www.autosport.cz - Vše o rally sportu

Dnes je 29. března 2024, Svátek má Taťána, zítra Arnošt

Mistrovství světa

ME

MČR a RSS

Ostatní soutěže

Autosport.cz

SOURHN: Na Rally Hungary nejrychlejší Nikolay Gryazin, vítězem Ostberg

27. října 2021 • 01:00

Po dvou šotolinových soutěžích se mistrovství Evropy vrací na asfaltový povrch. Posádky se tentokrát vydávají do vinařské oblasti kolem Tokaje, kde se uskuteční další ročník Rally Hungary. Průběh soutěže můžete sledovat ŽIVĚ společně se serverem AutoSport.CZ.

Online výsledky - Rally Radio

Diskuse k soutěži - Základní informace k Rally Hungary

Nikolay Gryazin - Konstantin Aleksandrov (Volkswagen Polo Gti R5) - Rally Hungary 2021

Nikolay Gryazin s Konstantinem Aleksandrovem byli nejrychlejší posádkou letošní Rally Hungary a na cílové rampě zaslouženě slavili prvenství na předposledním závodě letošního mistrovství Evropy. Po následném zásahu sportovních komisařů se vítězem závodu stal Mads Østberg.

Rozjetý kolotoč národních šampionátů a mistrovství Evropy pokračoval o uplynulém víkendu na Rally Hungaria. Ne všichni závodníci jsou schopní toto tempo vydržet, řada pilotů tak v Maďarsku chyběla. Jedním z nich byl Alexey Lukyanuk, jemuž nedovolila finanční situace do Maďarska odcestovat. Na poslední chvíli vypadli ze seznamu přihlášených i Simone Tempestini, Petr Semerád a stále ještě úřadující šampion WRC3 Jari Huttunen. Ten se měl opět představit v barvách indického výrobce pneumatik MRF, po nepříliš vydařeném konci na Rally Catalunya a konci u Hyundai byl alespoň na poslední chvíli nahrazen Nilem Solansem, kterému tým dovezl nejnovější specifikaci Hyundai i20 N Rally2. Ke stabilní sestavě předních účastníků ERC a většiny domácích pilotů pak na startu přibyl i Nikolay Gryazin, který se do seriálu vrátil po pauze, která začala zlínskou Barum Czech Rally Zlín a také Mads Ostberg, který letos pravidelně jezdí maďarský šampionát a má dokonce i maďarskou licenci. Na startu se objevil také Andreas Mikkelsen, který přijel na start s velkým náskokem v hodnocení ERC, ale také s vidinou nutnosti vynechat poslední díl na Kanárských ostrovech, protože FIA a světový promotér naprosto nepochopitelně posunuli termín závěrečného podniku MS v Monze na stejný termín jako Rally Islas Canarias, a to vše kvůli tomu, že šlo o jediný víkend, kdy je k dispozici Valentino Rossi...

Po loňském hodně kritizovaném zrušení kvalifikace se rozhodli ji pořadatelé vrátit zpátky, místo toho zrušili jeden nedělní úsek, takže namísto tradičního formátu 2x3 se jelo 3x2. Tím se podařilo ušetřit jeden úsek pro seznamovací jízdy, i tak byl nesmyslný a pravidelně kritizovaný povinný čtyřdenní formát hodně napěchovaný. Ve čtvrtek řada posádek vyrážela na seznamovací jízdy v šest ráno a byli rádi, když se zpět na ubytování dostali před půlnocí. Vše navíc komplikovala dlouhodobá rekonstrukce mostu v Tokaji, jediném široko daleko přes řeku Tiszu. Nejbližší další most je vzdálený 45 kilometrů, čekací doba na kyvadlový průjezd jedním pruhem mostu trvala zhruba 40 minut, takže pro diváky, novináře či členy týmu mířící do vzdálených tankovacích zón bylo mnohdy výhodnější využít klasických trajektů. Pro závod pořadatelé vymysleli průjezd kolony vedené policejními vozy, kteří jezdili kyvadlově co 10 minut. Není to až tak úplně špatný nápad, jen je škoda, že pořadatelé dodrželi tradici našponovaných časů na přejezdy a tak měly posádky často problémy stihnout další časovou kontrolu.

Když už jsme u tradice, tou smutnou pro Rally Hungary je bezpečnost. Ta na tomto závodě prakticky neexistuje a dá se v této oblasti málo co pozitivního říct. Neukáznění a mnohdy hodně opilí diváci stojící na nevhodných a nebezpečných místech, špatně provedené vypáskování diváckých míst i nebezpečných zón, apatie či dokonce absence traťových pořadatelů. Je smutné, že tato situace byla kritizována i v předchozích dvou letech a ani potřetí nenastala žádná změna. Bohužel k tomu, kromě apatie pořadatele, přispěli i zástupci FIA, kteří opětovně nevyvinuli žádnou snahu o jakoukoliv nápravu a jen po závodě sepsali, co vše bylo špatně. Asi nemá cenu vypisovat, co všechno se nepodařilo. Spoustu z toho je možné shlédnout na fotografiích, videích či záběrech z Eurosportu. A některé zákulisní detaily radši ani není potřeba vytahovat ven. Každopádně se letošní Rally Hungary podařil skutečně husarský kousek nemající na úrovni ERC obdoby - ani jedna rychlostní zkouška nebyla odstartována ve správném čase podle časového harmonogramu ! Je faktem, že za některé zpoždění pořadatelé nemohou - ať už jde o zásah u nehody Hercziga, dvakrát hořící les po havárii Bastiena Bergounhe a jednoho lokálního pilota, nalezení mrtvého turisty, který spadl ze skály či více než půlhodinové kompletně zablokovaná jediná přejezdová cesta z Tokaje do Nyíregyházy kvůli civilní nehodě. Obvzláště začátek se však pořadatelům vůbec nevydařil. V už tak časově nabitém programu se úvodní Free practice zpozdila o více než dvacet minut, protože včas nedorazili pořadatelé. Když po tomto zpoždění a následném zastavení po havárii Torna žádaly posádky o opoždění kvalifikační zkoušky, byla tato žádost zamítnuta, že se pojede na čas. Posádky tedy upravily své strategie, vynechaly druhé průjezdy a přijely včas do ČK před kvalifikací... ...aby čekaly, protože se mezi free practice a Kvalifikací pořadatel rozhodl vytáhnout havarované vozidlo Torna... Večer se uskutečnila úvodní superspeciální rychlostní zkouška na rallycrossové trati Rábocsiring, ta zase pro změnu odstartovala o šest minut ! dřív oproti harmonogramu. No a první páteční zkouška byla zpožděna o 22 minut kvůli nefungujícímu rádiovému spojení. No a pak to pokračovalo už zmíněnými požáry a nehodami. Díky tomu měla soutěž konstantně menší či větší zpoždění, v poli navíc i přesto vznikaly celkem velké mezery, což nepomáhalo v bezpečnosti, protože si diváci mysleli, že už zkouška skončila nebo byla zrušena.

Mads Ostberg - Torstein Eriksen (Citroën C3 Rally2) - Rally Hungary 2021

Nechme ale pořadatelské kritiky a soustřeďme se na sportovní stránku. Ta se odehrála na stejném úseku Nápkor, jako před dvěma lety. Jedná se o relativně nezajímavý úsek s dlouhými rovinami, jenž je do harmonogramu zařazen jen proto, že se nachází poblíž servisu v Nyíregyháze. Suverénně zvítězil Nikolay Gryazin následován Ostbergem a Marczykem. Prvních šestnáct jezdců se vměstnalo do tří vteřin, jen první patnáctka z nich si vybírala pořadí. Úvodní noční paralelní speciálka na Rábocsiringu se jela ještě podle čísel v obráceném pořadí. Velkou výhodu měly posádky startující z levé dráhy, krátce po startu totiž následoval průjezd vodním brodem. Ti, co v této dráze startovali, tak jím projeli hned po startu relativně malou rychlostí. Zato posádky, které absolvovaly průjezd tímto místem až ve druhém kole a v plné rychlosti, měly mnohdy velké problémy udržet se na trati. První čtyři v pořadí Gryazin, Marczyk, Llarena a Campedelli startovali z levé dráhy. Kromě Francouze Cartiera s exotickou Toyotou Yaris R4 a domácí pilotky Adrienn Vogel nikdo výrazněji neztratil. To už však na startu chyběl Nil Solans, jehož vůz se nepodařilo v servisu nastartovat. Šotka v elektrice se nepodařilo najít přes celou noc a tak se španělský jezdec do závodu nevrátil ani v následujících dnech.

Co je velmi silnou stránkou Rally Hungary, tak rychlostní zkoušky. Ty se odehrávají na sever od města Tokaj proslaveného vínem. Posádky sice musí do této oblasti absolvovat více než hodinový přejezd, stojí to za to. Úvodní zkouška Ujhúta se z větší části odehrává na úzké, více či méně uskákané lesní cestě uprostřed ničeho, v závěru se pak motá mezi zahradami a krátce přechází i na šotolinu a atraktivní pasáž na panelech. To druhá rychlostní zkouška začíná relativně rychlejší uskákanou pasáží na užší cestě, poté následuje zamotaný průjezd obcí Füzer, kterým se dojíždí až pod stejnojmenný hrad Füzéri vár, kde trať přechází na kompletně rozbitou šotolinu. Po té se jede zhruba čtyři kilometry a je protkaná několika místy s hodně rozbitým asfaltem či panely. Poté se přechází na širší asfaltovou cestu, ze které je doslova letiště zpomalené jen několika zatáčkami a řadou retardérů. Poslední rychlostní zkouška s názvem Mád pak kompletně vede po specifických obslužných panelových cestách mezi místními vinicemi a přináší opětovně jiný charakter.

Hned od první sobotní zkoušky se na čele usazuje Gryazin jen s minimálním náskokem na Ostberga, naopak po defektech ztrácí Bonato a letos hodně rychlý Norbert Herczig. Další rozbitou zkoušku vyhrává Gryazin před Herczigem s Csomósem, čtvrtým časem se na průběžně stříbrnou pozici posouvá Erik Cais. Frigyese Turána a Umberta Scandolu potkal defekt, Andrease Mikkelsena potrápily problémy s hadicí u motoru, Mads Ostberg měl na závěrečné rychlé pasáži horkou chvilku, kdy v rychlosti kolem 180 km/h vypochodoval mimo trať, ale naštěstí se kromě časové ztráty nic vážnějšího nestalo. První sekci uzavřela zkouška ve vinicích a stala se kořistí Ostberga, který začal stahovat svou ztrátu. Smolaři se tentokrát stali Miko Marczyk, který ztratil spoustu času kvůli prasklé poloose, ještě hůř pak dopadl Umberto Scandola, který dostal dokonce dvojitý defekt. Společně s defektem z předchozí zkoušky bylo jasné, že dvě rezervy na tři defekty nebudou stačit. Pokoušel se sice dojet do servisu, nakonec však dojel jen po ráfku a byl sportovními komisaři vyloučen.

Druhá sekce začala zkouškou Ujhuta a všechny na ní zaskočil Erik Cais. Jeho týmu se podařilo v servisu opravit problémy s motorem, český mladík do toho šlápl a předvedl čas, kterým se probojoval dokonce do cela celkové klasifikace o čtyři desetiny před Gryazina. Vedení však vydrželo jen do další zkoušky. Ještě před nájezdem na šotolinu pod hradem byl Cais o čtyři desetiny rychlejší než Gryazin a pozdějšímu vítězi zkoušky Ostbergovi dával vteřinu a půl, na šotolinové části prorazil pneumatiku, kterou posléze po nájezdu na široký asfalt musel měnit, ztratil dvě minuty a bylo po nadějích na stupně vítězů. Nebyl sám, z průběžné lichotivé třetí příčky absolutně se dolů kvůli defektu propadl i u nás dobře známý Miklós Csomós, s poškozeným zavěšením skončil i lídr ERC2 Joan Vinyes. Aby toho nebylo málo, zvrat přinesla i závěrečná sobotní zkouška ve vinicích. Defekty si tentokrát připsali Frigyes Turán, Andreas Mikkelsen a Ádám Velenczei, jemuž jízda po ráfku poškodila zavěšení natolik, že musel následně vzdát, protože vozidlo dlouhý přejezd zpět do servisu nevydrželo. Na čele se tak bezpečně držel Nikolay Gryazin, který se jako jediný vyhnul vážnějším problémům. Na stupně vítězů se pak i přes dřívější problémy probojovali Norbert Herczig a Mads Ostberg.

V neděli pak na posádky čekal trojí průjezd úseky Erdőbénye a Fony, které byly oproti předchozímu dni o hodně širší a rychlejší. K tomu ještě přibyla okruhová superspeciálka přímo v ulicích města Nyíregyháza. Zásadní se ukázala hned ta první rychlostní zkouška. Na ní havaroval do té doby výborně jedoucí Norbert Herczig. Vozidlo nevypadalo příliš poškozeně, náraz to byl ale veliký a spolujezdec to odnesl zlomenými obratli. Je pikantní, že na stejném místě po znovurozjetí rychlostní zkoušky havaroval i Norbertův syn Patrik jedoucí v hodnocení kategorie ERC3.

Počínaje touto zkouškou se pořadí na čele víceméně ustálilo. Jen Ostberg přeskočil Hadika a usadil se na druhém místě a Mikkelsen na chvíli přeskočil Llarenu. Po poledním servise následoval průjezd obou zkoušek dvakrát jen s přeskupením uprostřed. O jedinou změnu v pořadí se postaral Mikkelsen, který pochopil, že nemá smysl tlačit, protože na stupně vítězů v soutěži stejně nedosáhne, a soustředil se na dojetí a zisk potřebných bodů pro zisk titulu. Až do cíle jej tak přeskočili jak Llarena, tak Campedelli. V závěrečném ataku pak ještě dokázal Miko Marczyk přeskočit na celkově bronzovou příčku v neděli nejrychlejší Miko Marczyk.

Zaslouženým vítězem Rally Hungary se tak stal Nikolay Gryazin, který se jako jediný po celou soutěž vyhnul jakýmkoliv problémům a potvrdil, že již nemusí za každou cenu vyhrávat každou rychlostní zkoušku. Na druhém místě dojel Mads Ostberg následován Miko Marczykem. Po skončení soutěže sportovní komisaři podrthli své nevydařené maďarské vystoupení rozhodnutím o sporné penalizaci 15 minut pro Nikolaye Gryazina za nezastavení u nehody Hercziga na RZ 8. Toto rozhodnutí je hodně diskutabilní, sportovní komisaři si jej v souladu s řády určitě obhájí, přesto pro všechny účastníky závodu zůstala pachuť a tím pravým vítězem Gryazin.

Andreas Mikkelsen - Elliott Edmondson (Škoda Fabia Rally2 Evo) - Rally Hungary 2021

Ani tato změna v pořadí neměla vliv na to, že se Andreas Mikkelsen stal během jediného týdne už letošním dvojnásobným šampionem. Zatímco prvenství ve WRC2 získal z gauče při pozorování výsledků Rally Catalunya, titul mistra Evropy si mohl oslavit naživo přímo na cílové rampě Rally Hungary. Český jezdec Erik Cais se i v neděli potýkal s problémy s vozem, i tak je výsledné sedmé místo absolutně velmi dobrým úspěchem. Na startu se představil i Martin Rada, který bojoval o celkové stříbro v rámci Abarth Cupu, na deváté rychlostní zkoušce však vypochodoval kvůli prasklé spojovačce mimo trať a tím své účinkování ukončil. V hodnocení ERC2 vyhrál opět Javier Pardo, tentokrát to však neměl tak jednoduché. Nejen kvůli defektu, ale i kvůli rychlosti soupeřů. Bohužel, ty jeho největší vyřadily už v úvodní etapě technické problémy - Vinyese zavěšení, Érdiho převodovka. Na stupně vítězů tak s ním vystoupali Dmitry Feofanov a Victor Cartier.

Skutečně napínavá bitva se odehrála v hodnocení ERC3 i ERC3 Junior. Jezdilo se doslova ve vteřinkách, častokrát se prohazovalo pořadí podle toho, jak se komu zrovna zadařilo zajet čas nebo drobně či více chybovat. A ani zde nebyla nouze o defekty. Z prvenství se nakonec radoval Sami Pajari, který předvedl překvapivě parádní výkon na asfaltu. Druhý dojel občasný host závodů ERC Jon Armstrong, třetí Pajariho největší soupeř o juniorský titul Franceschi. O juniorském titulu mezi Pajarim a Franceschim se tak rozhodne až na závěrečném závodě na Kanárských ostrovech, jejich poslední možný soupeř Norbert Maior skončil na poslední rychlostní zkoušce s upadlým kolem. Franceschi má ještě lépe rozjeté šance v hodnocení celé ERC3, jeho největší soupeř Pep Bassas totiž v Maďarsku havaroval. I přes technické problémy se vítězem Abarth Cupu stal Dariusz Poloński, šampionem Clio Trophy by Toksport WRT se stal Andrea Mabellini o dva body před Paulem Soriou.

Posledním závodem nejen letošní sezóny mistrovství Evropy, ale také závěrečným podnikem éry mistrovství Evropy pod promotérem Eurosport Events, bude Rally Islas Canarias ve druhé polovině listopadu, jen týden po Rallye Český Krumlov.

Konečné výsledky Rally Hungary

- - - - - - - - - - - - - kvalifikace - - - - - - - - - - - - -

Výsledky kvalifikace

- - - - - - - - - - - - - před startem - - - - - - - - - - - - -

Po dvou šotolinových soutěžích se mistrovství Evropy vrací na asfaltový povrch. Posádky se tentokrát vydávají do vinařské oblasti kolem Tokaje, kde se uskuteční další ročník Rally Hungary. Průběh soutěže můžete sledovat ŽIVĚ společně se serverem AutoSport.CZ.

Andreas Mikkelsen - Ola Floene (Škoda Fabia Rally2 Evo) - Rally Hungary 2021
-plu- ; AutoSport.CZ
Sdílet

Příspěvky / komentáře

info

Abyste mohli psát komentáře ke článkům, musíte se přihlásit
toplist