www.autosport.cz - Vše o rally sportu

Dnes je 28. března 2024, Svátek má Soňa, zítra Taťána

Mistrovství světa

ME

MČR a RSS

Ostatní soutěže

Autosport.cz

Posádky Adamů se na Rallye Erzgebirge neztratily

8. října 2019 • 11:00

Německou 56. ADMV Rallye Erzgebirge opanovali v hodnocení XTG Adam Cupu Dominik Stříteský s Ondřejem Krajčou. Zároveň obsadili druhé místo mezi německými „pohárovkami„, kterým vládl finský talent Eerik Pietarinen. Také třetí příčku mezi evropskou konkurencí Adamů zabral účastník českého seriálu Polák Szymon Žarlok (2. v XTG). S nejlepším letošním výsledkem odjížděl z Krušnohoří Michal Kolář, třetí v XTG Adam Cupu.

Po zrušených Rally Příbram a Rally Jeseníky zařadil promotér do kalendáře jako šestý podnik letošní sezony německý závod – 56. ADMV Rallye Erzgebirge s centrem v krušnohorském Stollbergu (nedaleko Chemnitzu). Pět český posádek se postavilo nové výzvě, kterou byla, kromě necelých 134 km RZ (na šesti úsecích), i první letošní konfrontace s účastníky německého ADAC Opel Adam Cupu. A že se jedná o kvalitní partu, to zaručovala jména belgických bratří Munsterů či Fina Eerika Pietarinenan, jenž s vozem Škoda Fabia R5 dominoval ve WRC2 na Finské rally 2018 a i letos doma startoval pod hlavičkou továrního týmu Škoda Motorsport.

Po dvou průjezdech rychlostních zkoušek při seznamovacích jízdách si s účastníky soutěže zahrálo i počasí. V pátečním odpoledne se z nebe začaly snášet provazy deště a v podstatě tento obrázek vydržel až do sobotního večera, kdy posádky mířily na cílovou rampu.

Klasifikaci Adamů podle očekávání vévodili Grégoire Munster a Pietarinen, ale hned za nimi se seřadili nejrychlejší jezdci českého pole – Žarlok a Stříteský. Právě Polák vstoupil do závodu lépe, když Stříteský na trati úvodního testu, v nejméně vhodném místě, předjížděl pomalejšího soupeře a ztratil cenné sekundy. Druhým časem v hodnocení všech „cupovek„ na okruhové zkoušce (RZ2) se už Stříteský dostal do vedení, ale Žarlok byl po páteční etapě (3 RZ) na dostřel. Oba jezdce dělilo jen 7,1 vteřiny. Minutu zpět byl třetí Jaroslav Petráš, více už ztrácel Michal Kolář a pohárovou klasifikaci uzavíral smolař David Štefan. Toho už před RZ1 vyřadila ze závodu prasklá poloosa. Středočeský jezdec putoval do superally a do druhé etapy nastupoval s téměř patnáctiminutovou ztrátou na lídra ADAC Adam Cupu Munstera.

Ve druhé etapě se obraz závodu nezměnil. Do havárie G. Munstera v RZ6 bojoval o pozici nejrychlejšího Opelu s Pietarinenem, v české klasifikaci se zase přetahovali Stříteský se Žarlokem, což byl po RZ6 zároveň i souboj o druhou pohárovou příčku celkově. V českém hodnocení se Žarlok po RZ4 vrátil do vedení, když profitoval z jezdeckého zaváhání Stříteského. Mladý valašský jezdec však po RZ5 opět převzal otěže a do konce dopolední sekce (RZ7 byla zrušena) navýšil svůj náskok před Žarlokem na deset vteřin. Navrátilec Štefan zajížděl třetí časy, ale svým způsobem čekal jen na chyby svých soupeřů, kteří by mu pomohli k většímu bodovému zisku. A jedna taková přišla v RZ6, když havaroval Jaroslav Petráš, kterého navigoval Lukáš Dyntar. Michal Kolář s Davidem Uhříčkem se díky tomu posunuli na třetí místo české klasifikace, David Štefan s Pepou Králem brali body za čtvrtou pozici, která Davida udržela před závěrečným podnikem (3-Städte-Rallye) před polským rivalem v boji o sezónní stříbro v hodnocení XTG Adam Cupu.

Ale vraťme se ještě na čelo, kde Finovi Pietarinenovi dýchali na záda Stříteský se Žarlokem. Také v závěrečné sekci čtyř zkoušek nechyběli na čelních příčkách. Žarlok zajel třeba druhý čas v předposlední RZ10, čímž snížil náskok Stříteského na 6,6 vteřiny. Stříteský pak dokonce soutěž zakončil nejrychlejším časem v RZ11 (v hodnocení ADAC Adam Cupu). Českému mladíkovi v cíli nakonec chybělo na Pietarinena jen 12,8 sekundy!

„Děkuji německým pořadatelům za možnost odjet šestý podnik na krušnohorských tratích. Určitě to byla pro všechny zajímavá zkušenost. Také kvůli nevlídnému počasí, které spíše připomínalo ve stejném termínu jedoucí se Britskou rally. Dominik Stříteský ani pošesté nenašel přemožitele a do závěrečné 3-Städte Rallye mu k celkovému vítězství stačí jen odstartovat. Na druhou stranu česko-polský tandem naznačil druhým a třetím místem vysokou úroveň našeho závodění v porovnání s konkurencí prestižnějšího německého poháru,“ okomentoval německý start pomotér Zdeněk Pekárek a doplnil: „Příští rok se podle pořadatelů pojede Rallye Erzgebirge už v dubnu, tak uvidíme, jak dopadne situace kolem českého kalendáře, třeba se tady zase s naším cupem za rok objevíme.“

Ohlasy z cíle:

Dominik Stříteský: „S výsledkem jsme spokojen, i když zároveň jsem na tomto závodě udělal hromadu chyb, ne pouze jednu. Na vložkách jsme nechali cca minutu. Už v pátek jsme na každé erzetě dojeli auto před námi, v té úvodní jsme jistě nechali kolem dvaceti sekund, když nás pouštěl v úzké šotolinové pasáži. Bylo problémem ho vůbec předjet a zase se rozjet. Určitě to celkově mohlo být ještě lepší.

Jinak soutěž byla opravdu náročná, mnohem složitější než předchozí domácí závody. Na vložkách se neustále střídal rytmus, některé pasáže byly opravdu rychlé. I proto nakonec zkrátili třeba poslední test, když tam v prvním průjezdu havarovala řada aut. I my tam měli krizovku, ale naštěstí jsme s autem zůstali na cestě. Nyní nás čeká poslední pohárové klání 3-Städte-Rallye, kde pojedu opět s Ondrou Krajčou.“

Szymon Žarlok: „Výsledek je super. S naším tempem na německých vložkách jsem byl po celou soutěž spokojen, což dokladuje i to, kam jsme se zařadili v německém hodnocení Adamů. Proti českým zkouškám byly vložky v Krušnohoří hodně rozdílné, velmi rychlé. To je třeba i u vás, ale přece jen tam jsou více zatáčkovité. Tady to bylo více o plynulosti jízdy, nebylo třeba až tolik výkonu. Proto i ten výtečný absolutní výsledek.

Tratě byly celkově vinou počasí strašně těžké, zrádné, na mnoha místech stála voda a bylo těžké odhadovat, co to s autem udělá. Často jsem si připadal jako na sněhu, kdy auto reagovalo hodně opožděně. Ale zase se většinou závodilo mezi poli, takže relativně bezpečně, takže to určitě bylo zajímavé pro nás i pro diváky.“

Michal Kolář: „Když porovnám loňskou Barumku a nedávný start v Kroměříži, německá Erzgebirge byla nejnáročnější. Bylo všude vytaháno hodně bláta, nic horšího jak doposud nezažil. Ač jsme původně tady nechtěli startovat a soustředit se na 3-Städte-Rallye, jsem rád za tuto novou zkušenost.

Na druhou stranu v pátek jsme byli trochu v poli, ani v sobotu to nebylo úplně bez chyby, takže jsme si jeli svůj závod a dopadlo to, jak to dopadlo. Kluci jsou rychlejší a třetí místo nám patří jen díky tomu, že Davidovi upadla poloosa a Jarda to rozbil. Nyní se už těšíme na další německý závod, který letošní pohár uzavře. Ale plánujeme se potom objevit i na Vsetíně a na Mikulášské.“

David Štefan: „Když nám před startem první erzety praskla levá přední poloosa, bylo po závodě. V sobotu jsem tak pokračovali s velkou ztrátou, jen s cílem dojet, což nebyla ta správná motivace. Proto jsem řadu míst prodávat, nechtěl jsem nikde vycestovat a poškodit auto. Navíc se o mě od pátku pokoušela nějaká viróza a v sobotu večer jsem byl opravdu zralý na postel.

Jinak RZ se mi moc líbily, byly úplně jiné, než charakter dalších německých soutěží, kde už jsme s Pepou v minulosti startovali. K tomu se přidalo počasí, takže všude bylo hodně bláta. Řada šotolin pak byla docela rozbitých, s dírami, nemělo cenu riskovat. Teď nás čeká 3-Städte, kde se opět do kokpitu vrátí Ondra Vichtora a společně se pokusíme uhájit druhou příčku celkového pořadí XTG Adam Cupu.“

Jaroslav Petráš: „Soutěž pro nás skončila na šesté rychlostce, kde jsme v polovině testu chytli vodu, která auto roztočila. Zastavili jsme se až o stromy a keře, takže auto dostalo rány ze všech stran. Právě tento test byl pro nás hodně těžký, když se závodilo na cestě z dvou pásů panelů, prostor mezi nimi vyplňovalo bláto a hlína. V obou průjezdech tam i hodně pršelo a na spoustě míst stála voda, takže auto bylo mnohdy hůře ovladatelné. Vzhledem k minimu zkušeností na šotolině, jsem si už v tréninku nedokázal představit, jak se na řadě míst pojede. Negativně jsem hlavně vnímal různé nezpevněné pasáže, které byly místy až extrémně rozbité. Novou zkušeností byl i start do páteční městské okruhové zkoušky, do které čtyři pět aut startovalo po deseti vteřinách. Pro diváky je to možná zajímavé, ale pro nás už méně. Navíc jsem tam udělal chybu, lehce nedobrzdil a musel couvat… Toto byl pro nás poslední závod sezony, kterou jsem bral jako testovací, přesto výsledky hodnotím pozitivně. Příští rok bych chtěl v Adam cupu pokračovat.“

56. ADMV Rallye Erzgebirge – XTG Adam Cup / 11 RZ

1. Stříteský - Krajča (Opel Adam Cup) 1:29:35,7

2. Žarlok – Pietruszka (Opel Adam Cup) 1:30:04,6

3. Kolář – Uhříček (Opel Adam Cup) 1:39:47,6

4. Štefan – Král (Opel Adam Cup) 1:45:38,8

Průběžné pořadí XTG Adam Cupu 2019 (6/7, zápočet šest výsledků ze sedmi):

1. Stříteský 150, 2. Štefan 96, 3. Žarlok 90, 4. Pilař 64, 5. Kolář 62, 6. Arnošt 44, 7. Dvořák a Ocelka 30, 9. Petráš 22, 10. Brtníček 20, 11. Klvaňa 14, 12. Šimánek 8

-pr-
Sdílet

Příspěvky / komentáře

info

Abyste mohli psát komentáře ke článkům, musíte se přihlásit
toplist