www.autosport.cz - Vše o rally sportu

Dnes je 25. dubna 2024, Svátek má Marek, zítra Oto

Mistrovství světa

ME

MČR a RSS

Ostatní soutěže

Autosport.cz

SOUHRN: Na Sardínii týmová strategie týmu Hyundai na třetí pokus vyšla a Thierry Neuville konečně zvítězil

7. června 2023 • 11:00

Tři týdny po Portugalsku pokračuje mistrovství světa v automobilových soutěžích dalším šotolinovým závodem, kterým bude již tradiční Rally Italia Sardegna, která se pojede na stejnojmenném ostrově ve Středozemním moři. Průběh soutěže můžete sledovat ŽIVĚ společně se serverem AutoSport.CZ.

Online výsledky - Diskuse k soutěži - Další informace ke Rally Italia Sardegna

Thierry Neuville - Martijn Wydaeghe (Hyundai i20 N Rally1 Hybrid) - Rally Italia Sardegna 2023

Triumfem vozů Hyundai skončila deštěm zmáčená Rally Italia Sardegna. Premiérové vítězství v sezóně si konečně připsal Thierry Neuville před Esapekkou Lappim, bronzovou příčkou si udržel vedení v šampionátu úřadující světový šampion Kalle Rovanperä.

Rally Italia Sardenga letos slavila jubilejní dvacátý ročník a tak se organizátoři rozhodli připravit některá překvapení. Centrum soutěže přesunuli z historického Alghera na východ ostrova to Olbie, čímž také poupravili skladbu rychlostních zkoušek. Do těch se po dlouhých letech vrátil extrémně rozbitý úsek Tantariles či power stage končící na pláži Cala Piscina. Královskou zkouškou však měl být úsek Monte Lerno měřící téměř padesát kilometrů. Nakonec si pro účastníky připravilo překvapení i počasí - namísto tradičního sluncem zalitého počasí s vysokými teplotami vhodnými spiše ke koupání se posádky setkaly s mnohem chladnějším počasím, spoustou dešťových přeháněk a místy i bouřek, které měnily trať doslova k nepoznání.

Začalo se ve čtvrtek večer podařenou superspeciálkou přímo v Olbii. Krátký prolog namíchaný z asfaltových cest a šotolinového plácku nedaleko starého římského akvaduktu přinesl jednu z bizardností současné doby. Zkouška musela být na půl hodiny přerušena kvůli havárii Francesca Taliho, který nezvládl hned první zatáčku soutěže a zničil svou Fiestu o svodidla. Po této pauze se ještě chvíli pokračovalo, pak však pořadatelé rozhodli o zrušení zkoušky pro zbytek pole kvůli... ...tmě.

To správné závodění se započalo v pátek. A vše probíhalo dle předpokladů - první na trati startující Rovanperä, Tänak a Evans ztráceli kvůli čištění, později startující Ogier a Lappi naopak využívali svých startovních pozic. Po prvních dvou oťukávacích zkouškách přišlo rozhodující Monte Lerno. Ogier zde vyhrál o parník, Evansovi nadělil dvanáct vteřin, Lappi dostal šestnáct a takový Rovanperä rovných čtyřicet. Slibně rozjetý závod si zde pohřbil Dani Sordo, který krátce před koncem zkoušky havaroval. Sice se dokázal za pomocí diváků vrátit na kola a dojet, ztráta ale byla veliká.

Odpolední páteční sekce začala další bizardní situací. Mezi časovou kontrolou a startem zkoušky se Loubetovi zasekla rychlost, takže nebyl schopen odstartovat ve svém čase. Přímo na místě před startem probíhal obrovský zmatek, kdy nikdo nevěděl, co se má dělat. Nakonec tedy Loubeta odstavili na kraj, nechali odstartovat Sorda a posléze i opraveného Loubeta, aby zkoušku pro zbytek startovního pole radši zrušili... Jinak se na čele nic zásadnějšího nedělo a tak rozhodnutí musel přinést druhý průjezd Monte Lernem. A tady se děly věci, před startem totiž začalo hustě pršet a situace se dramaticky změnila. Výhodu první pozice využil Kalle Rovanperä, který využil vytvořené tvrdé krusty a zajel nejrychlejší čas jen s minimálním náskokem na Lappiho, který se tak dostal do čela soutěže o pouhou desetinu před Ogiera. Velkou ztrátu nabral kvůli defektu Evans, stávkující vodní pumpa notně zbrzdila Tänaka. Kousek před cílem pak definitivně ukončil své účinkování Pierre-Louis Loubet, jak jinak než havárií. Po pátku tak vedl Lappi o jedinou desetinu před Ogierem, třetí Neuville ztrácel 18 vteřin, o další půlminutu dál byli Rovanperä a Katsuta.

Sobotní etapa přinesla čtveřici charakterově rozdílných zkoušek, které se jely dvakrát a opět do nich promlouvalo počasí. Stežejní se nakonec stala technická RZ 10 Erula-Tula. Na ní ulétl Ogier, svému největšímu soupeři Lappimu nadělil třináct vteřin a dostal se absolutně do čela. To už nejel Katsuta, který poškodil své auto na vodním brodu na RZ 8a po dojetí do cíle zkoušky odstoupil. Ze stejného důvodu pak o zkoušku dál odstoupil o Tänak.

Zdálo se, že situace je rozdána a Ogier má vedení v kapse. Naopak v týmu Hyundai se začalo již poněkolikáté v sezóně spekulovat, že by lépe postavený jezdec přepustil své pozice Neuvillovi. Zatímco na předchozích závodech to nevyšlo, tentokrát se to korejskému týmu podařilo. A dokonce nešlo o posun na druhou příčku, ale rovnou na první. Ogiera totiž potrápil další z vodních brodů, kde začalo jeho auto stávkovat a francouzský multišampion tak přišel o většinu pracně vybudovaného náskoku. Rozhodnout tak chtěl při druhém průjezdu úsekem Erula-Tula, již krátce po startu však svou snahu přehnal a havaroval. Lappi pak jako správný týmový parťák po projetí kolem odstoupeního Ogiera výrazně zpomalil, nechal si nadělit od Neuvilla téměř půlminutu a přepustit tak svému týmovému kolegovi vedení.

Neděle byla tradičně nudnou a údržbovou etapou směřující k power stage. Té už se nedostal celkově pátý Sordo, jeho Hyundai totiž nástrahy tratě nevydržel. Bez superally tak do cíle dojely pouhopouhé čtyři speciály Rally1 v pořadí Neuville - Lappi - Rovanperä - Evans. Zbytek první desítky pak obsadili jezdci s vozy Rally2.

Zatímco na čele to až na souboj Lappi-Ogier byla celkem nuda, mezi vozi Rally2 to byl souboj na ostří nože. A i zde se ukázala náročnost Sardínie, nebylo to jen o rychlosti, ale také o správně zvoleném tempu a také štěstí. Řada pilotů měla problémy - ať už s defekty, poškozenými auty či vodními brody. Až do závěrečné zkoušky se držel pátý absolutně Adrien Fourmaux, krátce před cílem power stage však trefil ve stopě kámen, ohnul rameno a vypochodoval ven. Dobře rozjetý závod tak končil velkým zklamáním. Vítězství si tak připsal Andreas Mikkelsen, který po celý víkend nepatřil k nejrychlejším, ale dokázal se vyhnout problémům. Druhý ve WRC2 a šestý celkově dojel i s defektem Teemu Suninen, bronz vybojoval Kajetan Kajetanowicz. A jak dopadli někteří další favorité? Oliver Solberg ztratil naděje na dobrý výsledek prasklým tlumičem, Gryazina potrápily defekty a problémy se zavěšením, Zaldivar a Linnamäe utopili své vozy v brodu, Virves a Greensmith havarovali.

Na startu se objevily i tři české posádky. Nejlépe skončil Erik Cais, který se chytrou a taktickou jízdou probojoval na desátou příčku absolutně a šestou v hodnocení WRC2, i když ani on se nevyhnul defektu či problémů s interkomem. O tři příčky za ním skončil Martin Prokop, který si premiérově vyzkoušek Škodu Fabii RS Rally2. Vedl si dobře, poškozené kolo o kámen a jeho následná výměna znamenala obrovskou ztrátu, umocněnou ještě další minutovou penalizací za výměnu kola v tankovací zóně. Posledním z českých zástupců byl Filip Kohn, který navázal na loňský experiment Jana Černého a využil služeb anglického spolujezdce Toma Woodburna. K lepšímu výsledku to však nevedlo. Vinou problémů s elektrikou a kardanem skončil hluboko v propadlišti výsledkové listiny.

Sardínie byla také součástí seriálu JWRC a WRC3. Když jezdívaly na Sardínii dvoukolky, byl to pro ně doslova očistec. A s vozy Rally3 to nebylo o moc lepší. Nebyl to tak boj o vteřinky, ale spíš o přežití a o to, kdo bude mít nejmíň problémů. Tím se nakonec i přes jednu boudu stal Roope Korhonen, který tak jistě míží k titulu ve WRC3. V rámci JWRC pak zvítězil William Creighton. V kategorii WRC Masters zvítězil Johannes Keferböck.

Další soutěží mistrovství světa bude na konci června Safari Rally Kenya.

Konečné výsledky Rally Italia Sardegna

- - - - - - - - - - - - - SHAKEDOWN - - - - - - - - - - - - -

Výsledky shakedownu

- - - - - - - - - - - - - před startem - - - - - - - - - - - - -

Tři týdny po Portugalsku pokračuje mistrovství světa v automobilových soutěžích dalším šotolinovým závodem, kterým bude již tradiční Rally Italia Sardegna, která se pojede na stejnojmenném ostrově ve Středozemním moři. Průběh soutěže můžete sledovat ŽIVĚ společně se serverem AutoSport.CZ.

Thierry Neuville - Martijn Wydaeghe (Hyundai i20 N Rally1) - Rally Italia Sardegna 2022
-plu- ; AutoSport.CZ
Sdílet

Příspěvky / komentáře

info

Abyste mohli psát komentáře ke článkům, musíte se přihlásit
toplist