www.autosport.cz - Vše o rally sportu

Dnes je 24. dubna 2024, Svátek má Jiří, zítra Marek

Mistrovství světa

ME

MČR a RSS

Ostatní soutěže

Autosport.cz

Světová premiéra vozu Škoda Fabia RS Rally2 (AKTUALIZOVÁNO)

14. června 2022 • 19:30

Škoda Motorsport právě otevírá novou kapitolu svého úspěšného působení ve světě rally. Po měsících vývoje a důkladného testování představuje zcela nový soutěžní vůz Škoda Fabia RS Rally2. Sledujte s námi živé představení nového vozu přímo ze sídla týmu ve středočeských Plazech.

Škoda Fabia RS Rally2

Novinka patří do skupiny Rally2 a navazuje tak na mimořádně úspěšný vůz Škoda Fabia Rally2 a Rally2 evo, který se za posledních 8 let stal s více než 450 prodanými kusy nejprodávanějším rallyovým speciálem. Nejprodávanějším a také nejúspěšnějším. Díky rozsáhlému zákaznickému programu se týmu Škoda Motorsport a soukromým týmům podařilo s těmito vozy dosáhnout fascinujícího počtu 1710 vítězství (k 30.04.2022) a 12 titulů mistra světa v kategoriích jezdců nebo týmů.

A co o voze Škoda Fabia RS Rally2 víme už teď?

Nová generace vozu Škoda Fabia RS Rally2 vychází z nového silničního modelu Škoda Fabia, který se na trhu objevil v roce 2021. Jelikož se i tentokrát jedná o vůz ze skupiny Rally2, musí nový rally speciál splňovat stejně jako jeho předchůdce předpisy FIA pro tuto skupinu. To znamená, že je poháněn zážehovým přeplňovaným motorem o objemu 1,6 litru, který je spojen s pětistupňovou sekvenční převodovkou a pohonem všech kol s mechanickými diferenciály.

Škoda Fabia RS Rally2

Do testovacího programu zapojila Škoda Motorsport inženýry, techniky, mechaniky a také jezdce s dlouholetými zkušenostmi. Za volant testovacího vozu tak sedl Andreas Mikkelsen, Jan Kopecký, Kris Meeke a Emil Lindholm. Celý tým pak nový vůz prověřoval v co nejrozmanitějších podmínkách, aby byl připravený opravdu na vše, co by ho mohlo potkat. A přesně tohle je pro zákaznické týmy z celého světa nejdůležitější. Možnost spolehnout se na vůz, který zvládne podmínky mrazivého Finska, rychlého a hladkého španělského asfaltu nebo extrémně rozbité šotoliny ve Fontjoncouse.

Prověrka v zemi ledu a sněhu

Během zimního testu ve Finsku čekaly posádky zasněžené lesní cesty a teploty klesající až k -14 stupňům Celsia. „Cílem bylo nejen otestovat odolnost a výkonnost například podvozkových dílů a komponentů hnacího ústrojí v těchto drsných zimních podmínkách, ale museli jsme se také ujistit, že posádka najde ve voze dostatečnou úroveň pohodlí i v situacích, kdy venku mrzne. Například se nesmí zamlžovat čelní sklo a teplota uvnitř nesmí klesnout pod určitou hodnotu,“ popsal Jan Krasula, vedoucí projektu vývoje vozu Fabia RS Rally2.

Nová úroveň bezpečnosti

Škoda Motorsport se ale nesoustředila jen na pohodlí posádky, ale především na její bezpečnost. Karoserie nové generace sériového vozu Fabia, postavená na platformě MQB-A0 koncernu Volkswagen, právě toto umožnila. Hlavním cílem bylo zvýšit bezpečnost během bočního nárazu, čehož se dosáhlo díky způsobu uchycení sedadel, křížovým výztuhám ve dveřích a dveřním výplním. Celkem šest vrstev uhlíkových kompozitů a kevlaru obaluje pěnu směrem do kokpitu s cílem chránit posádku před průnikem ostrých předmětů. „Troufám si říci, že odolnost nově vyvinuté karoserie je na mnohem vyšší úrovni než u našeho současného rallyového vozu,“ zdůraznil Tomáš Karniš, inženýr pro bezpečnost ve Škoda Motorsport.

Špičková aerodynamika

Další důležitou oblastí, na kterou se technici a inženýři ze Škoda Motorsport společně s kolegy z Technického vývoje Škoda Auto zaměřili, byla aerodynamika vozu. „Aerodynamice jsme věnovali ještě větší pozornost, než tomu bylo u současného rallyového vozu. Hlavním cílem vývoje bylo zvětšení přítlaku, zároveň jsme ale také zvýšili celkovou aerodynamickou účinnost vozu,“ řekl Lukáš Vojík z Technického vývoje Škoda Auto, Oddělení aerodynamiky. Dvěma klíčovými body aerodynamiky je zcela nové zadní křídlo a hladké proudění vzduchu nad střechou. I díky tomu dosahuje Škoda Fabia RS Rally2 dvakrát většího přítlaku než současný rallyový vůz.

Perfektní vyvážení

Během vývoje byl kladen důraz také na vyvážení vozu. Delší rozvor a celkově větší rozměry dali konstruktérům nové možnosti umístění hlavních komponentů vozu. „Abychom z nového základu vytěžili maximum, začali jsme s vývojem vozu Škoda Fabia RS Rally2 od nuly. Tím jsme mohli například změnit umístění palivové nádrže. V motorovém prostoru jsme využili větší prostor mezi podélnými nosníky. Stejně tak jsme přepracovali převodovku, spojku a setrvačník, abychom dosáhli menší setrvačnosti a vyšší účinnosti. Nová generace vozu Škoda Fabia Rally2 dostala také větší a účinnější mezichladič, který by se pod kapotu současného vozu nevešel,“ shrnul Jan Krasula, vedoucí projektu vývoje vozu Škoda Fabia RS Rally2.

Odolnost jako klíčový faktor

Co se ale s novým vozem nezměnilo, je odolnost auta. Právě tu zákazníci na voze Škoda Fabia Rally2 evo oceňují, jelikož se na něj mohou spolehnout i v těch nejnáročnějších podmínkách. „Je to zlaté pravidlo: Abyste dojeli první, musíte nejprve dojet. Spolehlivý rallyový vůz dává jezdcům jistotu, že mohou jet až na skutečném limitu. Spolehlivost našich vozů je součástí naší DNA. Proto s každým novým modelem vkládáme hodně energie do zajištění vysoké úrovně spolehlivosti,“ řekl Aleš Rada, šéf vývoje závodních vozů ve Škoda Motorsport. Testování nového vozu proběhlo na tratích ve francouzském Fontjoncouse, které využívají také týmy během přípravy na Rally Dakar. „Tratě ve Fontjoncouse jsou velmi, velmi náročné. Jsou tu velké nerovnosti, skoky, hodně kamenů na cestě, takže je to nejlepší prostředí pro testování spolehlivosti rallyového vozu. Pokud vůz přežije Fontjoncouse, obstojí i v každé opravdové rally,“ shrnul testovací jezdec Andreas Mikkelsen.

Škoda Fabia RS Rally2
-plu- ; AutoSport.CZ
Sdílet

Příspěvky / komentáře

info

Abyste mohli psát komentáře ke článkům, musíte se přihlásit
toplist