www.autosport.cz - Vše o rally sportu

Dnes je 25. dubna 2024, Svátek má Marek, zítra Oto

Mistrovství světa

ME

MČR a RSS

Ostatní soutěže

Autosport.cz

SOUHRN: Ogier vyhrál ACI Rally Monza a stal se posedmé mistrem světa

6. prosince 2020 • 22:45

Po zrušení větší části podniků se finále letošního mistrovství světa v automobilových soutěžích uskuteční na ACI Rally Monza, která si připravila pro posádky rychlostní zkoušky nejen na samotném stejnojmenném okruhu, ale také trojici náročných úseků v okolí Bergama, které se pojedou v sobotu. Průběh soutěže můžete sledovat ŽIVĚ společně se serverem AutoSport.CZ.

Online výsledky - Diskuse k soutěži - Další informace k ACI Rally Monza

Sébastien Ogier - Julien Ingrassia (Toyota Yaris WRC) - ACI Rally Monza 2020

Francouzský multišampion Sébastien Ogier dokázal zvítězit v závěrečném podniku letošního mistrovství světa v automobilových soutěžích, na poslední chvíli improvizovaně zařazené ACI Rally Monza, a stal se tak posedmé mistrem světa. A to na voze třetí různé značky.

Letošní sezóna byla kvůli koronavirovému chaosu hodně specifická a jejím typickým příkladem je právě zařazení ACI Rally Monza do kalendáře MS. Podnik, který tradičně na konci roku bývá závodnickou show na legendárním okruhu, se najednou přetransformoval v regulérní podnik mistrovství světa. Už prvotní pohled do harmonogramu nesliboval nijak přívětivou podívanou - kompletní čtvrtek, pátek a neděli jen na rychlostních zkouškách různě namotaných na samotném okruhu a jeho obslužných (i neobslužných) komunikacích. A jen uprostřed dvojí průjezd třemi klasickými úseky na sever od Bergama.

Naštěstí to všechno zachránilo počasí. V průběhu celého týdne v okolí Monzy pršelo, na rychlostních zkouškách dokonce sněžilo a všechny týmy začaly horentně shánět zimní pneumatiky. Každopádně díky proudům vody a spoustě vytahaného bláta z obslužných komunikací se i čtvrteční a páteční zkoušky staly zajímavými na koukání. Navíc ukázaly, že řada pilotů vozů WRC má v pomalejších zamotaných pasážích problémy udržet se na cestě a i slabší vozy R5 tak byly doslova na dostřel.

Ott Tänak - Martin Järveoja (Hyundai i20 Coupe WRC) - ACI Rally Monza 2020

Úvodní superspeciálka ve čtvrtek večer nepřinesla nic zásadního, jen Takamoto Katsuta hned z kraje hloupě havaroval a připravil se o šanci na slušný výsledek. V pátek byla naplánována pětice rychlostních zkoušek konaná na třech různě namotaných úsecích na okruhu, přičemž po každé zkoušce následoval servis i s možností výměny pneu. U nich se navíc ještě bulletiny dvakrát navyšoval počet zimních pneu. No a výčet chyb? Na dvojce dostal hodiny Sébastien Ogier, Thierry Neuville trefil jeden z lemujících balíků a skončil mimo trať. Na trojce měl Ogier problémy se zamlženým oknem, Gus Greensmith havaroval, Ott Tänak trefil retardér, Teemu Suninenovi se navíc objevily problémy s motorem. Pokusil se ještě objet čtvrtou zkoušku, ale po ní své účinkování vzdal definitivně. Na stejné zkoušce opět chyboval Ogier, když minul odbočku. Mnohem hůře zde dopadl Thierry Neuville, který opět skončil mimo trať, aby posléze při průjezdu retardérem poškodil zavěšení a definitivně utopil svůj vůz v jednom z brodů, které se při dešti neplánovaně vytvořily, čímž zablokoval zkoušku pro své soupeře. Jeho tým pak totálně prokoučoval návrat do soutěže v rámci superally, kterou plánovali až na neděli, ale jaksi zapomněli, že i v sobotu musí aspoň odstartovat do etapy... Na pětce zase chyboval Tänak, když mu dvakrát ve vracáku zhasl motor a jednou se musel dokonce otáčet. A poslední zkouška páteční 'okruhové etapy'? Jedinou zajímavostí byla volba dosud vedoucího Lappiho pošetřit zimní pneumatiky na sobotu, takže se před něj na této zkoušce dostal do čela Dani Sordo. Protože však oba obdrželi deset vteřin penalizaci za nedodržení tratě, měli jen čtyřvteřinový náskok na třetího Ogiera. Za ním se s minimálními odstupy seřadili Evans, Tänak a Rovanperä. Sedmý jel nejrychlejší jezdec s vozem R5 Andreas Mikkelsen, který byl v jednu chvíli dokonce třetí absolutně. Za ním se seřadili Veiby premiérově startující s vozem WRC, Lindholm a Solberg. Smůlu si vybral nedávný vítěz Rally Islas Canarias Adrien Fourmoux, který na pátém testu dostal defekt vypadl ze souboje s Mikkelsenem o post nejrychlejšího jezdce s vozem R5.

Konečně přišla sobota, na kterou se všichni těšili. Krásné a zrádné rychlostní zkoušky na sever od Bergama. I tentokrát bylo jasné, že půjde o pneumatikovou loterii. Ti, co zvolili zimní pneu, však tentokrát prohloupili. Tratě byly vesměs mokré, jen na některých pasážích se tvořily uklouzané pasáže pokryté ledem či rozbředlým sněhem. Hned na prvním regulérním testu vyhrál Ogier a dostal se do čela před Sorda a Lappiho. Na dalším úseku mu to Dani Sordo vrátil a dostal se do čela, naopak Lappi v hodinách skončil v hlubokém sněhu a než se vyhrabal zpět na mokrý asfalt, přepustil třetí příčku Evansovi. Ten si navíc druhou příčku pojistil vítězstvím na RZ 9, Ogier se opět vrátil před Sorda do čela. Tänak pak o půl vteřiny přeskočil i Lappiho. V průběhu této zkoušky se déšť začal měnit ve sněžení, časy výrazně zpomalovat a auta zapadávat. Což slibovalo zajímavý průběh následující sekce.

Petr Nešetřil - Jiří Černoch (Porsche 997 GT3) - ACI Rally Monza 2020

Přestože se záběry ze zasněžené RZ 9 objevovaly všude možně, většina týmů pro následující zkoušky v servisu zvolila spíše mokrou variantu obutí. Že je byla volba špatná, se ukázalo hned na prvním testu. Na začátku se sice jelo za velkého deště, s postupující nadmořskou výškou se však povrch měnil na sníh a led, posléze se opět klesalo do rozmoklého údolí, aby to opět začalo stoupat na uklouzané cesty. Jezdci evidentně měli problémy poradit si s častou a nepředvídatelnou změnou povrchů, kdy bylo potřeba některá místa projet hodně opatrně. To nezvládl už první na trati Gus Greensmith, který poslal svůj vůz ve velké rychlosti do svodidel, přetočil se, proboural svodidla a skončil mezi stromy. Takamoto Katsuta dostal během zkoušky několikrát varování, v jednom vracáku mu i zhasl motor, ale až do cíle dokázal dojet jako jediný. Třetí Ole Christian Veiby totiž na stejném místě jako Greensmith rozebral svůj Hyundai i20 Coupe WRC tak důkladně, že zatarasil trať, a zkouška musela být zrušena.

Přichází RZ 11, druhý průjezd nejkratší zkouškou Gerosa, která měří jen 11,09 km. A jak se nakonec ukázalo, jedná se o rozhodující zkoušku celého šampionátu. Opět se začínalo na mokru, s pokračujícími kilometry však začalo přimrzat a objevil se sníh. Opět bylo potřeba zvolit správné tempo, vhodný kompromis mezi rychlostí a spolehlivostí. To bohužel nedokázal Elfyn Evans, který na zasněženém úseku sklouzl pod trat a připravil se tak o téměř veškeré na titul. Ještě stihl zpomalit za ním jedoucího Ogiera, aby neudělal stejnou chybu, a ten tak mohl v klidu doklouzat do cíle zkoušky. Nakonec si tato vložka vybrala ještě jednu daň v podobě rychlého Fourmauxe, který o dvě zatáčky za Evansovým místem rovněž uklouzl a poničil zavěšení svého auta. Nejvíce zklamaný pak byl Esapekka Lappi, který měl ze všech pilotů skutečně zimní variantu pneumatik, ale z týmu mu nikdo neřekl, jaké jsou na zkoušce podmínky, takže si zimní pneu vezl v kufru. S pokračujícím časem přestalo sněžit a trať se rozjezdila, takže později startující jezdci byli schopni zajet velmi rychlé časy. Vítězství ve zkoušce si tak připsal Umberto Scandola s Hyundai i20 R5, když porazil o 12 vteřin Ogiera. Do první desítky se na zkoušce dostali i jinak nevýrazní Paul-Andre Mariani a Marco Gianesini.

Rozuzlení pak měla přinést 22 km dlouhá zkouška Costa Valle Imagna. Z toho plných 14 km bylo na sněhu hlubokém 10-20 cm, posádky čekal i zrádný 18% sjezd. Takamoto Katsuta jakožto první jezdec stál na startu do zkoušky a čekal a čekal a čekal... ...až se nedočkal. Organizátoři se rozhodli, nejspíš pod dojmem nepříliš vhodné volby pneumatik řady posádek, tento úsek definitivně zrušit. Velká škoda, posádky tak přišly o pomyslný vrchol soutěže.

Thierry Neuville a Ott Tänak na ACI Rally Monza 2020

Večer už následovala jen noční rychlostní zkouška zpět na autodromu, která jen zvýraznila 'diváckou nudu' odehrávající se na okruhu v porovnání s klasickými zkouškami. V podobném duchu se nesly i závěrečné tři nedělní okruhové zkoušky, navíc ještě podtržené tím, že nikomu o nic nešlo. Všichni vesměs potřebovali dojet do cíle kvůli bodům - ať už do hodnocení jezdců, tak i týmů. Jediným zářným bodem z této nudy je tak vítězství Takamoto Katsuty na závěrečné Power Stage...

A jak to tedy dopadlo? Vítězství si připsal Sébastien Ogier, což mu bohatě stačilo k zisku sedmého titulu mistra světa. Dani Sordo dojel druhý a Ott Tänak třetí, což týmu Hyundai stačilo k vítězství v hodnocení značek. První pětku uzavřeli Lappi a Rovanperä, kteří závěrečný den jen projeli, aby se dostali do cíle. Tím výčet vozů WRC v popředí končí, zbytek obsadily speciály R5. Šesté a sedmé místo ukořistili Andreas Mikkelsen a Oliver Solberg, evidentně dobře rozjetí z nedávných uklouzaných závodů ME. Osmý dojel Jari Huttunen, jenž si pojistil titul ve WRC3. Jezdci WRC2 ani tentokrát svým soupeřům na podobných strojích nestačili, deváté místo celkově a hlavně prvenství ve WRC2 pomohlo k zisku titulu Madsi Ostbergovi. Desátý skončil Pontus Tidemand, který tím naopak o šanci na tento titul přišel. Nehrála mu do noty ani nesprávná volba pneumatik v sobotu, ani odstoupení jinak rychlého Fourmauxe, ani angažování Jana Kopeckého. Ten se při letošní nuzné porci pouhých tří absolvovaných závodů, navíc po dvouměsíční pauze od posledního startu na Pačejově, nebyl schopen dostat do pořádného tempa a nakonec skončil třináctý absolutně se ztrátou tří minut na Mikkelsena. Na Monze se jelo také o titul v JWRC, na startu se však sešla pouze skromná sestava šesti posádek. Havárií v pátek se připravil o šance na titul mladý Fin Sami Pajari, v sobotu pak ošklivě havaroval Martins Sesks. Prvenství si tak celkem bezpečně připsal švédský jezdec Tom Kristensson. Na startu se v rámci FIA RGT Cupu představil i Petr Nešetřil. Kvůli rozbitému přednímu oknu neabsolvoval poslední páteční zkoušku, nakonec skončil 62. a čtvrtý v kategorii RGT.

Letošní hodně podivná sezóna je za námi. Jediná Rallye Monte Carlo se odjela za normálních podmínek. Ve Švédsku se zrušila řada zkoušek kvůli nedostatku sněhu, v Mexiku se kvůli covidu zrušila závěrečná etapa. A pak už to šlo definitivně z kopce. Závody se rušily, přidávaly a zase rušily. Nakonec se podařilo odjet ještě Estonsko, Turecko, Sardinii, aby se vše zakončilo dalším italským podnikem na Monze. Dá se říct, že sezóna skončila podobně, jako začala. Někteří začali závěrečnému závodu říkat Rallye Monza Carlo. Proměnlivé počasí, spousta vody i sněhu a neznámé tratě nakonec udělaly podnik mnohem zajímavější, než se na první pohled čekalo. Stejně se ale také potvrdilo, že tato varianta je pouze z nouze ctnost a dá se s přimhouřením všech očí použít jako podnik za zavřenými dveřmi. Rozhodovat o titulu by se nicméně mělo spíše na klasických rychlostních zkouškách. Pokud se bude mít Monza ještě někdy do MS vrátit, přimlouval bych se k využití okruhu jen jako zázemí a třeba jedné superspeciální rychlostní zkoušky, zbytek ale vyhnat ven mimo areál, na klasické tratě.

Konečné výsledky ACI Rally Monza

Konečné pořadí mistrovství světa

- - - - - - - - - - - - - SHAKEDOWN - - - - - - - - - - - - -

Výsledky shakedownu

- - - - - - - - - - - - - PŘED STARTEM - - - - - - - - - - - - -

Po zrušení větší části podniků se finále letošního mistrovství světa v automobilových soutěžích uskuteční na ACI Rally Monza, která si připravila pro posádky rychlostní zkoušky nejen na samotném stejnojmenném okruhu, ale také trojici náročných úseků v okolí Bergama, které se pojedou v sobotu. Průběh soutěže můžete sledovat ŽIVĚ společně se serverem AutoSport.CZ.

Dani Sordo - Carlos del Barrio (Hyundai i20 Coupe WRC) - ACI Rally Monza 2020
-plu- ; AutoSport.CZ
Sdílet

Příspěvky / komentáře

info

Abyste mohli psát komentáře ke článkům, musíte se přihlásit
toplist