www.autosport.cz - Vše o rally sportu

Dnes je 27. května 2018, Svátek má Valdemar, zítra Vilém

Mistrovství světa

ME

MČR a RSS

Ostatní soutěže

Autosport.cz

SOUHRN: V Klatovech vyhráli Toivonen a Kopecký

22. dubna 2018 • 16:00

Po měsíční pauze pokračuje Mistrovství České republiky v automobilových soutěžích třiapadesátým ročníkem Rallye Šumava Klatovy. Společně s touto soutěží se jede i evropská Historic Vltava Rallye. Průběh obou soutěží můžete sledovat ŽIVĚ společně se serverem AutoSport.CZ.

Výsledky Rallye Šumava Klatovy ON LINE --- Výsledky Historic Vltava Rallye ON LINE

Základní informace o Rallye Šumava Klatovy --- Základní informace o Historic Vltava Rallye --- Diskuzní fórum k Rallye Šumava Klatovy

Jeden z nejzajímavějších ročníků klatovských soutěží posledních let ovládla známá jména. Králi 27. Historic Vltava Rallye se stali Finové Harri Toivonen a Cedric Wrede s vozem Ford Sierra Cosworth, mezi soudobými vozy prodloužila svou vítěznou šňůru dvojice Jan Kopecký – Pavel Dresler, která zvítězila v 53. Rallye Šumava Klatovy.

Rekordní účast měla letošní 27. Historic Vltava Rallye, která se jela v pátek a v sobotu v západočeských Klatovech. Ve startovní listině zůstalo po několika omluvenkách zapsáno 76 dvojic, které se téměř přesně napůl podělily o účast v mezinárodním klání a v českém šampionátu. Úroveň podniku pozvedla i účast čtyř vozů, které přivezl tým Past racing až z dalekého Španělska a které se hned od úvodu soutěže zařadily do popředí výsledkové listiny. Hned na první rychlostní zkoušce (vedené po tradičním Klatovském okruhu) byl nejrychlejší Daniel Alonso Villarón, navigovaný Candido Carrerou. Tato dvojice udávala tón po celou páteční etapu, kdy sice dvakrát na rychlostních zkouškách utrpěla dílčí porážku, vždy ale jen od svých týmových kolegů. Vítěz poslední erzety dne, Xésus Ferreiro, musel bohužel pro technické potíže v pátek večer ze soutěže odstoupit, hlavními Alonsovými sekundantem ale zůstal Harri Toivonen. Mladší bratr soutěžácké hvězdy z osmdesátých let ještě více přitlačil na pilu v sobotu, kdy se dokonce přesně v polovině etapy posunul do čela. Vedení pak už finské duo Toivonen – Wrede udrželo a na cílové rampě mohlo oslavit zasloužený triumf. Druhý dojel jejich týmový kolega Alonso Villarón, ze třetí příčky se letos radoval trojnásobný vítěz „Vltavy“ Nor Valter Christian Jensen, který vodil vůz BMW M3. V soutěžení domácích jezdců si nejlépe vedli Vlastimil Neumann a Otto Slezák s vozem Ford Escort RS Cosworth, druzí byli Káňa s Králem na Fordu Sierra Cosworth a třetí příčka v cíli patřila nestárnoucím Jindřichu Štolfovi a Zdeňku Hawlovi s vozem Rover Metro GTi.

Do 53. Rallye Šumava Klatovy odstartovalo dokonce 84 dvojic, z nichž jich přesně dvě třetiny i celou soutěž dokončily. Hned od úvodu převzali otěže největší favorité. Do vedení se okamžitě dostali Jan Kopecký s Pavlem Dreslerem na voze Škoda Fabia R5, kteří v první etapě ovládli všechny rychlostní zkoušky a právě postupným sbíráním vteřinek a desetinek si vytvořili rozhodující náskok. Ten pak dovedli až ke svému rekordnímu pátému klatovskému vítězství. Stříbrnou pozici si od začátku drželi Rusové Alexej Lukjaňuk a Alexej Arnautov s Fordem Fiesta R5, kteří ale hodně času ztratili na večerním Korábu a poté už nemohli pomýšlet na útok na Kopeckého. Naopak se na ně ze třetí příčky začali tlačit Václav Pech s Petrem Uhlem a dalším Fordem. Vyrovnaná bitva o stříbro pak pokračovala i téměř celou sobotní etapu až do RZ se symbolickým číslem 13. Na ní Pech zavadil o obrubník a poškodil kolo, které musel následně vyměnit. Na třetí příčku se posunula mladá finská dvojice Juuso Nordgren – Tapio Suominen v barvách týmu Škoda Motorsport, která zaslouží pochvalu zejména za skvělý výkon v sobotní etapě. Mládí se prosazovalo i na dalších příčkách, čtvrtý dojel do cíle Filip Mareš a pátá příčka patřila Václavu Kopáčkovi. V ostře sledované kategorii 2WD si nejlépe vedl domácí mladíček Jan Talaš, navigovaný v Peugeotu 208 R2 Zbyňkem Pilsem. Obě klatovské soutěže doprovázelo téměř letní počasí a i přes vysoké tempo a několik havárií se celý víkend obešel bez vážnějších zranění závodníků či diváků.

Ohlasy po RZ 10

Jan Kopecký - Pavel Dresler, Škoda Fabia R5 - Rallye Šumava 2018

Jan Kopecký: „Dneska jsme trošku zvolnili, navíc to není tak těžké a rozdíly jsou menší. První zkouška byla nebezpečná na defekty, tak jsme si dávali pozor a pak už zase přidávali. Spíš kontrolujeme situaci. Úplně nejtvrdší slik určitě nepojedeme. Pořád máme motivaci vítězit, jedeme v továrním týmu, tak to ani jinak nejde.“

Alexej Lukjaňuk: „Není to zlé, pořád se učíme, ale držíme si teď víceméně stejné tempo. Napoprvé asi nemůžeme chtít víc, i když by to určitě mohlo být lepší. Je to pro mě náročné na psychiku, zkoušky jsou hodně rychlé a občas si úplně nejsem jistý rozpisem a grip není úplně jak bych čekal. Potřeboval bych víc zkušeností. Ale druhé místo je určitě dobré. Zůstaneme u aktuálního nastavení auta, víceméně nám sedí. Jen začínám být trochu unavený.“

Václav Pech: „Nepamatuji na Šumavě takové horko, ale jsme na to zvyklí z Bohemky nebo Barumky, takže to máme všichni stejné a nemůžu si stěžovat. Ale tím, že je takové teplo a tratě jsou zametenější, tak je to určitě rychlejší. Takhle rychle jsem na Šumavě vlastně nikdy nejel. Na nejtvrdší směsi se tu jede málokdy.“

Juuso Nordgren: „Myslím, že jsme chytli dobré tempo a auto je v pohodě. Vše funguje a užíváme si to. Včera to bylo jako test a dnes už se cítíme opravdu dobře, takže jsme mohli trochu zatáhnout. Je to především o mém stylu jízdy, jistotě, rozpisu a gripu. Musel jsem si prostě zvyknout, protože s asfaltem nemám moc zkušeností a pořád se na něm zlepšuji.“

Filip Mareš: „Opravdu sám cítím postupné zlepšení a to je důvod, proč jsem spokojený. S Honzou se cítíme s každou další erzetou líp a líp, přestože je to o detailech. Pokaždé nám to přinese nové poznatky a z toho mám největší radost. Ani mě nemrzí, že nás předjel Juuso, páté místo v této konkurenci je pro nás senzační. Pozitivní je, že držíme stabilní odstupy na Honzu Kopeckého.“

Vojtěch Štajf: „Od rána se jede obrovské tempo a trochu nás to překvapilo. Ale jsem spokojený s tím, že jedeme opravdu rychle a nejen my. Jsem rád, že se držíme před našimi tradičními soupeři. Zkusím jet ještě některé zatáčky o kvalt výš, ale dál už se nechci pouštět do nějakého většího rizika. Budu se snažit uhájit šestou příčku před Vaškem Kopáčkem a dalšími kluky, ale vím, že to nebude jednoduché. Bude to velký boj, ale nechci chybovat.“

Václav Kopáček: „Vojta určitě není můj hlavní cíl. Jsem utramaxiblbec na brzdy, netrefuju je a cítím se až úplně trapně. Tím ztrácíme úplně nejvíc. Musím se to naučit a nechci nějak zbytečně tlačit. Jinak to bylo na pohodu, ale ty brzdy prostě nedávám.“

Jaromír Tarabus: „S autem už je všechno v pořádku, ale bohužel jsme si to zpestřili nějakými polohodinami. Na Strašínské erzetě jsme dvakrát couvali, takže to co jsme potřebovali dohnat, tak jsme tm spíš prohospodařili. Je potřeba trochu zrychlit, ale s mírou.“

Martin Vlček: „Sleduju hlavně náš pop-off ventil a motor, který úplně nefunguje. Jedeme na omezené ALS a je to znát na výkonu, časech, koncentraci. Čím vyšší teplota, tím víc nás to zlobí.“

Jan Černý: „Nevím, jestli mám dřív vrátit řidičák nebo licenci. Problém je ve mně. V místech, které mi normálně jdou, nejsem vůbec schopný jet tak rychle, jako bych chtěl. Trápení.“

Jaroslaw Szeja: „Ráno to šlo, jeli jsme rychle, ale na třetí zkoušce mi vypadnul posilovač řízení v jedné vracečce. Nešlo zatočit, musel jsem zrestartovat auto i počítač a nechali tam tak patnáct vteřin. Ale co naděláme. Jinak to nebylo úplně špatné.“

Ohlasy po 1. etapě

Jan Kopecký: „První etapu jsme chtěli odjet v dobrém tempu, užít si to, a to se nám povedlo. Byla to radost a hodně jsme si užili hlavně Koráb, ten byl skvělý.“

Alexej Lukjaňuk: „Včera to za tmy nebylo úplně snadné. Na poslední zkoušce nám zhasla světla a to byla noční můra, protože jsme vůběc neviděli brzdné body. Byl jsem z toho na nervy a ztratili jsme pár vteřin na Václava. Dnes se budeme snažit pokračovat v dobrém tempu.“

Václav Pech: „Druhá sekce pro mě byla určitě lepší než první. Povedlo se nám to, nevyrobil jsem žádnou chybu. Auto podle nás funguje perfektně, ale bohužel na Honzu a ani na Alexe to nestačí. Pro nás je to strop, takhle rychle jsme asi ještě nejeli a vracíme se zpátky do dob největší slávy Miníka. Udělali jsme před Šumavou změny k lepšímu, můžu s tím jet rychleji v zatáčkách. Moc se mi to líbí, ale musím si ten limit posunout zase dál.“

Filip Mareš: „Druhá sekce byla lepší než první, navzdory tmě se nám podařilo časy vylepšit. To mě asi těší nejvíc. Čtvrté místo je velký nadstandard. Chceme se dál učit a uvidíme, pojedeme si svoje.“

Juuso Nordgren: „S včerejškem jsem nebyl úplně spokojený. Nepovedla se nám hlavně první sekce, udělal jsem pár chyb. Večer už jsme ale nakročili správným směrem a zlepšili se, takže teď je to tak padesát na padesát. Trochu jsme i změnili nastavení auta, protože pro mě nejtěžší bylo najít na tom černém asfaltu správnou přilnavost a brzdné body.“

Vojtěch Štajf: „Ze sportovního hlediska jsem s první etapou spokojený, jeli jsme slušné tempo. Měli jsme ale drobné potíže s brzdami, propadal se nám pedál a byl jsem z toho nervózní. Vyměnili jsme desky a dali jiné kotouče a už to pak bylo v pořádku. Včera jsme na konci dne něco prodělali na pneumatikách, jeli jsme tvrdou směs, ale rozdíly jsou minimální. Budeme si chtít hlavně hlídat Martina Vlčka a ostatní. Těším se ale na to, protože v tom tempu se paradoxně míň chybuje.“

Martin Vlček: „Z pohledu posádky to bylo dobré, ale auto nic moc. Řešili jsme to i s Anglií, doufejme, že auto bude zase v kondici. Pop-off ventil nám otevřel snad dvanáckrát, to už je opravdu za hranou.“

Václav Kopáček: „Až na poslední erzetu se mi to včera líbilo. Na poslední zkoušce jsme udělal dvě chyby a byl dokonce lehce mimo trať, ale větší ztrátu jsme nabrali v jednom odbočení, kde mi auto zhaslo na brzdy. Startoval jsem asi natřikrát a musel se otáčet, takže jsme dost nabrali. Doufám, že na to brzo zapomenu.“

Jaromír Tarabus: „Trochu se trápíme s brzdami, Hlavně na Korábu to byl problém, úplně se propadnul brzdový pedál. Snad se to povede vyřešit.“

Jaroslaw Szeja: „Je to těžká soutěž. První etapa se nám celkem povedla, jeli jsme rychle, i když jsme asi neměli úplně ideálně nastavené auto. Na druhou sekci se to povedlo zlepšit, ale hned na okruhu jsme dojeli Mirka Jakeše a v retardéru jsme rozbili pravý přední blatník a přišli o světla. Takže dvě další erzety to byl docela problém. Byl to dobrý adrenalin, ale autu naštěstí jinak nic není.“

Karel Trněný: „Bohužel jsme udělali chybu na Korábu, bohužel jsme se asi pohnuli dřív než jsme měli. Pak přišla ta tma, s kterou už jsem bojoval na Valašce a trochu jsem to podcenil. Měl jsem to asi řešit, je to prostě problém s očima a jsem rád, že jsme to nějak přežili.“

Jan Jelínek: „V druhé sekci nám odpadl jeden ze soupeřů a svezli jsme se vlastně pořádně jen na Korábu. Vyzkoušeli jsme si ale aspoň jízdu v noci, docela se nám to povedlo, takže s první etapou jsme určitě spokojení.“

- - - - - - - - - - - - Shakedown - - - - - - - - - - - -

Výsledky shakedownu Rallye Šumava Klatovy

Výsledky shakedownu Historic Vltava Rallye

-jav- ; -xp- ; -plu- ; AutoSport.CZ
Sdílet

Příspěvky / komentáře

info

Abyste mohli psát komentáře ke článkům, musíte se přihlásit
toplist