www.autosport.cz - Vše o rally sportu

Dnes je 28. března 2024, Svátek má Soňa, zítra Taťána

Mistrovství světa

ME

MČR a RSS

Ostatní soutěže

Autosport.cz

SOUHRN: Gryazin vítězem Kowax Valašské Rally ValMez 2021 (+ OHLASY)

28. března 2021 • 17:50

Po dlouhé zimní pauze konečně startuje tuzemská soutěžácká sezóna. I v této náročné době a za přísných hygienických opatření se uskuteční první soutěž letošního MČR - Kowax Valašská Rally ValMez s centrem ve Valašském Meziříčí. Průběh soutěže můžete sledovat ŽIVĚ společně se serverem AutoSport.CZ.

Výsledky Kowax Valašské Rally ValMez ON LINE --- Základní informace o Kowax Valašské Rally ValMez --- Diskuzní fórum k Kowax Valašské Rally ValMez

Ohlasy z cíle

Nikolaj Gryazin: „Vyhráli jsme, takže se logicky radujeme. Pro nás to bylo důležité rozjetí před soutěží mistrovství světa v Chorvatsku. Zdejší rychlé tratě nám připomenuly Barum rally, na které jsme v minulosti už startovali. Svým způsobem jsme tedy zakončili nedodělanou práci z této soutěže. Na Barumku bych se ale rád vrátil. Valašská rally byla moc hezká. Jsou tu pěkné tratě s rychlými ale i úzkými úseky. Nenajeli jsme sice moc kilometrů, ale rychlostní zkoušky byly náročné a pokud je celé české mistrovství takové, tak to zde není lehké.“

Kowax Valašská Rally ValMez 2021; foto: J.Vaškovič

Jan Kopecký: „Gryazinovi patří obrovská gratulace, předvedl neskutečný výkon. My jsme mu včera sekundovali až do místa, kde jsem zapomněl utáhnout kolo. Dnes už jsme se zaměřili na Filipa, abychom ho předstihli a to se nám povedlo. Jemu zase patří dík za skvělý dnešní souboj. Ta včerejší chyba se samozřejmě podepsala na mé dobré náladě, protože takové věci se nám opravdu nesmí stávat. V ten moment jsme ani nedoufali, že dojedeme do cíle Lešné. Dneska, abych nevyrobil nějakou hloupou chybu, jsme se zaměřili pouze na Filipa.“

Filip Mareš: „Soutěž hodnotím pozitivně, ale nebudu lhát, že bych nějak jásal, protože nám druhé místo uteklo o kousek. Určitě jsme měli na to ty čtyři vteřiny najít. Na druhou stranu, takhle blízko jsme nikdy nebyli, takže jsme spokojení, že je vidět posun kupředu. Chceme tedy na tomto dál pracovat o pokud možno i dostat se i před Honzu, ale to je běh na dlouhou trať. Bodový základ máme dobrý a musíme prostě makat dál. Rezervy jsou všude, v rozpisu, v jízdě, je to o detailech. Jede se rychle, dost se to vyrovnává. Klobouk dolů před Adamem Březíkem, i když nedojel, Dominik Stříteský super výsledek, Erik Cais je také velký talent, je dobře, že se ta špička rozšiřuje. Další závody budou určitě zajímavé.“

Dominik Stříteský: „Letošní Valaška nás překvapila opravdu hodně. Počítali jsme s výsledkem okolo hranice první desítky, ale nakonec jsme v cíli na čtvrtém místě absolutně a třetí v rámci domácího mistrovství. To je při prvním startu s novým autem něco neskutečného. Dnešek nám s výjimkou Poličné docela sednul. Tato zkouška je tak náročná, že mi chybí zkušenosti, abych tam byl víc konkurenceschopný. Nemyslím, že by na mě tento výsledek kladl větší tlak. Celý letošní rok máme postaven na získávání zkušeností a najetí potřebných kilometrů, abychom byli schopni o tyto pozice bojovat častěji v příštím roce. Možná i to je ten důvod tohoto výsledku, že si nemusíme žádný tlak připouštět.“

Erik Cais: „Dnes to bylo rozhodně lepší, asi mi opravdu pomohl noční odpočinek. Dnes ráno už jsem se cítil lépe a tak jsme se rozhodli pokračovat v soutěži. Nebylo to sice stoprocentní, ale cítil jsem se v autě rozhodně líp než včera. Dokazovaly to i dvě poslední zkoušky, kdy jsem potřeboval 'zlomit' Honzu Černého, což se povedlo. Jelo se tu velké tempo, takže jsem rád, že jsme se dostali do první pětky. Ale závodí se prostě všude, bez ohledu, jestli je to soutěž domácího šampionátu nebo mistrovství Evropy. Navíc tu byla konkurence v podobě Nikolaje a o to víc se jelo. Byl to krásný závod.“

Jan Černý: „Mlaďasové mě sfoukli jako svíčku. Nejsem spokojen ani se svým výkonem, ani s výsledkem. Nemám takovou jistotu, ale auto i tým fungovali skvěle. To je pozitivní. Klobouk dolů před organizátory, že to zvládli a udělali takhle pěkný závod. Věřím, že se pojede Šumava, určitě se nedáme. Víc se rozjedeme a začnu bojovat. Gratuluji mladé nastupující generace, kluci jeli pěkně a my musíme víc zabojovat.“

Petr Machů: „Dnes jsme si po včerejšku spravili náladu a dokázali sami sobě, že to jde, když se chce. V sobotu jsme udělali ještě jednu chybu, měli jsme ale štěstí v neštěstí. Přeskočili jsme pařez, ale naštěstí jsme se po něm jen sklouzli. Mohlo to skončit ulomeným kolem a mohli jsme dnes už zůstat doma. Předvedli jsme, že dokážeme jezdit rychlé časy a máme na čem dál pracovat.“

Albert von Thurn und Taxis: „Jsem rád, že se nám povedla dnešní druhá sekce. Byla to úžasná rally, opravdu. Jsem moc rád, že jsem tu mohl být. Je to pro mě radost startovat na českých soutěžích. Je tu opravdu velká konkurence, náročné rychlostní zkoušky. O víkendu jsme zažili od skvělé přilnavosti po úplnou klouzačku, rozbitý asfalt, šotolinu, katování, sucho, mokro, prostě kousek ode všeho. Jsem moc rád za tuto zkušenost. Doufám, že pokud to bude možné, že budu startovat na dalších rally v České republice. Příští týden se podíváme na náš kalendář. Určitě bych rád jel Šumavu, v plánu máme i Český Krumlov, pokud budeme mít na podzim prostor.“

Věroslav Cvrček: „Před soutěží jsme chtěli být v první desítce, ale upřímně, reálně jsme to viděli tak na první patnáctku. Nemůžeme mít ale malé cíle a chceme se určitě dál zlepšovat. S dnešní etapou jsem spokojený. Je vidět, že se potřebujeme rozjet, získat zkušenosti s autem. I dál chci jet v klidu a neriskovat. Konec rally jsme si užili, svedli jsme souboj s Romanem Odložilíkem a poslední zkouška byla opravdu nádherná.“

Lukasz Kotarba: „Byl to moc hezký závod. Dokázali jsme se zrychlovat a skončili v první desítce, což považujeme za úspěch, protože rozhodně nepatříme ke špičce mistrovství Evropy nebo světa. Navíc jsme moc rádi, že jsme si tu mohli porovnat své schopnosti s vašimi jezdci.“

Roman Odložilík: „Důležité je, že jsme získali nějaké body do českého mistrovství. Je dobře říct, že se Valaška nakonec jela, určitě se tím nic nepokazilo a myslím, že klidně mohlo jet i s diváky. Doufám, že se do Šumavy situace trošku změní a hlavně že se pojede. Pokud jde o náš výkon, není to úplně to co bych chtěl, ale je to začátek sezóny. Jsem rád, že jsme se svezli a auto je celé. Bylo to zde těžké, včera tomu pomohlo počasí. Těšíme se na Šumavu.“

René Dohnal: „Byla to velice náročná soutěž. Na začátku jsme po zimní zimní pauze udělali několik chybiček a měli na můj vkus dost krizovek, ale udrželi jsme se na trati a vyhnuli se defektům. Dnes to bylo taky hodně náročné. Na poslední kolo jsme měli vymyšlenou přezouvací strategii, ale na Poličné jsme pomáhali dostat se z auta posádce, která havarovala před námi a díky tomu jsme ztratili hodně času a nemohli přezout před Bystřičkou. Museli jsme jet na měkkých pneu a udržet Creightona za námi. Šli jsme do toho naplno, asi na hranici mých možností a schopnost. Navíc mi nevyšel poslední vracák, kde jsem musel couvat. Ale podařilo se, jsem naprosto nadšený. Na Šumavě bude určitě rychlý Honza Dohnal, ale mě se potvrdilo, že toho mám hodně v hlavě a nesmím na to tlačit. Ještě i trošku musíme zpracovat na autě.“

Wiliam Creighton: „Pro nás je to opravdu dobrý výsledek. V průběhu soutěže jsme dokázali vylepšovat náš vlastní výkon. Snažili jsme si zvyknout na místní zkoušky a hodně nás to bavilo. Bohužel jsme na předposlední zkoušce poškodili ráfek, takže jsme na té poslední museli být docela opatrní. Pro nás to byla úžasná zkušenost. Každý ostrý kilometr v autě je pro nás dobrý k tomu, abychom získavali znalosti a zkušenosti. Moc se nám to zde líbilo. Pořadatelé odvedli výbornou práci, soutěž měla hladký průběh. Určitě bych se chtěl do České republiky vrátit, uvidíme.“

Václav Stejskal: „Jsme nadšení, o takovém úvodu sezóny jsme ani nesnili. Doufáme, že budeme bojovat o dobré umístění i na dalších soutěžích, ale uvidíme ještě, s jakým autem pojedeme. Původní plán byl, že zde auto představíme, ale pak pojedeme s klasickou R3T, ale tohle auto funguje. Samozřejmě, Honza Dohnal měl defekt a ještě se zrušila jedna zkouška, jinak by nás asi měl. Na druhou stranu, nám třeba včera zapršelo, on jel za sucha, ale to jsou prostě závody.“

Petr Zedník: „Ze začátku to bylo trápení, ale tak to ale asi měli všichni. Museli jsme hodně pracovat na nastavení auta, navíc to pro nás byl s tímhle autem první 'velký' závod. Rychlostní zkoušky byly parádní, i s autem už to ve finále bylo také lepší. Výsledek v podání auto, roky, Zedník je tedy dobrý.“

RZ 10 - Bystřička (14.54 km)

Posádka Nikolaj Gryazin - Konstantin Aleksandrov na voze Volkswagen Polo Gti R5 se stala absolutními vítězi letošní Kowax Valašké Rally ValMez 2021. Druhé místo v závěru soutěže vybojovala dvojice Jan Kopecký - Jan Hloušek před Filipem Marešem a Radovanem Buchou (všichni Škoda Fabia Rally 2 Evo).

Gryazin zakončil své vystoupení na letošní Valašce stylově prvenstvím na závěrečném rychlostním testu, o druhou příčku se zde podělili shodným časem Erik Cais a Dominik Stříteský. O čtyři desetiny za touto dvojicí byl Jan Kopecký před Filipem Marešem, čímž stvrdil své prvenství v rámci hodnocení Sonax MČR v Rally.

Asi největším překvapením soutěže se stal Stříteský, který si při své premiéře za volantem vozu kategorie R5 na soutěži MČR dojel pro domácí bronz. Spokojen nakonec může být i Erik Cais, který se v průběhu rally potýkal s únavou po prodělaném onemocnění a skončil celkově pátý.

Šestý Jan Černý a sedmý Miroslav Jakeš předvedli rovněž solidní výkon, když se jejich ztráta na vítěze v cíli soutěže zastavil úrovni jedné a půl minuty. Osmé místo znamená spokojenost pro Alberta z Thurnů a Taxisů, jeho odstup na Gryazina však už byl o dvě minuty větší, než u prvních dvou jmenovaných.

Deváté místo v samotném závěru vybojoval Věroslav Cvrček, když za sebe po poslední zkoušce odsunul Lukasze Kotarbu z Polska a také Romana Odložilíka.

Ve dvoukolkách se stylem start - cíl radovala z vítězství dvojice René Dohnal - Roman Švec před irskými mladíky Wiliamem Creightonem a Liamem Reganem. Třetí příčku nakonec uhájil před Janem Dohnalem na poslední zkoušce Václav Stejskal navigovaný Stanislavem Viktorou, přestože Dohnal na závěrečném testu najel na Stejskala půl minuty. Páté místo na letošní Valašské rally získala 'veteránská' posádka Petr Zedník - Milan Pražák.

RZ 9 - Poličná (8.89 km)

Stejně jako ráno, tak i tentokrát zajel na Poličné nejlepší čas Nikolaj Gryazin. Druhý čas tentokrát zaznamenal Jan Kopecký, čímž se dostal na průběžnou celkovou druhou příčku, o 1.7 vteřiny před Filipa Mareše.

Jan Kopecký - Jan Hloušek, Škoda Fabia Rally2 Evo - Valašská Rally 2021; foto: M.Pléha

Polepšil si i Erik Cais, který byl na RZ 9 třetí, čímž přeskočil ve výsledkové listině pátého Jana Černého. Na čtvrté příčce se nadále drží Dominik Stříteský, který za třetím Marešem zaostává o 22.8 vteřiny.

Po havárii Pavla Ševčíka, jehož vůz skončil na střeše, byla pro zbytek startovního pole zrušena, resp. byly přiděleny náhradní časy. V kategorii 2WD se tak oproti předchozí zkoušce nic neměnilo.

RZ 8 - Juřinka (8.39 km)

Na osmém rychlostním testu si konečně mohl zlepšit náladu i Jan Kopecký, když zajel nerychlejší čas před Filipem Marešem a Nikolajem Gryazinem. Na pozici vedoucího Gryazina to samozřejmě žádný výrazný vliv nemělo, na druhého Mareše se naopak Kopecký dotáhnul na rozdíl pouhé desetiny vteřiny.

Čtvrtý čas zapsal ke svému jménu Dominik Stříteský, jenž tak zároveň přidal cenné dvě vteřiny v souboji o třetí příčku v klasifikaci domácího šampionátu. Pátý čas Erika Caise znamenal pro fryštáckého pilota přiblížení se k pátému Janu Černému na rozdíl 5.7 sekundy.

Ve dovoukolkách byl i podruhé na Juřince nejrychlejší Ir Craeighton, i když o pouhou desetinu vteřiny před Janem Dohnalem. Třetí byl Daniel Polášek, který si tak spravil náladu po zaváhání z první dnešní sekce.

Ohlasy po RZ 7

Nikolaj Gryazin: „Byl jsem docela překvapený. Pouze první zkouška byla suchá a jeli jsme čistě, ale hlavně druhá byla pěkně náročná, se spoustou špíny. Nedalo se na ní vůbec zabrat, na chybu tam není žádný prostor. Ta poslední byla hodně těžká, hlavně v té rychlé pasáži. V některých místech to bylo úplně oschlé, jinde zase plno posypu, kde auto utíkalo. Nic snadného. Jsme tu a druhá sekce bude snazší, protože víme do čeho jdeme. Na druhé zkoušce jsme na tom kluzkém něco ztratili, ale žádné drama. Asi už máme dost velký náskok, nemusel jsem jet úplně naplno. Zkusíme se ale ještě trochu zlepšit.“

Filip Mareš: „Dneska je to po včerejším dešti ještě 'prašivější' než včera. Doslova, protože toho prachu je hodně. Je to těžké, ale hezké. Zatím nejsem spokojený, protože kromě Poličné jsem měl značné rezervy. Pro druhou sekci je cíl zlepšit se. Nikolajův čas na této zkoušce je úžasný, klobouk dolů. Klouzalo všude, občas se to nedalo držet v té štěrkové koleji ani na rovině. Krásná erzeta na srdce. Ve druhém průjezdu bychom se chtěli přiblížit Nikolajovu času. Pneumatiky jsem asi zvolil správně, jako většina startovního pole.“

Jan Kopecký: „Nemá smysl se hnát za Nikolajem, je prostě nejrychlejší. Momentálně na něj prostě nemáme, takže se soustředíme na boj s Filipem, abychom ho přeskočili. Poličná je krásná, krajnice jsou ale po včereším dešti hodně promáčené, moc nečistot a bláta. Moc jsem to 'čuchal', ale pokud bychom se mohli vrátit do takových úseků, kde se jede v lese a bez vesnic, tak je to hodně zajímavé. Skvělá zpráva pro český motorsport je, že tu jsou dva mladí kluci, kteří se s tím nemažou a dokáží zajet skvělé dílčí výsledky. Pak přijde konzistentnost a předpokládám, že se časem zapojí do soubojů o první místo.“

Dominik Stříteský: „Ani jsem nevěděl, že jsme na Bystřičce zajeli druhý čas. Jedu jako včera, nehledím na výsledky a soustředím se na sžívání se s autem. S každým kilometrem se posouvám dál, učím se, je to zábava.“

Erik Cais: „Po poměrně krušné noci, kdy jsem vypotil asi dva litry vody, je to trochu lepší. Pro mě je důležitější, že líp vnímám. Tělo bolí, ale hlava je na tom lépe. Ty kratší vložky mi dnes trochu pomáhají. Poličná v lesích je nádherná, snažil jsem se tam jet a snad to bylo vidět i na čase.“

Jan Černý: „První RZ nebyla špatná, druhá spíš děsná a třetí se mi líbila, i když ne tak, jak bych si představoval. Jdeme ale dál. Kluci okolo nás jedou hodně rychle, i ti mladí. Je mi líto Adama, ale to se může stát. Nová zkouška je nádherná, ale ukrutně těžká. Bahno, štěrky, možná jsem to prodal až moc. Ale máme druhý průjezd a můžeme to zkusit znovu.“

Miroslav Jakeš: „Dneska jsme spokojení. Ten včerejšek mrzí, těch dvacet vteřin se nedá stáhnou. dnes jsem na dvojce a na trojce chyboval v retardéru, dvakrát jsem zastavil Ale musím tlačit a někdy to nevyjde. Jede se pěkně, je super, že ti mladí kluci jedou s náma.“

Albert von Thurn und Taxis: „Bylo to těžké. Byl jsem až moc opatrný. Na dvojce jsem měl krizi a pak jsem ztratil rychlost, hodně. Vůbec jsme nebyl spokojený se svým výkonem, i když podmínky byly náročné. Byla to ale krásná zkouška, skvělá novinka této rally. Velmi velmi těžká, uklouzaná, úzká. Ale první a třetí se mi líbily, na trojce jsem se snažil trochu zabrat, ale byl tam ten posyp, takže jsem musel dávat dost pozor. Budu spokojený, když udržíme svou pozici a zkusíme se ve druhé sekci zlepši.“

Roman Odložilík: „Na Valašce mi to nikdy extra nešlo, navíc jsme ani netestovali, jen pár svezení tady v Kopřivnici. Kluci jedou hodně rychle, na trati je dneska spousta nečistot a to mi taky moc nesedí. Prostě jedu pomalu, nerad bych to někde zahodil. S první desítkou budu spokojený. Měli bysme jet rychleji, zkoušky jsou pěkné. U Poličné mám zvláštní pocit, před třiceti lety jsem tam jel s Octavií Touring Sport a tehdy jsem se těšil na kopec a že pojedu dolů, dnes už se bojím z kopce dolů.“

Lukasz Kotarba: „Jelo se nám hezky. Na Poličné to hodně klouzalo, bylo potřeba nevyjet ze stopy, jinak to hrozilo výpadkem z trati. Jeli jsme v klidu ale docela rychle. Bystřička byla moc pěkná, rychlá a ukázali jsme, že dokážeme zajíždět konkurenceschopné časy. Uvidíme, co druhá sekce. Neměli jsme žádné potíže, trefili jsme se do pneumatik, spokojenost.“

Adam Březík: „Uděla jsem hloupu chybu, pozdě jsem zahnul a auto se svezlo po předku. Bohužel jsme ale trefili strom a urvali kolo. Nebylo to ale určitě přemírou snahy. Z mé strany ty dosavadní časy byly překvapením, protože jsme si to prostě v autě užívali. Neměli jsme vlastně jinak ani žádné krize, vše bylo v pohodě.“

René Dohnal: „Zvolili jsme relativně bezpečnou variantu obutí, které nebyla ideální na Bystřičku a na Juřinku. Měkký slick vzadu a středně tvrdý na předku. Na Poličné to bylo asi jedno. Měli jsme několik krizí, na Bystřičce nebyla žádná stopa a ten písek byl všude. Nějak jedu možná až moc opatrně, když myslím na body.“

Wiliam Creighton: „První zkouška byla čistá, takže v pohodě. Druhá ale byla opravdu hodně zrádná, se spoustou bláta na trati. Nebyla tam prakticky žádná přilnavost. Trojka se mi moc líbila. Ale celkově to byl čistý průjezd sekcí. Rychlou pasáž na Bystřičce jsem si opravdu užil. Orsák tým dělá skvělou práci a auto je výborné, takže dál pracujeme na nastavení.“

Daniel Polášek: „Věděl jsem, že mi Poličná nesedí. Chtěl jsem to jen projet a sbírat zkušenosti. Stáli jsme před startem, asi jsem se bohužel dost nesoustředil a v jedné zatáčce rozhodil geometrii o antikat, pak mě to koplo na brzdy a šli jsme do příkopu. Vypadl nám intercooler, ztratili jsme tlak v turbu. Bohužel jsme to nespravili, ale dojeli jsme až do servisu, tak to snad kluci zvládnou opravit.“

RZ 7 - Bystřička (14.54 km)

Čistý hattrick zkompletoval na 'Valašské bombě' Nikolaj Gryazin dalším nejlepším časem v řadě. Výborně ale zajel také Dominik Stříteský, který byl na Bystřiče druhý o 2.7 vteřiny za ruským pilotem.

Třetí pozice na RZ 7 náležela Janu Kopeckému před Miroslavem Jakešem a Janem Černým. Gryazin tedy opět přidal důležité vteřiny na Filipa Mareše, kterému obrazně dýchá na záda Kopecký s odstupem 1.9 sekundy. Na čtvrtou pozici se vrátil Stříteský před Černého, k dobru má na příbramského jezdce 4.3 vteřiny.

V kategorii 2WD zajel nejlepší čas Jan Dohnal s výrazným rozdílem před Wiliamem Creightonem a René Dohnalem, který na Bystřičce doplatil na volbu pneumatik. René Dohnal však zůstává dál na čele kategorie před Irem Creightonem . Na třetí místo se posunul Václav Stejskal, do této chvíle třetí Daniel Polášek absolvoval po výletu mimo trať zkoušku bez intercooleru, což výrazně ovlivnilo výkon jeho Fiesty R4 a zaznamenal propad na sedmou příčku.

RZ 6 - Poličná (8.89 km)

První průjezd zbrusu nové rychlostní zkoušky Valašské rally ukázal rychlost Nikolaje Gryazina. Ruský mladík devítikilometrovou zkouškou doslova proletěl v čase o sedm vteřin lepším než Filip Mareš, další vteřinu navíc ztratil Jan Kopecký.

Čtvrtý nejlepší čas zajel na Poličné Erik Cais, který ztratil na Gryazina devět sekund, pátý Miroslav Jakeš už zaostal o 12.6 sekundy, tedy 1.42 s/km.

Adam Březík - Ondřej Krajča, Škoda Fabia R5 - Valašská Rally 2021; foto: M.Pléha

Gryazinův náskok na druhého Mareše tak narostl na relativně komfortní půlminutu, což je s ohledem na dosavadní průběh soutěže více než dostatečný časový polštář pro zbývající zkoušky.

Z napínavého souboje o čtvrtou příčku se po výletu mimo trať, který skončil uraženým pravým zadním kolem, vyřadil mladý Adam Březík, na čtvrté místo celkově se vrátil zpět Jan Černý před Dominika Stříteského.

V kategorii 2WD drží vedení René Dohnal, který lehce odskočil Wiliamu Creightonovi, výletem mimo trať si málem zkomplikoval situaci s ohledem na udržení své pozice Daniel Polášek, když nakonec ztratil jen něco přes minutu.

RZ 5 - Juřinka (8.39 km)

Úvod druhého dne letošní Kowax Valašské Rally Valmez přinesl vyrovnaný souboj na trati nejkratšího měřeného testu soutěže. Nejrychlejší čas zaznamenal Nikolaj Gryazin o pouhých sedm desetin vteřiny před Janem Kopeckým, o dalších sedm desetin zpět byl na Juřince třetí Miroslav Jakeš.

Martin Vlček - Karolína Jugasová, Hyundai i20 R5 - Valašská Rally 2021; foto: M.Pléha

Rovné dvě vteřiny ztratil čtvrtý Dominik Stříteský, pátým časem si konečně zlepšil náladu po nevydařené sobotě Martin Vlček. Šestý Filip Mareš ztratil na Gryazina 2.6 vteřiny. Do šestivteřinového odstupu se přitom vešly posádky na prvním až desátém místě, jedenáctý muž na této RZ, Roman Odložilík, ztratil 7.2 sekundy.

V celkovém vedení tak zůstává Gryazin před Marešem a Kopeckým, za čtvrtého Adama Březíka se posunul před Jana Černého Dominik Stříteský. Tuto trojici však od sebe dělí pouhé dvě desetiny vteřiny.

Ve dvoukolkách se nejrychlejším časem předvedl mladík Wiliam Creighton, když byl o dvě desetiny rychlejší Jana Dohnala. Třetí čas s odstupem 4.2 vteřiny zaznamenal René Dohnal, jeho náskok na irského pilota se tak snížil na 11 vteřin. Třetí celkově zůstává Daniel Polášek.

- - - - - - - - - - - - - - 1. etapa - - - - - - - - - - - - - -

Ohlasy po 1. etapě

Nikolaj Gryazin: „Bylo to celkem dobré. Snažili jsme se být rychlí. Na třetí erzetě jsme jeli vyrovnaně s ostatními. Na Lešné jsem jel opatrně a neztratili jsme moc času. Je mi líto Honzy Kopeckého, ale to je rally, nedá se s tím nic dělat. Těšíme se na zítra. Náš cíl je jet v každé vložce co nejrychleji, abychom natestovali a připravili se na další závody, máme svůj plán a toho se držíme.“

Jan Kopecký: „Třetí zkouška byla dobrá, jeli jsme téměř na limitu, i když pro nás je důležité hlídat si především český mistrák. Vše jsem ale pokazil těsně před startem čtvrté vložky, kde jsme auto zdvihali o pět milimetrů výš a přehazovali přední kola za zadní. Udělal jsem obrovskou chybu, za kterou bych si nejraději nafackoval. Neutáhnul jsem levé zadní kolo. Stáli jsme asi tři kilometry před vložkou a zhruba po sedmi stech metrech nám to kolo upadlo. Kolo se odkutálelo, zaplať pánbůh nejelo do protisměru žádné auto. Honza kolo utíkal hledat, já zvedal auto, z každého kola vzít jednu matku a to jsme měli naštěstí ještě dvě rezervní. Štefty byly stržené, nemohl jsem to pořádně utáhnout. Vybruslili jsme z toho docela dobře. Další s prominutím koko.... jsem vyrobil hned po startu, pravými koly jsem trefil kámen, který jsem měl napsaný, takže máme ještě vyštíplý pravý předek a zadek. Z auta šly obrovské vibrace a nejistota, že to levé zadní kolo vydrží ... opravdu máme štěstí, že jsme tady.“

Filip Mareš: „Jsem spokojený, že za sebou máme konzistentní výkon, i když je prostor ke zlepšení. Teď jsme se ale hezky svezli. Měli jsme trochu štěstí v poslední erzetě, hned zkraje jsme měli pomalý defekt a dojeli jsme s velmi nízkým tlakem. Děkuji Michelinu, že mi to takto pomohl ustát. Máme z toho dnes radost, byl to hezký den. Zítra chceme navázat na výkony z dneška bez ohledu na délku erzet. Asi máme všichni radši ty delší, ale je to stejné pro všechny a nečeká nás nic jednoduchého. Juřinka se jede obráceně, Bystřička je vždycky těžká, navíc je tam hodně posypu a pak nová Poličná, která je podle mě perlou mezi českými erzetami a nikdo ji neznáme. Bude to zajímavé, navíc byly jen dva průjezdy a bude to hodně o rozpisu. Je celá těžká a v lese, bude tam i hodně nečistot. Uvidíme.“

Jan Černý: „Trojka se nám celkem povedla, ale čtverka mi moc nesedla. Pocit nebyl nejhorší, ale čas je bídný, musíme se podívat, v čem je zakopaný pes. I tak jsme se ale zrychlili, ostatní ovšem víc. Auto funguje skvěle, je to pořád jen o mně. Bylo by to možná snazší, kdyby bylo mokro, máme z takových podmínek víc poznatků, ale závody tady jsou na suchu moc hezké, jsou tu rychlá místa kde to i tak občas klouže.“

Adam Březík: „Je to super, pro nás nad očekávání. Ale pořád se držíme našeho cíle, a to je dojet do cíle v pořádku a učit se. Kupodivu byly druhé průjezdy mnohem čistší, než jsem očekával, v rozpisu jsem měl poznačeno mnohem víc bordelu. Byla tam vyjetá stopa, takže za mě dobrá. Zítra se jede Bystřička, což je legendární zkouška, ale já jsem tady nikdy nejel, tak jsem na to zvědavý. Potom se jede nová erzeta, která je typově podobná Semetínu a Kopné, což mám já za barákem a jezdíme tam pro zábavu v zimě. Těšíme se na to.“

Dominik Stříteský: „Jsem naprosto spokojený, už jsem dokonce zjistil i kolikátí jsme. Ale my se především bavíme, sžívám se s autem. Je to první závod, tak se nikam nehoníme. Nejdřív se to musím naučit a až později vyplynou věci, kterým se začnu přizpůsobovat a najdeme svůj limit. Zítra nás čeká velmi těžká erzeta, která je zbrusu nová. Bude to něco jiného, nepotřebuju to tady zahodit a radši obětuju dobrý výsledek za najeté kilometry. Potřebuju to auto dostat pod sebe, na výsledky můžu pomýšlet na konci sezóny, ale ne hned první závod. Přechod na nové auto je celkem dobrý, je to super auto, neřídí se těžko, důležité je si to osahat a naučit se jet na limitu.“

Erik Cais: „Paradoxně jsem docela spokojený, hlavně jsem rád, že jsme se dostali až sem. Cítím se mizerně, musel jsem si vzít i prášky, abych zůstal na nohách. Těším se, že se vyspím. Je možné, že je to ještě následek prodělaného kovidu, měl jsem po něm dny, kdy jsem byl hodně unavený. V Itálii jsme měli jen den tréninku a pak závody, navíc bez testu. Tady byl test, trénink, trénink, závod, takže to asi není ještě úplně v pohodě a nějak to na mě dolehlo. Uvidíme. Dnes jsem se snažil jet co nejvíc plynule a ty časy relativně nebyly zlé, protože ten můj výkon nebyl stoprocentní. Jede se vysoké tempo, člověk se na to musí adaptovat a budu hrozně rád, když mi bude zítra líp a budu moci jet rychleji.“

Miroslav Jakeš: „Určitě jsem teď byl spokojenější, ta ranní volba pneu byla opravdu špatná. Na tvrdších pneu byly časy hned o dvacet vtdeřin rychlejší. Bohužel, v tomhle tempu už se ta ranní ztráta zítra asi nedá dohnat. Jsem překvapený, jak jede Dominik s Adamem. Jsou to šikovní kluci, ale takhle vepředu a vyrovnaně, doufám, že jim to vydrží. Pro šampionát je to super. S Adamem jsme v jednom týmu, ale každý si nastavuje to svoje, Adam se snaží a to je dobrá cesta. My máme svoje odkoušené a mohli bychom případně poradit, ale podle výsledků asi není co.“

Albert von Thurn und Taxis: „Dnes jsem hodně spokojený. Byl to super den. Ty dvě zkoušky byly opravdu dlouhé a skvělé. Některá místa jsme znali z loňska a jeli jsme tam rychleji, některá byla nová a hodně zrádná, se spoustou nečistot. Moc se mi to líbilo a jsem rád, že jsme dokázali držet kilometrovou ztrátu na nejlepší pod 1.5 vteřiny. Na čele se jelo hodně rychle a jsem moc rád, že jsme v první desítce. V Česku je to pro mě moc dobrý výsledek. Určitě je fajn, že se zítra budeme moci porovnat na zbrusu nové zkoušce, ale je to hodně těžká zkouška. Je tam hodně zrádných míst kde po chybě ztratíte celou rally. Budeme se snažit jet hlavou a udržet svou pozici a dojet do cíle s dobrým výsledkem.“

Lukasz Kotarba: „Upravili jsme nastavení podvozku a dost nám to pomohlo, povedlo se nám i zrychlit. S druhou sekcí jsme tedy hodně spokojení. Trošku nám zapršelo, ale doufám, že nám to nesebere optimismus do dalšího dne.“

Martin Vlček: „Jasný syndrom domácích závodů. Jedu kolem balkónu a vyvedu dva úplné nesmysly. Kdybychom byli tisíc kilometrů od domova, bude to jinde a člověk nebude tolik chtít. A prohnuté dveře? Při nájezdu na parkoviště jsem zavadil o nějakou tu asi kasírovací bránu, tak ta už na Hukvaldech bohužel není. Zítra se jede na Valašsku, tam mám zase chalupu, tak asi budu muset jet opatrně.“

René Dohnal: „Nejhorší, co bychom teď mohli udělat je usnout na vavřínech, jak se říká. Máme sice pohodlný náskok, ale musíme se držet v tempu. Hukvaldy jsem se snažil projet rychle. V cíli byl čas ale špatný, proti prvnímu průjezdu, někde jsme tam ztratili 5 vteřin. Na Lešné jsme se báli, aby nezačalo pršet, což se v polovině erzety stalo a měli jsme tam nepěknou krizovku. Nakonec jsme ale neztratili příliš moc. Musím se poměřovat s těmi nejlepšími a musím uznat, že Creighton z Irska jede velmi dobře a udržuje mě ve střehu, v maximálním napětí. Kdybych polevil, mohl bych vyrobit chybu. Zítra se jede nová a krásná erzeta, bude to velice zrádné, ale budu se moc těšit.“

William Creighton: „Užíváme si to a auto jede výborně. Ve druhých průjezdech nakonec nebylo na trati tolik nečistot, kolik jsme očekávali, ale pro nás to byly 2 klidné průjezdy a učíme se jet na zdejších tratích. Udělali jsme menší změny v setupu a projevilo se to pozitivně. Na zítřek uděláme ještě drobné úpravy, protože zítřejší vložky budou víc zablátěné. Snažím se nedívat na časy, jedeme si to svoje. Už teď se těšíme na zítřejší etapu, pokud bude mokro, bude to hodně zrádné.“

Daniel Polášek: „Začali jsme pomaličku zrychlovat, jednoduše řečeno, bylo to fajn. Postupně si zvykám na auto. Nerad bych přeskočil nějaký krůček a udělal chybu, takže se snažím pomaličku a postupně zrychlovat. Každá nehoda by nás mohla stát další závod, tak opravdu neriskuju.“

Václav Stejskal: „Na poslední erzetě nám začalo pršet, tak jsme měli pár krizovek, párkrát jsem brzdil i očima. Auto nás velmi mile překvapilo, před závodem jsme najeli jen asi 20 kilometrů, takže jsme netušili, jak nám to půjde. Časy jsou výborné, jsme velmi spokojení. Zítřejší erzety jsou nesmírně těžké, tak uvidíme, jak dopadneme zítra.“

RZ 4 - Lešná (19.70 km)

V porovnání s předchozím testem přinesla závěrečná zkouška první etapy změny na čele průběžných výsledků. Potřetí dnes zajel nejlepší čas Nikolaj Gryazin, který tak nastoupí zítra ráno do druhé etapy z pozice lídra soutěže.

Za nejrychlejším Gryazinem byl druhý Filip Mareš před Adamem Březíkem, až za nimi pak se ztrátou 13.1 sekundy Jan Kopecký. Ten navíc po dramatické situaci ještě před startem zkoušky své časové konto zatížil desetivteřinovou penalizací za pozdní příjezd do časové kontroly před RZ 4. Stejný čas jako kostelecký pilot zaznamenal Erik Cais, šestý byl na trati čtvrté rychlostní zkoušky mladý Dominik Stříteský.

Gryazinův náskok na čele je aktuálně dvacet vteřin, nikoliv však na Kopeckého, který je třetí (+27.6 s), ale na Filipa Mareše. Na čtvrtou příčku si polepšil na úkor Jana Černého zlínský Adam Březík, těsně za nimi je pak Dominik Stříteský následován dalším mladíkem, Erikem Caisem.

Osmá příčka byla dnes souzena Miroslavu Jakešovi, s desátým místem je podle svých slov spokojen německý host Albert von Thurn und Taxis. Na poslední volnou příčku v elitní desítce se na závěr dne posunul Roman Odložilík.

V kategorii 2WD zajel nejrychlejší dílčí čas Jan Dohnal před René Dohnalem a Wiliamem Creightonem, celkově však nadále vede René Dohnal o 15.4 sekundy před irským mladíkem a třetí zůstává Daniel Polášek se ztrátou 23.7 vteřiny. S výrazným odstupem za ním je čtvrtý Václav Stejskal, páté místo hájí ostřílený matador Petr Zedník a šestá příčka náleží po sobotě Davidu Štefanovi.

RZ 3 - Hukvaldy (18.95 km)

Stejně jako při prvním průjezdu, i napodruhé byl na Hulkvaldech nejrychlejší Nikolaj Gryazin před Janem Kopeckým, i když tentokrát jen o jednu vteřinu. Pomyslný bronz pak na RZ 3 vybojoval Filip Mareš.

Za Marešem se ve výsledcích třetí zkoušky v pěti vteřinách seřadila 'smečka' pronásledovatelů, jmenovitě Jan Černý, Dominik Stříteský, Adam Březík, Miroslav Jakeš a Erik Cais (+9.4 sekundy na Gryazina). Devátý Thurn und Taxis ztratil osmnáct vteřin, desátý Polák Kotarba už přes dvacet.

Na čele průběžné absolutní klasifikace se tak nic podstatného neměnilo, s výjimkou desátého místa, kam se na úkor Věroslava Cvrčka posunul se svým Citroenem C3 R5 Lukasz Kotarba. Smůlu v podobě defektu zaznamenal Martin Vlček, který ztratil více než tři minuty.

Druhé Hukvaldy potvrdily dosavadní dominanci Reného Dohnala v kategorii dvoukolek, dobře si ale vede Ir Creighton, který zaostal o pět vteřin a nadále tak drží druhé místo celkově před mladým Danielem Poláškem.

Ohlasy po RZ 2

Jan Kopecký: „Na trati bylo sucho, jen pár zatáček je s blátem a vodou, jinak to šlo. Samozřejmě je tam spousta posypového materiálu, ale ten je suchý. Nikolaj byl rychlý, ale podle mě to má naučené z onboardů, při Barumce mi snad říkal, že trénuje Semetín na simulátoru. To je ta mladá generace, já na ty onboardy nemám tolik času a nechci jet zpaměti. Na první zkoušce jsem jel po startu trochu opatrněji, optimálně jsem se rozjel až ve druhé polovině. Auto funguje dobře, maximálně nějaké drobnosti. Uvidíme co počasí, doufejme že se trefíme do předpovědi.“

Nikolaj Gryazin: „Nebylo to zlé, ale prostě tak jako když jste někde poprvé. Hlídal jsem si zrádná místa a neriskoval. Na některých místech jsme zkoušeli jet naplno, ale bylo vidět, že občas jsme mohli jet rychleji a posunout i brzdné body. Na druhé zkoušce jsme trochu chybovali, ale nic dramatického. Myslím, že druhý průjezd bude zábavnější. V rámci přípravy na Chorvatsko jedeme stejné pneumatiky jako na mistrovství světa.“

Filip Mareš: „Zatím jsem spokojený, ztráta na kluky před námi není nijak obrovská. Nikolaj na nic nečeká, jede se rychle a i my se musíme snažit, abychom se udrželi v kontaktu. Není to lehké, hlavně Lešná je zrádná. Retardéry i antikaty jsou za mě v pohodě, je to stejné jako v tréninku. Do druhých průjezdů hlavně uděláme nějaké změny v rozpisu, na autě jen nějaké drobnosti, jsem spokojen jak funguje.“

Jan Černý: „Shakedown jsem nejel, protože je specifický a nechtěl jsem se nějak nervovat. Je to tu jiné než na rychlostních zkouškách. Rozkoukávám se, s autem jsem měl jeden testovací den na vodě a bahně, takže zdejší podmínky jsou jiné. Navíc jedeme nové pneumatiky, takže jsem takový opatrný. Ale je to dobré, budu spokojený, když budeme pomalu přidávat. Auto i pneu fungují, je to o mně abych zrychlil.“

Jindřiška Žáková: „Rozjezd byl docela dobrý, ale máme tam rezervy. Na trati bylo spousta štěrku a bláta, takže máme dopsaných dost změn. Uvidíme, jak nám to půjde ve druhém průjezdu.“

Martin Vlček: „Už na první erzetě mi dvakrát zhasnul motor a nemohl jsem nastartovat. Nechal jsem tam strašně moc. Na druhé vložce jsem v lese vylomil kus kola, ale naštěstí to neuteklo. Už jsem vyděšený dost, ale snad máme vše špatné za sebou. V lese bylo bláto a na poměrně přehledných úsecích spousta zbytků zimního posypu, zaregistrovali jsme i vodu z hor jak taje sníh a teče to dolů.“

Miroslav Jakeš: „Zvolil jsme asi moc měkká kola, hned po startu se mi to vozilo a trochu jsem znejistěl. Na Lešné jsem do toho chtěl jít víc, ale hned jsem trochu vyjel do lesa, i když se nic nestalo. Musíme trochu zrychlit, zkusím dát tvrdší gumy nebo získat víc jistoty. Nečistot na trati je dost, ale nic hrozného. Jsme na začátku, snad to bylo těmi pneumatikami, musel jsem dřív brzdit a reagovat.“

Adam Březík: „Je to zábava, nás to baví. Nikdy jsem tady nebyl, tak jsem byl plný očekávání. První vložky jsou hodně záživné, do cíle jsme přijeli s úsměvem na tváři. Auto funguje hezky, jsme spokojení a nebudeme nic měnit. Na druhých průjezdech zkusíme trochu zrychlit na některých místech, ale jen tak, aby to bylo bezpečné a dovezli jsme to do cíle. Na začátku Lešné bylo hodně nečistot, ale naštěstí jsme minulý týden test, který byl na ještě horších podmínkách, tak nás to nepřekvapilo a měli jsme dobře připravený rozpis.“

Dominik Stříteský: „Užíváme si to hodně, každý kilometr s tímto autem je zážitek. Teprve to auto dostávám pod sebe, učím se, kam mě to pustí a co si můžu dovolit. Ještě je hodně co zlepšovat. Na začátku Lešné byla spousta nečistot, najeli jsme tam na ostrý kámen a udělali pomalý defekt. Naštěstí se nic moc hrozného nestalo a dojeli jsme to v pořádku. Jsou to nádherné vložky.“

Roman Odložilík: „Tratě jsou rychlé, sem tam je něco vytaháno. Je to zajímavý rozjezd po přestávce. Máme trochu problém s autem, jsou tam nové pružiny, tak musíme poladit setup. Musíme s tím něco udělat, aby se to zlepšil. Kluci jedou hodně rychle, hlavně ti mladí překvapují.

Łukasz Kotarba: “Na první zkoušce se nám jelo výborně, užil jsem si to, ale na druhé nás překvapila spousta bláta. Na jednom místě jsme šli mimo trať, na to jsme nebyli připravení. Ale celkově je to pohoda, zkusíme se podívat na nastavení zavěšení, jestli uděláme drobné změny. Jsme spokojeni i s výběrem pneumatik.

René Dohnal: “Z mého pohledu to byly krásné erzety, ale hodně zrádné. Hukvaldy jsme se snažili projet v klidu na nových gumách Pirelli, které jsme ještě nejeli. Po půl roce mimo auto se sžívám zase se závodním tempem. Časem jsem překvapený, máme v autě nový restriktor, který nám sem dali, ale proti minulému roku jsem to skoro nepoznal. Na Lešné to bylo zrádné, hodně vytaháno, myslel jsem několikrát, že máme defekt, tak jsem po každé zatáčce trochu čuchal, jestli tam je nebo ne. V jedné vesničce jsme viděli měnit kolo Honzu Dohnala. Koncentrovali jsme se na sebe, moc jsme netlačili, ale výsledné časy jsou v pořádku. Honzy Dohnala je mi líto, ale doufám, že si spolu zazávodíme aspoň na jednotlivých erzetách.

Daniel Polášek: “Na první rychlostce jsme se snažili, bylo to dokonalé, bohužel na té druhé, na uskákaném rychlém, tam mně to nesedlo. Podle mě nebylo až tak moc vytaháno, tím, že poslední dva dny nepršelo je to, myslím, docela dobré. Bordel byl jen ve stínu v lese, ale jinak to není tak hrozné.

Wiliam Creighton: “Je to pro mě dobrá zkušenost. Pro mě je to tady něco úplně nového, musím si trochu zvykat, ale moc mě to baví. Na druhé zkoušce bylo hodně nečistot, myslím, že druhý průjezd bude dost nevypočitatelný. V nastavení auta uděláme menší změny, abychom se cítili víc v pohodě, ale jinak jsme se celkem trefili. Není to tu tak moc uskákané jako v Irsku, ale pořád je těch skoků a horizontů dost. Je to ale fajn a užíváme si to."

RZ 2 - Lešná (19.70 km)

První průjezd nejdelší zkouškou celé soutěže zvládnul nejrychleji Jan Kopecký, když byl o vteřinu rychlejší než mladý Nikolaj Gryazin. Třetí čas si připsal ke svému jménu Filip Mareš před Janem Černým a Adamem Březíkem.

Na čele tak po RZ 2 zůstává Gryazin před Kopeckým, na třetí příčku si polepši Filip Mareš. O půl vteřiny za Březíka se posunul z třetí na šestou příčku Dominik Stříteský, sedmý zůstal Erik Cais. Na konec první desítky za Alberta z Turnů a Taxisů pak postoupil Věroslav Cvrček.

Ve dvoukolkách byl nejrychlejší opět René Dohnal, druhý čas ale zajel nováček na valašských tratích Wiliam Creighton před Danielem Poláškem a ve stejném pořadí se tato trojice seřadila v průběžné klasifikaci čela kategorie 2WD. Na čtvrté příčce figuruje Václav Stejskal před Petrem Zedníkem.

RZ 1 - Hukvaldy (18.95 km)

Úvodní rychlostní zkouška letošní Kowax Valašské rally 2021 se stala kořistí mladého Nikolaje Gryazina na Volkswagenu Polo Gti R5. Ruský mladík byl na necelých devatenácti kilometrech o 4.6 vteřiny rychlejší než druhý Jan Kopecký na Škodě Fabii Rally2 Evo.

Nikolaj Gryazin - Konstantin Alexandrov, Volkswagen Polo Gti R5 - Kowax Valašská Rally 2021; foto: M.Pléha - AutoSport.CZ

Výborným třetím časem vstoupil do soutěže při své premiéře za volantem čtyřkolky v domácím 'velkém' mistrovství Dominik Stříteský, o čtyři desetiny za ním pak proťal cílovou fotobuňku Filip Mareš před Adamem Březíkem a Janem Černým (všichni Škoda Fabia).

Sedmý čas patřil Eriku Caisovi (+12.1 s) před Miroslavem Jakešem, Albertem von Thurn und Taxisem a polským Lukaszem Kotarbou. Posledně jmenovaná trojice ale ztratil na Gryazina dvacet a více vteřin.

Ve dvoukolkách byl na první zkoušce nejrychlejší René dohnal před Janem Dohnalem a Danielem Poláškem, čtvrtý byl William Creighton z Irska a pátý nestárnoucí Petr Zedník.

Po defektu a poškozenému levému přednímu kolu odstoupil za cílem zkoušky úřadující mistr Václav Pech.

Václav Pech - Petr Uhel (Ford Focus WRC) - Kowax Rally ValMez 2020

Shakedown

Výsledky shakedownu Kowax Valašské Rally ValMez

Před soutěží

Po dlouhé zimní pauze konečně startuje tuzemská soutěžácká sezóna. I v této náročné době a za přísných hygienických opatření se uskuteční první soutěž letošního MČR - Kowax Valašská Rally ValMez s centrem ve Valašském Meziříčí. Průběh soutěže můžete sledovat ŽIVĚ společně se serverem AutoSport.CZ.

-jav- , -plu- ; AutoSport.CZ
Sdílet

Příspěvky / komentáře

info

Abyste mohli psát komentáře ke článkům, musíte se přihlásit
toplist