www.autosport.cz - Vše o rally sportu Dnes je 20. října 2025, Svátek má Vendelín, zítra Brigita |
||||||||
|
||||||||
![]() |
||||||||
Reklama Nejčtenější články
|
SOUHRN: Central European Rally vyhrál Kalle Rovanperä, čeští jezdci ovládli WRC2Potřetí a zatím naposledy se v rámci mistrovství světa v automobilových soutěžích koná Central European Rally, která se i v letošním roce jede v České republice, Německu a Rakousku. Centrum soutěže je zpět v německém Pasově, v Bad Griesbachu zůstalo ředitelství. Posádky tentokrát vyrazí do ČR v pátek a sobotu. Průběh celé soutěže můžete sledovat ŽIVĚ společně se serverem AutoSport.CZ. Online výsledky - Fotogalerie - Diskuse k soutěži - Další informace k CER
Nedělní etapa bývá slabým odvarem oproti předchozím etapám, obzvláště díky celkové kilometráži. Letos přeci jen měla na svém startu několik otázek. Jak dopadne souboj o druhé místo mezi Tänakem a Evansem? Dokáže navrátivší se Ogier získat maximální počet bodů za neděli i power stage? Dokáží Jan Černý a Filip Mareš udržet první dvě příčky ve WRC2? Kdo vyhraje titul v JWRC? To vše se mělo rozhodnout při dvou průjezdech dvou zkoušek v Německu a Rakousku. Hned ta první s názvem Beyond Borders, přestože startovala až o půl deváté, přinesla namrzlou vozovku, která slibovala zajímavou podívanou. Ta se však nekonala - nejen kvůli tomu, že promotérovi nefungovaly onboard kamery ani vrtulník, takže nebylo pořádně co sledovat, ale hlavně to způsobil Thierry Neuville. Ten totiž nezvládl levou zatáčku s nájezdem na most a trefil čelně zábradlí stromu. Z notně poškozeného vozu navíc vytekl olej a vzhledem k chaoticky vedeným záchranným pracem bylo brzo jasné, že bude úvodní zkouška kompletně zrušena. Hned na další zkoušce začal svůj atak Sébastien Ogier a jasně potvrzoval, co je jeho nedělním cílem. Rychle začal také Elfyn Evans, jenž na Tänaka stáhl 3,2 vteřiny. Stejná situace pak byla i na další zkoušce - suverénní vítězství Ogiera a další čtyři stažené vteřiny Evanse na Tänaka. Závěrečná Power stage tak slibovala nejen boj o bonusové body, ale i o celkové stříbro. Nakonec se potvrdilo, že se nic převratného nestane. Zvítězil Sébastien Ogier, druhý čas zajel Elfyn Evans a celkově se posunul na stříbrnou pozici. V cíli rezignovaný Ott Tänak přiznal, že v neděli nebyl schopen zajet líp kvůli ne úplně povedené týmové volbě pneumatik. Za trojicí Ogier-Evans-Tänak se pak v celkové klasifikaci seřadili Katsuta, Fourmaux, Pajari a Josh McErlean, který jako poslední z Rally1 jezdců dokázal dojet do cíle bez superally. Vítězný double ve WRC2 si připsali čeští jezdci Jan Černý a Filip Mareš. Je pravdou, že kvalitativně byla letošní startovní listina v rámci WRC2 asi nejslabší v celém seriálu a všichni rychlejší jezdci se postupně vyřadili chybami či technickými problémy. Na to se ale historie ptát nebude a zlato i stříbro v rámci WRC2 bude navždy zapsáno do análů poslední soutěže MS na českém území na hodně dlouhou dobu. Z těch ostatních nakonec připadlo třetí místo Robertu Daprovi, který i díky defektu ztratil přes tři minuty. To čtvrtý Eamonn Boland, přestože nevyužil superally, ztratil přes dvacet minut... Nesmíme zapomínat ani na Olivera Solberga, letošního šampiona ve WRC2, který neměl CER nominovaný mezi své bodované soutěže a jel tak bez nároků na body. Z jezdců s vozy Rally2 však byl nejrychlejší a nejkonzistetnější, když skončil osmý absolutně a oba české jezdce porazil o dvě minuty. Central European Rally byla také poslední soutěží JWRC. Díky dvojitým bodům mělo šanci na vítězství v celém seriálu několik jezdců. Eamonn Kelly se vyřešil hned na úvodní zkoušce, zbyla tedy trojice Ali Türkkan, Taylor Gill a Mille Johansson. A pořadí mezi nimi se porůznu přehazovalo - tu měl jeden defekt, jiný zase nezvládl průjezd virtuálním retardérem, každý z nich vyrobil nějakou jezdeckou chybku. Dlouho to vypadalo, že je na tom nejlépe turecký mladík Ali Türkkan. V polovině nedělní etapy vedl již o celkem bezpečných 42 vteřin a zdálo se, že si kráčí za titulem. Leč svou snahu neustál a na předposlední rychlostní zkoušce havaroval. Souboj o titul se tak zmenšil na souboj Gilla s Johanssonem. Před poslední rychlostní zkouškou vedl australský jezdec o rovných sedm vteřin. Švédský jezdec však nasadil na závěrečném testu takové tempo, že na něm svého soupeře porazil o 8,6 vteřiny. Ano, počítáte správně. Letošním juniorským mistrem světa se stal loňský juniorský evropský šampion Mille Johansson díky vítězství o pouhé 1,6 vteřiny. Takový byl letošní ročník Central European Rally, společný projekt německého, českého a rakouského autoklubu, který dokázal přivézt soutěž mistrovství světa na území těchto tří zemí. Byl to experiment, který však prokázal, že spolupráce tří různých federací a tří různých způsobů organizace a řízení není úplně nejjednodušší a bylo to s největší pravděpodobností naposledy, kdy jsme se s tímto konkrétním formátem potkali. Mistrovství světa v automobilových soutěžích bude pokračovat na začátku listopadu v Japonsku. Konečné výsledky Central European Rally
Také sobotní etapa se z velké části odehrávala na českém území, kde byly naplánovány dva průjezdy zkouškami Klatovy a Keply. Na ráno i večer pak byla zařazena 'přejezdová' rychlostní zkouška Made in FRG, která byla svým charakterem úplně jiná, než české úseky. Že mívá Ogier po ránu pomalejší starty se potvrdilo i tentokrát, právě na jednoduché německé zkoušce ztratil na svého jediného soupeře Rovanperu 1,3 vteřiny, což znamenalo prohození pořadí na první a druhé příčce. Kromě toho byly jedinou zajímavostí na této zkoušce hodiny Grega Munstera. To následující první průjezd obávanou zkouškou Keply byl úplně o něčem jiném. Náročný charakter trati ještě umocnilo počasí, kdy ještě před startem na její většině zapršelo, což společně s napadaným listím udělalo z trati doslova klouzačku, obzvláště v kombinaci s nefungujícími mokrými pneumatikami Hankook. A skutečně se děly věci. Greg Munster si připsal další hodiny, McErlean a Neuville poškodili své vozy o balík v retardéru. Rozhodující situace se však odehrála na samotném čele. Desetinkový souboj o prvenství ve zkoušce ukončila havárie Sébastiena Ogiera. Krátce před koncem nejspíše kvůli defektu vylétl z trati a přerazil dva stromy. Nikomu se nic nestalo a tak se po krátkém přerušení mohlo pokračovat dál, Kalle Rovanperä tak měl cestu k prvenství otevřenou. Naopak Ogier si tím zkomplikoval situaci... To následující zkouška Klatovy se jela na úplně suchém povrchu. Rovanperovo zpomalení dokázal využít k výhře Takamoto Katsuta, Ott Tänak stáhl na Elfyna Evanse dvě vteřiny v souboji nyní již o stříbrnou příčku. Po přeskupení a TFZ v Klatovech se pokračovalo znovu na RZ Keply. Ta již více oschla a na měkkých pneumatikách jezdci neměli tolik krizovek. Opět zatáhl Ott Tänak, Elfynu Evansovi dal 3,2 vteřiny a posunul se před něj na druhé místo. Jinak poklidný průběh zkoušky naboural svou havárií do mostku Nikolay Gryazin, který se tak definitivně připravil o šance na stupně vítězů ve WRC2. Na suchém povrchu se pokračovalo i při druhém průjezdu RZ Klatovy. Že mu tato zkouška svědčí potvrdil Takamoto Katsuta, který vyhrál i její druhý průjezd. Tänak poodskočil Evansovi o další 1,4 vteřiny. Touto zkouškou se také uzavřela kapitola speciálů Rally1 na českém území, po večerním přejezdu zpět do Německa to bylo s největší pravděpodobností na dlouhou dobu naposledy, co tu tyto speciály startovaly. Večerní přejezdová zkouška Made in FRG byla sice z celého dne nejjednodušší, přesto nakonec výrazně zasáhla do pořadí, hlavně pak v kategorii WRC2. Z bezpečně vedoucí pozice totiž Alejandro Cachón školácky havaroval, když trefil jeden z baráků a s poškozeným zavěšením musel odstoupit. Tím se do čela dostal Léo Rossel, jehož vůz však nezvládl přejezd z poslední zkoušky do servisu, když jej zradila elektrika. Tím se uvolnily pozice na čele WRC2 pro Jana Černého i Filipa Mareše. V rámci absolutní klasifikace bylo nejzajímavější další navýšení náskoku pro Tänaka, který zde nadělil Evansovi pět vteřin.
Do páteční, tedy druhé etapy Central European Rally vstoupili nejlépe jezdci korejské značky Hyundai, když na úvodní RZ 3 zajely speciály i20 N Rally1 tři nejrychlejší časy. Neuville, Tänak a Fourmaux se dokázali vměstnat na necelých jedenácti kilometrech do rozdílu neuvěřitelných čtyř desetin vteřiny, čtvrtý Ogier byl zpět o další tři desetiny. Naprosto vyrovnané souboje na čele průběžné absolutní klasifikace pokračovaly i na druhém měřeném testu dne. Na 15.3 km dlouhém Böhmerwaldu, neboli 'Českém lese', úřadovali Finové Rovanperä a Pajari (+0.1 s) společně s týmovým kolegou od Toyoty Takamotem Katsutou. Vedoucí Ogier si přes roli čističe prachu na trati nevedl vůbec špatně, ale i tak ztráta 2.1 sekundy na Rovanperäho znamenala, že se mu po této zkoušce mladý Fin přiblížil na rozdíl šesti desetin vteřiny. Větší rozestupy tak s sebou přinesl až první rychlostní test na českém území. První průjezd 'Svatým Jánem' dokonale prověřil schopnosti jednotlivých posádek. Ogier nakonec proťal cílovou fotobuňku o 3.3 vteřiny před Rovanperäm, další dílčí hattrick Yarisů Rally1 završil i přes drobné zaváhání Evans. Minutu a dvacet vteřin ztratil po defektu Neuville. Své trápení ukončil po výletu mimo trať s vylomeným pravým zadním kolem Grégoire Munster, druhý Ford Puma Rally1 pilotovaný McErleanem pak na RZ 5 ztratil přes minutu a rychlejší zde byly i Toyoty GR Yaris Rally2 pilotované Solbergem a Marešem.
V hodnocení WRC2 se tak v polovině dne posunul zrychlující Filip Mareš na druhou pozici za suverénního Cachona, značný propad kvůli defektu naopak zaznamenal Nikolaj Grjazin, který vyklidil pozice ve prospěch Rossela a Černého. Po polední pauze v Českém Krumlově se opakovala nejdelší zkouška soutěže a Rovanperä s Ogierem i nadále pokračovali v přetahované o nejlepší čas. Tentokráte se více zadařilo mladšímu z uvedené dvojice, pro třetí pozici si na RZ 6 dojel opět Evans. Smůlu měl opět Thierry Neuville, kterému se na zkoušce otevřela kapota, což vyústilo ve ztrátu necelé půl minuty. Rozjetého Mareše srazil na průběžnou pátou příčku kategorie WRC2 defekt, lídr Cachon tak díky dalšímu nejrychlejšímu času vedl o 41.3 sekundy před druhým Rosselem, třetí Černý ztrácel necelou minutu. Předposlední zkouška dne přinesla relativní zklidnění situace, rozdíl mezi nejrychlejším Rovanperäm a osmým Tänakem byl v cíli druhého Böhmerwaldu rovné čtyři vteřiny. I přesto se ale v celkové průběžné klasifikaci soutěže Rovanperä přiblížil k vedoucímu Ogierovi na rozdíl nicotných tří desetin sekundy a Evans se prodral na třetí příčku před Tänaka. Dominanci Toyoty v páteční etapě potvrdil i poslední test dne. Na celkově osmé RZ se totiž z prvního dílčího vítězství radoval Elfyn Evans před Ogierem a Rovanperäm, Tänak a Fourmaux se i přes minimální ztrátu museli spokojit se čtvrtým a pátým časem. Většina jezdců si v cíli testu shodně stěžovala na oslňující reflexní prvky na anti-katech, které tak výrazně ztěžovaly jejich orientaci na trati. Po dvou odjetých etapách tak na čele průběžné absolutní klasifikace Central European Rally zůstává Sebastien Ogier, o šest desetin vteřiny před Kallem Rovanperäm, třetí Elfyn Evans ztrácí na lídra 29.5 sekundy. Čtvrtý je Ott Tänak (+32.8 s), pátý Takamoto Katsuta a šestý Adrien Fourmaux. Za zmínku stojí i deváté místo Olivera Solberga, který je nejrychlejším z jezdců na vozech kategorie Rally2. Z pohledu klasifikace WRC2, na poslední zkoušce dne chyboval i doposud bezchybný Alejandro Cachon, když přejel jedno z odbočení, podobně jako Jan Černý. Díky nejlepšímu času se tak na konci dne podařilo Léovi Rosselovi snížit svou celkovou ztrátu na 34.2 sekundy , třetí příčku drží po druhé etapě Jan Černý. Sedmnáct vteřin za čtvrtým Gryazinem je po pátku Mareš. V sobotní třetí etapě čeká na posádky další šestice rychlostních zkoušek v celkové délce 103.6 km. Po úvodní rychlostní zkoušce na německém území se mohou především čeští fanoušci těšit na dvojici průjezdů přes rychlostní testy Keply a Klatovy.
Úvodní etapa letošní Central European Rally s sebou přinesla pouhé dva průjezdy rychlostní zkouškou s 'relaxačním' názvem Golf und Therme o délce 12.83 km. První průjezd se nejlépe vydařil Sebastienu Ogierovi na Toyotě GR Yaris Rally1, o druhou příčku se se ztrátou 1.7 vteřiny podělili Adrien Formaux na Hyundai i20 N Rally1 a Ogierův týmový kolega Kalle Rovanperä. Z českých jezdců si na úvod nejlépe vedl Filip Mareš na Toyotě GR Yaris Rally2, který byl v kategorii WRC2 čtvrtý se ztrátou 6.2 sekundy za nejrychlejším Alejandrem Cachonem (rovněž Toyota). Pátý v kategorii, o 2.1 vteřiny za Marešem pak dojel do cíle zkoušky Jan Černý se Škodou Fabia RS Rally2. O předčasné ukončení zkoušky se postaral havárií francouzský jezdec Tom Pellerey. Ještě před přerušením těsně před jejím cílem havaroval také Eamonn Kelly. Irský pilot přehnal nájezdovou rychlost své Fiesty Rally3 do poslední pravé zatáčky, ta po odrazu od příkopy skončila v saltech mezi návěštím letmého cíle a fotobuňkou. Druhý průjezd identickým testem na německém území vyšel opět nejlépe továrnímu týmu Toyota, když tentokrát byl nejrychlejší Fin Rovanperä, o pouhou desetinu vteřiny před Ogierem. Třetí čas zaznamenal pilot Hyundaie Ott Tänak před Thierrym Neuvillem. Po první etapě tak vede nadále Ogier před Rovanperäm a Formauxem, s minimální ztrátou za touto trojicí jsou pak zbývající piloti týmu Toyota i Hyundai, když osmý Neuville ztrátí po dvou odjetých zkouškách pouhých 6.3 vteřiny. Na chvostu kategorie WRC jsou pak oba Fordy Puma Rally1 pilotované Munsterem (+15.4 s) a McErleanem (+25.1 s). „Je to jen malý náskok, ale pokaždé je dobré být ve vedení. Z našeho pohledu to dnes byla čistá jízda a s autem jsem hodně spokojený,“ zkonstatoval v cíli etapy vedoucí Sebastien Ogier. „Z mého pohledu nebyl mezi oběma jízdami větší rozdíl, snad jen v pár zatáčkách jsem byl při druhém průjezdu lehce opatrnější. Tohle byl ale pouhý předkrm a zítra nás čeká pravděpodobně mnohem náročnější hlavní chod, obtížné zkoušky i podmínky.“ Kategorii WRC2 vede Španěl Cachon, který byl nejrychlejší i při druhém průjezdu nejjižněji položenou rychlostní zkouškou soutěže. Druhý je po čtvrtku s odstupem 4.4 vteřiny Léo Rossel na Citroenu C3 Rally2, třetí Nikolaj Gryazin na Škodě Fabia RS Rally2 ztrácí 8.9 sekundy. Čtvrtou pozici ve WRC2 drží Filip Mareš (15. místo absolutně), o 0.7 vteřiny za Grjazinem, Jana Černého odsunul na šestou pozici Roberto Daprá (oba Fabia RS Rally2). Druhá etapa Central European Rally 2025 už v pátek postupně zavede posádky z Německa přes Rakousko také na české území. Mezi šesticí rychlostních testů v celkové délce 99 km na ně čekají dva průjezdy z Benešova nad Černou do Svatého Jana nad Malší, tedy druhým nejdelším testem soutěže čítajícím 23.4 km. Polední kontrolu seskupení pak přivítá historické českokrumlovské Náměstí Svornosti.
Potřetí a naposledy se v rámci mistrovství světa v automobilových soutěžích koná Central European Rally, která se i v letošním roce jede v České republice, Německu a Rakousku. Centrum soutěže je zpět v německém Pasově, v Bad Griensbachu zůstalo ředitelství. Posádky tentokrát vyrazí do ČR v pátek a sobotu. Průběh celé soutěže můžete sledovat ŽIVĚ společně se serverem AutoSport.CZ. -jav- , -plu- ; AutoSport.CZ
Sdílet
Příspěvky / komentářeinfoAbyste mohli psát komentáře ke článkům, musíte se přihlásit |
přihlášení Aktuální výsledky Nemělo by vám ujít
Archiv
|