www.autosport.cz - Vše o rally sportu

Dnes je 26. dubna 2024, Svátek má Oto, zítra Jaroslav

Mistrovství světa

ME

MČR a RSS

Ostatní soutěže

Autosport.cz

Premiérové vítězství nové Fabie RS Rally2 s podivnou pachutí

6. listopadu 2022 • 15:00

Nová Škoda Fabia RS Rally2 si odbyla dlouho očekávanou ostrou premiéru o tomto víkendu na německé Lausitz Rallye, která byla zároveň závěrečným závodem letošní European Rally Trophy. Posádka Andreas Mikkelsen - Torstein Eriksen se s novou zbraní stala vítězem soutěže, prvenství je ale zahalené podivnou hořkou pachutí.

Andreas Mikkelsen - Torstein Eriksen (Škoda Fabia RS Rally2) - Lausitz Rallye 2022

Na trati byla norská posádka nejrychlejší, vyhrála nadpoloviční většinu šesti rychlostních zkoušek (třikrát vyhrál Kristensson, jednou Grondal) a porazila švédskou dvojici Kristensson - Johansson o 21,6 vteřiny.

Přesto ale na konečném výsledku utkvěl velký škraloup, respektive dva. Posádka chybovala hned ráno, když po startu do soutěže nedodržela trať uvedenou v itineráři a úplně minula tankovací zónu a zónu pro značení pneumatik. Tím pádem absolvovala celou první sekci bez označených pneumatik. Sportovní komisaři po skončení závodu posádce za tento prohřešek udělili směšnou pokutu 200 euro. Pro srovnání, na letošní Azores Rallye byl za stejný přestupek (ale s lepší reakcí, kdy si posádka chybu záhy uvědomila a před RZ 1 si přítomným technikem nechala označit pneumatiky) Luis Vilarino potrestán sportovními komisaři vedenými Uwe Schmidtem minutovou penalizací.

Druhý problém nastal v závěru soutěže, konkrétně v ČK 10B, což byl vjezd do servisu po poslední rychlostní zkoušce. Andreas Mikkelsen do této časové kontroly najel o cca 19 minut dřív a vjel do servisu, za což by měl dle předpisů dostat velkou penalizaci (minutu za každou předčasnou minutu). Leč nestalo se tomu tak. Jak si to ředitel soutěže Uwe Schmidt a sportovní komisaři obhájili? Žádné oficiální informace k tomuto incidentu vydány nebyly, tak se můžeme jen dohadovat, proč byla tato minela posádce tolerována (ostatní posádky, některé i po konzultaci se stykařem i vedením soutěže, do ČK předčasně nevjely). Ve zvláštních ustanoveních je povolen pouze předčasný příjezd do ČK 10E, stejně je tomu i v appendixu 1, ve kterém je zveřejněn časový harmonogram. Jen pár hodin před startem soutěže se na oficiální vývěsce (sportity) zničehonic zjevil v sekci ostatní dokumenty časový harmonogram, ve které je zapsaný povolený předčasný příjezd i do ČK 10B a 10C. Jenže tato změna nebyla provedena správným způsobem, jakákoliv obdobná změna zvláštních ustanovení nebo harmonogramu musí být oznámena prováděcími ustanoveními. Pokud tedy pořadatelé opravdu chtěli povolit předčasný příjezd do těchto časových kontrol, měli to udělat právě prostřednictvím bulletinu. Což neudělali a toto pochybení jde jednoznačně za ředitelem soutěže. Ostatně, není to první špatná zkušenost s ohýbáním předpisů od stejného ředitele při předčasných příjezdech do ČK. Obdobná situace se stala na Jänner Rallye 2015, kdy zachyboval spolujezdec Alexeye Lukyanuka Yevhen Chervonenko a poslal svého pilota předčasně do závěrečné ČK, čímž jej měl připravit o bronzový stupínek v hodnocení ME. Jaké však bylo překvapení konsternovaných konkurentů i časoměřičů z tvrzení ředitele, že předčasný vjezd do časové kontroly byl povolen jím samotným tím způsobem, že vylepil vlastnoručně napsaný text na papíře A4 na auto časoměřičů v ČK (a nejspíš až poté, co se celá událost stala).

Je neoddiskutovatelné, že na trati byla posádka Mikkelsen-Eriksen nejrychlejší a Škoda Fabia RS Rally2 potvrdila, že je schopna absolvovat soutěž na úrovni ERT bez vážnějších problémů. Ale takto zkušená posádka by si neměla dovolit dělat podobné chyby a totéž lze říci i o nejvyšších činovnících soutěže.

-plu- ; AutoSport.CZ
Sdílet

Příspěvky / komentáře

info

Abyste mohli psát komentáře ke článkům, musíte se přihlásit
toplist