www.autosport.cz - Vše o rally sportu

Dnes je 19. dubna 2024, Svátek má Rostislav, zítra Marcela

Mistrovství světa

ME

MČR a RSS

Ostatní soutěže

Autosport.cz

SOUHRN: Portugalská one man show Kalleho Rovanpery

15. května 2023 • 16:00

Po asfaltovém Chorvatsku se mistrovství světa v automobilových soutěžích vrací zpět na šotolinu. Peloton tentokrát míří do oblasti Porta, Arganilu a Fafe, kde se uskuteční další ročník Vodafone Rally de Portugal. Průběh soutěže můžete sledovat ŽIVĚ společně se serverem AutoSport.CZ.

Online výsledky - Diskuse k soutěži - Další informace ke Vodafone Rally de Portugal

Elfyn Evans - Scott Martin (Toyota GR Yaris Rally1 Hybrid) - Vodafone Rally de Portugal 2023

Kalle Rovanperä suverénním způsobem opanoval letošní ročník Vodafone Rally de Portugal a vyšvihl se do čela průběžné klasifikace mistrovství světa v automobilových soutěžích. Na stupně vítězů jej doprovodili dva jezdci Hyundaie v pořadí Dani Sord - Esapekka Lappi.

Po krátké pauze se mistrovství světa v automobilových soutěžích přesunulo zpět na šotolinu, na posádkami i fanoušky hodně obsazovanou Vodafone Rally de Portugal. Organizátoři převzali formát z předchozího roku, kdy se páteční etapa jede bez jediného servisu na extrémně náročných a rozbitých tratích kolem Arganilu a stává se tak bojem o přežití, přičemž sobotní a nedělní etapa se již koná na východ od Porta v okolí Fafe na přeci jen měkčích a jemnějších úsecích. Jedinou zásadnější změnou tak bylo vynechání čtvrteční večerní superspeciálky ve městě Coimbra, jehož zastupitelé odmítli vynaložit 300 000 euro na tuto zkoušku, a tak se na univerzitním náměstí uskutečnil jen slavnostní start.

Na startu se opět sešlo pouhých osm speciálů kategorie Rally1. První rychlostní zkoušku sice vyhrál díky výhodné startovní pozici Pierre-Louis Loubet, jinak však celé soutěži suverénně kraloval Kalle Rovanperä. Přestože vyrážel na trať jako druhý a hlavně v pátek jej tak brzdilo čištění trati, i tak si po celou dobu pohodově udržoval vedení, které neustále navyšloval a po zásluze zvítězil s téměř minutovým náskokem, když bezpečně opanoval i power stage. Nebyl nikdo, kdo by finskému mladíkovi rychlostně stíhal. Vzhledem k jezdeckým sestavám aktuálních továrních týmů se reálně dá počítat pouze s Ogierem, který v Portugalsku nestartoval a Ottem Tänakem, který dokonce po třetí zkoušce vedl, na té čtvrté dostal defekt a propadl se nejen mimo stupně vítězů, ale i do své tradiční letargie, když se mu nedaří.

Když se k tomu přidala havárie Evanse na RZ 7, při které definitivně zrušil jeden ze speciálů Toyota GR Yaris Rally1 Hybrid, zúžil se počet pronásledovatelů Rovanpery na duo Dani Sordo, Esapekka Lappi. Ti však neměli šanci a zajímali se spíše o to, jak nejlépe před sebe protlačit týmovou jedničku Thierry Neuvilla. Z toho nakonec také sešlo, prakticky celou neděli totiž Neuvillovi nefungovalo turbo a tak ztrácel po desítkách vteřin na každé zkoušce. Stříbro tak celkem bezpečně udržel Dani Sordo, obdobně na tom byl i třetí Lappi a čtvrtý Tänak. Thierry Neuville během krátké nedělní etapy ztratil jízdou bez turba děsivých sedm a půl minuty, i tak to bezpečně stačilo na udržení pátého místa absolutně. Víc speciálů Rally1 se totiž do první desítky nedostalo. O zrušené Toyotě Evanse už byla řeč, v rámci superallystů byl mírně lepší Loubet (havárie ve druhé etapě) před Katsutou (problémy s elektrikou v první etapě).

O zbytek pořadí v první desítce se tak jako již tradičně postaraly speciály Rally2. Pro ně byla hlavně první etapa doslova očistcem, bojem o přežití. Speciálů Rally2 se navíc sešlo více než padesát, takže se tvořily i hluboké koleje, technika trpěla, skoro nikdo se nedokázal vyhnout defektům. Obdobně suverénní jako Rovanperä byl nakonec Oliver Solberg, který se jako jeden z mála dokázal vyhnout defektům. Svůj suverénní výkon však nekorunoval prvenstvím. Za cílem sobotní superspeciálky na rallycrossové trati v Lousadě totiž udělal divácká kolečka, která jsou sportovními předpisy zakázána. Pokud se oprostíme od smysluplnosti tohoto předpisu, ještě větší fail udělali pořadatelé, kteří do zvláštních ustanovení přidali předpis, že za dělání koleček obdrží posádka minimálně pětiminutovou penalizaci. Naprosto proti předpisům se sportovní komisaři rozhodli udělit Solbergovi penalizaci pouze minutovou. I ta nakonec stačila k vítězství Gusu Greensmithovi, který se kromě defektu potýkal i s problémy s posilovačem řízení. Nakonec však vyhrál o 1,2 vteřiny. Třetí dojel navrátilec na světové tratě Andreas Mikkelsen, kterého také zbrzdil defekt. Do první desítky celkově se pak dostali i Yohan Rossel a Teemu Suninen. V rámci WRC Master vyhrál Alex Villanueva s náskokem téměř 24 minut, tragicky obsazenou kategorii WRC3 vyhrál Roope Korhonen s více než hodinovým náskokem na druhého a zároveň posledního Toni Herranena.

Na soutěži se objevil i český jezdec Erik Cais. Ten tentokrát zvolil opatrnější taktiku s jasným cílem projet opatrně náročnou první etapu, což se úspěšně podařilo. Ještě v polovině soutěže se držel na 14. příčce absolutně, na RZ 11 však v táhlé pravé zatáčce zavadil ve vnitřku o břeh a vylomil pravé přední kolo. A bylo po nadějích na dobrý výsledek.

Nutno ještě podotknout, že letošní Vodafone Rally de Portugal se příliš nevydařila sportovním komisařům. O lapsu ohledně penalizace pro Olivera Solberga již byla řeč, za zmínku stojí i několikrát měněné startovní pořadí do první etapy, v jehož skladbě se marně hledala nějaká logika a všichni přítomní jen kroutili hlavou. Samostatných vrcholem je pak pokuta pro Thierry Neuvilla. Jeho spolujezdec Martijn Wydaeghe na stopce RZ 17 totiž nedal jízdní výkaz, takže neměl z tohoto postu žádný zápis. Pravidla hovoří jasně a měl být odstoupen/vyloučen. Sportovní komisaři naprosto nepochopitelně rozhodli o ponechání Neuvilla ve výsledcích a udělení pokuty 10000 euro...

Další soutěží mistrovství světa bude další šotolinový podnik, italská Rally Italia Sardegna, která se pojede na přelomu května a června, tentokrát s centrem v Olbii.

Konečné výsledky Vodafone Rally de Portugal

- - - - - - - - - - - - - SHAKEDOWN - - - - - - - - - - - - -

Výsledky shakedownu

- - - - - - - - - - - - - před startem - - - - - - - - - - - - -

Po asfaltovém Chorvatsku se mistrovství světa v automobilových soutěžích vrací zpět na šotolinu. Peloton tentokrát míří do oblasti Porta, Arganilu a Fafe, kde se uskuteční další ročník Vodafone Rally de Portugal. Průběh soutěže můžete sledovat ŽIVĚ společně se serverem AutoSport.CZ.

Elfyn Evans - Scott Martin (Toyota GR Yaris Rally1) - Vodafone Rally de Portugal 2022
-plu- ; AutoSport.CZ
Sdílet

Příspěvky / komentáře

info

Abyste mohli psát komentáře ke článkům, musíte se přihlásit
toplist