www.autosport.cz - Vše o rally sportu

Dnes je 22. července 2019, Svátek má Magdaléna, zítra Libor

Mistrovství světa

ME

MČR a RSS

Ostatní soutěže

Autosport.cz

Reklama

Budoucnost rally: Hybridy útočí

18. června 2019 • 11:00

Hybridy útočí

Svět se mění a spolu s ním i vnímaní automobilismu společností. To se samozřejmě týká i rally. Vývoj jde nezadržitelně kupředu a zpět se nevrátí. Jelikož špičkový motorsport představoval v posledních desetiletích čistě marketingový nástroj automobilek, neudává proto směr tohoto vývoje, naopak se mu musí chtě nechtě přizpůsobit. Není účelem tohoto textu řešit důvody, které vedou k tlaku na co nejrychlejší elektrifikaci automobilového provozu, či jeho budoucí automatizaci, přesto je potřeba si uvědomit, že právě tyto děje vedou zákonitě ke změnám i v motorsportu. Šampionát WRC odolával změnám dlouho, ale toto období končí. FIA nyní zveřejnila rozhodnutí z posledního jednání Světové rady motorsportu, kterému se věnují následující řádky.

Nové vozy pro kategorii WRC v roce 2022

Ponechme ještě chvilku stranou onen všeobecně omílaný hybridní pohon. V jeho stínu se totiž udála další a dle mého názoru ještě revolučnější změna technických pravidel. Pro stavbu vozu WRC totiž už nebude nutné použít sériovou karoserii. Ano čtete správně. WRC se vydává cestou prototypů na bázi prostorového trubkového rámu, které svým vzhledem připomínají sériovou produkci. Zjednodušeně řečeno, budoucí Fiesta WRC bude se sériovou Fiestou mít společné zhruba to samé co Shrek Martina Prokopa se sériovým Fordem Raptor. Tedy, ne že byste nemohli postavit WRC ze sériové karoserie. To bude stále možné, ale domnívám se, že tato možnost zůstane ze strany týmů nevyužita. Prostorový rám totiž umožní týmům především ideálně rozložit prvky pohonu, kterých do budoucna značně přibyde (především baterie). Přinejmenším teoreticky by prostorový rám měl mít pozitivní dopad i na pasivní bezpečnost soutěžních speciálů.

Osobně se domnívám, že tento krok bude ze strany týmů přijat s nadšením, protože jim rozváže ruce se stále obtížnějším hledáním výchozího sériového vozu vhodného pro stavbu WRC a jeho následnou přestavbou. Ostatně cesta k absolutním speciálům začala pod tlakem automobilek již před více než dvaceti lety, kdy došlo k přechodu ze skupiny A na WRC. Za všechny postupné kroky jmenujme, že už od roku 2011 je možné používat prototypový motor. Dodejme, že zatím není úplně jasné, jak bude definována podobnost mezi prototypem a sériovým vozidlem či jak bude omezeno dodržování sériových rozměrů karoserie. Ví se jen, že bude možné do určité míry sériové auto zmenšit a že nové vozy budou homologovány v pětiletém homologačním cyklu.

Nyní už k pohonu, o kterém se již dlouhou dobu diskutuje. Jak známo automobilky rozhodně chtějí přechod na hybridní pohon a již dlouhou dobu za jeho příchod lobbují (snad s výjimkou privátního M-Sportu). Čistě elektrický pohon není pro použití v rally zatím (nejen) technicky vhodný. Bohužel s sebou přináší i velmi nudný divácký zážitek, což značně podrývá marketingový potenciál šampionátu. Z toho plyne dobrá zpráva – zážehové motory zůstanou a auta budou i nadále mít atraktivní zvuk. Na druhou stranu je ovšem docela pravděpodobné, že s hybridním pohonem z aut zmizí klasický Anti-Lag System čili ALS. Přidaný hybridní pohon bude mít za úkol umožnit jízdu čistě na elektřinu při projíždění měst (na přejezdech) a krátkodobě navyšovat výkon na rychostních zkouškách. V prvních třech letech bude systém standardizován a dodáván vybraným partnerem FIA (včetně softwaru). Od roku 2024 se potom plánuje umožnit týmům větší svobodu při návrhu pohonu. Bližší údaje nejsou v tuto chvíli známé.

Jednotné pneumatiky

Říká se, že dvakrát do téže řeky člověk nevstoupí. FIA zjevně ano, a tak zde máme od roku 2021 opět jednotné pneumatiky (odůvodněné snížením nákladů na vývoj pneu). Po pravdě pokud jde o kategorii RC1, ono se vlastně nic moc proti současnému stavu nezmění. Od té doby, co své aktivity ve WRC ukončil DMack, stejně všechny týmy používají pneumatiky Michelin. Otazník visí především nad kategorií RC2. Tisková zpráva FIA totiž hovoří o jednotné pneumatice pro všechny vozy 4x4. Osobně se domnívám, že jde o chybné vyjádření, protože nutit soukromníkům s R5 (nedej bože s deset let starým Lancerem) jednotné pneumatiky by mělo efekt spíše negativní. Řada těchto týmů má sponzorské smlouvy s jinými dodavateli a jednotné pneumatiky by jim tak značně zkomplikovaly účast v soutěžích mistrovství světa.

JWRC a WRC2

FIA potvrdila, že JWRC zůstane další dva roky ve stejném formátu jako nyní včetně hlavní ceny pro vítěze, tedy Fiesty R5 a podpory účasti ve WRC2 v následující sezoně. Vedle toho, bude ve spolupráci s M-Sportem zavedena i cena pro vítěze WRC2 2020 v podobě dvou startů s tovární Fiestou WRC.

Do téže řeky nevstoupila podruhé jen FIA, ale také Pirelli. Nepřímo se totiž vrací Pirelli Star Driver program. Pirelli spolu s M-Sportem totiž vytvořilo blíže nespecifikovaný program výběru talentů ve Finsku, Velké Británii, Estonsku a Itálii.

Promotér

Zde jen krátce - akuální promotér zůstává. Pokračovat tak zřejmě bude i program All Live v rámci služby WRC+. Dodejme, že snad bude fungovat o něco spolehlivěji.

Kalendář

Na kalendář se stále čeká a ještě čekat bude. Do kalendáře by mělo přibýt Japonsko a Keňa, ovšem týmy odmítají navýšení počtu podniků, tudíž někdo musí z kola ven. Dlouhodobě se spekuluje, že to bude Korzika a Německo, ale potvrzené zatím není nic. Tento víkend přinesl alespoň rozuzlení otázky umístění italského podniku WRC. Navzdory snahám o přesun do Říma zůstane až do roku 2022 soutěž na Sardinii.

Miroslav Fric ; AutoSport.CZ
Sdílet

Příspěvky / komentáře

info

Abyste mohli psát komentáře ke článkům, musíte se přihlásit
21.06.2019 20:02
Cerv
Prostorový rám také značně zlepší možnosti vývoje podvozku, pokud zde nebudou nějaká další omezení.
toplist