www.autosport.cz - Vše o rally sportu

Dnes je 1. února 2023, Svátek má Hynek, zítra Nela

Mistrovství­ světa

ME

MČR a RSS

Ostatní­ soutěže

Autosport.cz

SOUHRN: Rekordním vítězem Rallye Monte Carlo se stal Sébastien Ogier

24. ledna 2023 • 16:30

Je to konečně tady, nová sezóna mistrovství světa v automobilových soutěžích začíná. Opět se začíná na legendární Rallye Monte Carlo, které bude mít i letos centrum pouze přímo v samotném monackém přístavu. Průběh soutěže můžete sledovat ŽIVĚ společně se serverem AutoSport.CZ.

Online výsledky - Diskuse k soutěži - Další informace k Rallye Monte Carlo

Sébastien Ogier - Vincent Landais (Toyota GR Yaris Rally1 Hybrid) - Rallye Monte Carlo 2023

Sébastien Ogier již podesáté zvítězil na legendární Rallye Monte Carlo a osamostatnil se tak v tabulce vítězů, ve které se dosud dělil o první příčku s dalším fenomenálním Sébastienem - Loebem, který tentokrát na monacké soutěži chyběl.

A právě absence legendárního multišampiona Loeba kvůli termínové kolizi s Dakarem, který tentokrát končil později a nebyla tak možnost přicestovat do Monaka včas, udala celý ráz soutěže. Nenašel se totiž nikdo, kdo by byl schopen devětatřicetiletému rodákovi z Gapu stíhat a ten si tak celkem v pohodě vybojoval desáté prvenství na monacké soutěži.

Pořadatelé se po minulých hubenějších letech rozhodli vrátit do harmonogramu více kilometrů a naplánovali 311 ostrých kilometrů. Do toho však zasáhly úřady, které nepovolily průjezd téměř dvacetikilometrového úseku kolem Sospelu, takže byli organizátoři nuceni překopat sobotní etapu. Nakonec zařadili druhý průjezdu úseku Ubraye-Entrevaux, který využíval stejnou závěrečnou pasáž končící u fotogenického města se slavnou citadelou, jako páteční test z Briançonnetu. Tato pasáž se v soutěži jela celkem čtyřikrát, což je dlouhou dobu nevídaný unikát. Kromě toho přibyl i dvojí průjezd z Le Fugeret do Thorame-Haute, která v loňském roce fungovala jako přejezdová zkouška. Kromě toho nezůstal oproti minulému ročníku kámen na kameni. Legendární Col de Turini se jela ve zkrácené verzi s cílem hned za slavným vrcholem a dokonce třikrát - jednou ve čtvrtek jako úvodní noční zkouška, poté pak dvakrát v neděli včetně závěrečné Power Stage. Druhou noční čtvrteční zkoušku obstaral úsek startující v legendárních úzkých vracácích za Peïra Cava vedoucí do Castillonu. Páteční etapu obstarala shodně s loňským rokem zkouška přes Roubion, pozměněná zkouška přes Saint-Antonin tentokrát startující přímo v Puget-Theniers a již zmíněný úsek z Briançonnetu do Entrevaux, přičemž pro dosažení cílového města tentokrát využil západnější z příjezdových cest. O sobotě již byla řeč, zbývá tedy zmínit zkoušku, která doplnila nedělní harmonogram - v tomto případě se jednalo o klasický test z Luceramu do Lantosque.

Hlavní roli na Monte hrává počasí. Extrémně teplá zima neslibovala příliš mnoho nadějí, předpověď počasí ještě týden před závodem byla krapet optimističtější. V průběhu seznamovacích jízd se do Přímořských Alp dostala i slušná sněhová nadílka, do závodu z ní však prakticky nic nezbylo. Ani slibované mrazy kolem -15°C nebyly tak hrozné a tak se v drtivé většině jelo jen po suchých asfaltech, vytahaném štěrku s občasnými ledovými plotnami. Nepřízeň počasí tak bohužel ovlivnila průběh celé soutěže, který se tak stal snadno předvídatelný.

Jak již bylo řečeno, při Loebově absenci to měl Sébastien Ogier celkem jednoduché. Do čela se dostal hned na první rychlostní zkoušce vedoucí přes Col de Turini a bez nejmenších problémů si bezpečnou jízdou udržoval své vedení až do samotného konce. Zato jeho soupeři měli postupně různé problémy a podle toho také ztráceli. Druhé místo nakonec vybojoval úřadující šampion Kalle Rovanperä, který měl několik horkých momentů, ale dokázal je bez větších problémů ustát. Třetí příčku nakonec vybojoval Thierry Neuville, který však určitě doufal v lepší výsledek. Z tempa ho vyhodil výlet mimo trať hned na druhém testu, ani v těch následujících se nedokázal Ogierovi přiblížit. S Rovanperou se sice snažil držet krok a v pátek se mu to i dařilo, v sobotu však Rovanperä svému sokovi uskočil a udržel si stříbrnou příčku.

Čtvrté místo získal Elfyn Evans. V úvodu se jako jediný dokázal držet Ogiera, na třetí páteční zkoušce však dostal defekt a bylo po nadějích. Pátý s velkou ztrátou více než dvou a půl minuty dojel Ott Tänak, jehož přechod od Hyundai k M-Sportu byl asi největším tématem sezóny. Monte nikdy nepatřilo mezi Tänakovy oblíbené soutěže a ani letos se nevymanil z nevýrazného výkonu. Otázkou je, jak moc se na tom podílely jezdecké schopnosti a jak moc technická zaostalost Fordu Puma Rally1, navíc ještě podpořená stávkujícím posilovačem řízení v sobotní etapě. V závěru se na Tänaka mohutně dotahoval Takamoto Katsuta, s poškozeným zavěšením na poslední zkoušce mohl být rád, že vůbec dojel do cíle. První osmičku pak uzavřeli Dani Sordo a Esapekka Lappi, kteří nepředvedli nic převratného. K uzavření výčtu vozů kategorie Rally1 je potřeba zmínit ještě dvě Pumy. S jednou jel Pierre-Louis Loubet, který má v plánu objet všechny závody v sezóně. Na Monte se mu však vůbec nedařilo - zpočátku se zařadil do souboje 'druhé ligy' se Sordem, Lappim a Katsutou, na pátém testu však vylétl mimo trať a poškodil posilovač řízení. S nefungujícím vozem sice etapu dojel, ale bylo to s obrovskou časovou ztrátou. V sobotu si náladu nezlepšil - havaroval v poslední zatáčce úvodní rychlostní zkoušky. A kalich hořkosti dopil v neděli - první test projel příliš opatrně při šetření pneumatik na power stage, následující RZ 16 pro něj byla finální - za ní totiž odstoupil s únikem vody. Poslední vůz kategorie Rally1 řídil řecký byznysmen s belgickou licencí Jouran Serderidis, jeho výkon však nemá smysl příliš zmiňovat, skončil hluboko v propadlišti dějin se ztrátou téměř půl hodiny na nejrychlejší, když jen o deset vteřin porazil legendárního mistra Evropy v závodech do vrchu Christiana Merliho, který si na Monte odskočil na výlet mezi soutěžáky.

O co nudnější byl průběh hlavní kategorie, o to zajímavější byly boje v rámci WRC2 respektive třídy RC2. Dva přední jezdci se totiž rozhodli startovat na Monte jen bez nároků na body. Sami Pajariho nakonec do soutěže nepustily zdravotní problémy, Oliver Solberg po přestupu z nejvyšší kategorie předvedl spoustu špičkových výkonů i časů, nevyvaroval se však dvou chyb - jednou to skončilo defektem, podruhé vylomeným zadním kolem, které se však v tyre fitting zóně podařilo opravit. Časová ztráta však byla veliká a tak se o přední příčky i absolutní konec top ten prali ostatní. Po celou dobu byl nejrychlejší Nikolay Gryazin a první příčku si držel s bezpečným náskokem. A to až do poslední rychlostní zkoušky sobotní etapy, na které dostal defekt a poztrácel většinu ze svého náskoku. Přesto bylo mezi ním a druhým Yohanem Rosselem před závěrečnou etapou pořád ještě 15 vteřin rozdílu. A i když se Rossel snažil, seč mohl, v cíli mu na ruského jezdce s lotyšskou licencí startující pod neutrální zkratkou ANA chybělo 4,5 vteřiny. Pak si ale zástupci PH Sportu (respektive Citroënu) vzpomněli na loňský Ypres a zopakovali vůči Toksportu WRT (respektive Škodě) stejný tah - protest proti zkrácení tratě. Tentokráte se jednalo o RZ 14 a sportovní komisaři na základě předpisů museli tento protest přijmout. Na základě uznání protestu udělili nejnižší možný trest v podobě pětivteřinové penalizace, která však stačila k posunu Rossela na první příčku v hodnocení WRC2 a osmé místo absolutně. Souboj o třetí příčku sváděli Pepe López a Stéphane Lefebvre. Doslova vteřinový souboj rozhodl defekt francouzského jezdce na RZ 16, když se mu na přejezdu mezi časovou kontrolou a startem zkoušky zapíchl do kola hřebík. To ale nesnižuje třetí místo Lópeze, který předvedl kvalitní stabilní výkon a vyvaroval se chyb, kterých se v minulosti často dopouštěl. Jeho výkon za volantem Hyundai i20 N Rally2 je určitě největším překvapením celé soutěže. Na velmi dobrém čtvrtém místě v hodnocení WRC2 a dvanáctý absolutně dojel Erik Cais, který si odbyl premiéru za volantem Škody Fabie RS Rally2. Přestože si na auto postupně zvykal, dokázal vyhrát tři zkoušky v rámci WRC2 (z toho jednu i v rámci RC2) a nebýt dvou hodin na RZ 7, nejspíš by byl v souboji o třetí příčku s Lópezem. Až za ním skončil Adrien Fourmaux, který přestoupil z Pumy Rally1 do Fiesty Rally2 a vysloveně se trápil. Respektive, jeho výkon na Monte jasně ukázal, jak moc inženýři v M-Sportu zaspali ve vývoji a potvrdil, že Fiesta svým soupeřům prostě nestíhá. Kategorii 'důchodců' opanoval nestárnoucí Francois Delecour, který za volantem nové Fabie RS Rally2 porazil úřadujícího mistra světa WRC2 Masters Maura Mieleho o více než čtyři minuty. Kategorie WRC3 pak byla doslova propadákem - do soutěže se přihlásil pouze Jan Černý, který však zrušil svou přihlášku po zjištění, že je jediným účastníkem třídy RC3.

Takové bylo letošní Rallye Monte Carlo. Karavana mistrovství světa se nyní přesune na sever do Švédska, kde se v polovině února uskuteční Rally Sweden.

Konečné výsledky Rally Sweden

- - - - - - - - - - - - - SHAKEDOWN - - - - - - - - - - - - -

Výsledky shakedownu

- - - - - - - - - - - - - před startem - - - - - - - - - - - - -

Je to konečně tady, nová sezóna mistrovství světa v automobilových soutěžích začíná. Opět se začíná na legendární Rallye Monte Carlo, které bude mít i letos centrum pouze přímo v samotném monackém přístavu. Průběh soutěže můžete sledovat ŽIVĚ společně se serverem AutoSport.CZ.

Sébastien Loeb - Isabelle Galmiche (Ford Puma Rally1) - Rallye Monte Carlo 2022
-plu- ; AutoSport.CZ
Sdílet

Příspěvky / komentáře

info

Abyste mohli psát komentáře ke článkům, musíte se přihlásit
toplist