www.autosport.cz - Vše o rally sportu

Dnes je 28. března 2024, Svátek má Soňa, zítra Taťána

Mistrovství světa

ME

MČR a RSS

Ostatní soutěže

Autosport.cz

SOUHRN: Vodafone Rally de Portugal vyhrál Kalle Rovanperä

25. května 2022 • 16:00

Je to k nevíře, ale teprvé v polovině května se nové speciály Rally1 představí na nejtypičtějším povrchu pro mistrovství světa v automobilových soutěžích - na šotolině. Stane se tak na tradiční Vodafone Rally de Portugal, která má opět své centrum na okraji Porta. Průběh soutěže můžete sledovat ŽIVĚ společně se serverem AutoSport.CZ.

Online výsledky - Diskuze k soutěži - Další informace ke Vodafone Rally de Portugal

Kalle Rovanperä - Jonne Halttunen (Toyota GR Yaris Rally1) - Vodafone Rally de Portugal 2022

Finský mladík Kalle Rovanperä opanoval Vodafone Rally de Portugal a připsal si tak třetí vítězství v mistrovství světa v řadě. Dominanci Toyoty potvrdil druhým místem Elfyn Evans, třetí dojel po těsném souboji s Katsutou Dani Sordo.

Portugalská soutěž byla první zastávkou nových speciálů Rally1 na šotolinovém povrchu a tak všichni očekávali, jaké bude porovnání na nejobvyklejším povrchu v celém seriálu. A rozdíly byly až příliš patrné, opět dominovala Toyota, za ní trápící se Hyundai a nejpomalejší Ford, který navíc doplácí na slabší jezdeckou sestavu.

Organizátoři připravili pro posádky obdobný program jako v loňském roce. Centrum bylo opět v Portu, posádky se ale k rychlostním zkouškám vydávaly do různých dalekých koutů Portugalska. Ve čtvrtek večer se vydaly do 120 km vzdáleného města Coimbra, kde se večer uskutečnila tradičně nezáživná superspeciálka se spoustou motání se po kruháčích. V pátek pak následovala klasická sestava rychlostních zkoušek v okolí Arganilu, to vše bez servisu, jen s jedinou zastávkou v tyre fitting zóně. V sobotu se pak posádky vydaly do oblasti na severovýchod a jihovýchod od Fafe, aby pak tradičně krátkou nedělní etapu zakončily úseky v přímé blízkosti Fafe.

První páteční etapa se stala doslova očistcem. Přeci jen je 124 kilometrů bez servisu pěknou porcí, kterou měla řada posádek problémy zvládnout. Ať už kvůli trpící technice, tak i kvůli řadě defektů.

Nejlépe tuto etapu zvládl Elfyn Evans, který si vezl třináctivteřinový náskok na Kalleho Rovanperu, který ač jel na trati první a čistil trať, téměř vůbec nezaostával. V sobotní etapě se obě vedoucí posádky přetahovaly o vteřinky, až rozhodla patnáctá rychlostní zkouška, více než 37 kilometrů dlouhý úsek Amarante. Přestože jely obě posádky hned po sobě, dlouhé tříminutové intervaly hrály svou roli a vzhledem k houstnoucímu dešti nebyly podmínky úplně stejné. Rovanperä nadělil Evansovi čtrnáct vteřin a vyhoupl se do čela soutěže, kde zůstal bezpečně až do samotného cíle. Tím si připsal třetí vítězství v soutěži MS v řadě a jen potvrdil, že po nepodařené první etapě na Rallye Monte Carlo se nelépe sžil s novým speciálem Rally1. Po nepodařených předchozích soutěžích se podařilo Evansovi zabodovat druhým místem.

Dlouhou dobu se na třetím místě držel Takamoto Katsuta, který tak jen potvrzoval dominanci Toyoty na této soutěži. Až na závěrečné rychlostní zkoušce jej o pouhé dvě vteřiny přeskočil starý mazák Dani Sordo, který se poprvé ve své kariéře představil za volantem speciálu Rally1 a alespoň trochu na pravil jinak nepříliš dobrou reputaci Hyundaie. Thierry Neuville totiž dojel až pátý. Přestože dokázal na rozhodující zkoušce Amarante porazit budoucího vítěze Rovanperu rozdílem třídy o více než šestnáct vteřin (a ostatním soupeřům nadělil ještě víc), po celou soutěž se potýkal s vlastními chybami i technickými problémy. Asi nejkrizovější pro něj byl závěr páteční etapy, kdy na přejezdu ztratil kolo a poškodil poloosu. Ještě hůře dopadl Ott Tänak, který se opět pral s nastavením vozu, v pátek navíc hodně ztratil po defektech na RZ 6 a 7.

Na sedmém místě skončil nejrychlejší Ford a byl jím překvapivě ten nejméně zkušený - Pierre-Louis Loubet. Stejně jako při předchozích startech se nevyhnul jezdeckým chybám a výletům mimo trať, žádný z nich však nebyl nijak zásadní a odměnou byla sedmá příčka absolutně. Až za ním skončila plánovaná jednička Fordu Craig Breen, který od začátku nepodával žádný oslnivý výkon, několikrát byl mimo trať. I tak by to stačilo na šesté místo, problémy s brzdami na posledních dvou rychlostních zkouškách jej odsoudily k propadu na osmou příčku. Devátý a poslední z regulerních účastníků s vozem Rally1 bez superally byl Adrien Fourmaux, který podřídil vše základní taktice - konečně dojet do cíle. To se mu i podařilo, leč s propastnou osmiminutovou ztrátou bez jediného slušně zajetého času.

A ostatní jezdci s vozy Rally1? Guys Greensmith opět nepřekročil svůj stín a po celkem slušném pátku začal kupit chyby, ztrácet až nakonec musel využít superally po poškození zavěšení po nárazu do břehu. Mnohem hůře dopadli dva legedární Sébastienové. Po úchvatné bitvě na Monte Carlu bylo Portugalsko první soutěží, kde se opět setkali. A pro oba to dopadlo fiaskem. Sébastien Loeb se sice po RZ 4 dokázal dostat do čela soutěže, krátce po startu následující zkoušky Góis však na asfaltové části udělal školáckou chybu, poškodil pravé zadní zavěšení a musel odstoupit. Sice se díky superally vrátil do soutěže, ale hned na úvod sobotní etapy ztratila jeho Puma výkon a bylo po veškerých nadějích. Ani Sébastien Ogier nezačal špatně, ani on však nezvládl nástrahy náročné páteční etapy a po dvou defektech odstoupil. V sobotu se sice vrátil, ale hned ve druhé zkoušce havaroval...

Také kategorie WRC2 byla hlavně bojem o přežití. Vyhnout se defektům, poškozeným podvozkům nebo poruchám motorů, to byl téměř nadlidský úkol. Nezvládli to třeba Andreas Mikkelsen, Oliver solberg, Marco Bulacia, Georg Linnamäe a řada dalších. Byl mezi nimi bohužel i Erik Cais, který na čtvrté rychlostní zkoušce poškodil levé zadní kolo, které mu vystavilo stopku a odeslalo jej do superally. Ještě hůř dopadl Eric Camilli, který ani nenastartoval svůj vůz v holdin area před úvodní superspeciálkou v Coimbře. Po celou soutěž vládl celkem suverénně Teemu Suninen při premiéře za volantem Hyundai i20 N Rally2. Dokázal si vybudovat minutový náskok na čele, svou misi však nedokázal dotáhnout do cíle. Do závěrečné power stage startoval jako první na trati, bohužel záhy po startu havaroval a bylo po nadějích. Prvenství tak vybojoval po rychlé a spolehlivé jízdě Yohann Rossel před Kajetanem Kajetanowiczem a Chrisem Ingramem. Další v pořadí již ztráceli více než sedm minut a svá pořadí získali hlavně díky spolehlivosti. Osmou příčku i přes dva defekty vybojoval druhý český zástupce Martin Prokop.

Také v hodnocení WRC3 Junior to bylo spíš o spolehlivosti než o rychlosti. Jediní, kdo projeli celou soutěž bez superally, byli finští piloti Sami Pajari a Lauri Joona, kteří se podělili o první dvě místa, byť s rozdílem více než pěti minut. Třetí Robert Virves už ztratil více než 23 minut... Hodnocení WRC3 bylo ještě tristnější, kromě zmíněných dvou Finů byl klasifikován již jen Keňan McRae Kimathi, který po dvou haváriích musel využít superally a body za třetí místo bral se ztrátou jedné hodiny a 56 minut.

Taková byla letošní Vodafone Rally de Portugal. Řada týmů teď bude léčit šrámy, za pouhé dva týdny je totiž čeká další rozbíjecí soutěž - Rally Italia Sardegna. To se netýká speciálů Rally1, většina vozů z Portugalska mířila rovnou do kontejneru a již brzy vyrazí směr Keňa.

Konečné výsledky Vodafone Rally de Portugal

- - - - - - - - - - - - - SHAKEDOWN - - - - - - - - - - - - -

Výsledky shakedownu

- - - - - - - - - - - - - před startem - - - - - - - - - - - - -

Je to k nevíře, ale teprvé v polovině května se nové speciály Rally1 představí na nejtypičtějším povrchu pro mistrovství světa v automobilových soutěžích - na šotolině. Stane se tak na tradiční Vodafone Rally de Portugal, která má opět své centrum na okraji Porta. Průběh soutěže můžete sledovat ŽIVĚ společně se serverem AutoSport.CZ.

-plu- ; AutoSport.CZ
Sdílet

Příspěvky / komentáře

info

Abyste mohli psát komentáře ke článkům, musíte se přihlásit
toplist