye Deutschland nepřipravený. Ve WRC2 se jede hodně rychle a pokud se chcete srovnávat s profesionálními piloty, musíte být dostatečně připraveni. Ve stejný čas jsem se navíc rozhodl plně soustředit na 208 Rallye Cup, což byl pro mě hlavní cíl v sezóně.

Během sezóny jsi měl možnost absolvovat ERC Junior Experience, tréninkový výukový program během mistrovství Evropy. Jaký to pro tebe mělo přínos?

Myslím si, že je to velice důležitý program pro mladé jezdce. Společně s mým spolujezdcem jsme se naučili spoustu nových věcí i detailů. Navíc je to zábava, jsme tam společně s dalšími posádkami, učíme se a vzájemně se mezi sebou porovnáváme. Myslím si, že je to výborný nápad. Pro mě byl nejdůležitější jazyk, v angličtině jsem začátečník. A také výborná mediální spolupráce s lidmi z Eurosportu. Věřím, že v tomto rozhovoru neudělám příliš chyb, jinak mě 'sprdnou' na Azorech.

Jako vítěz Peugeot 208 Cupu pojedeš v nadcházející sezóně v ERC Junior U28 s Peugeotem 208 T16. Máš s tímto autem nějaké zkušenosti?

Ne. Moje dosavadní jediná zkušenost s vozem R5 byla Tour de Corse minulý rok a 80 km testů před ní.

Během ERC Junior Experience jsi měl možnost poznat některé tratě mistrovství Evropy. Co si o nich myslíš? Budeš schopen být na nich rychlý?

Benoît Neyret-Gigot a Laurent Pellier

Měl jsem možnost poznat tratě Barumky, Říma a Liepaje. Barumka je oproti francouzským cestám hodně odlišná, hodně uskákaná a ve vysokých rychlostech. Řím se asi nejvíc blíží tomu, co znám z Francie. Možná právě to bude soutěže, kde bude pro mě 'nejjednodušší' být rychlý. V Lotyšsku jsou tratě hodně široké a je potřeba je naplno využívat. Ve Francii jezdíváme na šotolině spíš na úzkých cestách, navíc ne v takových rychlostech. Ale rychlostní zkoušky byly ve všech třech zemích zajímavé a krásné.

Jaké jsou tvé plány v sezóně 2018? Kam si myslíš, že můžeš v ERC Junior U28 dosáhnout?

Pojedu šest závodů ERC Junior U28 s Peugeot Sportem a Peugeotem 208 T16. Snažíme se zajistit i starty na dalších soutěžích, abychom byli v mistrovství Evropy konkurenceschopní. V současnosti nemám moc zkušeností s R5, na šotolině jsem nejel vůbec a na asfaltu jen trochu. Ostatní soupeři znají mistrovství Evropy a svá auta. Bude to složité, ale udělám maximum pro to, abych byl v U28 konkurenceschopný. Minimálně bych chtěl být na konci sezóny na pódiu U28.

Francouzští jezdci v poslední době chodívají z národního šampionátu rovnou do mistrovství světa, vynechávají ostatní mezinárodní seriály. Proč si myslíš, že tomu tak je?

Myslím si, že je to proto, že Loeb a Ogier vynechali mezinárodní šampionáty. A právě oni a jejich kariéry jsou teď ve Francii velkým vzorem. Chceme se učit v mistrovství světa, abychom v něm měli co největší možné zkušenosti. Pokud se staneme profesionály, bude to v mistrovství světa. A abyste tam byli rychlí, čím více zkušeností máte, tím je to lepší.

Kdo si myslíš, že je v současnosti největší rallyový talent ve Francii a proč?

Myslím si, že momentálně je ve Francii největším talentem Yoann Bonato. Má hodně zkušeností s vozem R5 a jede na vysokém levelu. Dokázal to vloni ve WRC2, navíc celkem jednoduše vyhrál francouzský šampionát.

-plu- ; AutoSport.CZ
Sdílet

Příspěvky / komentáře

info

Abyste mohli psát komentáře ke článkům, musíte se přihlásit
toplist