www.autosport.cz - Vše o rally sportu

Dnes je 20. června 2019, Svátek má Květa, zítra Alois

Mistrovství světa

ME

MČR a RSS

Ostatní soutěže

Autosport.cz

Szilvester Rally 2018 svazarmovskou komedií v československé režii

31. prosince 2018 • 19:30

Nazdar, můžeš mi nějak rozumě popsat, co se to dělo v tom Maďarsku? Pluto, můžu, ale není to jen tak. Jak praví klasik, „Takovej básník si sedne, dá si algenu, koňak a to se to píše.......... “

Ondřej Bisaha - Petr Těšínský (Škoda Fabia R5) - Szilvester Rally 2018

Notnou dávku odvahy a ztrátu respektu k čemukoliv vyžaduje zaslaní přihlášky na největší setkání svazarmovců maďarského motorsportu, Szilvester Rally na okruhu Hungaroring.

Pokud čistě náhodou, většinou z nerozumu, nějaký zahraniční účastník zašle přihlášku do této Mekky maďarského motorsportu, tak za sportovní náčiní zvolí většinou techniku od maďarského teamu.

Když vedení slovenského Imaxx-ADV Rally Teamu projevilo přání zúčastnit se na konci roku 2018 nějaké další Rallyshow, padlo okamžitě rozhodnutí na Szilvester Rally 2018.

Ta vlastnost vyřídit si staré účty a ukázat, kde je jejich místo, je tak opojná a návyková.

Jelikož byl z pracovních a rodinných důvodů zaneprázdněn pravidelný jezdec tohoto teamu, slovenský vicemistr Peter Gavlák, dostal MM Rally Team volnou ruku pro výběr posádky, která bude Imaxx-ADV reprezentovat.

Volba byla jednoduchá a zcela jasná.

S Ondřejem Bisahou máme velmi dobrou statistiku a spolupráci a pan Těšínský si celou sezonu přeje usednout do našeho auta.

Ale stejně kecá, protože jediné, co ho neustále táhlo k nám do stanu, byla ta dobrá brazilská káva. A tak stačil jeden telefonát. Tedy vlastně dva.

Nejtěžší bylo přesvědčit přítelkyně uvedené posádky, že i v Maďarsku je o svátcích pěkně a že na plánovanou dovolenou lze odletět i o čtyři dny později.

Naštěstí opět dobře fungovaly zázraky na počkání a nemožné do druhého dne.

Na ředitelství tedy odešla přihláška slovenského Imaxx-ADV Rally Teamu s českou posádkou Ondřej Bisaha-Petr Těšínský, se slovenskou Fabií R5 MM Rally Teamu, na jubilejní dvacátý ročník Szilvester Rally, soutěže, kterou v celé historii dokázal vyhrát pouze jedinný zahraniční učastník a to Jozef „Ďodi“ Béreš, o jehož označení cizinec lze tady v Maďarsku trochu pochybovat, navíc jel s vozidlem WRC maďarského teamu.

Szilvester Rally Hungaroring je každoroční setkání, které se může jevit jako obyčejný závod na konci sezony, ale tento má své zvláštní kouzlo, zde navíc okořeněné zdejším temperamentem.

Nádherné počasí, užasná kulisa legendárního okruhu, kde se pořádá závod Formule 1, dodává tomuto svazarmovskému setkání magický závoj.

Šest rychlostních zkoušek, vedených po spojovacích úsecích na vnitřní a vnější části slavného okruhu patří ke špičce toho, co můžou podobné závody jezdcům nabídnout.

Když k tomu přidáte velmi profesionální administrativní zázemí, kladete si otázku „Kde je tedy zakopaný pes“...

Jako každá Rallyshow, zcela jistě pořádaná s původním záměrem pobavit diváky, se ve chvíli, kdy jsou nastartovány motory a nasazeny helmy, mění na krutý vyřazovací závod, kde je dovoleno soutěžit všemi i nečestnými prostředky.

Už na technické přejímce, nám bylo jasné, že náš „sériový“ a „čistý“ vůz Fabia R5, zde pravděpodobně, v záplavě kitů R5+ a různých nástavců dechových nástrojů do velikosti 34, bude asi do počtu.

Pro větší klid to bylo jako dodatek zaneseno do zvláštního ustanovení.

Pozitivní zase je, že se tím nikdo ani vlastně netají, jako jinde a víte, na čem jste. Že jste pravděpodobně v pr...

A jak dodal hlavní technický komisař, kašlete na techniku, to je jedno, tady se rozhoduje u zeleného stolu a až nám dojdou argumenty, rozhodne technika, ale k té se asi stejně nedostaneme. Tak hodně štěstí, další …............

Avšak již na odpoledním testu, jsme zjistili, že na takto postavené technické trati není výkon uplně to podstatné. Dosahované časy začaly znervózňovat i maďarské borce. Hlavně odstínění sání motoru, u naší Fabie R5 zlatou páskou, zavdalo skutečným odborníkum k tvorbě neskutečně zajimavých teorií. Někteří se to nebáli dokonce publikovat i na sociálních sítích.

Páteční etapa tedy gradovala již před samotným startem a výsledky čtvrtečního testu nás z původně zamýšleného pořadí „do počtu“, pasovalo do role favorita soutěže.

Je třeba vyzdvihnout i roli Petra Těšínského, jehož, v dobrém smyslu, pohltila maďarská paranoia a začal pro jistotu studovat zvláštní ustanovení ze všech známých i neznámých stran.

Páteční sluneční ráno přilákalo tisíce fanoušku motoristické veřejnosti, aby vytvořili neuvěřitelnou kulisu fantastického závodu. Bylo nám přiděleno startovní číslo 5, což skýtalo jisté možnosti a to využít informace o pneumatikách našich soupeřů.

Led, voda a osychající trať však byla velkou loterií a nám nezbylo než zariskovat. Na rozdíl od soupeřu jsme nezvolili variantu „Monte Carlo“, ale mokré pneumatiky. Největšího favorita s Fabií R5 o výkonu důlního nakladače jsme sfoukli jako svíčku. Vítězství na první RZ normálně nic neznamená, ale tady je to jako vyhlášní války.

Vítězství na první RZ a odsunutí maďarských borců na další příčky udělalo z Ondřeje Bisahy a Petra Těšínského populární osoby, nebojím se říci, jako když Valentino Rossi startuje na Monze.

A zatímco se Ondřej s Petrem hřáli na kameni slávy, soupeři brousili kinžály a přisypávali papriku. Na RZ 2 jsme prohráli o 2,5 sekundy, ale náskok z RZ 1 byl dostatečný na to, abychom přenocovali na prvním místě.

Sobotní ráno opět ozářilo nádherné zimní slunce a vylákalo ještě více návštěvníků, což vytvořilo kulisu jak na fotbalovém utkání Juventus proti AC Milán. Do druhé etapy, ač vedoucí posádka, jsme byli posunuti na čtvrtou startovní pozici, což nám náladu vůbec nezkazilo, ba naopak, umožnilo využít taktických divadel pro pobavení publika.

Do startu druhé etapy zůstávalo asi 15 minut a u našeho stanu se kromě nových fanoušků posádky Bisaha-Těšínský objevilo větší množství postav v monterkách s telefony u hlavy. Nechtěli však podpis a čumkartu, ale informaci, co obujeme za pneu.

A jelikož příležitost klepe na dveře a my jsme byli vrátný, posadili jsme posádku do auta a nasadili ten nejtvrdší slick, co jsme měli k dispozici. Postavy začaly zmateně pobíhat a telefonovat.

Počkali jsme, až odjede postupně 1, 2, 3 a přezuli zpět na mokrou variantu rychlostí mechaniků Formule 1, jsme přece na Hungaroringu. No a pak jsme vyhráli, ale to už není zajímavé.

Ondřej Bisaha - Petr Těšínský (Škoda Fabia R5) - Szilvester Rally 2018

Pořadatel vyslal oficiálního fotografa i s poháry, aby nafotil vozidlo i s vítěznou posádkou pod vjezdovou bránou Hungaroring, před oficiálním ceremoniálem.

Když odjížděli všichni na fotografování, zastavil nás jeden ze soupeřů a položil zásadní otázku:„Kam jedete, právě se tam na Vás tvoří penalizace, nevím sice za co, ale něco se najde. Snad si nemyslíte, že tu jako vyhrajete“. A skutečně, penalizace byla na světě.

A tak skvělá dáma z ředitelství sundávala předběžné výsledky z nástěnky poprvé.

Tak jsme si v klidu dodělali fotografie se zlatými poháry a odešli na ředitelství zjistit, co jsme to vlastně provedli. Naše komise ve složení Bisaha, Těšínský, Fuks a maďarsky plynně hovořící Bernáth vstoupila na bojiště s jedinným cílem. Pohár je náš.

Krása motorsportu spočívá v jeho komplexnosti. Většina historických výsledků byla stejně rozhodnuta u zeleného stolu.

Naše maďarská křížovka s nerozluštěnou tajenkou „ Kdo je vlastně vítězem Szilvester Rally 2018 a Jak si muže zahraniční posádka dovolit vyhrát„ se začala plnit.

Lehkou rozcvičku na začátek tedy zahájil Petr Těšínský otázkou „Co jsme provedli?“a na odpověď „Zkrátili jste si trať“ dodal „Jak se nám to povedlo?“

Když dotyčný 'Clerk of cosi' neuspěl s výkladem, odběhl do kanceláře pro novou penalizaci. Vrátil se s rozraženým retardérem, který se pak ukázal, že ani tak retardérem není. Když už teda nebyl ani retardér, vytáhl tento maďarský Copperfield z klobouku rozraženou šikanu. Když ani šikana už nebyla šikana a obrázky v roadbooku mu začaly docházet jak králíci v klobouku, rozhodl se nás umlčet penalizací za poškozené balíky slámy, které vytyčovaly trať. 15 vteřin za každou kostku. Nutno dodat, že náš úspěšný jezdec Bisaha skutečně vylétl z trati a poškodil jeden balík molitanu. Penalizace však byla 30 sekund.

Po dotazu, kde je ve zvláštním ustanovení penalizace za rozbité balíky, nám bylo sděleno, že je to rozhodnutí sportovního komisaře a to podléhá jeho rozhodnutí.

Detailně rozmazávat celou tu komedii o 10ti dějstvích již dále nemá smysl.

Ze studijních důvodů je to ale velmi poučné, protože i zde platí, že zvláštní ustanovení lze dotvářet i tři hodiny po ukončení soutěže.

A také platí: bod č.1 Pravdu má ředitel, bod č.2 Nemá-li ředitel pravdu, platí bod č.1

Celou dobu, co jsme se snažili zvrátit náš prohraný závod, jsme byli na chodbě, zatímco zástupce teamu, který měl vlastně vyhrát, seděl v kanceláři ředitele soutěže a vždy jen čekal na to, co nového vymyslíme. Pomalu se z toho stával nekonečný příběh. Nás dovnitř nepustili...

Bohužel však zapoměli na to, že na každé prasátko se vaří voda a že boží mlýny jsou nejspolehlivější firma na světě. Do nastalé situace se neočekávaně vmísil další maďarský team, který byl, světe div se, neoprávněně penalizován za rozbitý retardér, který také nepoškodil. A to videonahrávkou našeho soupeře, který skutečně rozbil retardér, ale rozhodčí faktu si toho jaksi zapoměl všimnout.

Následná smršť penalizací způsobila, že do té doby naprosto klidný ředitel soutěže zařval „Dost“ a do ticha sdělil: „Výsledky platí v původním pořadí, jinak tady budeme do rána.“

A tak po třech hodinách došlo konečně na rozdílení cen a slavnostní vyhlášení a na putovní pohár mohl v rohu čekající umělec vyjiskřit jméno Bisaha - Těšínský.

Bučící zástupci stříbrného teamu pronesli opět něco na adresu našeho jezdce a vozidla, což mělo za následek tu nehodu, že se podařilo na jejich adresu vyslat větu „Proč si radši nepůjčil naše auto, možná by konečně vyhrál“. Na odpověd raději jsem nečekal, neboť ta chlupatá gorila začala vytahovat velké ruce z kapes a asi by to bolelo, jak by mi mlátil hlavou o zem. Spěšně jsme opustili konferenční sál.

Je zvláštní, jak tyto jinak fantastické motoristické akce znehodnotí zákulisní komedie. Vzpomínám si, že jsem v situaci, kdy mi došla slova, požádal vynikajícího pana Bernátha, ať mi do maďarského jazyka přeloží větu „Podejte mi velký kus papíru, prosím, zde všichni zúčastnění vyložme na papír svá přirození, já je obkreslím a kdo ho má většího, je vítěz“ Spoléhal jsem na poučku svého dědečka, že podle velikosti nohy poznáš chlapa, nemohli jsme to prohrát.

Řekl, že to nepřeloží. Vyhodnotil situaci tak, že asi by jsme nedoběhli ani ke schodišti.

Takže mi vlastně nezbývá než zopakovat, že vítězem 20. jubilejního ročníku Szilvester Rally na maďarském Hungaroringu je slovenský Imaxx-ADV Rally Team s českou posádkou Ondřej Bisaha – Petr Těšínský na českém vozidle Škoda Fabia R5 slovenského MM Rally Teamu.

Naše vítězství bereme jako poděkování Všem partnerum a fanouškum československého motorsportu.

Marek Fuks
Sdílet

Příspěvky / komentáře

info

Abyste mohli psát komentáře ke článkům, musíte se přihlásit
toplist