www.autosport.cz - Vše o rally sportu

Dnes je 28. března 2024, Svátek má Soňa, zítra Taťána

Mistrovství světa

ME

MČR a RSS

Ostatní soutěže

Autosport.cz

SOUHRN: Sébastien Loeb vyhrál Rallye Monte Carlo

26. ledna 2022 • 18:00

Je to konečně tady, nová sezóna mistrovství světa v automobilových soutěžích začíná. Opět se začíná na legendární Rallye Monte Carlo, které bude mít letos centrum pouze přímo v Monacu. Navíc se představí i nové hybridní speciály Rally1, které nahrazují vozy WRC. Průběh soutěže můžete sledovat ŽIVĚ společně se serverem AutoSport.CZ.

Online výsledky - Diskuse k soutěži - Další informace k Rallye Monte Carlo

Sébastien Loeb - Isabelle Galmiche (Ford Puma Rally1) - Rallye Monte Carlo 2021

Zahajovací podnik letošní revoluční sezóny mistrovství světa v automobilových soutěžích, které po dlouhých letech nekralovaly speciály WRC, opanovala dvojice legendárních Sébastienů. V cíli se nakonec radoval ten starší, zkušenější a stále ještě úspěšnější z nich - Sébastien Loeb.

Jako každý rok se sjeli soutěžící do města hazardu, aby zahájili novou sezónu mistrovství světa. A jedná se o sezónu vpravdě historickou, poprvé od roku 2000 totiž nebudou kralovat speciály kategorie WRC, ale zbrusu nové vozy Rally1. A nejedná se jen o přejmenování kategorie, jedná se o kompletně nové vozy, které již nejsou na bázi sériově vyráběného vozu a jsou osazeny hybridní elektrickou jednotkou. Tyto speciály představily osvědčené tři automobilky, také jezdecké složení nevykazovalo žádné neobvyklé odchylky. Od začátku se čekalo, jak moc budou nové speciály fungovat a jak se na ně dokáží jezdci adaptovat. Nakonec vyjely všechny tři automobilky, všichni však měli až do závěrečných dnů před startem problémy s kompletací vozů. Ve finále se ukázalo, že nejhůř je na tom po technologické stránce, bohužel dle očekávání, Hyundai.

Také organizátoři soutěže připravili pro posádky jedno překvapení - po hodně dlouhé době nebylo centrum soutěže po první dny ve Valence nebo Gapu, ale servisní zázemí bylo kompletně v monackém přístavu. To však vedlo k na Monte netypickému kroku, kdy se servis uskutečnil pouze ráno a večer, přes den pak byly posádky pouze v horách s jedinou možností tyre fitting zóny v pátek a sobotu. Všichni výrobci před soutěží proti tomuto protestovali a žádali o zařazení alespoň jedné servisní zóny, nebylo jim však vyhověno. Dalším tradičním prvkem Rallye Monte Carlo bývá proměnlivé počasí, letos v tomto ohledu počasí vyloženě zklamalo. Drtivá většina zkoušek byla suchá a jen místy byla namrzlá místa či ledové plotny. Jedinou výjimkou byla zkouška startující nedaleko Sisteronu, kde byly alespoň některé pasáže plné sněhu a ledu. Oproti zvyklostem tak pneumatiková loterie nehrála tak zásadní roli.

Soutěž začala ve čtvrtek ráno krátkým shakedownem, na který měli nepochopitelně přístup jen jezdci s vozy Rally1, všichni ostatní měli smůlu. Začali tak až na večerních zkouškách vedoucích po legendárních úsecích Lantosque a Col de Turini. Tradiční zkoušky známé „Noci dlouhých ohňů“ se tak nejely na dříve obyvklý závěr soutěže, ale na jeho začátek. A prakticky hned od úvodu bylo jasné, že prim budou hrát obě legendy této soutěže - Sébastienové Ogier a Loeb. Sám Loeb byl překvapený už nejrychlejším prvním časem na shakedownu - sám počítal s tím, že po návratu z Dakaru a jediném letošním testovacím dni v neděli před soutěží se do tempa bude dostávat pomaleji. Oba borci se přetahovali o vteřinky, přestože kvůli startovnímu pořadí jeli v prvních dvou dnech více než půl hodiny od sebe, takže měli na trati úplně jiné podmínky. To se srovnalo až v závěrečných dvou dnech, kdy začal Ogier svému staršímu souputníkovi po malých vteřinkách ujíždět. Na Loeba začala doléhat únava z náročných posledních týdnů, přesto nezmatkoval a jel si svoje tempo. Rozhodnutí nakonec přinesla předposlední rychlostní zkouška, na které dostal Ogier defekt a ztratil své vedení, které nedokázal na závěrečném testu stáhnout. V cíli by byl za normálních okolností rozdíl pouhé půl vteřiny, Ogierova desetisekundová penzalica za předčasných start na posledním úseku již nehrála zásadnější roli. Sedmačtyřicetiletý Loeb tak dokázal přivézt svou novou spolujezdkyni Isabelle Galmiche i speciál Ford Puma Rally1 k prvnímu vítězství v MS v historii, což na cílové rampě završil efektním backflipem.

Dvojici francouzských legend nikdo nestíhal, zbytek startovního pole si jel vlastní závod. Jediný na dostřel zůstával největší favorit letošního MS Elfyn Evans, který se v pátek ráno po opatrnějším začátku Ogiera na úvodní zkoušce dne na chvíli dostal i na druhé místo, svou snahu však neustál na jediné sněhem pokryté RZ 11, kde vylétl z tratě a přišel o veškeré šance na úspěch. Po průjezdu vozů Rally1 pořadatelé zkoušku zrušili, ten byl vytažen ven na trať a s obrovskou ztrátou pokračoval dál. Při nedostatku rychlosti a jejich problémech s technikou se na třetí místo celkem bezpečně dostal stabilně jedoucí Craig Breen, který tak třetím místem absolutně završil triumf M-Sportu, který se tak po hodně dlouhé době dostal do čela klasifikace týmů. Jako čtvrtý nakonec dokončil Kalle Rovanperä, který byl hlavně v prvních dvou etapách nejpomalejším jezdcem s vozem Rally1 a až posléze se rozjel ke stabilním výkonům. Pátý dojel další jezdec s Fordem Gus Greensmith, který si na Monte připsal historicky první vítěznou RZ v MS, hlavně díky defektu na RZ 10 a tříminutové penalizaci v následující ČK po opravě škod však ztratil kontakt s čelem a dojel bezpečně pátý. Až šestý dojel Thierry Neuville jako nejlepší a pohříchu také jediný zástupce Hyundaie. Pro korejskou automobilku to byla doslova hororová soutěž, nedařilo se ani jejich vozům, ani jezdcům. Neuville sice dokázal občas zajet dobrý čas, utápěl se v technických problémech i jezdeckých chybách. O šance na alespoň páté místo jej připravil prasklý tlumič v sobotu odpoledne. Neuville byl také poslední, kdo se se svou ztrátou vešel do ztráty deseti minut na vítěze.

A jak dopadly ostatní speciály Rally1? Takamoto Katsuta dojel osmý, když i on měl technické problémy, udělal několik hodin a byl i několikrát mimo trať. Po výletu do příkopy na RZ 13 dojel do cíle s velkou ztrátou, pak však raději odstoupil, protože desetiminutová přidělená penalizace byla milosrdnější, než skutečně zajetý čas. I tak se dokázal probojovat zpět do top ten. Mnohem hůře dopadl Ott Tänak, tomu se od začátku vůbec nedařilo. Dělal spousty chyb, auto nefungovalo, měl hodně defektů. Po dvojitém defektu a poškození auta po nárazu v sobotu odstoupil a do neděle ani nenastoupil. Nedařilo se ani Oliveru Solbergovi, i on se trápil s autem a vlastními jezdeckými chybami. Po větší část soutěže navíc vnikaly do jeho kokpitu palivové výpary, takže se posádka necítila dobře. Po úvodní zkoušce nedělní etapy se posádka rozhodla ze zdravotních důvodů odstoupit. Posledním speciálem Rally1 na startu byl Adrien Fourmaux, ten však svou snahu přehnal již na první páteční RZ a svou Pumu doslova sešrotoval. Naštěstí zůstali oba členové posádky bez zranění.

Při účasti nových speciálů se dalo očekávat, že vozy kategorie R5, nově pojmenovávané Rally2, zasáhnou do předních pozic. Nakonec se tři vozy dostaly do první desítky, ale mohly skončit i výš. Až na jednu výjimku si totiž všechny přední posádky vybraly nějaké problémy. Zpočátku nejrychlejší Eric Camilli poškodil zavěšení na RZ 5. Další rychlý jezdec Citroënu Stéphane Lefebvre dostal ránu v pátek večer, když byl za chybu svých ledových špionů potrestán třicetiminutovou penalizací. Frustrovaný bývalý tovární pilot Citroënu ve WRC ještě začal stahovat v sobotní etapě, už na druhé zkoušce však trefil strom a s uraženým kolem za cílem odstoupil. Další rychlík a navíc spolehlivě jedoucí Marco Bulacia musel odstoupit, když ho zradilo turbodmychadlo jeho Škody Fabie Rally2 Evo. Sedmé místo absolutně a prvenství ve WRC2 si tak připsal úřadující evropský i světový (WRC2) šampion Andreas Mikkelsen, přestože i on ztratil spoustu času po defektu. Deváté místo absolutně, druhé v kategorii WRC2 a prvenství mezi WRC2 Junior - to je doslova snový výsledek Erika Caise při jeho prvním startu na Rallye Monte Carlo a teprve druhé účasti na soutěži mistrovství světa. Fryštácký pilot přesně dokázal dodržet stanovenou taktiku, jel si svoje tempo a vyhnul se jakýmkoliv problémům či chybám. Díky bodům druhého týmového vozu Pierre Raguese se navíc tým Yacco ACCR Team dostal do čela klasifikace WRC2 Týmů. Desáté místo a třetí v kategorii vybojoval Nikolay Gryazin, který ztratil hodně již na čtvrtečním Col de Turini, kde trefil zídku a musel měnit poškozené kolo. Díky defektům Munstera a Rossela se dokázal probojovat na třetí místo WRC2, nebyl by to ale Nikolay, aby si na poslední power stage neodpustil hodiny.

Na Rallye Monte Carlo se jely i další dvě přidružené kategorie, obě s českou účastí. Novinkou letošního MS je kategorie WRC3, do které spadají speciály Rally3, respektive jediný existující Ford Fiesta Rally3. Na startu se předestavili pouze čtyři a od začátku bylo jasné, že se rychlostně zařadí do dvou skupin - jednu tvořili úřadující šampion JWRC a zároveň vicemistr ERC3 Junior Sami Pajari a náš Jan Černý, druhou 'gentlemantnější' skupinu pak budou tvořit Enrico Brazzoli a na poslední chvíli dopřihlášený Zoltán László, kterého navíc pořadatelé nechali naprosto nesmyslně odstartovat do první RZ před Černým. Nakonec to ale asi tak zásadní roli nehrálo - na první zkoušce Pajari dojížděl a předjížděl pomalejšího Carla Coviho, Jan Černý dle očekávání dojížděl a předjížděl Lászlá. Sám pak byl ještě dojet Emmanuelem Guiguem s Alpinou. Na druhý test se všem zmíněným naštěstí podařilo vyřídit dvouminutové rozestupy, Pajari i tak Coviho dojel. A jak souboj probíhal? V úvodu byl rychlejší Jan Černý, který svůj rozhodující náskok získal hned na úvodní zkoušce, mladého Fina trápily problémy s brzdami v prvních dvou etapách trápily problémy s brzdami. V polovině soutěže se rozdíl mezi oběma piloty srovnal na 25-30 vteřinách. Rozhodnutí nakonec přinesla sobotní zkouška Saint-Jeannet - Malijai, která je svým charakterem podobná Barumce. Zatímco Erik Cais dokázal těchto zkušeností využít k zajetí dvou druhých časů, i Jan Černý dojel druhý, na svého soupeře Pajariho však ztratil propastných 24 respektive 18 vteřin. A to se nakonec ukázalo jako rozhodující. Pajari už si pak vedení hlídal a po vteřinkách ho navyšoval, drama však přišlo na poslední zkoušce, kde dělal Pajari hodiny a ztratil téměř půlminutu. I tak si dokázal udržet vítězství o 7,6 vteřiny před mocně finišujícím Černým. Třetí a zároveň poslední dojel s téměř dvacetiminutovou ztrátou (bez superally) Enrico Brazzoli. Kategorii RGT opanovali francouzští jezdci s vozy Alpine A110 RGT v pořadí Raphaël Astier, Emmanuel Guigou a Francois Delecour. Martin Rada s Fiatem 124 Abarth RGT se dokázal probojovat do nedělní etapy, kam postupovalo jen padesát nejrychlejších pilotů. Odměnou je mu dojezd až do cíle a páté místo v kategorii RGT.

Úvodní soutěž letošní sezóny máme úspěšně za sebou. Nástup nových vozů je v mnoha ohledech revoluční, v mnoha zase rozporuplný. A zůstává spousta nezodpovězených otázek - dva nejrychlejší piloti z Monte nepojedou celou sezónu, Hyundai se zase předvedl v bídném světle. Uvidíme, jak budou souboje pokračovat v polovině února na snad sněhové Rally Sweden.

Konečné výsledky Rallye Monte Carlo

- - - - - - - - - - - - - SHAKEDOWN - - - - - - - - - - - - -

Výsledky shakedownu

- - - - - - - - - - - - - před startem - - - - - - - - - - - - -

Je to konečně tady, nová sezóna mistrovství světa v automobilových soutěžích začíná. Opět se začíná na legendární Rallye Monte Carlo, které bude mít letos centrum pouze přímo v Monacu. Navíc se představí i nové hybridní speciály Rally1, které nahrazují vozy WRC. Průběh soutěže můžete sledovat ŽIVĚ společně se serverem AutoSport.CZ.

-plu- ; AutoSport.CZ
Sdílet

Příspěvky / komentáře

info

Abyste mohli psát komentáře ke článkům, musíte se přihlásit
toplist