www.autosport.cz - Vše o rally sportu

Dnes je 29. března 2024, Svátek má Taťána, zítra Arnošt

Mistrovství světa

ME

MČR a RSS

Ostatní soutěže

Autosport.cz

SOUHRN: Jan Kopecký vítězem 48. Barum Czech Rally Zlín (+OHLASY)

26. srpna 2018 • 15:35

Vrchol české soutěžácké scény je tady. V pátek ve večerních hodinách odstartuje osmačtyřicátý ročník Barum Czech Rally Zlín tradiční noční městskou rychlostní zkouškou. Průběh celé soutěže můžete sledovat ŽIVĚ společně se serverem AutoSport.CZ.

Jan Kopecký - Pavel Dresler (Škoda Fabia R5) - Barum Czech Rally Zlín 2017

Výsledky Barum Czech Rally Zlín ON LINE --- Výsledky Star Rally Historic --- Základní informace o Barum Czech Rally Zlín --- Diskuze k Barum Czech Rally Zlín

- - - - - - - - - - - - - - 2. etapa - - - - - - - - - - - - - -

RZ 15 - Kašava, 24.88 km

Jan Kopecký s Pavlem Dreslerem na Škodě Fabii R5 si připsali na své konto další vítězství na Barum Czech Rally Zlín. Druzí, stejně jako loni, dokončili soutěž Alexej Lukjaňuk s Alexejem Arnautovem na Fiestě R5, třetí místo nakonec uhájili Dani Sordo s Carlosem Del Barriem na Hyundai i20 R5.

Jan Kopecký - Pavel Dresler, Škoda Fabia R5 - BCRZ 2018 ; credits: fiaerc.com
O pouhé tři desetiny za stupni vítězů nakonec zaostali Miroslav Jakeš s Petrem Machů na Fabii R5, kteří vyhráli poslední rychlostní test před Chrisem Ingramem a Janem Kopeckým. Pátý celkově a první v U28 dojel Nikolaj Gryazin.

Smolařem poslední zkoušky se stal Filip Mareš, který skončil se svou Fabií R5 na posledním testu po havárii, šestý tak končí Fabian Kreim před Jaromírem Tarabusem a Chrisem Ingramem (všichni Škoda Fabia R5), který ještě dostal penalizaci za pozdní příjezd do časové kontroly před cílem rally.

Bruno Magalhaes dokončil letošní Barum rally na deváté pozici a desítku nejlepších nakonec uzavřel francouzský mladík Laurent Pellier na Peugeotu 208 T16.

Stupně vítězů v evropské kategorii juniorů do 28 let obsadili Gryazin, Kreim a Ingram, do 27 let pak Martinš Sesks s Oplem Adam R2, Simon Wagner na Peugeotu 208 R2 a Sesksšův týmový kolega Tom Kristensson.

V českých dvoukolkách byl nakonec nejrychlejší Jan Talaš před Erikem Caisem a Tomášem Knápkem, třídu 3 jasně ovládl domácí Jan Jelínek před Martinem Šiklem a Lukášem Matěnou. Mezi Šikla sa Matěnu se z mezinárodního pohledu vklínil ještě Tibor Érdi junior.

Bruno Magalhães: „Jediné pozitivum je, že jsme dokončili. Nebyl to náš víkend. Na začátku nám chybělo sebevědomí. Chtěli jsme postupně zrychlovat, ale neměli jsme dobré nastavení. Na dnešek jsme auto nastavili a jelo dobře, nicméně jsem byl první na trati a chyběli mi informace o stavu trati. Byla to docela loterie a k tomu nám nesedli pneumatiky.“

Chris Ingram: „Tento rok jsme se tady hlavně učili. Na posledních erzetách jsme zajížděli dobré časy, takže to chce jen více testovat. Auto nemám dlouho a ještě je třeba se s ním více sžít..“

Jaromír Tarabus: „Chtěli jsme se posunout nahoru a šli jsme dolů. Takže ve finále nejsme úplně spokojení, pomýšleli jsme trošku výš. Na druhou stranu jsme získali nějaké body do českého mistrovství. Na poslední erzetě začala osychat trať a neměli jsme na to pneumatiky. Zatímco dnes to Ingramovi i Kreimovi sedělo.“

Fabian Kreim: „Určitě jsme spokojení. Byl to velmi náročný víkend. Podmínky se neustále měnily. Občas jedete po suché trati a jindy to klouže. Ale můžeme být spokojení.“

Miroslav Jakeš: „Pro nás to byl super závod. Výsledek nás bude asi chvíli mrzet. Na druhou stranu jsem udělal hodně chyb, dva defekty a třikrát jsem byl venku. Když to sečteme, mohli jsme bojovat o první dvě místa. Nedobrzdil jsem jednu zatáčku na Kašavě a ta nás stála podium.“

Daniel Sordo: „Je to dobré, ale zezadu nás ještě ohrožuje Jakeš. Dnes jsou tady těžké zkoušky a spousta bláta. Podařilo se nám dobře zvolit pneumatiky. Dneska jsem s autem víc spokojený díky změnám v nastavení, ale stále je to náročná soutěž.“

Nikolaj Grjazin: „Cílem bylo získat další body v šampionátu do 28 let a to se nám povedlo. Ke konci jsme se snažili jet na jistotu. Byly to opravdu náročné tři dny.“

Jan Kopecký: „Nakonec jsme to urvali a za to jsme moc rádi. Byla to má možná nejnáročnější barumka. Naštěstí nám tým připravil auto výborně.“

Alexej Lukjaňuk: „Můj cíl je úplně jiný než celkově pořadí. Na Honzu Kopeckého se neohlížím a potřebuju pouze body do klasifikace ERC.“

Laurent Pellier: „Dojeli jsme do cíle, ale byl to mimořádně náročný víkend. Zvládl jsem to díky podpoře celého týmu.“

Jan Černý: „Jediné, co mě těší je, že jsme dojeli do cíle, ale chtěl jsem trošku více potrápit konkurenci.“

Orhan Avcioglu: „Jelikož je to má první barumka, hodně jsem se učil. Místní erzety jsou velmi obtížné. Když to půjde, určitě se rád vrátím, byla tady výborná atmosféra..“

Antotnín Tlusťák: „Řiká to každý a má pravdu. Letošní rok byl obzvlášť těžký. Ke konci jsme se chtěli vyhnout jakýmkoliv komplikacím a dojet v pořádku do cíle.“

Martiņš Sesks: „Těší mě náš výsledek v kategorii do 27 let. Zvláště když jsme poslední dva závody nedokončili. Obecně to bylo tady velmi náročné.“

Simon Wagner: „Bylo to tady opravdu těžké, ale zase nám to hodně dalo do dalších závodů. Ke konci jsme zajížděli dobré časy.“

Erik Cais: „Byla to velmi krásná rally a bláznivá zároveň. Neustále to s námi házelo.“

RZ 14 - Maják, 8.15 km

Přestože Jan Kopecký zvolil obutí své Fabie R5 především s ohledem na poslední a nejdelší rychlostní zkoušku soutěže, byl schopný zajet nejlepší čas i na nejkratším testu. Na RZ 14 byl o 1.1 sekundy rychlejší než Fabian Kreim, tři vteřiny pak ztratil třetí Chris Ingram.

Alexej Lukjaňuk drží druhou pozici o 5.8 vteřiny za Janem Kopeckým a přestože v cíli testu hlásil drobné výpadky výkonu své Fiesty R5, je zcela jasné, že se plně koncentruje na zisk důležitých bodů do mistrovství Evropy.

Třetí pozici nadále drží Dani Sordo, pátý Miroslav Jakeš zcela sjel své pneumatiky a je otázka, jak se s touto situací bude schopný vypořádat na poslední rychlostní zkoušce.

Kvůli problémům s olejovým chladičem odstoupil na RZ 14 Tomáš Růžička, soutěž po havárii skončila i pro Kristófa Klause. Erik Cais narazil do zdi, udělal defekt a ztratil přes tři minuty.

RZ 13 - Halenkovice, 13.72 km

Nejrychlejší čas zajeli na úvod poslední sekce shodně Jan Kopecký a Miroslav Jakeš. Kopecký se tak dostal do čela průběžné absolutní klasifikace, o 1.7 sekundy před Alexeje Lukjaňuka, na třetí příčku poskočil Dani Sordo.

Třetí čas zajel na RZ 13 Chris Ingram před Fabianem Kreimem, který tak poskočil na průběžnou sedmou příčku před Jaromíra Tarabuse. Dani Sordo je třetí o 1.8 sekundy před Nikolajem Gryazinem, ale vzhledem k mokrým pneumatikám na jeho Hyundai i20 R5 je otázkou, jestli se dokáže ubránit útoku pátého Jakeše, který na něj ztrácí 8.3 vteřiny.

Ohlasy po RZ 12

Alexej Lukjaňuk: „Dneska to je jiné a neřešíme souboj s Kopeckým. Soustředíme se pouze na mistrovství Evropy. V těchto podmínkách se pořád hodně učíme a možná bychom mohli trošku jinak obouvat, ale to je prostě učení. Poslední zkouška byla dobrá. Byla tam spousta míst, kde jsme měli dobrou přilnavost a brzdil jsem moc brzy, někde to ale hodně klouzalo. Nebylo to lehké, ale snažili jsme se to projet v klidu a mít to pod kontrolou.“

Jan Kopecký: „Celou noc a ještě teď dopoledne pršelo a je to hodně rozmáčené. Nekteré posádky si už na tom podle mě vylámaly zuby, protože za horizont člověk nevidí a myslí si, že tam bude trochu bláta a ona je tam pak vysypaná celá Tatrovka. Na takových místech se prostě nedá vsadit vše na jednu kartu, to by dopadlo špatně. Samozřejmě uděláme vše, abychom se dostali zpět na první místo. Auto funguje dobře a teď musíme zvolit nějaký dobrý kompromis v obutí. Pokud se to povede, tak do toho půjdeme.“

Nikolaj Gryazin: „První ranní zkoušky byly hodně těžké, protože byly hodně špinavé, nečekali jsme to tak hrozné. Místy to hrozilo velkou chybou a chtěl jsem udržet auto na trati, takže jsem netlačil. Poslední zkouška byla trochu lepší, ale občas to taky pěkně klouzalo. Vím, že jsme třetí, ale zajímá nás juniorský šampionát. Stejná strategie jako včera, jedeme na body. Nemám tolik zkušeností s blátem, takže to chci v klidu dojet.“

Daniel Sordo: „Ano, bojujeme o třetí místo, ale taky nám někdo dýchá na záda. Každopádně to dnes ráno bylo těžké, náročné zkoušky, hodně nečistot. Druhý průjezd bude těžký. Pneumatiky fungovaly dobře, s tím jsem spokojený. Občas bych mohl být s autem spokojenější, ale na zdejších zkouškách to není lehké. Oproti včerejšku zajíždíme lepší časy a už jsme si víc zvykli na auto, takže je to lepší.“

Miroslav Jakeš: „Mokro nám sedí. Škoda, že jsme na Majáku dostali v půlce erzety defekt a jeli po třech kolech a teď jsem na Kašavě probrzdil odbočku, zhaslo mi to a nechal jsem tam pět až deset vteřin. Mohli jsme už být třetí. Gumy fungují, podvozek a je nastavený perfektně a motor je špičkový. Na Kašavě jsem si věřil až moc, řekl bych tak na dvaceti kilometrech z těch dvacetičtyř. Hrozné, kdybysme se nemuseli otáčet, asi bychom soupeřům naložili hodně.“

Filip Mareš: „Z našeho pohledu ztráta na Kašavě není nijak tragická, je to těžká a dlouhá erzeta a sedm vteřin na Kopejdu není žádné drama. Udělali jsme tam jako posádka pár chybiček a vím kde bychom ty vteřiny našli. Jsem spokojený. Auto funguje skvěle, po Krumlově je to teprve druhá soutěž na vodě a přesto si to užíváme. Maják se nám povedl, Kašava byla těžší, ale napoprvé s er-pětkou to na tak těžké zkoušce není jednoduché. Žádný problém.“

Fabian Kreim: „Bylo to těžké, ale díky startovní pozici trochu lepší než včera. Auto drželo a nastavení bylo dobré, ale nedokázal jsem to úplně využít. Ale zatím to jde. Na poslední zkoušce jsme něco nechali, čekali jsme trochu víc bláta. Chtěli bychom za sebou udržet Ingrama kvůli celkové situaci v šampionátu.“

Chris Ingram: „Poslední zkouška byla solidní. Ztratil jsem něco na startu, v některých pasážích jsem ztrácel rytmus a chyběla mi jistota, bylo to opravdu těžké. Něco šlo na vrub techniky, něco bylo o podmínkách a něco o mně. Ale Kašava byla definitivně nejlepší zkouškou celé rally, opravdu krásná a užil jsem si to.“

Jaromír Tarabus: „Od začátku to bylo na mokré pneumatiky, uvidíme, co další sekce. Halenkovice snad osychají, ale možná to bude trošku loterie. Na Kašavě jsme se mohli trochu odvázat, bohužel jsem jeden horizont zbytečně dřív odstavil a pak jsem si za to nadával. Možná šlo projet pár zatáček rychleji, ale jinak to bylo slušné tempo.“

Bruno Magalhaes: „Pozitivní je, že jsme tady. To je dobře. Včera jsme hodně ztratili, takže dnes nechci chybovat, držím auto v klidu na cestě a snažím se dojet bezpečně do cíle. Auto bylo hodně tvrdé na stabilizátorech, takže to změníme před poslední sekcí.“

Laurent Pellier: „Ráno jsem hned ve druhé zatáčce ťuknul na brzdy a okamžitě jsme šli po boku ven. Diváci nám pomohli zpět na trať, auto je tady a funguje, mechanici to spraví. Je to velká škola, poprvé jedu s tímhle autem na mokru. Teď jsme udělali pár chyb, ale jinak je to ok.“

Jan Černý: „Od rána jsme chtěli jet rychle, ale prostě mi to nešlo. Jedeme stejné kola jako včera ráno, když jsem jel špatně a jedu zase špatně. Hledám se, nevěřím tomu a jedu prostě blbě.“

RZ 12 - Kašava, 24.88 km

První průjezd nejdelší zkouškou letošní Barumky přinesl nejrychlejší čas Janu Kopeckému, který ji projel o 1.7 sekundy rychleji než druhý Miroslav Jakeš. Ten si právě na Kašavu hodně věřil a přes lehký výlet mimo trať zde zajel výborný dílčí výsledek.

Za výše uvedenou dvojicí se seřadili Dani Sordo, Nikolaj Gryazin a Filip Mareš, šestý byl Alexej Lukjaňuk před Jaromírem Tarabusem a Chrisem Ingramem. O vysokém tempu na RZ pak svědčí fakt, že osmý Ingram zaostal za Kopeckým o pouhých 6.9 vteřiny.

Na čele průběžné absolutní klasifikace tak zůstává Lukjaňuk, jeho náskok na Kopeckého se ale smrsknul na 2.6 sekundy. Za třetím Gryazinem je pak o 3.1 vteřiny Sordo a dalších 13.1 sekundy ztrácí pátý Jakeš. O definitivním obsazení letošních stupňů vítězů se tak zatím vůbec nedá spekulovat.

Pomineme-li třídu 12 a Kennetha Madsena se speciálem Suzuki Swift Maxi 2000 Evo, dvoukolkám momentálně vévodí Erik Cais, o dvacet vteřin před Martinšsem Sesksem. Mladý Cais zajel totiž na výtěčnou právě RZ 12 a čtvrtému Sesksovi nadělil více než vteřinu na kilometr. Třetí příčku drží Simon Wagner.

Do cíle RZ bohužel po havárii nedorazil Martin Březík, technická závada zastavila Jiřího Hanáka a Radima Vavříka.

RZ 11 - Maják, 8.15 km

Krátká, ale nevypočitatelná, tak by se dala charakterizovat rychlá a zrádná RZ 11, tedy první průjezd přes zlínský Maják. Nejrchlejší čas zde zajel Filip Mareš před Janem Kopeckým, který tak stáhnul náskok Alexeje Lukjaňuka po deset vteřin.

Třetí čas si připsal Jaromír Tarabus před Dani Sordem, který odskočil Miroslavu Jakešovi, který do cíle testu dojel s vyzutým pravým zadním kolem. Svoje si podle svých slov jede Nikolaj Gryazin, kterého zajímá především vítězství v U28, což je šance pro Sorda, který už zaostává za bronzem o pouhých 4.4 sekundy.

Mokrá trať s vytahaným blátem logicky znevýhodňuje posádky z čela výsledkové listiny, vzhledem k tomu, že první desítka dnes tradičně odstartovala do závěrečné etapy v opačném pořadí. S napětím tak lze očekávat výsledky prvního průjezdu letošní 'královské' zkoušky, tedy RZ Kašava.

RZ 10 - Halenkovice, 13.72 km

Nejrychlejší čas si na úvod druhé etapy 48. Barum Czech Rally Zlín připsal na své konto Miroslav Jakeš s Fabií R5, když byl o 2.5 sekundy rychlejší než druhý Dani Sordo, třetí čas náležel Jaromíru Tarabusovi před Filipem Marešem.

Stav trati se po nočním dešti zhoršoval s každým dalším vozem, což svým způsobem mohlo trochu nahrávat do karet Janu Kopeckému, který stáhnul pět vteřin z náskoku Alexeje Lukajňuka.

Krátce za startem havaroval Vojtěch Štajf a soutěž pro něj skončila, problémy měl i mladý Laurent Pellier na Peugeotu 208T16. Před RZ10 odstoupil ze zdravotních důvodů Jakub Čapka.

- - - - - - - - - - - - - - 1. etapa - - - - - - - - - - - - - -

Ohlasy po RZ 9

Alexej Lukjaňuk: „Dnešek se nám opravdu povedl. Možná jsme jen neměli optimální volbu pneumatik, ale odvedli jsme maximum možného. Nechybovali jsme a podávali stabilní výkony, takže jsem spokojený. Poslední zkouška byla hodně rychlá, jela se sice za tmy, ale bylo už sucho, ty ostatní byly komplikovanější, dávali jsme si pozor. Zítra se bude zase závodit. Ale mám dobrý pocit z auta, jedu si vlastní tempo a nechybovali jsme, což mi dodává jistotu. Nechci nějak extra riskovat, ale určitě se nechci jen tak nechat připravit o naše stávající umístění. Uvidíme, jak se to bude vyvíjet, rozdíl není velký, ale pokud pojedeme stabilně a podaří se nám dobře zvolit pneumatiky, věřím, že máme šanci to udržet.“

Nikolaj Gryazin: „Jel jsem si svoje tempo, protože si držím náskok před všemi v kategorii U28. Moc jsem netlačil, ale ani nejel pomalu. Nebylo to úplně jednoduché, protože jsme čekali sucho, ale na Semetíně a po něm to bylo hodně mokré. Hlavně na konci Rajnochovic to pěkně klouzalo, bylo tam hodně rozbitých aut. Teď jsme se ale pěkně svezli. Určitě jsem trošku překvapený, jak vysoko jsme, ale dnešek byl tak trochu bláznivý a mohlo se stát cokoliv. Nebojovali jsme o pódium, chceme ale získat maximum bodů v naší kategorii.“

Jan Kopecký: „Bylo to jako na houpačce, ale děláme si to napínavé zbytečnými chybami, respektive proraženými pneumatikami. Bohužel jsme teď na Slušovicích nepoznamenali zarostlou skálu a neprorazili jednu pneumatiku, ale hned dvě. Těch defektů v tom místě asi bylo mnohem víc. Asi nevím, kdy naposledy jsem měl tolik defektů. Semetín jsme tím pádem museli jen nějak 'probruslit ', navíc jsem byl po tom dvojitém defektu ještě trošku rozhozený. Je asi jedno, jaké bude zítra počasí. Alexej se probudil a je zase ve své kůži a udělá vše, aby první místo udržel. My se mu ho zase budeme snažit vzít. Musíme pořádně šlapat na plyn. Pořád je to nějakým způsobem hratelné.“

Dani Sordo: „Nemám k dnešku velice co říct. Dobré je, že jsme tady, je fajn, že je jeden den za námi. Vyrobil jsem dnes pár chyb, ale jinak to bylo dobré. Ano, máme na autě spoustu práce, ale není to nic, co by se dalo zvládnout za jeden den. Máme tady svůj úkol a ten se snažíme splnit. Nemáme tu žádný konkrétní cíl. Věděli jsme, že to tu bude těžké a je. Podmínky na trati byly opravdu hodně těžké, ale byl to prostě normální den.“

MIroslav Jakeš: „Druhá sekce byla určitě lepší. Museli jsme se trochu zklidnit, protože ráno jsem ztratil na tu první trojku zbytečně moc vteřin. Teď už to šlo, jenom na Rajnochovicích jsem byl trošku venku a ztratili jsme tam pár vteřin, ale jinak to bylo dobré. Jsme kousek za Danim a osobně se těším hlavně na Kašavu, kde bychom to mohli stáhnout. Bude to pro všechny nové, ale ten začátek znám. Uvidíme, největší problém pro mě budou asi Halenkovice. Pokud to bude jednoznačné, bude voda a pojedeme na mokrých pneumatikách, bude to super. Jinak to bude trochu problém.“

Jaromír Tarabus: „Trochu jsme to dnes popletli s pneumatikami a nastavením, ráno jsme jeli na sucho a teď na mokro, ale bylo to opačně. Měli jsme vzadu mokré pneumatiky a dost se nám odvážel zadek auta, museli jsme jet teď za tmy obezřetně, abychom se někde neroztočili. Náš výkon to snad moc neovlivnilo, ale nebyl jsem úplně spokojený. V poslední době se na mokru prostě moc nejezdilo.“

Chris Ingram: „Celý den byl jako test, strašně jsme měnili nastavení auta. Někdy byly naše časy fakt hrozné, někdy zase dobré. Poslední zkouška byla hodně slibná, pokud šlo o tempo. Velká škola. Zítra to bude možná podobné, jsme v polovině rally. Musíme ale zabrat, dneska jsme moc ztratili. Dělal jsem dnes hloupé chyby, nevěřil jsem si. Škoda, protože to mohlo být lepší. Trochu jsem z toho frustrovaný. Teď chci být rychlý a bojovat na každé zkoušce, je to o zkušenostech.“

Fabien Kreim: „ve druhém kole jsem si víc věřil, ale bohužel jsme měli defekt. Udělal jsem chybu a vyletěl z trati. Ale jinak jsem opravdu spokojený. Je to hodně těžké, když tuhle rally jedete poprvé na mokru, místy je to jako na ledě. Dnes jsem se toho opravdu hodně hodně naučil.“

Filip Mareš: „Musím říct, že dopoledne jsem si jízdu víc užíval. Na prvních dvou odpoledních vložkách nefungovaly pneumatiky podle mých představ. Na Rajnochovicích už to bylo jinak a i když jsme na Slušovicích naštípli ráfek a jel jsem pak vzadu jednu tvrdší gumu a bylo to složitější, tak s Rajnochovicemi můžeme být spokojení. Poslední zkouška nebyla úplně ono, ale celkově jsme takový výsledek nečekali. Počasí bude možná zase takové nevyzpytatelné, bude to hodně o pneumatikách. Ale je to pěkná rally, tak si to pojďme užít.“

Bruno Magalhaes: „Dneska jsem opravdu frustrovaný. Vůbec jsme nebyli připraveni na takové podmínky. Ráno to byla katastrofa, jen jsem se snažil udržet auto na cestě. Odpoledne jsme vyměnili tlumiče a pomalu šli krok za krokem. Takže jsme dnes nezávodili, ale testovali. Nešlo to držet krok s ostatními. Zítra je další den, budu se snažit držet krok se soupeři.“

Martin Březík: „Určitě si to užíváme. Po tom defektu, který nás stál spoustu času, jsme byli sice naštvaní, ale to se nedá nic dělat. Auto je úžasné, jízda s ním je fantastická a ještě když se nám daří zajíždět časy okolo desátého dvanáctého místa i jedno šesté, tak to je pecka. Hlavně v těchto podmínkách. Na hranice auta jsem si ještě nesáhnul ani náhodou, dá se s ním jet hrozně rychle, ale bude to ještě dlouho trvat.“

RZ 9 - Kudlovice, 21.43 km

Závěrečná rychlostní zkouška první etapy 48. Barum Czech Rally Zlín se odjela již za tmy a kromě dílčích rozestupů mezi jednotlivými posádkami nepřinesla žádné podstatné změny v průběžné absolutní klasifikaci rally. V pozici lídra nastoupí do závěrečného dne Alexej Lukjaňuk před Janem Kopeckým, třetí příčka nadále patří Nikolaji Gryazinovi.

Alexej Lukjaňuk - Alexej Arnautov, Ford Fiesta R5  ; foto: fiaerc.com - A.Guillaumot / DPPI

Kopecký byl na RZ 9 o 3.2 sekundy rychlejší než Lukjaňuk, celkově ztrácí před závěrečnými 119 km rychlostních testu 16.8 sekundy, ale je jasné, že se ruský pilot nebude chtít vzdát šance na premiérové vítězství ve Zlíně dobrovolně. Třetí čas zajel na dnešním posledním testu Miroslav Jakeš, který dnes přes některá zaváhání předvedl za volantem Fabie R5 výborný výkon.

Necelých dvacet vteřin ztratil na závěr dne Dani Sordo, přesto však dál drží čtvrtou příčku o 10.5 sekundy před Jakešem. Elitní desítku po dnešku doplňují Filip Mareš, který je tak třetím nejlepším českým pilotem, Fabian Kreim, Jaromír Tarabus, Chris Ingram a Bruno Magalhaes, který se první etapou doslova protrápil.

Ve dvoukolkách se prvenství přetahují Martinš Sesks a Erik Cais, s náskokem 3.7 půjde spát pilot Opelu Adam R2. Za Peugeotem 208 R2 fryštáckého juniora je pak o 37.7 zpět třetí Simon Wagner.

RZ 8 - Rajnochovice, 13.65km

Na druhých Rajnochovicích se nejvíc radovali čeští jezdci, když o pět desetin vteřiny za časem Jana Kopeckého protnul cílovou fotobuňku Filip Mareš. Třetí čas zajel Alexej Lukjaňuk, o dvě desetiny vteřiny před Miroslavem Jakešem.

Jan Kopecký - Pavel Dresler, Škoda Fabia R5 , foto: fiaerc.com - A.Guillaumot / DPPI

Kopecký se tak po RZ 8 vrátil na druhou příčku, na lídra soutěže, Lukjaňuka, ztrácí rovných dvacet vteřin. Na uklouzaném povrchu, především v závěru zkoušky, ztratili cenné vteřiny Gryazin i Sordo, na továrního pilota Hyundaie i20 tak stáhnul téměř deset vteřin pátý Jakeš.

RZ 7 -Semetín, 11.55km

Alexej Lukjaňuk vyhrál druhý průjezd Semetínem, o pouhých osm desetin sekundy před mladým Nikolajem Gryazinem. O třetí příčku se shodným časem podělili Dani Sordo a Miroslav Jakeš, pátý čas patřil Janu Kopeckému.

Oproti předchozímu testu se na čele tak nic nezměnilo, s výjimkou sedmé příčky, kam se na úkor Jaromíra Tarabuse posunul Fabian Kreim. Tarabus totiž zažil další horkou chvilku a hodiny vytočil na uklouzané trati Dani Sordo.

RZ 6 -Březová, 8.23km

Co Jan Kopecký stáhnul na Alexeje Lukjaňuka na RZ 5, o to přišel na RZ 6. I tak by se dalo v kostce shrnout to nejpodstatnější z dění na úvodním testu druhé sekce letošní Barum Czech Rally Zlín.

Dani Sordo - Carlos Del Bario, Hyundai i20 R5 , foto: fiaerc.com - A.Guillaumot / DPPI

Kopecký dorazil do cíle testu s defektem levé přední pneumatiky, respektive s tím, co z ní zbylo. Podobný problém měl druhý Dani Sordo, který ale 'pouze' vyštípnul kus předního levého ráfku a dojel na pomalém defektu levého zadního kola. Na začátku sekce to tedy znamená pro Španěla velký problém. Stejný 'kámen úrazu' jako dva první jmenovaní pak trefil také Filip Mareš a také on poškodil ráfek zadního kola (samozřejmě levého).

Nejrychlejší byl na RZ 6 Fabien Kreim před Sordem, Gryazinem a Jakešem, 1.3 vteřiny za pátým Lukjaňukem dorazil do cíle testu Martin Březík. Rally skončila pro Hermanna Neubauera (poškozené zavěšení), se zničeným kolem zůstal stát Albert z Thurnů a Taxisů.

Na čele je i nadále Lukjaňuk, na druhou pozici se vrátil Gryazin (+ 13.5 s), třetí je Kopecký (+20.2 s), čtvrtý Sordo (+21.5) a pátý Miroslav Jakeš (+46.9 s).

Ohlasy po RZ 5

Nikolaj Gryazin: „Na poslední zkoušce jsme hodně ztratili kvůli pneumatikách, ale to jsem čekal. Kromě této zkoušky ale bylo všechno na mokru, takže jsme jel jen měkkou směs. Ale jinak se nám jelo celkem dobře. Jsem zvědavý na časy ostatních juniorů, vepředu se jede hodně rychle. Jan Kopecký to tu zná, takže se budeme snažit kopírovat jeho nastavení. Nejsem si úplně jistý, jak moc nám pomohla naše startovní pozice, moc jsem nekatoval. Asi to bylo lepší, ale místo to bylo vytahané už i po předjezdcích.“

Jan Kopecký: „Těžko říci, jestli Pirelli, které jede Alexej, fungují stejně jako naše Micheliny, ale obutí by to mělo být podobné. My jsme bohužel udělali defekt, nastolili jsme tam tempo jako teď na poslední zkoušce. Chtěli jsme se trošku utrhnout, ale v takové rychlosti už je riziko o malinko větší, že to někde o pár centimetrů nevyjde. Přesně to se nám stalo a roztrhli jsme pneumatiku. Ale zase jsme neztratili tolik. Rajnochovice jsme projeli pomalu, hlavně konec, protože mi to jednou zhaslo na brzdy a pak mě to strašilo až do cíle. Teď je to podobně jako v Německu, ale když se takhle letí, tak nás to baví ještě víc.“

Alexej Lukjaňuk: „Připravili jsme se na to, že chceme jet relativně bezpečně a zatím nám to vychází. Volba pneumatik byla jakýmsi kompromisem, dobrá pro první zkoušky, ale pro poslední to byla katastrofa. Necítil jsem se na nich nijak extra, ale na mokru to zase celkem drželo a to bylo důležité. Na trati nebylo nějak moc nečistot, ale přeci jen, třeba za kalužemi to byl problém. Poprvé tu jedeme na vodě, tak se učíme a dáváme si hodně pozor na změnu přilnavosti. Normálně bychom jeli mnohem rychleji, ale takhle se občas trochu bojíme. Určitě to bude dobrá zkušenost do budoucnosti.“

Dani Sordo: „Celkově to nebylo vůbec jednoduché. Jen snad část poslední zkoušky byla snazší, ale na jejím konci už to zase hodně klouzalo. Ale ke konci už jsem si to začínal trochu užívat a uvidíme, co se bude dít dál. Podmínky budou asi obdobné, takže musíme trochu upravit nastavení auta, podvozek a řízení, ale uvidíme. Každopádně jsem byl spokojený s obutím, měkké 11tky fungovaly dobře a moc jsme je neponičili. Na poslední zkoušce auto trochu klouzalo, ale bylo to dobré.“

Miroslav Jakeš: „Nejsem úplně spokojený. Ráno jsem udělal defekt, snad vím kde, protože jinak ho asi udělám znovu. Pak hodiny, na Semetíně další a teď nás zpomalovali u Hercziga. Auto funguje pěkně, dobře se řídí, chce to jen věřit pneumatikám. Jel jsem tvrdý slick do kříže, ale pak nás chytnul déšť a měl jsem asi tři krizovky. Bylo to nevyzpytatelné, asi to už tady nepojedu.“

Chris Ingram: „Uff. Ještě nikdy jsem nejel s er-pětkou na tak mokré a uklouzané trati. Byli jsme hned ráno mimo trať a měli problém se dostat zpět. Ale teď už zase nabývám sebejistotu a je to lepší. Budeme mít spoustu práce, abysme zlepšili nastavení auta ale i sebe samotné. Ještě jsem neměl šanci testovat v takových podmínkách. Musíme se poradit a uvidíme.“

Jaromír Tarabus: „Teď jsme měli jednu krizi a jsme rádi, že jsme tady. Nechali jsme tam možná deset dvanáct vteřin, couvali jsme. Je to extrémně těžké a kluzké. Na tom černém asfaltu je to skoro jako ne ledě. Na začátek jsem na předek obul mokřejší kola a až na Košíky jsme přezouvali na slik. Bohužel se nám to utrhlo na tom lesklém asfaltu a vyvázli jen s odřenýma ušima. Mohli jsme skončit na střeše nebo s vylomeným kolem. Holt Barum rally.“

Orhan Avcioglu: „Pro mě byl nejtěžší Semetín. Snažím se jet svoje, na zdejších tratích si musíte opravdu hodně věřit, abyste byli rychlí. Rozhoduje i znalost trati, takže se hlavně snažíme udržet na trati. Hlavně když to přeženete na lesklém asfaltu, je to jako na ledě a auto je neřiditelné.“

Bruno Magalhaes: „Naše startovní pozice není ideální a na trati už bylo hodně špíny. Navíc nemáme ideální nastavení, auto hodně bouchá o silnici. Musíme kompletně přestavět podvozek, vyměníme tlumiče, jinak ztrácíme hodně času. Auto musí fungovat úplně jinak, je to o filozofii.“

Fabian Kreim: „Je to hodně těžké, hlavně ty černé fleky. Strašně to klouže, na poslední zkoušce jsem si vůbec nevěřil, když začalo pršet. Raimund Baumschlager mi dává spoustu rad, ale chybí mi zkoušenosti. Teď lituji, že jsem včera nestihl výběr startovního pořadí.“

Filip Mareš: „Bylo to zrádné, hlavně poslední zkouška, kde se situace zhoršovala s každým autem. Jsme ale spokojení s výsledkem, je to lepší než jsme čekali. Nejsem ale úplně spokojený s mým výkonem, pořád jsou tam nějaké chyby a to rozhodně musím zlepšit. Jsem opravdu opatrný do zatáček, ještě nejdu na hranici přilnavosti pneumatik. Ještě se pořád učím.“

Jan Černý: „Po včerejšku mi chybí jistota. Navíc jsme obuli na vodu a nastavili tak i auto. Pořád nám to utíkalo. Jedu poprvé s Fiestou v těchto podmínkách. Je to těžké, ale zároveň je to pro nás dobrý test.“

Hermann Neubauer: „Na poslední zkoušce začalo pršet a úplně ve stejném místě, kde jsem před lety s Fiestou S2000 urval kolo, tak jsem udělal hodiny a musel dvakrát couvat. Nechal jsem tam asi dvacet vteřin. Podmínky jsou fakt hrozně těžké. Ano, narodila se mi dcerka, je to skvělý pocit, ale asi mě to nezrychlí. Každopádně se těším domů.“

Martin Vlček: „Vyliskal mě teď zprava zleva nějaký betonový mostek, přišli jsme o levé zadní kolo. uteklo ani nevím kam. Měli jsme naštěstí dvě rezervy, takže jsme kolo přehodili na trati, trvalo nám to, ale jedeme. Jeli jsme kompletně na mokrých pneumatikách, ale nezapršelo a nakonec to bylo jedno velké klouzání.“

Vojtěch Štajf: „Vyžíráme si problém z kvalifikace. Hned na Březové jsme dojeli Nobreho a nechali za ním pár vteřin, na Rajnochovicích nás pak zbrzdila bouračka Németa. Domluvili jsme se s Emilem, že nebudeme riskovat. Na trati je hodně vytaháno, navíc jsme už včera rozjeli sadu suchých gum a teď musíme přemýšlet co obujeme, aby nám to vyšlo na těch osmnáct kusů.“

Laurent Pellier: „Bylo to hodně těžké. Objevuji pohon všech čtyř kol na vodě, je to pro mě náročné. Ale dvakrát jsme se dostali do desítky a to mě těší. Zatím jsme spokojení, uvidíme co přinese odpoledne. Jedeme měkčí nastavení podvozku. Bude to ještě dlouhé.“

Matěj Kamenec: „Ráno nám hodně pršelo a hrozně to klouzalo. Měli jsme hodně akvaplaninku a vůbec jsem z toho neměl dobrý pocit. Na dalších zkouškách už to bylo lepší, ale teď jsme asi v polovině Kudlovic přišli o brzdy. Uvidíme, co z toho bude. Na trati bylo hodně bince, nejsem zvyklý jet tak vysoko a většinou už mívám vyjetou stopu od ostatních dvoukolek. Takhle to hned po těch čtyřkolkách není úplně nejlepší.“

Simon Wagner: „Je to o kompromisu, je hodně bláta a občas mokro. Nemůžeme si dovolit nějakou velkou chybu. Rád bych zatáhnul, na suchu by to šlo, ale i tak jsem zatím docela spokojený.“

Martinš Sesks: „Napoprvé je to opravdu výzva. Ale zatím to celkem zvládáme. Učíme se, zvykáme si na trať, moc neriskujeme. Dobře jsem se vyspal a to zabralo.“

Erik Cais: „Jelo se mi super, vyloženě jsem si to užíval a ani neřešil výsledky. Bohužel jsme teď na poslední zkoušku nepřezuli na suché pneumatiky a byl to celkem očistec, měli jsme jednu velkou krizi. Ale jsme tady, to je důležité. Určitě se můžu zlepšovat na brzdy, plynuleji vyjíždět ze zatáček, je to o najetých kilometrech. Ten černý asfalt byl šílený, to jsem ještě nezažil a navíc jedu poprvé s er-dvojkou na mokru. Je to náročné.“

RZ 5 - Kudlovice, 21.43 km

Jan Kopecký předvedl na RZ 5 doslova spanilou jízdu a díky skvělému času se posunul na druhou pozici o 7.4 sekundy za vedoucího Alexeje Lukjaňuka, který ztratil na tomto testu na českého pilota 13.3 vteřiny.

Druhý čas zajel Dani Sordo (+13.1 s), který snížil svou ztrátu na třetího Gryazina na 8.8. vteřiny. Třetí a čtvrtý dílčí čas si připsali Lukjaňuk s Gryazinem, pátý byl Miroslav Jakeš, který se díky tomu posunul na celkové páté místo před Filipa Mareše.

Krizi měl Jaromír Tarabus, který musel dokonce i couvat. Havárie vyřadila ze soutěže Maďara Hercziga, ten se tak připravil o možnost bojovat o druhou příčku průběžné klasifikace mistrovství Evropy.

RZ 4 -Rajnochovice, 13.65km

Po Kopeckého problémech na RZ 3 se chopil šance Alexej Lukjaňuk a na prvních Rajnochovicích zajel nejlepší čas, o 1.7 sekundy před Nikolajem Gryazinem a 2.9 sekundy před Janem Kopeckým.

Alexej Lukjaňuk, foto: fiaerc.com

Druhý muž loňské Barum Rally je tak aktuálně v čele o 4.4 vteřiny před Gryazinem, Kopecký ztrácí 20.7 vteřiny, když si polepšil na třetí příčku o 2.9 sekundy před Daniho Sorda. Na Španělův Hyundai i20 R5 se začíná dotahovat mladý Filip Mareš, který na RZ 4 zajel pátý čas za Miroslavem Jakešem.

Do cíle zkoušky nedorazil Rhys Yates, který skončil s Fabií R5 týmu Romana Kresty mimo trať, velkou krizi podle svých slov zažil také Bruno Magalhaes. Start zkoušky byl posunut o necelou půlhodinu, pravděpodobně kvůli znečištění trati.

Ve dvoukolkách si při premiéře na soutěži vede nadmíru dobře Erik Cais, který zatím vede 'evropské' vozy kategorie 2WD o 10.3 sekundy před Martinšem Sesksem, o pouhých pět desetin vteřiny je pak po RZ 4 na třetí pozici Simon Wagner.

RZ 3 -Semetín, 11.55km

První průjezd Semetínem se ukázal být hodně zrádným pro většinu posádek. Na nástrahy trati doplatil v podobě defektu i Jan Kopecký, který ztratil 29.6 vteřiny na nejrychlejšího Nikolaje Gryazina. Druhý čas si připsal Alexej Lukjaňuk, který se tak posunul do čela před Gryazinem.

Výborný třetí čas zaznamenal Filip Mareš před Dani Sordem, pořadí na čele je tak po RZ 3: Lukjaňuk, Gryazin, Sordo, Kopecký a Mareš. Šestou příčku drží i přes hodiny na tomto testu Miroslav Jakeš před Fabianem Kreimem, na osmou pozici poskočil Jaromír Tarabus.

Po RZ 2 bohužel odstoupil Václav Pech (hlášen poškozený unašeč kola), defekt pravého předního kola a ztráta pět minut srazily na dno výsledkové listiny Martina Březíka, problémy s přehříváním motoru pak hlásil Bruno Magalhaes. Po RZ 3 odstoupil pro technické problémy Roman Odložilík.

RZ 2 -Březová, 8.23km

Po pátečním slunném dopoledni se 1. etapa letošní 48. Barum Czech Rally Zlín probudila do pošmourného rána. Po nočních a ranních přeháňkách je trať mokrá a stala se tak ještě zrádnější, což ovšem nezaskočilo Jana Kopeckého, který byl na úvodní sobotní zkoušce nejrychlejší.

Druhý čas, o rovné tři vteřiny zpět, vybojoval Alexej Lukjaňuk před Václavem Pechem, toto trio se tak stále dělí o první tři pozice průběžné absolutní klasifikace. Čtvrtý čas (+6.0 s) zajel Dani Sordo před Nikolajem Gryazinem, který v cíli testu kvitoval svou pozici prvního jezdce na trati. Sordo díky tomu postoupil na pátou příčku za Gryazina.

Solidními časy si polepšili Jakeš, Kreim i Magalhaes, test naopak příliš nevyšel Odložilíkovi a hlavně Ingramovi, který byl mimo trať. Na včerejší problémy zapomenul Maďar Herzig, který si připsal sedmý dílčí čas.

RZ 1 - SSS Zlín, 9.51km

Městskou rychlostní zkoušku vyhrál Jan Kopecký na tovární Škodě Fabii R5, o 2.1 vteřiny před Alexejem Lukjaňukem a 3.8 sekundy před Václavem Pechem (oba Ford Fiesta R5). Čtvrtý čas zajel vítěz kvalifikační zkoušky, Nikolaj Gryazin před britskými mladíky Rhysem Yatesem a Chrisem Ingramem.

Sedmý čas si připsal Roman Odložilík před Miroslavem Jakešem a Martinem Březíkem, oba poslední jmenovaní na tomto testu absolvovali první ostré kilometry s novými Fabiemi R5. Desítku nejlepších uzavřel Filip Mareš před Dani Sordem, který kvůli defektu ztratil 10.3 sekundy.

Na nástrahy testu doplatil Norbert Hercig, který dostal hned dva defekty, vylomené kolo zastavilo Jana Černého a podobně dopadl také další český junior, Dominik Brož.

-jav- , -plu- ; AutoSport.CZ
Sdílet

Příspěvky / komentáře

info

Abyste mohli psát komentáře ke článkům, musíte se přihlásit
toplist