www.autosport.cz - Vše o rally sportu

Dnes je 23. února 2024, Svátek má Svatopluk, zítra Matěj

Mistrovství světa

ME

MČR a RSS

Ostatní soutěže

Autosport.cz

SOUHRN: Vítězem Rallye Monte Carlo se po neuvěřitelné bitvě stal Thierry Neuville

28. ledna 2024 • 15:30

Nová soutěžácká sezóna je konečně tady! Světový šampionát začne tím nejlegendárnějším možným závodem - slavnou Rallye Monte Carlo, která našla letošní zázemí ve městě Gap. I když nás nečekají příliš zimní podmínky, i tak bude na co koukat. Průběh soutěže můžete sledovat ŽIVĚ společně se serverem AutoSport.CZ.

Online výsledky - Diskuse k soutěži - Další informace k Rallye Monte Carlo

Thierry Neuville - Martijn Wydaeghe (Hyundai i20 N Rally1 Hybrid) - Rallye Monte Carlo 2024

Vítězem první soutěže letošního ročníku mistrovství světa v automobilových soutěžích, legendární Rallye Monte Carlo, se stal po nervydrásajícím souboji se Sébastienem Ogierem a Elfynem Evansem belgický jezdec Hyundaie Thierry Neuville, který tak navázal na své prvenství z roku 2020.

Před startem letošní sezóny se v rámci MS odehrála řada změn. Úřadující světový šampion Kalle Rovanperä se rozhodl omezit svůj program jen na vybrané závody, Ott Tänak přestoupil z Fordu do Toyoty, Andreas Mikkelsen ze Škody do Hyundaie. Všechny týmy navíc vyměnily designy svých vozů. FIA pak přišla s novým naprosto nesmyslným bodovým systémem, kdy se body za celkové pořadí udělují už po sobotě, za neděli se dávají bonusové body a pak jsou bonusové body i za powerstage. A tak se netrpělivě čekalo, jak začne letošní sezóna.

Ta začala již tradičně Rallye Monte Carlo, které po pár letech opět přesunulo své centru do hor do městečka Gap. Bohužel ani tento krok nepomohl k atraktivnějším a proměnlivějším podmínkám na trati, všude totiž panovalo vesměs teplé jarní počasí a tak nebylo po sněhu ani památky a led se vyskytoval jen na vzácných místech. Naopak přibylo více šotoliny naházené na trať všemožným katováním. Na start se pak postavil smutný rekord pouhých osmi vozů nejvyšší kategorie.

Po povinném slavnostním startu v Monacu se posádky vydaly již ve čtvrtek večer na dvojici rychlostních zkoušek mezi Sisteronem a Gapem. A byl to skutečně nejlepší způsob, jak zahájit novou sezónu. Noční rychlostní zkoušky přináší napínavé souboje a hlavně specifickou atmosféru, kterou ještě tradičně umocnili diváci v tradičních serpentinách Les Tourniquets de Bayons na RZ 2.

Prvního místa na trati nejvíce využil Elfyn Evans, který svým soupeřům nadělil od patnácti do dvaceti sekund. Zbývající trojice kandidátů Neuville+Ogier+Tänak byla ve vteřinách. V pátek ráno se jako jedna z rozhodujících zkoušek ukázala hned ta úvodní. Bylo na ní několik ledových ploten a obzvlášť ta na jedenáctém kilometru nadělala paseku řadě pilotů. Svou šanci zde v příkopě utopil Ott Tänak, toho však diváci dokázali vrátit zpět na trať celkem rychle. To Takamoto Katsuta zapadl hlouběji a ztratil více než pět minut. Po zbytek pátku to byla vyrovnaná přetahovaná mezi Evansem, Neuvillem a Ogierem. Občas vyletěl rychlostně jeden jezdec, podruhé jiný. Záleželo i na volbě pneumatik a ochotě riskovat. Z toho všeho vybočily jen hodiny Neuvilla na RZ 4 a neskutečný atak Ogiera na RZ 5, který zde nadělil Evansovi 11 a Neuvillovi dokonce 16 vteřin. To v sobotu se situace změnila - Elfyn Evans přišel o svou první startovní pozici a začal na oba své soupeře ztrácet. Občas zastávkoval i hybridní systém, ale za čím dál větší ztrátou stála spíše Evansova hlava. Čím dál více bylo jasné, že se o vítězství rozhodne mezi Neuvillem a Ogierem. Ještě po předposlední sobotní zkoušce se dostal do čela Ogier, ovšem o nicotných osm desetin. Poslední zkoušku dne však zajel Neuville rychleji, Ogierovi dal čtyři vteřiny a dostal se do čela. A když belgický jezdec nadělil svému sokovi dalších téměř pět vteřin na první nedělní zkoušce, tak bylo rozhodnuto a Ogier viditelně rezignoval na souboj o prvenství.

Vítězství si tak připsal Thierry Neuville, který zároveň byl nejrychlejší i v nedělní etapě a na závěrečné powerstage. Druhý celkově dojel Sébastien Ogier, který tak nedosáhl na jubilejní desáté vítězství absolutně. Zároveň hlavně na začátku soutěže bylo v některých momentech vidět, že není úplně ve své kůži. Jak se nakonec ukázalo, před soutěží náhle zemřel jeho strýc, který jej přivedl k soutěžím. Třetí místo v cíli zbylo na Elfyna Evanse, který aspoň v nedělní bonusové etapě vybojoval body za druhé místo absolutně. Čtvrtý dojel Ott Tänak, kterému se tradičně na Monte moc nedařívá, po výletu mimo trať na RZ 3 navíc sám věděl, že je mimo hru o vítězství a tak občas působil otráveným dojmem. Naopak páté místo a konstantní výkon je maximem Adriena Fourmauxe po návratu do Pumy Rally1. V úvodu soutěže zajížděl kvalitní časy, posléze na příkaz týmu trochu zpomalil a bez nejmenších problémů si dojel do cíle, což je přesně to, co pro svůj klid potřeboval. Šesté místo je dobrý výsledek pro navrátilce do Hyundaie Andrease Mikkelsena, jeho výkony však byly povětšinu závodu spíše zklamáním. Sám se přiznal, že má problémy zvyknout si na neskutečný příklad pro něj nového vozu, zvolil proto opatrnější taktiku s cílem najet maximum kilometrů a postupně se zrychlovat. Sedmý pak dojel Katsuta, který většinu závodu po nehodě hledal sebevědomí či šetřil pneumatiky na powerstage, kde nakonec zajel třetí místo. Ve velice dobrém světle se představoval Grégoire Munster, jenž se stabilně držel před Mikkelsenem a zajížděl velmi slušné časy. Bohužel však na RZ 12 vylétl z tratě a trefil dřevěné svodidlo. Autu nic nebylo, ale bylo tak nešikovně zapasované, že se jej i díky nepřítomnosti diváků v daném místě nepodařilo vrátit zpět na trať.

Neméně zajímavý souboj se odehrával o prvenství v rámci WRC2. Tam si to skutečně o každou desetinku rozdávala trojice Rossel, Gryazin a López. Nejrychleji začal López, který oběma soupeřům nadělil na úvodní zkoušce deset vteřin. Ve druhé pak zajeli rovinu s Gryazinem, Rossel ztratil dalších deset. Změna nastala na úvodní páteční zkoušce, kde Gryazin i Rossel dali Lópezovi patnáct vteřin a výsledkově se zase dostali k sobě. López s Gryazinem se pak mezi zkouškami skoro pravidelně prohazovali ve vedení, Rossel spíše ztrácel. Jeho největší ztráta byla 16 vteřin po RZ 10, poté začal postupně stahovat. A tak jak v absolutním pořadí přeskočil na poslední sobotní zkoušce Neuville Ogiera, to samé dokázal Gryazin s Lópezem. Po sobotě tak vedl Gryazin o nicotné dvě desetiny, Rossel ztrácel dalších šest a půl. A tak bylo jasné, že se bude rozhodovat na nedělních zkouškách. A zde se ukázala lišácká taktika a zkušenosti Rossela, který na poslední den dokázal pošetřit správné pneumatiky. Během celé neděle nadělil Lópezovi deset vteřin a Gryazinovi, jenž měl ze všech nejvíce sjeté pneumatiky, dokonce 22 vteřin. V cíli tedy bylo pořadí Rossel, López, Gryazin.

Zbytek jezdců s vozy Rally2 této trojici absolutně nestíhal. Občas dokázal zajet slušný čas Oliver Solberg, jenž zde nebyl přihlášený do WRC2, na dalších zkouškách však výrazně ztrácel. A když dostal v sobotu dva defekty, bylo po nadějích úplně. Za očekáváním zůstal i Nicolas Ciamin, který tentokrát usedl do Hyundaie, nejrychlejší trojici však vůbec nestačil a spíš bojoval o čtvrtou příčku s Pajarim, kterého naopak bezpečně udolal. Na Monte se uskutečnila očekávaná premiéra nové Toyoty GR Yaris Rally2, která dopadla celkem rozpačitě. Sami Pajari dokázal zajet dva slušné časy, jinak více či méně ztrácel. Sám se přiznal, že je to hlavně jeho jízdou, kdy mu nevyhovují proměnlivé podmínky a neví, kde a jak to klouže. Ještě hůř se předvedl Stéphane Lefebvre, který si s autem vůbec neporozuměl, od začátku s ním bojoval, neustále měnil nastavení a celou soutěží se protrápil. Za ním pak skončil ještě Jan Solans, který však startoval na Monte poprvé a vzal soutěž hlavně pro zisk zkušeností. Od Bryana Bouffiera, který se do závodního auta vrátil po pěti letech, navíc ještě s novým spolujezdcem, se moc očekávat nedalo. Šance na aspoň slušné umístění vzala za své na zmíněné ledové plotně na RZ 3, kde sympatický Bouffier známý i ze startů v České republice havaroval.

V kategorii 'důchodců' byl celkem bezpečně nejrychlejší Olivier Burri, ten se však do WRC Masters nepřihlásil. To tak vyhrál Mauro Miele o devět minut před Eamonnem Bolandem a Jourdanem Serderidisem. V chabě obsazené konkurenci WRC3 se nakonec představili jen dva jezdci, přičemž Jan Černý suverénně zvítězil, když se jeho jediný soupeř Ghjuvanni Rossi vyřadil chybou hned v úvodu soutěže. Černý se tak soustředil spíš na boj o prvenství mezi vozy třídy RC3, kde sváděl napínavý souboj s francouzským mladíkem Mattéem Chatillonem, jenž po loňském vystupování v Clio Trophy s vozem kategorie Rally5 poprvé na asfaltu usedl do Clia Rally3 (měl za sebou už jeden šotolinový start z konce roku) a předváděl skutečně rychlou jízdu. S Černým se tak postupně přetahovali, přičemž Chatillon měl trochu překvapivě po celou dobu navrch. Nakonec rozhodla úplně závěrečná rychlostní zkouška, na které dokázal Černý zatáhnout a dostat se o 1,9 vteřiny před svého soupeře.

Taková byla letošní Rallye Monte Carlo. I přesto, že povětrnostní podmínky příliš zajímavosti nenahrávaly, jednotlivé posádky to plně vynahradili. Úchvatné souboje o vítězství v absolutním pořadí, RC3 a hlavně WRC2 byly kořením této soutěže a ukázaly, že na tom WRC není zase tak špatně.

Další soutěží mistrovství světa bude v polovině února Rally Sweden. Doufejme, že se letos dočkáme zimních podmínek.

Konečné výsledky Rallye Monte Carlo

Průběžné pořadí mistrovství světa

- - - - - - - - - - - - - SHAKEDOWN - - - - - - - - - - - - -

Výsledky shakedownu

- - - - - - - - - - - - - před startem - - - - - - - - - - - - -

Nová soutěžácká sezóna je konečně tady! Světový šampionát začne tím nejlegendárnějším možným závodem - slavnou Rallye Monte Carlo, která našla letošní zázemí ve městě Gap. I když nás nečekají příliš zimní podmínky, i tak bude na co koukat. Průběh soutěže můžete sledovat ŽIVĚ společně se serverem AutoSport.CZ.

Thierry Neuville - Martijn Wydaeghe (Hyundai i20 N Rally1 Hybrid) - Rallye Monte Carlo 2023
-plu- ; AutoSport.CZ
Sdílet

Příspěvky / komentáře

info

Abyste mohli psát komentáře ke článkům, musíte se přihlásit
toplist