www.autosport.cz - Vše o rally sportu

Dnes je 25. dubna 2024, Svátek má Marek, zítra Oto

Mistrovství světa

ME

MČR a RSS

Ostatní soutěže

Autosport.cz

Toyota Gazoo Racing jde do Rallye Monte-Carlo v nezměněné sestavě

20. ledna 2021 • 10:00

Toyota Gazoo Racing WRT se připravuje na zahájení sezóny 2021, kterou ve dnech 21.-24. ledna otevírá závod Rallye Monte-Carlo. Cílem týmuje vítězství v tomto legendárním zimním podniku. Od premiéry ve světovém rallyovém šampionátu FIA v roce 2017, kdy se Toyota Yaris WRC v tomto podniku umístila druhá, si Toyota v Monaku každoročně dojela pro pódiové umístění minimálně s jedním vozem.

Sébastien Ogier - Julien Ingrassia (Toyota Yaris WRC) - Rallye Monte Carlo 2020

Tentokrát míří na stupeň nejvyšší a do závodu nasazuje nezměněnou jezdeckou sestavu, kterou bude po celou tuto sezónu tvořit sedminásobný a úřadující mistr světa Sébastien Ogier, loňský vicemistr světa Elfyn Evans a vycházející hvězda Kalle Rovanperä.

Ogier je sedminásobným vítězem závodu Rallye Monte-Carlo, jehož centrem je Ogierovo domovské město Gap ve francouzských Alpách. Nejstarší podnik celého soutěžního kalendáře WRC – letos slavící již 110. výročí – je zároveň jedním z vůbec nejobtížnějších z důvodu proměnlivých klimatických podmínek, které mohou kolísat od suchého asfaltu až po sníh a led – někdy i během jediné rychlostní zkoušky. To znamená, že klíčovým faktorem pro výsledek v celém závodu často může být volba obutí.

Týmy letos pojedou na nových pneumatikách firmy Pirelli, která se stává výhradním dodavatelem všech týmů v nejvyšší kategorii WRC. Během šesti týdnů od skončení posledního kola sezóny 2020 tým ve Francii testoval čtyři různé druhy obutí za různých klimatických podmínek, které jsou pro Rallye Monte-Carlo typické.

Závod by měl startovat ve čtvrtek odpoledne dvojicí rychlostních zkoušek severně od města Gap. V pátek ráno zamíří posádky na západ na tři nové měřené úseky, z nichž dva se budou po poledním servisu opakovat.

V sobotu ráno se rallye vydá východně na dvě rychlostní zkoušky před finální servisní pauzou ve městě Gap, načež se podruhé uskuteční erzeta La Bréole – Selonnet a posádky se vydají do Monaka. Poslední den se závod uskuteční o něco západněji od knížectví než obvykle a bude zahrnovat dvě rychlostní zkoušky, které se pojedou dvakrát.

Jari-Matti Latvala (šéf týmu): „Moje přípravy na Rallye Monte-Carlo ve mně letos vyvolávají úplně jiné pocity v této nové roli, sleduji vozy v servisu a nemyslím na to, až usednu za volant, ale místo toho mám na starosti, zda jsou všichni z týmu připraveni na první kolo sezóny. V týmu panuje velmi dobrá atmosféra. Vloni touto dobou to bylo pro všechny tři naše jezdce vůbec první rallye s Yarisem WRC, a přesto Seb i Elfyn dokázali bojovat o vítězství. Nyní si s vozem již rozumí, takže by měli mít lepší výchozí pozici. Jak známo, Monte je pravděpodobně nejnáročnějším podnikem roku, kde můžeme vždy čekat nějaké překvapení a velkou roli mohou sehrát klimatické podmínky. Ale myslím si, že jsme všichni připraveni dobře. Přechod k jinému dodavateli obutí je vždy celkem velkou výzvou, což také bylo předmětem týmového testování před Monte; bylo nutné zvyknout si na nové pneumatiky Pirelli a připravit správné nastavení vozu. V regionu bylo celkem dost sněhu, ale dokázali jsme vyzkoušet všechny varianty obutí za různých podmínek, což bude pro rallye velmi cennou zkušeností.“

Sébastien Ogier: „Všichni vědí, že Rallye Monte-Carlo je podnikem, který toužím vyhrát ze všech nejvíce. Ale je to rallye, ke které musíte přistupovat s velkou pokorou, protože je kvůli podmínkám vždy náročná, a abyste vyhráli, musíte na to jít chytře. Letos budou mé pocity trochu jiné: vždy jsem se těšil masivní podpoře diváků, ale i když nebudou fyzicky kolem trati, jsem si jist, že příznivci budou fandit před televizemi a já se budu snažit jim udělat radost. Na tuto sezónu jsem lépe připraven, protože s Yarisem WRC jsem již absolvoval pár rallyových podniků, což mi dodává více sebejistoty. Nicméně budeme si muset zvyknout na nové obutí, zejména na Monte-Carlu, kdy máme k dispozici větší paket než v kterémkoli jiném podniku. Ale už se na to těším, protože z mého pohledu je to zajímavý aspekt rallyového závodění: zkusit připravit optimální strategii obutí a využít jej tím nejlepším možným způsobem.“

Elfyn Evans: „Osobně jsem v roce 2020 absolvoval velmi dobrou první sezónu v týmu, ale samozřejmě chvílemi došlo i na překvapení. Teď po 12 měsících jsem již lépe obeznámen s okolím, což by mi mělo úvod roku usnadnit. Konkurence je ale vždy velmi silná, takže se musíme stále posouvat kupředu a chceme být vždy lepší a lepší. V soutěžním kalendáři je několik tradičních podniků, které vždy přitahují pozornost a u kterých si říkáte, že by bylo skvělé je vyhrát – a samozřejmě jedním z nich je i Rallye Monte-Carlo. Erzety jsou tam zpravidla moc pěkné a jízdu si moc užívám, ale samozřejmě podmínky to mohou celkem dost zkomplikovat – zejména za tmy, sněhu a ledu, kdy je těžké odhadnout, jaký grip vlastně máte. Při testování nového obutí Pirelli jsem měl možnost během dvou dnů vyzkoušet dvoje zcela odlišné podmínky, což bylo dobré k prověření různých možností, které máme pro tuto rallye k dispozici.“

Kalle Rovanperä: „Letos byla pauza mezi sezónami dost krátká; spíše mám pocit, jako kdybychom nezahajovali novou sezónu, ale prostě mířili na další podnik. Vloni jsem se toho hodně naučil, ale sezóna byla příliš krátká a s tímto vozem jsem tolik kilometrů ještě nenajel. Věřím, že letos toho ujedeme mnohem více a pocity budou stále lepší a lepší. Rallye Monte-Carlo je tradičně nejzáludnějším podnikem v celém kalendáři. Chci zajet lépe než vloni a tlačit na pilu o něco více, ale vždy je hodně snadné udělat chybu. Doufejme, že zajedeme čistou rallye s dobrým výsledkem. Testování obutí Pirelli za podmínek jako na Monte bylo celkem zajímavé: měli jsme suché podmínky i sníh a led; mé pocity byly celkem dobré.“

-pr-
Sdílet

Příspěvky / komentáře

info

Abyste mohli psát komentáře ke článkům, musíte se přihlásit
toplist