www.autosport.cz - Vše o rally sportu

Dnes je 2. května 2024, Svátek má Zikmund, zítra Alexej

Mistrovství světa

ME

MČR a RSS

Ostatní soutěže

Autosport.cz

SOUHRN: Vítězem Rally Sweden se stal Esapekka Lappi

18. února 2024 • 17:00

Po necelém měsíci pokračuje mistrovství světa v automobilových soutěžích jediným ryze zimním závodem Rally Sweden. Na rychlostních zkouškách v okolí univerzitního města Umeå letos panují skutečné zimní podmínky se spoustou sněhu, bariérami i teplotami hluboko pod nulou. Průběh soutěže můžete sledovat ŽIVĚ společně se serverem AutoSport.CZ.

Online výsledky - Diskuse k soutěži - Další informace k Rally Sweden

Esapekka Lappi - Janne Ferm (Hyundai i20 N Rally1 Hybrid) - Rally Sweden 2024

Finský jezdec Esapekka Lappi se stal vítězem letošní Rally Sweden, druhého podniku letošního kalendáře mistrovství světa v automobilových soutěžích. Díky nesmyslnému bodovacímu systému si však ze Švédska odváží nejvíce bodů v soutěži celkově druhý Elfyn Evans. Na stupně vítězů je pak překvapivě doprovodil Adrien Fourmaux.

Již potřetí za sebou zavítal švédský díl mistrovství světa do města Umeå na severu země. Tentokrát nabídl skutečné zimní podmínky, kdy již dlouho před závodem bylo všude hodně sněhu, takže byly vytvořené i vysoké sněhové bariéry. Do toho se pohybovaly teploty hluboko pod bodem mrazu, až těsně před soutěží ve čtvrtek a pátek se teploty dostaly k nule, zato zase přišlo husté sněžení.

Od začátku tedy bylo jasné, že první vozy na trati budou ztrácet hodně času čištěním tratě. Realita ale překonala veškerá očekávání a hlavně v pátek bylo sněžení tak husté a vytrvalé, že se do popředí výsledkových listin dostaly i vozy kategorie Rally2. Jednu z rychlostních zkoušek dokonce Georg Linnamäe vyhrál absolutně a připsal tak první vítězství vozu této kategorie od McErleanova prvenství na superspeciálce při Rally Portugal 2022.

Před startem soutěže se zdálo všechno jasně rozdané - nejrychlejší z Monte Neuville, Evans a Tänak budou ztrácet, naopak absentéři na úvodním podniku Esapekka Lappi a Kalle Rovanperä měli těžit z výhodné startovní pozice. Zatímco čtvrteční noční superspeciálka na okraji hostitelského města nepřinesla nic zajímavého, v pátek se začaly dít věci. Jak již bylo zmíněno, začalo hustě sněžit, takže první na trati měli velké problémy a ztráceli. Hned zkraje se navíc vyřadili obvykle dva nejrychlejší jezdci na rychlých uklouzaných tratích Kalle Rovanperä a Ott Tänak. Oba shodně ve čtvrté rychlostní zkoušce zapíchli své vozy do sněhové bariéry a bylo po nadějích na jakýchkoliv úspěch. Nejvíce na těchto podmínkách vydělal Esapekka Lappi, který se začal přetahovat o vítězství s Takamoto Katsutou. Japonec, který řadu let vyrůstal ve Finsku a na sněhu je jako doma držel se svým sokem krok a po pátku byl druhý o necelé tři vteřiny. Bohužel už druhá rychlostní zkoušku v sobotu znamenala konečnou, opět za to mohla přehnaná rychlost a uvíznutí ve sněhové bariéře. Tím se dostal Esapekka Lappi do čela s obrovským náskokem a naprosto bezpečně si udržel vedoucí pozici. Závěr soboty a hlavně celou neděli už jen opatrně projel, aby si mohl dojet pro prvenství v soutěži.

Po odstoupení Katsuty se na druhé místo probojoval Adrien Fourmaux, který se po celou soutěž vyhýbal větším excesům a klidným a vyrovnaným výkonem si jel pro první podiové umístění v kariéře v soutěži mistrovství světa. Vzhledem k tomu, že se nejvyšší body udělují už po sobotě, rozhodl se obětovat souboj o stříbro s Elfynem Evansem a bezpečně si dojel pro celkový bronz. To Elfyn Evans si zažil během soutěže několik horkých chvilek, kdy byl blízko odstoupení. Nakonec však dokázal dojet druhý celkově a díky letošnímu nesmyslnému bodování nakonec získal z celé soutěže víc bodů, než její celkový vítěz. I tak ale bude Lappi oslavován vítězem a pro všechny je on tím pravým hrdinou letošní Švédské rally.

Těsně pod stupni vítězů skončil vítěz z Monaca Thierry Neuville. Ten trpěl první etapu při čištění tratě, navíc jej zatížilo 40 vteřin za pozdní příjezd do ČK kvůli nestartujícímu autu. Po pátku byl až jedenácty za hromadou vozů kategorie Rally2, které ale během soboty za klidnějších povětrnostních podmínek bez problémů přeskočil. A to je vše, tím výčet vozů Rally1 v absolutním popředí končí. Tänak s Rovanperou totiž havarovali, Grégoire Munster nejrychlejším vozům Rally2 často nestíhal a navíc i on ztratil kvůli defektu a čtrnáctiminutové návštěvě sněhové závěje. Přesto se do první desítky dokázal dostat ještě jeden vůz kategorie Rally1 - celkově desátý absolutně dojel italský zbohatlík Lorenzo Bertelli.

Jinak ale ve zbytku top ten hrály prim vozy kategorie Rally2. Tam jel jako z jiné planety domácí Oliver Solberg, který bezpečně ujel všem soupeřům a v jednu chvíli se držel dokonce na třetí příčce absolutně. Posléze jej sice Evans a Neuville předjeli, i tak je páté místo absolutně skvělým výsledkem. Za ním se pak udál souboj severských jezdců s novými Yarisy Rally2. Ze vteřinkového souboje nakonec vzešel nejlíp Sami Pajari jen těsně před Georgem Linnamäe, za nimi se seřadili Roope Korhonen a Mikko Heikkilä, kteří byli s předchozími dvěma piloty schopni držet krok, ale udělali víc chyb. Naopak mimo top ten skončili Lauri Joona, který si neporozuměl s novou Fabií RS Rally2, Emil Londholm ztratil kvůli problémům s turbem na jedné z rychlostních zkoušek, Nikolay Gryazin pak několikrát utopil svůj Citroën ve sněhových závějích.

Neskutečně zajímavou podívanou nabídly vozy třídy RC3 rozprostřené do kategorií WRC3 a JWRC. Zatímco v minulých letech startovali jezdci jasně odskočení od ostatních (Creighton, Armstron, Pajari, Joona, Virves), letos to bylo mnohem vyrovnanější. Rychlostní zkoušku v rámci kategorie mohl vyhrát prakticky každý, stejně tak každý se mohl podívat do sněhové závěje. A je pravdou, že drtivá většina jezdců se tam alespoň jednou podívala a bylo i o štěstí, jestli tam ztratili jen pár vteřin, několik minut nebo celý závod. V podstatě nejvyrovnanější a nejméně chybový výkon předvedl švédský mladík Mille Johansson, který si tak připsal vítězství jak v hodnocení WRC3, tak i JWRC. Uvidíme, jakým způsobem to změní jeho budoucí plány, původně měl totiž v rámci JWRC startovat pouze právě ve Finsku. Druhý dojel vítěz loňské FIA Rally Star Romet Jürgenson z Estonska, třetí pak s již čtyřminutovou ztrátou Eamonn Kelly. V rámci této kategorie se na čele průběžně objevovali i další, v jednu chvíli se na podiu objevili i náš Jan Černý, Australan Taylor Gill, Španěl Raul Hernández či Fabo Schwarz, všichni však utopili své šance ve sněhové bariéře. Jeden z čených koňů Bruno Bulacia zničil svůj vůz už po havárii na shakedownu. Na startu se v rámci této kategorie objevily i dvě české posádky. Rychlejší se nakonec ukázal Jan Černý, který dokonce do čtvrté rychlostní zkoušky i vedl. Na pátém testu však havaroval a bylo po nadějích. V sobotu se ještě do závodu vrátil, ale nakonec jeho snahy zastavila poškozená převodovka. Na svou loňskou premiéru přijel navázat Filip Kohn, ani jemu se však příliš nedařilo. Dokázal sice v rámci třídy RC3 vyhrát dvě rychlostní zkoušky, na jiných zase poztrácel spoustu času a dojel nakonec až dvanáctý ve třídě a jedenáctý v hodnocení WRC3.

Další soutěží mistrovství světa bude na konci března africká Safari Rally Kenya.

Konečné výsledky Rally Sweden

Průběžné pořadí mistrovství světa

- - - - - - - - - - - - - SHAKEDOWN - - - - - - - - - - - - -

Výsledky shakedownu

- - - - - - - - - - - - - před startem - - - - - - - - - - - - -

Po necelém měsíci pokračuje mistrovství světa v automobilových soutěžích jediným ryze zimním závodem Rally Sweden. Na rychlostních zkouškách v okolí univerzitního města Umeå letos panují skutečné zimní podmínky se spoustou sněhu, bariérami i teplotami hluboko pod nulou. Průběh soutěže můžete sledovat ŽIVĚ společně se serverem AutoSport.CZ.

Adrien Fourmaux - Alexandre Coria (Ford Puma Rally1 Hybrid) - Rally Sweden 2024
-plu- ; AutoSport.CZ
Sdílet

Příspěvky / komentáře

info

Abyste mohli psát komentáře ke článkům, musíte se přihlásit
toplist