www.autosport.cz - Vše o rally sportu

Dnes je 29. dubna 2024, Svátek má Robert, zítra Blahoslav

Mistrovství světa

ME

MČR a RSS

Ostatní soutěže

Autosport.cz

SOUHRN: Vítězem Rally Hungary se stal Mads Ostberg

10. října 2023 • 20:00

Závěrečným podnikem letošního mistrovství Evropy bude Rally Hungary, která se do kalendáře šampionátu starého kontinentu vrátila po roční pauze. Na soutěži, která se naposledy pojede na zrádných asfaltech kolem města Nyíregyháza, se bude rozhodovat o pozici vicemistra Evropy za již jistým a zároveň absentunícím Haydenem Paddonem. Průběh soutěže můžete sledovat ŽIVĚ společně se serverem AutoSport.CZ.

Online výsledky - Diskuse k soutěži - Základní informace k Rally Hungary

Mads Ostberg - Patrik Barth (Citroën C3 Rally2) - Rally Hungary 2023

V nezvyklém termínu na začátku října ukončila letošní ročník mistrovství Evropy Rally Hungary. Téměř po celou dobu kraloval domácí jezdec Miklós Csomós, na předposlední rychlostní zkoušce však havaroval a přenechal tak prvenství Madsi Ostbergovi, který si tak pojistil třetí příčku ve celém šampionátu.

Maďarská soutěž se do kalendáře vrátila po roční pauze způsobené problémy s bezpečností, hlavně chováním diváků. Nejspíše na dlouhou dobu naposledy se centrem soutěže stalo město Nyíregyháza na severozápadě Maďarska, rychlostní zkoušky se pak odehrály na tradičních úsecích ve vinicích Tokaje a v lesích na sever od nich. Nezvyklý byl také termín, místo obvyklého přelomu září a října se tentokrát jelo už na začátku desátého měsíce. A počasí bylo rozhodně přívětivější, i když po západu sluníčka a pak hlavně v neděli bylo hodně větrno a chladno. Místy dokonce spadly dešťové přeháňky a ke smůle posádek se tak stalo v neděli, která se odjela kompletně bez jediného servisu či tyre fitting zóny, takže posádky se musely už ráno rozhodnout, jaké pneumatiky pojedou.

Při neúčasti již jistého mistra Evropy Haydena Paddona byl největším tahákem šampionátový souboj o stříbro, o který sváděli souboj Mads Ostberg, Efren Llarena a Martins Sesks. V Maďarsku se rozhodovalo také o titulu juniorského šampiona, kde měli šanci také tři piloti - Ola Nore, Norbert Maior a Roberto Dapra.

Úvod soutěže obstarala tradičně nezáživná kvalifikační zkouška, která se tentokrát jela na novém úseku, který byl sice 4 km dlouhý, ale nenabídl moc zatáček, zato řadu retardérů a rozhodovalo se tak na šotolinové pasáži. Proto nikoho nepřekvapilo, že nejrychlejší na kvalifikaci byli šotolinový specialisté Miko Marczyk a Martins Sesks. Stejná situace se pak opakovala i večer na rallycrossové trati Rabócsiring. Na ní skončil třetí nejrychlejší z kvalifikace Josh McErlean, který hned v úvodu trefil vytočeným kolem balík slámy a poškodil zavěšení pravého předního kola. Dokázal sice dojet až do stopky, když však po odjezdu z ní zůstal na zemi vypadlý tlumič i brzdové desky, bylo jasné, že je to pro irského mladíka konečná. Třetí místo tak na superspeciálce vybojoval Erik Cais, přestože na trati musel předjíždět právě kulhajícího McErleana.

V sobotu se začalo bojovat naplno. A jako vždy to byla hlavně loterie, kdo kdy ztratí kvůli defektu. Hned na první sobotní zkoušce ztratil veškeré šance kvůli defektu Franceschi, na následujícím testu Efrén Llarena a Filip Mareš. Při druhém průjezdu toho samého testu udělali defekt Mathieu Franceschi, Norbert Michelisz a opět Filip Mareš, Yoann Bonato zde ztratil spoustu času po výletu mimo trať.

Celé první etapě však suverénně kraloval domácí jezdec Miklós Csomós, který dokonale využil znalosti své domácí tratě i pečlivé přípravě v posledních dvou týdnech před závodem a ujížděl svým soupeřům doslova o parník. Po první etapě tak vedl o 22 vteřin před Madsem Ostbergem a dalším domácím pilotem Ferencem Vinczem. Vteřinový souboj o čtvrtou příčku sváděli Erik Cais a Miko Marczyk, který neustál polský jezdec a pouhých 70 metrů před cílem poslední sobotní zkoušky havaroval, což se mu mimochodem podařilo poprvé po čtyřech letech. Za touto čtveřicí se držel Martins Sesks před dotahujícím Bonatem a smečkou dalších domácích pilotů v čele se zkušeným Frigyesem Turánem.

Jak již bylo řečeno, v neděli se jely čtyři rychlostní zkoušky bez jediného servisu či přezouvací zóny. Největší rozdíly se čekaly na rychlosní zkoušce, která dříve nesla jméno Mád a jela se na vinicích vedle stejnojmenného města. Právě divácky nejproblematičtější zkoušku se pořadatelé letos rozhodli ozvláštnit a tak mezi vinicemi namotali dvanáctikilometrový okruh, který se v prvním průjezdu jel dvakrát a ve druhém, jako power stage, pouze jednou. První zkouška byla jen na rozehřátí, o největší vzrušení se na ní postaral Filip Kohn, tentokrát jedoucí z ex-Ingramovým spolujezdcem Rossem Whittockem. V rychlé levé zatáčce ošklivě havaroval a doslova zdemoloval svou Fiestu Rally3. Hlavně jeho navigátor může hovořit o štěstí, že se mu nic nestalo. Následně přišel první průjezd zmíněnou zkouškou mezi vinicemi, jenž letos nesla název Sárga borház. Nejrychleji ji projel Martins Sesks před Filipem Marešem a Efrenem Llarenou. Že mezi prvními jezdci nejsou žádní jezdci ze špičky klasifikace? Opět totiž zaúřadovaly defekty. Nejdřív udělal defekt András Hadik, který na zkoušce musel měnit kolo. Po něm dostali defekt Martin László a Gábor Német. Ti se rozhodli kolo neměnit a dojet do cíle se ztrátou. Dalším defektářem na řadě byl Erik Cais, který jej bohužel udělal již v prvním kole, a tak bylo potřeba kolo vyměnit. To znamenalo více než dvouminutovou ztrátu a vypadnutí z boje o stupně vítězů. To ale nebylo všechno. Dalším z defektářů byl Mads Ostberg, jenž kolo měnit nemusel a ztratil jen dvanáct vteřin. O devět vteřin víc ztratil aktuální lídr Mixi Csomós, který však udělal dva defekty. Tím přišel kompletně o pneumatiky z rezervy a zůstal jen na čtyřech tvrdých kolech. Plus se mu uvolnila ližina, která dost výrazně na přejezdu drhla a přes veškerou snahu se ji posádce nepodařilo opravit. Následovalo přeskupení přímo na okraji města Tokaj a přesun na rozehřívací zkoušku Óhuta. A bohužel se stala osudnou dosud vedoucímu Csomósovi, který krátce po startu neudržel auto na trati a pravým předkem ve vysoké rychlosti přerazil strom. Posádka naštěstí zůstala nezraněna, další kastle je však na odpis. Posléze přišla na řadu závěrečná power stage. Na ní dlouho vedl Filip Mareš, přeskočil ho až poslední jedoucí rychlík Mads Ostberg. Další defekt si zde připsal Erik Cais, vzhledem k rozdílům mezi soupeři však tato ztráta již na jeho šestém místě nic nezměnila.

Z prvenství v Rally Hungary se tak radoval Mads Ostberg, který zvítězil o dvanáct vteřin před domácím Ferencem Vinczem. Třetí dojel s další více než minutovou ztrátou Martins Sesks, čímž vybojoval celkovou stříbrnou příčku v mistrovství Evropy, broz pak připadl Ostbergovi. Další pořadí v soutěži již obsadili piloti, které potkaly v průběhu obou dnů nějaké problémy, a to v pořadí Bonato, Turán, Cais, Német, László, Franceschi a Llarena. Největší interní souboj na power stage sváděli právě poslední dva jmenovaní, nakonec byl i přes mocný atak Llareny o vteřinku šťastnější francouzský jezdec. Vystoupení českých jezdců nakonec žádným zázrakem neskončilo. Erik Cais dojel šestý, Filip Mareš dvanáctý a Martin Rada osmadvacátý, jako poslední z těch, co nemuseli využít systém superally.

Souboj o titul v juniorech byl napínavý od začátku do konce, bohužel se však příliš brzy smrskl jen na duo. Ola Nore jun., který vinou finančních problémů pauzíroval na Barumce, využil vychytralý marketingový tah od Opelu, jenž mu s vidinou možné propagace při zisku titulu nabídl start s jejich Corsou Rally4 téměř zdarma. Bohužel, šance na titul se výrazně zredukovaly hned na úvodní sobotní zkoušce, kde dostal norský jezdec krátce po startu defekt a výměnou kola ztratil spoustu drahocenných minut. Doslova o každou desetinu pak bojovali Norbert Maior a Roberto Dapra. Po většinu závodu byl přeci jen o maličko rychlejší Maior a protože se oba piloti vyvarovaly větším chybám či defektům, nakonec si vítězství v soutěži i juniorském šampionátu připsali rumunští sourozenci Norbert a Francesca Maiorovi. Roberto Dapra prohral svuj souboj o sedm vteřin, nakonec se však i oni stali evropskými šampiony, a to v kategorii ERC4. Poté, co měla řada pilotů problémy s defekty či technikou, třetí místo vybojoval slovinský jezdec Mark Škulj.

Taková byla letošní Rally Hungary, po níž ještě v pondělí večer následovalo vyhlášení mistrů Evropy přímo na Budínském hradě v Budapešti. Tím byla zakončena letošní sezóna mistrovství Evropy, která přinesla spoustu napínavých soubojů i prvního neevropského šampiona. Jak již bylo zmíněno na začátku, byla to navíc na nějaký čas poslední Rally Hungary, která měla centrum ve městě Nyiregyháza. V příštím roce by se maďarský podnik měl uskutečnit již na jaře na šotolinových tratích kolem Veszprému.

Konečné výsledky Rally Hungary

- - - - - - - - - - - - - kvalifikace - - - - - - - - - - - - -

Výsledky kvalifikace

- - - - - - - - - - - - - před startem - - - - - - - - - - - - -

Závěrečným podnikem letošního mistrovství Evropy bude Rally Hungary, která se do kalendáře šampionátu starého kontinentu vrátila po roční pauze. Na soutěži, která se naposledy pojede na zrádných asfaltech kolem města Nyíregyháza, se bude rozhodovat o pozici vicemistra Evropy za již jistým a zároveň absentunícím Haydenem Paddonem. Průběh soutěže můžete sledovat ŽIVĚ společně se serverem AutoSport.CZ.

Mads Ostberg - Torstein Eriksen (Citroën C3 R5) - Rally Hungary 2021
-plu- ; AutoSport.CZ
Sdílet

Příspěvky / komentáře

info

Abyste mohli psát komentáře ke článkům, musíte se přihlásit
toplist