www.autosport.cz - Vše o rally sportu

Dnes je 29. března 2024, Svátek má Taťána, zítra Arnošt

Mistrovství světa

ME

MČR a RSS

Ostatní soutěže

Autosport.cz

SOUHRN: Croatia Rally vyhrál Sébastien Ogier, navíc si uřízl ostudu

25. dubna 2021 • 20:00

Po dvouměsíční pauze konečně pokračuje mistrovství světa v automobilových soutěžích. Poprvé v historii se světový kolotoč vydává do Chorvatska, kde se uskuteční plně asfaltová Croatia Rally. Průběh soutěže můžete sledovat ŽIVĚ společně se serverem AutoSport.CZ.

Online výsledky - Diskuse k soutěži - Další informace k Croatia Rally

Sébastien Ogier - Julien Ingrassia (Toyota Yaris WRC) - Croatia Rally 2021

Po nervydrásajícím souboji s Elfynem Evansem a Thierry Neuvillem vyhrál třetí díl letošního mistrovství světa v automobilových soutěžích úřadující šampion Sébastien Ogier. Navíc si však uřízl velkou ostudu kvůli chování po civilní nehodě na přejezdu.

Jednou z novinek v letošním, hlavně o mimoevropské závody, notně seškrtaném kalendáři mistrovství světa byla Croatia Rally. Ta se snažila do kalendáře MS protlačit již několik let, a to hlavně díky velkým finančním příspěvkům a politickým jednáním. Právě koronavirová krize dopomohla soutěži k zařazení do kalendáře, velká politická podpora navíc umožnila odjet soutěž i v současných náročných hygienických podmínkách. Přestože nebyli diváci u tratí oficiálně povoleni, po dlouhé době se podél tratí tísnily davy diváků, které tak daly zavzpomínat na staré dobré časy. I přes některé nedostatky se nakonec úspěšně podařila i samotná organizace podniku, takže si organizátoři zaslouží pochvalu.

Pochvalu si určitě zaslouží také posádky za předvedené výkony. Tratě v Chorvatsku jsou hodně zrádné a specifické, navíc bývá vytahána spousta šotoliny při zkracování zatáček, čemuž nedokázalo zabránit ani množství antikatů. Úspěšnému průběhu závodu pomohlo také vpravdě letní počasí, případný déšť by zrádnosti tratí přidal ještě několik dalších levelů.

Jednoznačně bezkonkurenční bylo trio Ogier-Evans-Neuville. Prakticky po celý závod si jeli vlastní ligu a nikdo jim nestíhal. V první etapě byl nejrychlejší Thierry Neuville, který těžil po brzkém odstoupení Rovenpery z první startovní pozice a čisté tratě. Ogier s Evansem však byli za ním jen s minimálním odstupem. První rozhodující sekcí v souboji o vítězství se ukázalo sobotní dopoledne. Všichni jezdci Hyundaie zvolili nevhodné pneumatiky, nejvíc na to doplatil právě Neuville, kterého přeskočili oba jezdci Toyoty. A přestože se snažil svou ztrátu dohnat v odpolední sekci i v nedělní etapě, která konečně měla aspoň trochu rozumnou kilometráž, ztrátu dohnat nedokázal. O vítězství si to napřímo rozdali Ogier s Evansem. Ještě před závěrečnou power stage vedl Evans o 3,9 vteřiny, drtivým finišem jej však Ogier přeskočil o nicotné 0,6 vteřiny. V cíli bronzový Neuville ztrácel vteřin osm, ostatní piloti již ztráceli minutu a víc.

Čtvrtou příčku si celkem bezpečně vyjel Ott Tänak. Ten se prakticky po celý závod nedokázal dostat do tempa a konstantně na své soupeře o titul ztrácel. Ostatní soupeři však chybovali, takže si čtvrtou příčku vyjel celkem v pohodě. Výtečný výkon předváděl při své premiéře za volantem Fordu Fiesta WRC Adrien Fourmaux. Ani výlet mimo trať v závěrečné etapě jej nepřipravil o výborné páté místo. Hned za ním dojel po asi životním výkonu Takamoto Katsuta. Hlavně v sobotu se mu dařilo neskutečně. A i když těžil z první startovní pozice, i tak je nutné ocenit jeho vítězství v obou průjezdech dvacetikilometrové zkoušky Stojdraga-Gornja Vas.

Zato s dalšími jezdci na vozech WRC to už tak slavné nebylo. Sedmý dojel Gus Greensmith, u nějž nepomohla ani výměna spolujezdce. Dokázal zajet pár slušných časů, celkově ale dostal oblož od mnohem méně zkušeného Fourmauxe na stejném voze. Osmý pak dojel Craig Breen, který si od této soutěže hodně sliboval. Od začátku se mu však vůbec nedařilo, nedokázal se dostat do tempa a zajížděl hodně průměrné časy. I tak si dokázal držet pátou příčku za „velkou čtyřkou“ kandidátů na titul, a to až do RZ 9. Defekt a více než dvouminutová ztráta znamenala konec nadějí na alespoň trochu slušný výsledek. Ani druhé místo z power stage to příliš nezachrání. A jak dopadli ostatní jezdci s vozy WRC? Pierre-Louis Loubet opět nezklamal a po celkem slušném výkonu a soubojích s Fourmauxem, Greensmithem a Katsutou havaroval na RZ 14. Ještě hůř dopadl Kalle Rovanperä, který do soutěže vstupoval jako lídr šampionátu a měl tak v první etapě nejlepší startovní pozici. Dokázal ji využívat pouhých 5 km úvodní zkoušky, než havaroval. Auto bylo tak poškozené, že nebyla šance na návrat v rámci superally. Posledním vozem WRC byl francouzský gentleman driver Armando Pereira, který konstantně jezdil časy až za všemi jezdci JWRC a s propastnou ztrátou více než 40 minut (bez superally!) radši odstoupil.

Napínavé souboje se odehrávaly také v přidružených kategoriích. Napínavý souboj o každou desetinu sváděli ve WRC2 Nikolay Gryazin a Mads Ostberg, kterým v těsném závěsu sekundoval Teemu Suninen. Rozhodnutí přinesla RZ 13, kde Gryazinovi vypověděl službu posilovač řízení a více než minutová ztráta znamenala konec nadějí. Gryazin se aspoň snažil stahovat druhého Suninena, na předposlední zkoušce to však přehnal a skončil se svým Polem Gti R5 na střeše. Na třetí místo se tak dostal s více než dvouminutovým odstupem Marco Bulacia. Velký favorit Andreas Mikkelsen ztratil veškeré šance hned na RZ 2, kde jej postihly technické problémy, které opravoval dlouhých 35 minut. Soutěž nedopadla dobře ani pro juniorského mistra světa Toma Kristenssona, který i přes sympatické výkony dvakrát havaroval. V hodnocení WRC2 se měl soutěže zúčastnit i Erik Cais, ten však byl nakonec nucen svou plánovanou účast kvůli zdravotním problémům odvolat.

Zajímavou podívanou předvedla i kategorie WRC3. Vítěz z Monte Carla Yohan Rossel vedl od začátku, byt jeho náskok nebyl nijak obrovský. Na RZ 11 však poslal svůj Citroën C3 Rally2 přes střechu, ztratil více než dvě minuty a bylo po nadějích. Do čela se tak dostal velmi dobře jedoucí Kajetan Kajetanowicz a celkem bezpečně si udržel vedení až do cíle. Zato hned za ním to vřelo. Velmi dobrý výkon předváděl v první etapě obvyklý účastník mistrovství Evropy Niki Mayr-Melnhof, v závěru první etapy však musel vzdát kvůli poruše motoru. Ještě hůř dopadli Hermann Neubauer, Cedric De Cecco či Hiroki Arai, kteří skončili s rozbitými auty mimo trať. Nejhůře z nich dopadl japonský pilot, který si zlomil obratel a dá si od soutěží na chvíli pokoj. Chyby či technické problémy se nevyhnuly ani Nicolasi Ciaminovi, Chrisi Ingramovi či Sebastienu Bedoretovi. Za Kajetanowiczem tak dojel jako druhý po výborném výkonu další ex-evropan Emil Lindholm, alespoň na bronzovou příčku se po závěrečném finiši dokázal probojovat Yohan Rossel.

Velmi napínavou podívanou předváděli také jezdci JWRC, přestože se jich sešlo jen osm. Všichni jeli na hranici svých možností, řada z nich i za jejich hranicemi. Objektivně těžko říct, kdo z nich byl opravdu nejrychlejší, pořadí na RZ se skutečně přelévalo podle toho, jak se komu zrovna dařilo. Každopádně se potvrdilo, že občas je potřeba i trochu taktizovat. Jezdci hned v úvodu nejrychlejší nakonec chybovali. Asi skutečně nejrychlejší Pajari (vyhrál celkem 9 RZ) poslal svůj vůz přes střechu, Raul Badiu havaroval, Martin Koči měl defekt, Roberta Virvese zradila technika. Rozdíly v cíli jsou nakonec celkem velké, vyhráli ti, co nejmíň chybovali. Prvenství si připsal Jon Armstrong, který měl velkou krizovku už na shakedownu, ta jej však dostatečně varovala, takže se britský reprezentant počítačové hry Dirt Rally 2.0 během soutěže krotil a dokázal se vyvarovat větších chyb. Druhý dojel Martins Sesks, kterému se však na kluzkém asfaltu vůbec nedařilo, nedokázal se dostat do správného tempa, hlavně v první etapě. Třetí příčku nakonec vybojoval Lauri Joona, čtvrtý skončil Martin Koči.

Croatia Rally je za námi. Po organizační stránce se překvapivě celkem podařila, jezdecké souboje byly úchvatné. Největší kaňkou na kráse se tak stalo chování vítěze Sébastiena Ogiera. Ten byl během nedělní etapy účastníkem dopravní nehody na přejezdu. Video z této nehody obletělo celý svět, mnohem horší však bylo další video, při kterém během opouštění místa činu najížděl francouzský jezdec na místního policistu. Korunu tomu všemu nasadilo třetí video, kdy o chvíli později projel křižovatku na červenou. FIA se rozhodla Sébastiena Ogiera potrestat podmínkou a pokutou 7000 euro, jeho počínání však automobilovým soutěžím příliš dobrou reklamu neudělalo. Všechny tři zmíněné videa (i spoustu dalších) můžete nalézt v příslušném vlákně v diskusním fóru.

Další soutěží mistrovství světa v automobilových soutěžích se snad stane Vodafone Rally de Portugal o třetím květnovém víkendu.

Konečné výsledky Croatia Rally

Průběžné pořadí mistrovství světa

- - - - - - - - - - - - - SHAKEDOWN - - - - - - - - - - - - -

Výsledky shakedownu

- - - - - - - - - - - - - před startem - - - - - - - - - - - - -

Po dvouměsíční pauze konečně pokračuje mistrovství světa v automobilových soutěžích. Poprvé v historii se světový kolotoč vydává do Chorvatska, kde se uskuteční plně asfaltová Croatia Rally. Průběh soutěže můžete sledovat ŽIVĚ společně se serverem AutoSport.CZ.

Gus Greensmith - Chris Patterson (Ford Fiesta WRC) - Croatia Rally 2021
-plu- ; AutoSport.CZ
Sdílet

Příspěvky / komentáře

info

Abyste mohli psát komentáře ke článkům, musíte se přihlásit
26.04.2021 10:41
lubos
Nebyl bych tak bulvární a používal slovního obratu: během opouštění místa činu najížděl francouzský jezdec na místního policistu.
V daný okamžik se sešlo mnoho protichůdných aspektů: jezdec dostal pokyn odjet, s tím, že zástupce týmu situaci dořeší; tato informace neměla být "posunuta" k onomu policistovi a ten bránil v odjezdu. Emoce jezdce spojené s ubíhajícím časem hrály taky svoji roli. Tímto to neomlouvám, jen se pokouším vymezovat k bulvárním obratům na odborném serveru.
26.04.2021 13:24
Pluto - moderátor
Samozřejmě vím informace, které byly posléze vypovězeny při slyšení před sportovními komisaři. Byla tam nejspíš chyba v komunikaci, ani to však nikoho neopravňuje k najetí do policisty, který brání svým tělem v odjezdu. A k tomu jednoznačně došlo. Nevím, jestli je to zrovna bulvární obrat, je to konstatování faktu.
toplist